Deze 12 LPG-autos hebben bizar veel gelopen

Auteur: , 69 Reacties

Gas is niet alleen om op te koken, maar ook om kilometers te vreten.

Mercedes-Benz 420 SE (W126) '89

Nog niet zo heel lang geleden, zo rond de jaren ’90, was LPG nog een best veel voorkomende brandstof. Voor de automobilisten die veel kilometers maakten, was het een ideale oplossing. LPG was namelijk spotgoedkoop in vergelijking met benzine. Ook waren de dieselmotoren, de andere optie voor veelrijders, niet al te denderend. Ze waren lawaaiig, traag en niet eens zó zuinig.

Tegenwoordig speelt LPG een rol in de marge. Hybride, elektrische of een andere alternatieve aandrijflijn is populairder om een milieubewust statement te maken. Ook is LPG niet meer zó goedkoop. In de wegenbelasting en brandstof bespaar je alsnog vrij veel, maar zoveel als vroeger is het niet meer. Toch komt het af en toe voor dat iemand zijn benzine-auto voorziet van een LPG-installatie. In sommige gevallen is het dan mogelijk om flink wat kilometers te maken. Voor dit overzicht bekijken we 12 LPG-auto’s met veel kilometers.

Om te zorgen dat dit artikel niet een Volvo-lijst wordt, hebben we per model de auto gepakt met de meeste kilometers. Anders hadden we 12x een Volvo V70. Hier komen ze!

Chevrolet Epica 2.0 Executive (V250)
€ 2.450
2007
380.555 km

Hoe een badge je kan beïnvloeden. Kijk naar auto’s, mensen worstelen zich in private-lease constructies om zo een A160 te kunnen leasen, of liggen krom om de financiering voor hun Audi A3 1.0 te kunnen bekostigen. Maar ja, het is een luxe badge dus heb je aanzien. Wat je echt wil is ware luxe. Dus een een goede stereo installatie, een zijdezachte zes-in-lijn, lederen bekleding, automatische airco, comfortabel rijgedrag en veel binnenruimte. Dat is ware luxe, niet een semi-jaloerse blik van ‘Waar doet ie het toch van?‘ van de buurman. Er was een Chevrolet Epica voor de veelrijder, maar dat was een 2.0 turbodiesel. Je wilde deze Epica hebben, met een zescilinder lijnmotor.

Chevrolet Epica 2.0i Executive '07

BMW 316i Touring (E46)
€ 1.595
2003
395.000 km

De BMW 3 Serie van de E46 generatie is een bijzonder fijne automobiel. Modern en luxe genoeg om elke dag mee te kunnen rijden, maar dan wel met de ouderwetse BMW kwaliteiten. Zoals een heerlijke zes-in-lijn met veel vermogen. Althans, dat wil je. Een goed onderhouden, originele E46 met zo’n hemelse motor is nog altijd vrij prijzig. Ga je echter voor een karige 316i met nauwelijks vermogen en stoffen bekleding, dan ben je voor een kleine twee mille al klaar. Deze 316i Touring is nog vrij aardig: de jeans-blauwe lak en de originele velgjes geven de auto en authentiek Nederlandse uitstraling.

BMW 316i Touring (E46) '03

Peugeot 206 CC 1.6 16v ‘Roland Garros’
€ 1.450
2003
403.000 km

De Peugeot 206 CC was voor enkele jaren de populairste cabriolet. Ze waren goedkoop en uitgerust met zo’n hip klapdak. Aanvankelijk werd de auto alleen geleverd met een 1.6 en 2.0 motor, later kwam er een diesel bij. De eerste eigenaar van deze blauwe 206 CC kon kiezen voor die diesel, maar ging voor een 1.6. Daar is op een bepaald moment een LPG tank aan gekoppeld. Werkt deze goed? Natuurlijk niet! Slechts 3 cilinders doen het op LPG. Daarbij is het absoluut géén Roland Garros, maar een basis-uitvoering. De Roland Garros versies hadden leer en waren er in groen of zachtgrijs. De achterlichten en velgen zijn aftermarkket, waardoor de vraagprijs wel een beetje hoog lijkt. Helemaal als je meerekent dat het een import is.

