Special: Pontiac Fiero

Auteur: , 65 Reacties

Let’s fake a Ferrari: de Pontiac Fiero.

In zijn originele vorm waarschijnlijk minder bekend dan als donor voor mooie en minder mooie 308/328- en zelfs wat 355-replica’s. In een onversleuteld exemplaar rij je inmiddels véél exclusiever dan wanneer je met je plaksnor op en lawaaiig hawaiishirt aan naar vrouwen toetert in je bijna 308, alsof je Magnum zelf was. In Schin op Geul.

Maar daarmee wordt de Fiero echt tekort gedaan, als donor of als nepper. Bij zijn introductie, in 1983, was hij voor Amerikaanse begrippen best opzienbarend. Sportief gelijnde tweezitter met een middenmotor en de zogenaamde Enduraflex carrosserie: afzonderlijke kunststof panelen die op het chassis en frame geschroefd werden. Corrosiebestendig, duurzaam en makkelijk vervang- of uitwisselbaar. Als je je weer eens stierlijk verveelde, kon je met een set steeksleutels binnen een mum van tijd je auto verspreiden over de oprit. Daarom werd hij ook zo populair bij replicabouwers, je kon er makkelijk van alles weer opschroeven dat de suggestie van een Ferrari wekte. In zeldzame gevallen zó goed gedaan, dat een enkele onnozele in de veronderstelling verkeerde dat ze in Maranello niet eens zulke slechte Fiero-replica’s bouwden…

Dat deden ze in Michigan zelf wel, de Fiero kwam namelijk niet geheel vlekkeloos uit de startblokken. Het verhaal wil dat hij al voor zijn introductie flink werd teruggetuned. Hij werd ontworpen als V6 met lekker wat punch, maar hij kwam uit met een viercilindertje dat zwetend 85 PK uitbraakte. Alsof je grasmaaier een beurt nodig had, zo sportief en aantrekkelijk klonk dat. Vlak voordat-ie kokend van onmacht weer stilviel. Het leek toch al een beetje een ondergeschoven kindje; zowel de ophanging voor als achter kwamen vrijwel ongewijzigd van andere modellen, de Chevrolet Chevette en Citation. Deze waren allesbehalve berekend op sportief rijgedrag, waardoor ook die onderdelen geen recht deden aan het snelle uiterlijk. Dat er vervolgens ook nog een aantal spontaan in de fik vlogen door draadboom/spruitstuk perikelen was helemaal koren op de molen van net even teveel teleurgestelde autojournalisten. Die bestempelden deze unieke tweezitter vervolgens als drol van een auto.

Onterecht, want hij was nog lang niet uitontwikkeld. Maar het kwaad was al geschied. De introductie van een 2,8 liter V6 in 1985 en belangrijke verbeteringen aan de ophanging, besturing en de wegligging konden dat tij maar moeilijk keren. Ook de fastback als nieuwe carrosserievariant, vanaf 1986, bracht niet het beoogde succes en zo liep in 1988 de laatste alweer van de band. Zijn gloriedagen beleefde hij eigenlijk pas later als tweedehandsje, net als Dries Roelvink. Een tijdje was hij razend populair onder scholieren en studenten in zijn thuisland. Kostte geen kont, goedkoop te rijden en te onderhouden en toch een bijzonder gelijnd sportautootje onder hun ass. Die er toen nog wel in paste.

Net als lange Europeanen, die zaten er ook prima in. Maar kochten hem zelden. In Nederland stond-ie nooit officieel in de prijslijst, maar als je per se wilde kon je hem wel bestellen bij de importeur. Toch vonden door de jaren heen nog heel wat exemplaren via (grijze) import de weg naar ons land. Er waren specialisten waar je terecht kon voor een mooi en origineel exemplaar. Of toch voor zo’n plastieken carnavals-Ferrari met scheefgeplakte cavallo’s op de verkeerde plekken. Een heel bezit.

Ze zijn zeldzaam, de mooie exemplaren die nog gewoon alleen maar Fiero zijn. Op de diverse sites staan er nog een handjevol, de meeste in bedroevende staat en voor een prikkie. Heel af en toe nog een mooi en origineel model, of een bijzondere ombouw. Zoals een Verhoef, een in Nederland ontworpen en gebouwde special, als coupé of cabrio. Wel geïnspireerd door Ferrari, maar geen replica en gebouwd met mooie materialen en strakke afwerking. Of een Formula, een speciale fabrieksuitvoering van de laatste serie uit 1988. Helemaal zeldzaam, want alleen geleverd in ‘Murica, is de Mera. Een schaamteloze 308 kopie, als carrosserie-optie in de prijslijst van 1987, waarvan Pontiac dealers er nog bijna 250 wisten te verkopen voordat Maranello woedend aan de lijn hing en met advocaten, paardenhoofden, giftige spaghetti en Fiatjes Ritmo dreigde. Dat was afdoende. Pontiac stopte er wijselijk mee, maar zo ontstond vervolgens wel een hele replica-industrie.

