Het verhaal van een zeer fraaie Franse stationwagon

Auteur: , 42 Reacties

Zeker met zo'n zescilinder onder de kap.

Renault Safrane Long Cours '94

Hoe de tijden kunnen veranderen. In de jaren ’90 vond Renault het een goed idee om een zeer luxe lange afstandsraket op de markt te brengen. Omdat Renault niet veel ervaring had in dat segment, zowel met het ontwikkelen als het bouwen, werd de hulp van Duitsers ingeroepen. Het resultaat was de Renault Safrane RXE Biturbo en Baccara Biturbo. In technisch opzicht waren beide auto’s gelijk, het was enkel de aankleding die anders was. In de RXE had je meters velours tot je beschikking, de Baccara was uitgerust met leder en hout.

Beide auto’s waren door niet een, maar twee Duitse tuners aangepakt. Hartge ontfermde zich over de aandrijflijn, Irmscher deed de rest. Tegenwoordig lijkt dat heel bijzonder, maar het komt wel vaker voor dat een tuner een kleine serie bouwt voor een merk of importeur. De Safrane Biturbo had een 3 liter V6 onder de kap, de beroemde PRV die ook dienst deed in Peugeots, Renault en Volvo’s, zoals de naam suggereert, maar ook in de Delorean en Alpine sportwagens. Voor de gelegenheid waren er twee turbo’s op geschroefd voor een maximum vermogen van 262 pk bij 5.500 toeren en een maximum draaimoment van 365 Nm bij 2.500 toeren.

Renault Safrane BiTurbo '93

De Safrane Biturbo was standaard voorzien van vierwielaandrijving, afgeleid van het Quadra systeem van de Espace. Daarmee was de Safrane vlotjes, maar niet snel. Van 0 naar 100 km/u sprinten duurde meer dan zeven seconden. De topsnelheid was begrensd op 250 km/u. Een succes werd de auto absoluut niet. De Safrane Biturbo kostte in Baccara trim al gauw 175 mille. Voor dat geld had je ook een dikke E34 of W124 met flink wat vermogen. De Safrane Biturbo was iets meer dan een jaar in productie: in het voorjaar van 1995 was het feest alweer voorbij.

Renault Safrane Biturbo '93

Dat is jammer, want Renault had aanvankelijk wat grotere plannen met de Biturbo reeks. Zo was er het stoute idee om de motor ook te monteren in de toen gloednieuwe Laguna. Het idee van de Laguna Biturbo Hartge was geboren en er werden ook een paar exemplaren van gebouwd. De Laguna Biturbo Hartge was nog krankzinniger dan de Safrane Biturbo. De Laguna had namelijk méér vermogen (280 pk!) en géén vierwielaandrijving. Ook een sperdifferienteel was niet aanwezig.

Renault Lagune Biturbo Hartge '94

De laatste is misschien wel de gaafste. In de jaren ’90 kreeg de stationwagon een ander imago. Voorheen waren stationwagons, zeker in het hogere segment, vooral heel erg functioneel. Je reed Omega stationwagon of Scorpio Stationwagon, niet omdat je het wilde, maar omdat je zelf zoveel kroost produceerde. Auto’s als de BMW 5 Serie Touring (E34) en Audi 100 Avant (C4) toonden aan dat een stationwagon ook heel erg fraai kan zijn.

Renault Safrane Long Cours '94

Sterker nog, echt bijzonder ruim waren die auto’s niet. Het waren stationwagons voor mensen met een, eh, actieve levensstijl. Het was meer een statussymbool dan een functioneel statement. Heuliez zag dat heel slim in en ontwierp op basis van de Safrane een stationwagon. Er werd een schaalmodel getoond op de Salon van Genève in 1993. Patrick LeQuement zag het schaalmodel en vroeg aan Gérard Quéveau van Heuliez of hij er een prototype van kon maken.

Renault Safrane Long Cours

LeQuement zorgde ervoor dat een van de 806 gebouwde Safrane Biturbo’s werd afgeleverd bij Heuliez. Het was de bedoeling van Heuliez om van de Safrane een exclusieve GT te maken, niet zozeer een praktische auto (wat de Safrane wel was), maar een heel erg fraaie. Het complete dak werd eraf gehaald. De bovenkant was nu een en al glas, voor een extra ruimtelijk gevoel. Vanaf de B-stijl liep de daklijn ook anders: veel vloeiender en gestrekter. Het resultaat was de Safrane ‘Long Cours’. De auto was 4,90 meter lang, 1,80 meter breed en 1,45 meter hoog.

Renault Safrane Long Cours '94

De auto maakte zijn debuut op de Salon van Parijs in 1994. De auto werd door pers en publiek zeer goed ontvangen. Zelfs de grote bazen van PSA (de grote concurrent) waren wel heel benieuwd naar deze exclusieve creatie. De Safrane Long Cours werd niet in productie genomen, helaas. het zou bij slechts een exemplaar blijven. Volgens de beperkte informatie die bekend is over de auto, is de Biturbo V6 vervangen door een iets kalmere V6 met een enkele turbo. In tegenstelling tot de Biturbo heeft de Safrane Loung Cours een automaat, wat beter past bij het karakter van de auto. Jaren geleden is de auto verkocht aan een particulier voor bijna 23.000 euro. Daar koop je nu nauwelijks een fatsoenlijke Captur voor.

