Deze Supra met 745 pk kost evenveel als een basis-Avensis

Auteur: , 88 Reacties

Dus waar ga jij voor?

Er zijn weinig auto’s waar ondergetekende zo naar uitkijkt als naar de nieuwe Toyota Supra. Toyota doet het niet vaak, een sportwagen bouwen, maar als ze het doen zijn het vaak fantastische auto’s. Denk aan auto’s als de Celica GT-Four, de Corolla AE86, de GT86, MR2 en natuurlijk de Supra. De Supra begon zijn carrière als grote en luxe variant van de Celica, maar groeide uit tot een eigen model. Met name de laatste generatie (JZA80) is een bijzonder geslaagde auto.

Zonder er te diep op in te gaan (dan kunnen we er nog een special van maken) een paar feitjes: de Supra kwam in een paar verschillende smaakjes. Zo is er een uitvoering met de zes-in-lijn zónder turbo (2JZ-GE) onder de kap. Deze was er met een handgeschakelde vijfbak of een A340E-automaat met vier verzetten. Mocht je de auto erg mooi vinden en een Supra willen om comfortabel te kunnen cruisen: dan is dit een uitstekende keuze. Mocht je tuningsplannen hebben, dan moet je verder kijken naar een Supra Twin Turbo met de legendarische 2JZ-GTE motor. Ook bij deze kun je kiezen uit een viertraps automaat, maar je wil eigenlijk de V16X-zesbak van Getrag. In Japan leverde deze combinatie 276 pk op, in Nederland kreeg je zelfs 330 pk. De Supra stond tot 1996 gewoon tussen de Corolla’s, Starlets en Carina’s.

Dat benoemen we expres even, want het exemplaar dat we op de foto’s zien is geen originele Euro-spec Supra, maar een JDM (Japanese Domestic Market). Uiteraard is ook deze Supra totaal niet standaard meer. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Ferrari of iets dergelijks is dat bij een Japanse sportwagen geen heiligschennis. De reserves die deze motoren hebben is dermate hoog dat, mits je het goed laat uitvoeren, 1.000 pk (of meer) tot de mogelijkheden behoort. Dat is in dit geval niet zo, deze Supra heeft namelijk 745 pk onder de kap. Precies een goed aantal: de meeste sportwagens blijf je wel voor en de motor kan dan nog relatief dociel zijn. Relatief natuurlijk, want de Twin Turbo is vervangen door een Single Turbo setup. Volgens de adverteerder is er nog veel meer aan gedaan:

Factory options:
– Electric powered windows
– Electric powered mirrors
– Leather interior
– Heated seats
– Diff cooler

Body:
– Stock UK body 202 black
– Plastic OEM side skirts
– OEM style GRP spats (also have the OEM plastic available)
– OEM 17″ UK spec wheels, flawless
– UK Glass headlights converted to LHD
– Facelift front indicators
– Rear tinted glass

Chassis:
– V160 & Big diff with oil cooler (new mounts and bushes)
– RPS triple plate carbon clutch
– Meister R coilovers
– Fully poly bushed suspension arms, refinished in silver epoxy
– Fully poly bushed subframe
– New OEM diff mounts
– Fully undersealed in black schutz
– UK spec brakes

Engine:
– Momentum carbon fibre spark plug cover
– ARP head studs
– BC 264 cams
– BC dual valve springs and retainers
– Fully rebuilt head inc. net OEM Toyota valve guides
– New OEM Toyota core plugs
– CP forged 86.5mm pistons
– Forged Eagle rods
– ARP2000 rod bolts
– King racing bearings
– HKS 1.8mm head gasket
– New OEM Toyota oil pump
– All new genuine Toyota seals and gaskets
– Gates timing belt
– New OEM tensior and bearing
– New OEM crank pulley
– New OEM idler pulley