Laat die voor wat het is en zoek een mooie, originele zescilinder notchback. Met automaat, een gaaf stoffen interieur met die speakertjes in de hoofdsteunen en let op wat typische onhebbelijkheden. Weigerende klapkoplampen bijvoorbeeld, of een gescheurd spruitstuk, doordat er bij het openen te vaak water van de motorklep op het gloeiend hete spruitstuk klettert. Geeft een steeds sportievere sound en dan horen ze je tenminste aankomen, in het donker zonder koplampen. Maar neem in elk geval geen gele. Vanwege Roelvinks zwembroek. Deal?



65 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Leuk artikel, wel een kut auto.
@medemblikker: Andersom
@camber24: wel een kut auto, leuk artikel!

Dat bedoelde je toch, want zeiken op het artikel kun je niet, leuk geschreven en mooie weetjes!
@jvthof: Nee.

Vind het te grappig bedoeld allemaal. Ik hou niet van humor.
@camber24: humor is ook een talent, niet iedereen is ermee geboren ;).

Maar de oplossing is er hoor, het humorloze autoweek is er speciaal voor jou!
@jvthof: Klopt, humor is een talent. Is ook precies wat ik bedoel. Daarom vind ik de ‘humor’ afbreuk doen aan een artikel wat anders veel beter was geweest. Autoweek kom ik niet. Ben geen MBO’er ;-)
@camber24: ik vind de neerbuigende toon noet geheel terecht. Het staat de auteur vrij om te schrijven naar zijn eigen welbevinden. Daar mag je uiteraard kritiek op geven, maar om een opleidingsniveau te degraderen vind ik je niet sieren. MBO’ers zijn een hoeksteen van de samenleving en niet iedereen is dermate begaafd om succesvol een hogere opleiding af te ronden. Bij ons bedrijf werken diverse MBO’ers en die zijn uitermate capabel in het werkveld waarin ze actief zijn, sommige zelfs beter dan HBO/WO’ers.
@gtwillem: Neerbuigende toon?? Heb niets tegen MBO’ers hoor. Als je een neerbuigende toon uit twee zinnen kan halen; knap. Punt was en is meer; vind de humor juist niet goed in dit artikel passen. Grappig om grappig te doen, ipv grappig te zijn. Is mijn mening. Maar blijkbaar mag dat weer niet, want dan krijg je een debiele (en makkelijke) opmerking dat je maar moet oprotten naar Autoweek…
@camber24: Jij bent vast een heel leuk/ interessant persoon… met je hoge niveau… hoeveel Engelse termen heb je in je functienaam?
@series2: Waarom kom je hier in godsnaam mee? Ik geef aan dat ik het artikel niet goed vind. En dat ik Autoweek niks vind. Voel je je op je pik getrapt door m’n opmerking over MBO’ers? Engelse term; ja, corporate asshole, nou goed?
@camber24: Hahaha Nice! Heb je ook een c&a blouse?
@series2: Hahaha, nee. Handgemaakt. Voor onder m’n BOSS pak (uit de PC uiteraard). Moet me toch onderscheiden van het plebs van MBO’ers die voor me werken, nietwaar?

(@Moderator; zitten allebei te ouwehoeren natuurlijk. Heb niets tegen MBO’ers. Hartjes.)
Jammer dat ze vaak worden omgebouwd tot replica’s, op zich is dit een leuk karretje!
Haha, lachwekkend gewoon die kerel op de motorkap.
@bouwvakkert: inderdaad! Dat is een verdomd klein keteltje! Die motorkap kan niet veel langer dan een meter zijn….
@bouwvakkert: die 2 kerels zijn Daryl Hall en John Oates bekend van diverse liedjes zoals deze: http://youtu.be/ccenFp_3kq8
Maar ja, zo fout het nu is, was toen kek!
@reobnednab: ben ik de enige die nu GTA: Vice City in mijn hoofd heeft??
@dl658:

Nee. En niet geheel toevallig:
https://www.youtube.com/watch?v=SzcnWPcBNCE
@bouwvakkert:

Dat is niet de motorkap…
Iets minder bekend maar ook op basis van een Fiero:

http://www.cars.com/vehicledetail/detail/608103397/overview/
Nog best een cool ding vind ik.

