Het verhaal van de Pontiac Mera

Auteur: , 21 Reacties

De geboorte van de originele Fierrari.

Mera

Bijna iedere liefhebber is bekend met de Pontiac Fiero. Dat heeft niet per se te maken met de (aanzienlijke) kwaliteiten van die auto zelf, maar vooral met het feit dat de Fiero legendarisch is als basis waarop ‘posers’ neppe Ferrari’s of Lamborghini’s creëren. Aan de ene kant is elke Fierrari of Fierborghini een mooie herinnering aan de creativiteit die mensen etaleren om hun dromen (bijna) waar te maken. Aan de andere kant vormen de auto’s ook een erg makkelijk doelwit om te ridiculiseren, of af te doen als staalgeworden exponent van de ‘wel willen, maar niet kunnen’-mentaliteit. Beslis zelf waar jij valt in het spectrum tussen deze twee sentimenten.

Wat sommigen misschien niet weten, is dat niet alle Fierrari’s kitcars betreffen die door hobbyisten zijn omgebouwd. Ooit kon je als klant namelijk gewoon naar de Pontiac-dealer stappen en daar een kant-en-klare Mera bestellen. We stipten deze auto eerder al eens aan in onze Fiero-special, maar er valt nog wel wat meer te vertellen over de Mera.

De Mera is het geesteskind van Bob Bracy van Corporate Concepts in Capac, Michigan. Bij het zien van de Fiero wist Bob meteen: dit is een goede basis om iets op te gaan bouwen. De keuze viel uiteindelijk om het design te ‘inspireren’ op dat van de Ferrari 308, die destijds (we spreken jaren ’80) populair was dankzij de TV-serie Magnum PI. Grappig dus: het idee voor de Mera werd niet geboren met als startpunt om een nep-308 te bouwen, de 308 was gewoon ‘toevallig’ de beste kandidaat om te imiteren op dat moment.

Na twee jaar lang hard werken was de Mera in 1987 klaar. General Motors stelde zich een beetje ambivalent op met betrekking tot de auto. Officieel werd ‘ie niet opgenomen in het gamma van Pontiac, maar klanten konden ‘m wel gewoon bestellen als ‘dealer option’ bij de Pontiac dealer, inclusief een garantie van zes jaar of 60.000 mijl. Dit was tevens de enige manier om een Mera te bemachtigen, want officiële losse ombouwkits zijn nooit verkocht. Wel zijn zo’n beetje alle kits van andere partijen die later op de markt verschenen gebaseerd op de Mera, in plaats van op de echte 308.

In het eerste jaar van productie was de Mera gebaseerd op de Fiero GT. De originele wielen van die auto werden er ook onder gemonteerd, zij het gespoten in carrosseriekleur. Het was per slot van rekening de jaren ’80. In het tweede productiejaar vormde de Fiero Formula de basis. Het was nu ook een optie om wielen te laten monteren van Cromodora uit Italië, die een klein beetje lijken op de wielen van de Ferrari 308. Goedkoop was de auto niet: voor de prijs van een Mera had je ook een ‘Vette, wat dan eigenlijk weer de echte Amerikaanse Ferrari is, soort van.

Velgen

Enfin, dit wordt ingewikkeld, dus misschien is het maar goed dat er vrij snel een einde kwam aan de Mera-shenanigans van Pontiac. Ondanks dat er nog niet heel veel exemplaren bestonden, had Ferrari namelijk rap in de smiezen wat er speelde in Amerika. Cazzo! Het Italiaanse bedrijf kroop in de juridische pen en dwong af dat er een einde kwam aan het Mera-feestje. Een oud persbericht is stille getuige van deze trieste gebeurtenis:

Mera-pb

Nog voordat de dreigende rechtszaak zou dienen werd door beide partijen een overeenkomst gesloten. Reeds bestelde Mera’s werden nog aan klanten afgeleverd, maar er mochten geen nieuwe exemplaren meer verkocht worden. En ook aan ombouwkits of conversies op tweedehands Fiero’s zou Corporate Concepts zich niet wagen. In een brief bevestigt Bracy het slechte nieuws aan een dealer in Florida. Interessant is de passage over de toekomstige waarde van de Mera als ‘future classic’ vanwege diens zeldzaamheid. Niet helemaal waar geworden voor de Mera, maar wel voor sommige andere auto’s.

Brief-Bracy

Al met al werden er uiteindelijk maar 247 Mera’s gebouwd, waarvan 88 units in 1987 (op basis van de Fiero GT) en 159 in 1988 (op basis van de Fiero Formula). Ik zou er stiekem best een willen hebben. Wat gij?