Peugeot 206 CC

Peugeot 406 Break ST 2.2 16v
€ 900
2000
414.000 km

Uiteraard kwamen we veel, heel veel Volvo’s tegen. Het is gewoon een logische keuze. De techniek kan vrij goed tegen LPG en ze zijn lekker comfortabel. Maar als je echt een fijne auto wenst, kun je ook kijken naar de Peugeot 406. In dit geval vonden wij deze 406 Break ST 2.2. Dat is de fijnste motor die je kon krijgen in de 406, alhoewel je ze echt goed moet zoeken. Dit exemplaar is voorzien van leer, hout, Ouragan velgen en automatische airco. Een geweldige auto voor een roadtrip naar Zuid-Frankrijk? Dacht het wel.

Peugeot 406 Break ST 2.2 16v '01

Jeep Cherokee 4.0i Limited (XJ)
€ 5.250
1996
428.000 km

Sommige motoren zijn episch door hun geluid. Sommige door hun vermogen. Andere motoren maakten indruk met hun verbruik. In het geval van deze Jeep is de motor episch vanwege zijn heerlijke oubolligheid. De zescilinder lijnmotor is namelijk stokoud. De Kaiser zescilinder is simpel, eenvoudig en oersterk. De auto eromheen is in dit geval een Cherokee, een naar Amerikaanse maatstaven zeer compacte SUVs. Ondanks dat ook deze Cherokee een ladderchassis ontbeert, kan de Cherokee écht iets klaarspelen op onverhard. Ondanks vier hele liters aan cilinderinhoud, vallen de prestaties wat tegen. Dat komt door de trage automaat en het compleet ontbreken van positieve aerodynamische eigenschappen. Wel blijft het ding maar gaan.

Jeep Grand Cherokee 4.0i Limited Auto. '96

Chevrolet K1500 V8 4×4
€ 4.945
1997
428.779 km

Amerikaanse auto’s uit de jaren ’80 en ’90 blijven een interessant fenomeen. De bouwkwaliteit was over het algemeen bijzonder slecht. Met name de interieurs waren intens slecht. Maar met de aandrijflijnen was niet zo heel veel mis. Het was eenvoudig, maar juist daardoor behoorlijk betrouwbaar. Toen de motor van deze Chevrolet K1500 nog nieuw was, leverde het blok 253 pk. Gezien het slagvolume van meer dan 5.7 liter zijn dat vrij relaxte paarden in deze pickup.

Chevrolet K1500 '97

Subaru Outback 2.5i AWD Comfort (BP)
€ 5.950
2007
439.466 km

Subaru is niet echt een merk dat diesels bouwt. Ja, ze hebben die Boxer diesel geïntroduceerd, maar die is slechts mondjesmaat verkocht. Ook is die motor niet geheel vrij van schoonheidsfoutjes, terwijl de benzinemotoren behoorlijk sterk zijn. De EJ11 in deze Outback staat namelijk wél bekend om zijn onverwoestbaarheid. De motor werd bij de introductie afgekraakt door de kenners: veel te dorstig en niet eens zo gek veel vermogen (165 pk). Maar ze blijven lopen, die gekke boxers. Spotgoedkoop is het echter niet, zo’n afgeleefde Outback. Grote kans dat je dit ding over 10 jaar in Kenia aantreft als taxi.

Subaru Outback '07

Renault Mégane Grand Tour Dynamique 1.6 16v
€ 1.350
2005
463.133

Franse automerken kregen het nogal te verduren vorig decennium: de betrouwbaarheid zou op een zeldzaam laag peil staan. Dat klopt gedeeltelijk, de Laguna II en Megane II waren niet vrij van kinderziekten. Er ging onnoemlijk veel aan kapot. Wat nog weleens wordt vergeten is dat de transmissies en de motoren van de Fransen niet eens zo slecht waren. Natuurlijk houdt het een keertje op. Deze Mégane stationwagon wacht op een baasje in het buitenland, de auto wordt enkel verkocht voor export. Mede dankzij de LPG tank kon de vorige eigenaar van deze Renault Mégane spotgoedkoop naar meer dan vier-en-een-halve ton rijden. Ongekend voor zo’n auto. En het is niet dat er per ongeluk een Renault tussen is gekomen of de klok vooruit is gedraaid. We zagen meerdere Meganes van dit type met vrij hoge kilometerstanden voorbijkomen.