Originele Fiero’s met low miles staan in de States nog voor flink geld te koop (18-25k). Denk dat je met wat tweaks hier en daar best een leuk sturend wagentje hebt. De basis is best goed. Vrij licht, midden motor en lekker compact.
@E34M5Touring: lijkt wel een beetje op wat Mitsuoka met moderne Nissans doet
Ik begrijp de toegevoegde waarde noch ‘de idee’ van dit vehikel niet.
Er zit weinig of geen filosofie achter, behalve een poor man’s Ferrari neer te zetten.
@desjonnies:

Alleen maar omdat de wagen mislukt is. Als ze vanaf het begin met die V6 en een deftige ophaning waren gekomen was het een ander verhaal geweest.
Maar idd nu is het maar niets, zeker als je vergelijkt met zo’n MR2.
Ik vind Fiero’s altijd wel grappig. Al die moeite om een sportwagen met middenmotor te bouwen, en deze vervolgens op boterzachte schokdempertjes te zetten, er een 85pk 4-cilindermotor in te hangen en deze te koppelen aan een drietrapsautomaat. Splendid.

Ik zeg Toyota MR 2 …
@desjonnies: pas ik niet in, is wel beter in elk opzicht.
@desjonnies: Dat is wel grappig eigenlijk: De Fiero is de reden dat de MR2 bestaat. Toyota is de MR2 pas gaan ontwikkelen nadat ze de plannen voor de Fiero hadden gezien, en ze wilden met de MR2 een auto neerzetten die in alle opzichten beter is dan de Fiero. De Fiero had een speciaal embleem met een adelaar op de neus, de MR2 heeft er ook 1 om deze reden.
Oh wat herkenbaar!! Ik heb zo’n 15 jaar geleden 2 x een Fiero gekocht bij de Fiero Factory in Obdam, bij Barry Steenbergen en Lydia Verhoef. Hij had toen ook een Verhoef als auto ontworpen, die was echt gaaf. Geen idee of ze nog iets met Fiero’s doen tegenwoordig. Superleuk om te lezen Larssb, jeugdsentiment.
@kaat: Trip down memory lane, ook voor mij :-) Een oude vriend van mij heeft er eind jaren 90 ook eentje gekocht bij de Fiero Factory. Veel in getoerd samen, mooie tijden. Maakt het artikel extra leuk om te lezen. En met de humor in het stukkie zit het wederom wel snor.
De youngtimer stukjes van Lars op zaterdag zijn altijd om te smullen.Zelfs als het een Fiero betreft, van de auto zelf en die (en misschien wel vooral) nepperij eromheen moet ik echt helemaal niets hebben.
Ken uw klassiekers: Verhoef = Van der Hoef.
@gash: oh ja klopt! Het is ook al zo lang geleden…..
Ik vind een Verhoef toch wel mooi. Geen idee of die ook beter zijn eigenlijk.
Ik wil de v8 versie over een tijdje gaan importeren want dit is mijn lievelings pontiac en ik heb er al een tijdje een oogje op
@mercedesbenz63: een Fiero met motorswap dus. Cool, de originele motoren zijn om te janken…
@ej20g:

Ik zou dan eerder voor een late Pontiac GTO gaan. Liefst eentje met supercharger :).
@gash: welke generatie bedoel je precies? Als je op de laatste generatie doelt, ben ik het zeker met je eens. Maar dan wil ik ‘m wel als Vauxhall Monaro VXR.:)
@ej20g:

De 4e generatie inderdaad, 2004-2006. Zit er wezenlijk verschil tussen een Monaro en een GTO? Zou hem toch wel met het stuur aan de linkerkant willen hebben.
@gash:

Eigenlijk niet, op de special editions na.
De GTO is gewoon een ordinaire rebadge.
@gash: nee, de verschillen zijn minimaal. Maar juist de minimale verschillen maken de Monaro voor mij nét iets mooier en bruter, vooral de VXR dan. En het stuur rechts, tsjah, ik kan wel zeggen dat ik daar een zwakke plek voor heb.
Ik mis alleen nog het cassettebandje wat vastzit en alleen maar het onderstaande nummer afspeelt. De meeste nu wel over welke serie ik het heb.

http://youtu.be/tM0sTNtWDiI
V6 middenmotor, top karretje.
@dutchdriftking:
Jammer alleen dat er autootjes met een halve V6 op die plek zijn die hem het snot voor de ogen rijden..
Als je van de all show and no go bent is dit de ideale auto.

Het model heb ik.althans altijd leuk gevonden en als ik eerlijk ben, hij valt in het huidige straatbeeld nogsteeds positief op.
Goed gevonden, goed geschreven!
Wat de afgehakte paardenhoofden uit Maranello betreft… Heb je het logo van de Mera wel eens gezien?
http://s214.photobucket.com/user/reholmescorp/media/NewFiero.jpg.html
@mout: Je prentje werkt niet. Is het hetzelfde als op deze poster? Ik zie er geen paard in hoor…

http://95octane.com/wp-content/uploads/2014/03/pontiac_fiero_mera_1.jpg
@Esprit_de_Flandre: Als mijn linkjes het niet doen, dan maar zo: google ‘logo new fiero’. Als ik nu meer geluk heb: http://bit.ly/19ROuQy
@mout: Dat ziet er nog niet verkeerd uit. Idd wel een beetje een rip…
1972 tot 1985. De zwartste bladzijden in de geschiedenis van Detroit. Astmatische smogmotoren en Corvette’s die de 200 niet eens haalden. Gelukkig bouwen ze weer echte (sport)wagens. Helaas mogen we dat hier niet hebben van de eco-maffia.
H°ly Fushizzle, die eerste foto is afschuwelijk!