21 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik wil er ook een!
Los van het middenmotor concept had de Fiero een spaceframe, daardoor konden alle panelen makkelijk vervangen worden voor een kit. Vooral daardoor waren ze populair als donor. Helaas zijn daar ook veel gedrochten uit voortgekomen. De technische basis van de Fiero was nogal zwak en achterhaald maar er zijn nog steeds veel aftermarket spullen te vinden om die zwakke punten te upgraden.
Ik wist niet van het bestaan ervan, maar ik zie hem echter dagelijks. Ik was altijd van mening dat het een kitcar betrof waarvan de eigenaar de Ferrari logo’s er niet op wilde hebben (er zijn meer kitcar bouwers/fanaten die zich distantiëren van de echte Ferrari’s om geen negatieve reacties te krijgen).
@jaxdryke: da’s misschien nog wel sneuer dan replica-bouwerts. Replica-bouwerts die willen voorkomen dat men denkt dat ze het doen omdat ze pretentieus zijn. Volgens mij ben je dat standaard als je een replica bouwen niet goed aanpakt en gewoon een halfbakken bodykit op een Fiero parkeert.
Sterker nog: ik vind de Fiero een leuke auto. Als je die in Nederland koopt heb ik meer respect voor je dan dat je hem ombouwt en daarmee 9 van de 10 keer compleet vernaggelt.
@720s: het probleem in Nederland is om er 1 te vinden die niet 9 van de 10 keer vernaggeld is door een zelfbenoemde specialist. Dit bedrijf had de eigenschap om regelmatig failliet te gaan en onder een nieuwe naam verder te gaan met dezelfde truc. Dat is veel geld vragen en rommel afleveren. De weinige Fiero’s die er nu nog zijn zijn van liefhebbers die zelf handig zijn.
Helaas schiet ik zelf ook niet op met mijn eigen project. Het eind van deze updatevideo zegt het al ;)
https://youtu.be/YFXF5XGuoJM
Gut, ik had hier toch een nette reactie gepost.. ik tik niks nu niets meer.
@fiero: Kan, maar goed. Er rijdt in Oldenzaal een F430 rond op basis van een Peug 406. Ook zonder badges trouwens. Ik ken die gast wel, die stelt ook dat ie het vooral leuk vond om zelf de kitcar te bouwen op basis van zijn oude 406 en dat het hem niet te doen is voor de ‘oh kijk mammie, een fake-ari’. Hij heeft zelfs zijn eigen logo’s erop. Vind ik veel toffer.
Om even terug te komen op de Mera. Ik vond het al vreemd dat er een logo van Pontiac op zat. Ik dacht namelijk altijd dat ie het logo van de Pontiac erop had laten zitten omdat het op basis van een Fiero was.
Als ik ‘m weer zie (hij wast z’n auto wel eens), zal ik ‘m eens aanspreken. Misschien dat ik wat foto’s mag schieten.
@fiero: niet te ongeduldig zijn @fiero. Ik heb even de moeite genomen om te kijken wat er met je reactie is gebeurd en die zat in ons automatische spamfilter. Dat kan voorkomen als je (youtube) linkjes plaatst. We moeten ze dan manueel goedkeuren maar zijn net niet 24/7 aan het werk.
@jaapiyo: okido, ik snap het
Om de vraag van Jaap te beantwoorden: nee, dankuwel.
Jeminee! @Jaapiyo doet een @Willeme (sort of).
Leuk, ik kende deze auto niet. En om je vraag te beantwoorden: sommige auto’s zijn zo fout dat je ‘m zou willen. Dit is er één van. Dus, ja.
Valt voor mij een beetje in dezelfde categorie als de Stutz Blackhawk zoals die gebouwd werd vanaf 1971 tot ergens halverwege de jaren ’80: http://www.victorycars.com/carimages/1971stutzdrsidewhs.jpg

Ziet er leuk uit, maar wel op het onderstel van een Pontiac Grand Prix…
Edit: thx, fixed. En ja die staat bij mij altijd uit. Purist.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Tof om te zien dat m’n tip van 28/4 dan toch nog wordt gebruikt.😉
@flyerbunch: dank maurice voor de tip!
@jaapiyo: thx! Goed artikel en het blijft een speciaal verhaal. Only in the 80’s! 😎
Mooie stuk @jaapiyo! Zou zelf ook wel een Mera, of heck een Fiero willen hebben.

T is alleen dat je ze nooit tegenkomt. Ook niet op de meetings, die ik nog wel eens bezoek.
Nee deze sla ik lekker over.
Nee ik hoef hem niet. Spaar dan door voor een échte.
100.000 km / 6 jaar garantie !!

Dan weet je dat het een nepper is ..
Als Magnum p.i. hier nu mee gereden had in de serie… Dan had ie iets zeldzaam gehad! En Amerikaans!!1!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).