Renault Megane Break 1.6 16v

Volkswagen Sharan V6 Comfortline (7M)
€ 1.650
2003
480.376 km

Voor het McDonald’s petje met voortplantingsdrang. Na het oppikken van een Anita in trainingspak bij de lokale McD kan het gebeuren dat je negen maanden later een verrassend telefoontje krijgt. Laat dat een paar keer gebeuren en je hebt niet voldoende aan de achterbank in je Golf VR6. Als je wel een VR6 wil blijven rijden, maar jezelf te vaak vermenigvuldigt hebt, dan is een Sharan een optie. Onder de kap ligt een 2.8 liter VR6 met 24 kleppen, ooit goed voor 204 pk en 270 Nm. Het is niet de originele motor, bij 250.000 km is er een nieuwe VR6 in gelepeld in deze Sharan VR6. Er is net voor 8.300 euro aan verspijkerd, dus je kan er nog eventjes tegen. Hopelijk. . Voor een appel en een ei kun je tot 5 stuks aan kroost erbij produceren.

Volkswagen Sharan V6 4-Motion Comfortline '03

Mercedes-Benz 420 SE (W126)
€ 6.950
1989
495.575

In dit soort lijstjes staan altijd wel een paar verrassingen, maar aan de top verwachten we toch wel de usual suspects. De nummer 3 verrast ons dan ook geenszins. De Mercedes S-Klasse van de W126 generatie staat bekend om zijn hoge mate van betrouwbaarheid. Natuurlijk is het bij zo’n luxe slee voornamelijk belangrijk hoe er de afgelopen jaren voor is gezorgd. Volgens het APK rapport moeten de bandjes even nagekeken worden. Dat kon erger. Heel goedkoop is deze W126 niet, maar op de foto’s lijkt de auto in behoorlijk goede staat te verkeren. Die V8 is overigens veel jonger dan de auto, want de motor is al eens vervangen.

Mercedes-Benz 420 SE (W126) '89

Volvo V70 2.5 10v (LW)
€ 2.250
1999
508.283 km

Ah, de Volvo V70. Het is een beetje dé auto om te rijden op LPG. Met name de standaard 2.4 met 140 pk kan het prima hebben. Daarbij was Volvo in de jaren ’90 nog niet zo goed met dieselmotoren. Zo had de S40 een Renault diesel en kon de V70 besteld worden met een 2.5 TDI van Audi. Dat was nog een ouderwetse nagelaar, dus logisch dat veel mensen overgingen op LPG. De auto ziet er zeer strak uit, eigenlijk. Die ‘Persus’ velgen staan ‘m heel erg goed. Ook fijn om te weten dat de kilometerstand logisch is bij deze Volvo V70. Dan is er waarschijnlijk niet mee gesjoemeld.

Volvo V70 '99

Volvo 940 Estate 2.3 Nordic (JW)
€ 3.250
1997
541.945 km

Het mag geen verrassing zijn dat de lijst wordt aangevoerd door een Volvo van de oude stempel. Tegenwoordig maakt het merk hele hippe crossovers en elektrische sportwagens, maar vroeger concentreerde men zich enkel op bejaardenmobielen en extra ruime en onverwoestbare tanks. Zoals wel vaker bij Volvo met een hoge kilometerstand het geval is, zie je het er niet aan af. Waar sommige auto’s in dit lijstje (bijna) op het eind van hun leven zitten, kun je met deze Volvo 940 nog wel even door: je krijgt een nieuwe beurt, schokbrekers, veren én een klepstelbeurt. Nieuwe kleppen zijn niet nodig, die zijn nog erg goed volgens de verkoper. Het is natuurlijk een Volvo.