Vind het oude neusje wel mooier dan de latere versie, maar die dikke lip kwam er vast door nieuwe regelgeving… ?
Een oud-klasgenoot had het er eens over om een small-block v8 in zo’n fiero te lepelen. Geen idee of hij dat ook echt gedaan heeft, de fiero had hij in ieder geval wel al. Zonder Ferrari look-a-like opzetstukken uiteraard.

Best een leuk wagentje, en met de v6 best rap, zeker als je de leeftijd meeneemt. Geheel originele exemplaren zijn helaas moeilijk te vinden.
Ik vind het een interessant autootje, niet aantrekkelijk.
Man man, in mijn latere jeugd.. ’93-’00 reden r legio rond hier in Alkmaar.. Mans voorkomen met een hoop kabaal.. Traag als stront.. N echte “petjes” mobiel.. Lache..
Idealiter leg je er een LN3 3.8 V6 in. Het past, heeft veel koppel en is hyperbetrouwbaar. Als je helemaal gek wilt doen kan je er zelfs nog een turbo uit een Buick Grand National op schroeven. Dan wordt het ook nog eens serieus snel en krijg je waarschijnlijk serieuze koelproblemen.
Een MR2 voor de arme mens…

In elk opzicht is dat de betere auto tov van de feiro. Maar ik ben misschien wat bevooroordeeld
@arnoldh: De MR2 is in dit geval toch de goedkopere van de twee, uitgaande van de generatie op jouw profile pic. Kwa running costs zal hij ook wat vriendelijker zijn dan zo’n amerikaanse slurper.

Staat wel als een paal boven water dat die bewuste MR2 in elk opzicht de betere auto is. Uiterlijk is natuurlijk persoonlijk, maar ook in dat opzicht moet ik je gelijk geven.
Die 2.5 vierpitter heet “Iron Duke” en is inderdaad berucht om zijn verschrikkelijk rauwe geluid, NVH, en een belachelijk gebrek aan bruikbaar vermogen.
Geloof het of niet, maar dit nutteloze aambeeld vond zijn weg zelfs naar de Gen III Camaro/Firebird….
Een 90pk viercilinder “musclecar” met een drietraps slushbox automaat…the horror….the horror…
@carmasterr: Dat is inderdaad wel diep triest, zoals in een andere reactie al gezegd een behoorlijk dieptepunt rond die jaren. Perfecte gewaarwording van “show and no go”.

En toch heeft het z’n charmes, die america special van TG blijft leuk, al had die camaro natuurlijk zo’n lekker luie achtcilinder onder die lange neus liggen.
@frietjemet:

Je kunt wel stellen dat het een dieptepunt was ja.
De Iron Duke was namelijk geboren uit ordinarie kostenbesparing.
De eerste versies waren namelijk niets meer dan de helft van een 301 (4.9L) V8.
Vandaar dat het blok zo ruw en rauw loopt..

Een Gen III Camaro heeft zeker zijn charmes. Sterker nog, een Camaro met minimaal een 305 (5L) staat toch eigenlijk wel op het verlanglijstje bij mij.
Ze zijn in tegenstelling tot de modellen ervoor nog enigzins te betalen, en de modellen erna zijn te rond en te lelijk.

Het lijkt me wel wat om zo’n geplaagd smogbarrel een tweede leven te geven als de musclecar die ie zo hard probeerde te zijn.
Performance parts in overvloed gelukkig.
Vroeger was er een klant van mijn vader die deze auto net nieuw gekocht had,
Ik was toen zwaar onder de indruk van die auto.
Die gedachte blijft me altijd bij de Fiero, in die tijd was het een gaaf ding.
De Fiëro. Die wilde ik vroeger ook hebben… Met de nadruk op vroeger…
Heb nog een “echte ” 2M6 in mijn garage staan … volledig gerestaureerd , en ik ben er héél tevreden over !
Ik heb er eentje gehad. Een 88 in de kleur rood. Manual notchback met de 2.5 4 cilinder..
Midden jaren 90. Niet praktisch, wel leuk. Ik was ook klant bij de Fiero Factory. Heb nog ergens een lintje liggen van de officiele opening van hun toenmalige nieuwe pand. Memories….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).