Renault Safrane Long Cours



42 reacties

Ik heb denk ik nog even gemist hoe dat ding nu precies een lange afstand ging doen met de 3 liter V6 twin turbo? Of zit er soms een gigantische tank in die auto’s?
De Safrane was mijn eerste auto in 2.0 motor.
Binnen twee weken weer verkocht. Ding kon goed zuipen. Gekocht voor 450,- verkocht voor 700.
@rachid: is dat een gevalletje…

niet allleen honden gaan op hun baas lijken? 😉
Weet iets bijgeleerd, wist namelijk niet dat “fraai” een eufemisme was voor “niet om aan te zien”.
@jerudo: jazeker, kwam ik ook vandaag achter. In de foto sectie had iemand het over een fraaie bentayga.
Fraai?!? Smaken verschillen blijkbaar. De designtaal van de achterzijde sluit totaal niet aan bij de rest van het uhh… geval. Een 159 SW, dat is pas fraai!
@gandini:
Je bedoelt de 156 zeker 🤔
@stationcar: Inderdaad ook niet verkeerd. Ik had ooit een facelift. Goudkleurig, verlaagd, antraciete TI velgen… Heerlijke auto was dat.
@stationcar: Heb een 156 altijd maar een lelijk hok gevonden. Vond de 159 wel mooi.
@gandini: Over smaak valt niet te twisten😉
Tsja, dat waren auto’s. De Laguna uit 2002 van m’n pa was iets minder…
Wel apart dat je voor ‘slechts’ 23000 euro een auto kan hebben waar er maar 1 van gemaakt is.
Idee is leuk, uitvoering minder. Nu lijkt de achterkant een beetje op een inteelt broertje van de ronde Ford Taurus wagon en een iets oudere Mercury Sable wagon. Matcht niet echt de Safrane voorkant.
Maar goed dat ze die long cours op de lange baan hebben geschoven
@jeebee: I see what you did there
Fraai was niet het eerste woord wat bij mij naar boven kwam …
Fraai? Ik moet overgeven denk ik…
Vind de Peugeot 306 HDi concept wel duizend keer mooier dan dit
Je bedoelt Fraai met een Franse draai..?! Anders niet zo fraai.
175mille, echt? Of typo?
@bitd: in guldens.
@stradale888: klinkt ook nog steeds duur, maar je zal gelijk kunnen hebben
@bitd: (te) duur was het zeker, ook in guldens.
Was dit de eerste auto met glazen dak? Misschien een idee om een artikel te wijden aan het ontstaan van het panoramadak? Ben wel benieuwd!
@alassad: Als je echt denkt dat dit de eerste auto met glazen dak is lijkt het me inderdaad wel handig om er een een artikeltje aan te wijden.
@willeme ,werk aan de winkel.
@alassad:
Avions Voisin Aerodyne :
https://i.imgur.com/6M1Q7zF.jpg
@desjonnies: Voisin! Prachtige, briljante auto’s! Dank voor het plaatje!
Begrijp wel dat deze nooit in productie is fenomen, en nee, ik ga niet over het model zagen en zeuren, maar de Safrane had van zichzelf al een vijfde deur die hem praktischer maakte dan de meeste concurrenten.
Met die Bi Turbo wilde Renault meedoen met de Duitsers, maar wagens als de R30, de 25 en deze Safrane zaten in een andere markt, het waren vooral comfortabele kilometer vreters.
Het ding scheen afschuwelijk onderstuurd te zijn, wat bewees dat dit soort kleine tuners niet in staat zijn om dergelijke projecten uit te voeren. Die station had daar weinig aan veranderd vrees ik.
@maarten123: Kleine tuners? Heuliez is een 100 jaar oude auto- en bussenfabrikant.. Gespecialiseerd in station-varianten. Ze bouwden er o.a. de BX Break, de XM Break en de Xantia Break. Later waren ze erg goed in klapdaken dus bracht Peugeot de productie van de 206CC en Opel die van de Tigra Twintop onder.
@jochempie:
BX4TC group B
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/bx/images/bx4tc-1.jpg
@desjonnies: Nou bedankt, blij dat ik zakdoekjes had liggen om het kwijl op te vangen.
Niet moeders mooiste, wel heel apart.

De Safrane opzich is wel een hele goede auto en zo’n biturbo is echt een geweldige kilometervreter: uitermate luxe en comfortabel, snel en goede wegligging.

De Safrane was ook een van de eerste auto’s met navigatie dat Renault toen samen met BMW ontwikkelde.
Bijzonder? Ja
Fraai? Meh
Hotel? Trivago
Ik ben een Renaultfan…
maar niet van deze.

Dat is geen Renault Megane maar een…
Renault Miskraam
Verkocht voor 23k, dat is toch wel de investering van de eeuw!
Beroemde PRV v6? Eerder berucht denk ik!
@tmenges: Inderdaad. Een gecastreerde V8, niet echt een “winning design”
Mijn vader had vroeger de gewone v6 baccara, het had zelfs luchtvering en in hardheid instelbare schokdempers.Na 300000km op gas was de motor helemaal op.
Poah, wat een gaaf ding!
Wat. Een. Lelijk. Ding. !
@Safrane Biturbo: heerlijke reisauto, helaas onderkend. Echter, als zoon van een Renault dealer vond ik het wel vreemd dat de motorenleverancier van de wereldkampioen F1 (Williams) naar Hartge in Duitsland ging om zijn V6 op te laten kietelen. WTF?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).