Volvo 940 Estate Nordic



69 reacties

Ahh, de Cherokee 4 Litre. Heb/had er eentje in de straat. Produceerde altijd een fijne geluid. Doe mij die maar in Wagoneer uitvoering: een Cherokee met houtfineer, een 4 liter I6, met een mooi kleurtje. Maak je me oneindig gelukkig mee!
Bij ons in de buurt staat er een Starlet te koop op LPG met 360,000 km voor €1,250. Toch een hele prestatie in zo’n autootje. Ik verwacht dat je dat ook alleen met een starlet haalt in dat segment.
@jdej: Lupo 3L, wellicht nog. Maar dan is het imderdaad wel gedaan met de kleine kilometervreters…
@joostie: lijkt me toch een uitdaging om die op LPG te laten lopen.
@jdej: het schijnt dus ook met een 206 te kunnen
@Dizono: zeker waar, heb zelf een 206 op lpg gehad. Eindstand 388.xxx Kms
@jdej: Ik heb een Daihatsu Sirion 2 in onderhoud gehad die bij 380.000 km nog van eigenaar wisselde.
@jdej: Toch een hele prijs voor zo’n autootje.
@rikus: het is zeker niet weinig maar tis en blijft een Starlet..
Ah, de 940 2.3 op LPG, jaren in rondgereden. Ging niet denderend hard, maar wel comfortabel met stoelen die gewoon lekker ontspannen zaten. Onverwoestbaar spul.
@shibby: mooi ding ook! En zelfs voor nu vind ik zo’n oude Volvo tank er niet enorm gedateerd uitzien. Nog steeds een nette wagen.
-edit: Klopt helemaal! dank u, is inmiddels gefixt-
Niet waar, deze Volvo heeft veel meer gelopen.
https://link.marktplaats.nl/m1370238365
@rachid: goed gevonden! Mooie advertentie ook: ‘644.000 km, net ingereden’… Lol
@rachid: deze rijd op benzine, zoektocht was op LPG
Hier een Punto EVO 1.4 8v met 300k km. 4 keer per jaar 40l Ron 95 de rest LPG. Niet zuinig (1:11,5) ongelofelijk voordelig rijden toch. 375-400km voor ca. €22. MRB €12 hoger met LPG.
Ik begrijp niet waarom niet meer berekende personen op LPG rijden; en vele pomphouders met mij ook niet…..
@remontabel: Omdat je met LPG ook veel narigheid en de bijkomende kosten kunt krijgen.
@techniekmeneer: indien het slecht gemonteerd is inderdaad wel
@techniekmeneer: Onderhoud is cruciaal bij LPG. Zolang je dat goed in de gaten houdt is er niks aan de hand. En de motor moet er tegen kunnen, niet alle blokken lopen goed op LPG.
@remontabel: ik heb drie auto’s op LPG gehad en vind het uiteindelijk toch wel erg onhandig qua actieradius en gedoe met tanken, vooral toen de R in de maand zat.
@coffeecup: Wel handig met het afrekenen. ;-)
@bertorelli: valt wel mee. Ja je rijdt voor je gevoel goedkoper. Maar onderaan de streep kan dat behoorlijk anders uitpakken.
@remontabel: helemaal eens, ik heb over de afgelopen 144.000km ruim 9000eu bespaart. Snap ook niet waarom LPG niet populair is. Toch een beetje wat een boer niet kent dat vreet ie niet waarschijnlijk
@flippiez06: omdat veel mensen alle alternatieven laten meewegen en dan beslissen dat diesel of hybride voor ongeveer dezelfde running costs (en storingsvrijer) te rijden is.
Mensen die alleen maar het verschil tussen benzine en LPG berekenen, rekenenen zichzelf onterecht rijk.
@coffeecup: ooit zelf een LPG auto gehad en minimaal 100k kms gereden?
@flippiez06: ik hou nooit een ton dezelfde auto. Het langste was een Saab 9-5 op gas. Het heeft nooit helemaal top gereden. Kleppensmeer ging erdoor als olie in een Audi. Bougies sneller te vervangen. Kleine storingen steeds, alles is veel gevoeliger. Op een gegeven moment geef ik het maar op en heb de auto verkocht.
Ben je een koprevisie verder, of zijn je injectoren na een ton defect? Dan heb je al die tijd staan rommelen bij de pomp voor bijna niks.
Mijn schoonouders rijden tot volle tevredenheid in Mitsubishi’s op LPG. Maar mijn ding is het niet. Financieel gezien is het zeker niet per definitie de goedkoopste manier van rijden.
De ongemakken voor mij zijn vooral buitenland georiënteerd: Omrijden voor tunnels, parkeergarages vermijden, niet met de trein naar Engeland, in het buitenland niet zelfstandig mogen tanken, kleine actieradius, verkrijgbaarheid en prijs in het buitenland, geklooi met verschillende nippels. Nee, ik snap niet dat iemand dat zichzelf aan doet.
@coffeecup: als jou klepsmeer is aangesmeerd door iemand dan ben je voor de gek gehouden…

Overigens kan een koprevisie soms gewoon uit na enkele tienduizenden km’s. Als je een onzuinige auto hebt dan telt de besparing snel op.
@remontabel: omdat in veel parkeergarages in binnen en buitenland lpg geweerd word
@maartenb98: En hoe controleren ze dat dan?
@berlinetta: leuk hoor, loop je in een parkeergarage en dan ontploft een lpg tank van een te zuinige hollander die lak heeft aan regels… En die voor de rest van zijn leven in zware schulden zal leven, na een bezoekje aan een gesloten instelling.

Een lpg tank die lekt niet per se. En als ie lekt dan onploft dat niet direkt, maar het risico is veel groter in een gesloten ruimte, en de gevolgen zijn uiteraard ook veel groter dan.
@onehp: Dat snap ik wel hoor, maar het is in mijn ogen niet te controleren. En als iets niet te controleren is, zijn er mensen die zich er niet aan houden. Daarom vind ik zijn opmerking nogal vreemd.
@maartenb98: veel? In de 19 jaar dat mijn pa LPG heeft gereden, nooit last van gehad.
@remontabel: ik begrijp dat dus ook niet. Mijn pa heeft drie auto’s op LPG gehad vanaf nieuw, uiteindelijk allemaal boven de 200k km (eentje zelfs boven 300k) en nog nooit (grote) problemen. Zelfde geld voor mijn oom, die verschillende Amerikanen had op LPG, ook amper problemen. Een volle tank (EU auto’s) kost €20 en je kan er 350 km mee rijden.
Het nieuwe is er wel af ondertussen.
-EDIT: klopt! Is inmiddels gefixt-


Geen ladderchassis en toch fantastisch in het terrein, en dat in die tijd. Ook een van de weinige 4×4’s zonder ladderchassis die zo’n grote groep 4×4 liefhebbers achter zich heeft staan.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat deze lijst gedomineerd zou worden door Amerikaanse SUV’s en Pick-ups, en Volvo’s. Er staan een paar leuke verassingen tussen.

De Megane vooral. Mijn pa had er ook zo een maar dan de 2.0 op LPG, knal blauw. Ingeruild met net wat meer dan 300.000 km op de teller, volgens de RDW rijd dat ding nog steeds rond in Nederland, ik ben benieuwd hoe dicht die nu bij de 400.000 km zit.
Het zal aan mij liggen, maar ik vind de prijzen fors voor auto’s met dergelijke km’s. Met name de chevrolet uit 97 wordt veel geld voor gevraagd
@willeme: vanwaar de 8.300 euro in t stukje over de Sharan? Hij kost toch € 1.650?
@toyotafortuner: Staat er nu beter ;-). Thanks!
Had ooit een Alfaatje op ga… JAAAHHHHHHHHHH!!!!!!!! Hakim!!!
Nog ruim twee weken, dan mag mijn W126 weer de stalling uit.
Ook een aantal jaren op LPG gereden en nooit een probleem mee gehad.
En natuurlijk winnen de oer-Volvo’s
Once Vectra C kan hier ook erbij. 489.xxx km op LPG
@mstiic: dan gaat ‘t vast om her Z18XE blok. Werelds in de Vectra C. Ik rijd deze auto nu 144.000 (km stand nu 160.000) op LPG, loopt als een trein met nul problemen…
@flippiez06: Ja klopt 122 pk. Ik heb wel de inlaatspuit van lpg’s vervangen. De originele gaan namelijk stuk en zijn moeilijk vindbaar. Perfecte blok voor LPG!
Ja, een e46 wil je met l6. Nee, dat wil je niet met LPG. Meegemaakt en nagevraagd, l6 van BMW schijnt niet zo graag LPG te nuttigen, exacte reden weet ik echter niet meer. Iemand?
@jcjc: Ik heb een 523i e39 L6 op LPG met 486k. Die rijdt al 10 jaar prima op lpg.
@jcjc: Waarschijnlijk de mindere smering op vooral de zuigerveren.
Hier hoor je duidelijk het verschil tussen bouwkwaliteit en kwaliteit. Bouwkwaliteit is een benaming geworden van iets dat goed en vooral duur uitziet. Kwaliteit is iets wat lang meegaat. Je weet wel, gewoon functioneren. Zonder steeds stuk te gaan.
Lekker hoor! En dan zegt men Gas is om op te koken…
@ghost: is het ook. Sommige motoren kunnen het wel hebben maar het is voor geen enkele motor goed.
Leuk lijstje, ik snap niet dat er zo negatief gedaan wordt over lpg. Ik laat mn leasebudget uitkeren en krijg 19 cent per kilometer vergoed. Sinds ik dat doe een wagen op lpg komt er per maand netto 600 euro meer binnen. Moet je wel je kilometers maken natuurlijk, maar ik heb er geen spijt van. Bijtelling tikt aan, electrische autos nog geen volwassen product (zie de bedelaars op je bedrijfsforum met een EV te ruil voor een vakantie diesel station. Ik overbrug even met lpg
Als tiener een PRV motor volledig geresiveerd uit een Renault Alpine, in een Volvo 264 gelepeld en meteen op LPG. Omdat de motor op LPG startte (nooit op benzine gelopen) was de olie na 6 ton nog steeds blank. Omdat er nagenoeg geen roetvorming is bij LPG kan het de levensduur van een benzinemotor verlengen.
@bassx: en omdat het heter verbrand gaan je kleppen sneller naar de klote.
@lekbak: Daar hadden we tijdens revisie niet aan gedacht volgens jou?
@bassx: 6 ton met dezelfde olie?? is wel erg sterk vind je zelf ook niet?
@haaren: Wat denk je zelf? Elke 100k bougies en bougiekabels vervangen en 25k olie verversen volgens het boekje. Maar zelfs na 6 ton was de olie net zo blank als bij de eerste keer verversen.
Ik voel me nooit comfortabel met een LPG. Dikke atoombom in je kofferbak man..
@ozzytrk: en met een benzine tank niet dan?
@ozzytrk: In een tank benzine zit meer energie. En die zit soms onder de achterbank.
Een kennis heeft een oude A8 met een 4L V8. Daar staat ruim vier ton op
Heb wel eens een Toyota Celica op marktplaats gezien, op LPG en 740.000km!
Nummer 3 en 4 horen niet op die plekken, want daar zitten nieuwe motoren in.

Mooi resultaat voor de Zweden en Amerikanen met hun oversized blokken. Hulde voor de Fransozen die toch maar gewoon door blijven rijden.
Ik rijdt volvo dus zo bijzonder vind ik die km-standen niet. Ben wel benieuwd of die downsize-zooi van tegenwoordig in staat is deze standen te halen
@tmenges: als je daar gewoon elke 100dkm een nieuw blok in gooit is er niets aan de hand, noemt men tegenwoordig: slijtage delen ;-)
@willeme Een XJ met ladderchasis?
Ik zit met mijn Volvo 850 momenteel op 601.400 km, en de auto loopt op lpg sinds 326.225km. Mooie score zo, komende zomer nog een rondje mee met de Carbage Run naar Scandinavië en dan mag die met pensioen. In de coulissen staat al een S80 2.5T te wachten. Zodra die op lpg is overgebouwd, wordt de 850 tot de zomer geschorst.
LPG, het kan voordelig uitpakken. Zeker in een kleine auto. De G3 karting is een vast bedrag namelijk.

Ga je een middenklasser of zwaarder rijden dan is het voordeel tov diesel max een paar tientjes per maand. Dan is het de vraag; wil je voor een paar tientjes voordeel het risico nemen op dure reparaties en wil je vaker tanken.

Occasions met gas zijn een stuk duurder dan met benzine. Dat moet je dus eerst nog terugverdienen. Met een gebruikte auto koop je sowieso soms andermans ellende, maar als je dan iets koopt met meer dan 3 ton tegen een hoge prijs ‘want voordelig lpg’ dan is die kans nog wat groter….
mijn SAAB 8-3 2.0t Vector van juni 2003 staat nu op 622500 km met vialle lpi
nog steeds 1e uitlaat en 1e fabrieks koppeling.
nog steeds 45000km per jaar

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).