Turbo and fuel:
– Precision 6466 gen2 DBB .84 Vband turbo
– 6boost manifold
– Turbosmart 60mm wastegate
– 4AN braided oil feed line
– 12AN braided oil drain line
– Screamer pipe TVA

– ID1000 top feed injectors
– Sytec FPR
– 8AN twin feed braided fuel lines from the tank
– 8AN single return line
– 2x Bosch 044 450LPH external fuel pumps
– 1x Walbro 450 in tank lift pump
– 1.5l swirl pot
– Goodridge fittings throughout

Exhaust and intake:
– HKS superdragger catback
– Custom 3,5 inch stainless steel downpipe and centre sections
– 5 inch ramair intake filter
– Custom stainless/alloy intercooler piping
– 12AN braided cam breathers
– Whifbitz aluminum radiator
– Whifbitz 4 row FMIC
– AEM aquamist water/methanol injection
– GM intake air temp sensors

Electronics and management:
– Link G4+ Xtreme standalone ECU
– Mapped by Richard Bradley @ Bradley Motorworks
– Greddy FATT

Interior:
– Customized and LED backlit gauges
– All switches, controls are LED backlit
– UK cream leather interior and carpet
– Alpine headunit
– Alpine M450 amp
– Rockford fosgate component speakers
– Heated seats
– Control unit for aquamist mounted in armrest
– Custom mounted switches for anti-lag and launchcontrol in armrest
– Clifford alarm with 2 remotes

The car makes 745bhp @2.2 bar on 97RON fuel
Anti-lag will run the full range of boost
Launch control @1.4 bar

Kortom, een Supra waar de nodige tijd in is gestoken. Dan nu de hamvraag: ga jij voor deze Supra voor 31.500 of een Avensis 1.6 VVT-I in de befaamde ‘Comfort’-trim (afbeelding onder)? Die kost 31.895 euro en dan heb je 132 pk, airco en wieldoppen tot je beschikking. Wel een potentieel dingetje is de fabrieksgarantie die de Supra moet ontberen. Maar volgens het internet is de Supra onverwoestbaar, dus maakt dat niet uit.

Toyota Avensis

Met dank aan @tenaci voor de tip!



88 reacties

Wat heb je aan 745pk? In de praktijk heb je aan 500-600pk ruimschoots voldoende.
@alcantara: of 50
@alcantara: @Wouter zou zeggen: je hebt nooit genoeg vermogen
@alcantara: wat heb je aan 4×4 in de praktijk?? Stomme vraag.. Je hebt nooit genoeg vermogen, al is het voor de kick!!
@kennone: 4×4 ligt beter in de bochten
@juniorclk: 745pk is fijner met inhalen
@kennone: in combinatie met 4×4, is zoveel pk nog fijner, maar je vroeg wat is het nut van 4×4, ligt fijner in de bochten
@juniorclk:en jij vroeg wat je aan 745pk hebt. Hebben we dus alle bij een domme vraag gesteld
@kennone: 600Nm aan koppel nog fijner
@shogun: deze Supra zit daar wel overheen. Nog fijner dus!
@alcantara: ??? Serieus? Wat heb je aan 500 – 600 pk? In de praktijk heb je aan 300 pk ruimschoots voldoende ;-)

Simpel: omdat het blok het over het alleman met gemak aankan. Met een beetje zorg en veel geld is er erg veel mogelijk met het 2JZ-GTE blok. 745 pk is eigenlijk best een bescheiden aantal paarden. Als je er 50 mille op wilt stukslaan (wat in dit geval absoluut gebeurd is) kun je met gemak 1.200 pk mobiliseren.
@alcantara: Ik neem aan dat dit sarcastisch is? Anders is het echt een domme opmerking.
@alcantara:

Ik vond het wel een leuke grap iig .. +1 ..
@alcantara: dan schroef je de turbodruk toch wat terug. Tot je er aan gewend bent, en dan schroef je m weer omhoog
@alcantara: Omdat het stoer is om met 150 km/h in de 5 de versnelling wielspin te krijgen
Als ie nu LHD was dan zou ik wel voor de supra gaan, nu pas ik op beide
@towi1989: het enige probleem met de LHD is dat die veel duurder is. Maar dan heb je wel een echte collectors item.
@towi1989: Vind dat een snelle Jap juist wel het stuur aan de verkeerde kant moet hebben. Hoort er gewoon bij.
Bij Supra’s wordt altijd over de hoeveelheid PK’s gepraat, maar hoe stuurt dat ding eigenlijk?
@breakingpoint: Dmv het draaien van het stuurwiel.
@breakingpoint: voor een coupe? Redelijk tot goed, standaard. Gehoord van anderen dat indien doorgelast en met een juiste set veren/dempers en rubbers het zelfs vrij goed kan worden. Maar het blijft natuurlijk 745pk op 2 bandjes…
@breakingpoint: erg goed. En deze is flink aangepakt dus denk ik bijzonder goed!
Rechtsgestuurd is vrijwel niks waard.
@maotje: Daar denken ze in Engeland heel anders over ..
@willeme: die engelsen zijn altijd al raar volk geweest.
Is dit nou wat ze noemen een ‘ten second car’?
@viezefreddyw: yes, na 10 seconden hang je tegen een boom
Als 745 peekaa nodig zou hebben .. dan had ik het wel geweten ..
Hoe vet zo’n Supra ook is… je blijft voor 99% van de bevolking toch die pauper in zijn johnny auto.
@jaso013: zeker rhd . Vreselijk of je moet willen verhuizen naar de UK.
@rolov: ook in NL kan je prima met een RHD rijden.

Beetje aanpassen iets minder inhalen op de 2 baansweg verder geen probleem.
@ronnys: minder inhalen … en daar sta je dan met je 750 paardjes …. :)
@jaso013: wat een bullshit
@jaso013:

Pauper Johnny ..
vind 30 rooitjes cash flink geld ..
Meerderheid van de NL bevolking moet hier toch echt een lening afsluiten ..

Pauper Johnny ..
@lincoln: dus als iets duur is dan kan het niet pauper zijn? Apart. Maar goed over smaak valt niet te twisten zullen we maar zeggen.
@jaso013:

OK .. nu is het weer “smaak” ..

Ik zie al wie de pauper is ..
@lincoln: wansmaak is immers ook smaak. Ik een pauper? Dat mag je vinden. Gelukkig weet ik beter… zure.
@jaso013:

Nope ..
je weet niet de betekenis van pauper dus je weet zeker niet beter ..
@lincoln: je hebt gewonnen. Gefeliciteerd.
@jaso013:

Good sport ..
Jij ook gefeliciteerd ..
vind het zelf ook een raar hok ..
1200 euro Honda Prelude ziet er chiquer uit ..
@lincoln: sta je dan met je /-100pk 😜
@jaso013:
Zucht, jij bent zo een kleinburgerlijk typetje, dat bang is voor wat een ander over je denkt…
Rustig maar, het is maar een auto.
@jaso013: bidy eraf trekken en standaard bumpers. Laat ze maar lekker denken dat het ouwe meuk is…
@jaso013: het zou me aan m’n derrière kunnen oxideren wat een ander ervan vindt!
@jaso013: Mensen die Toyota rijden zijn niet zo bezig met wat anderen van hun denken. Of dat nou een Starlet is of een Supra.
@fanboy: Klopt. Als je je zorgen maakt om de mening van de ander dan koop je iets Duits.
Koplampsproeiers zien er wel gek uit
@w115: Ik denk dat de auto het gewoon koud heeft.
Zal leuk rijden met zon turbo gat. Hoort bij de ervaring zullen we maar zeggen.
@petachterstevoren: Lezen is ook een kunst he…ik zie toch echt anti-lag staan.Google er maar eens op ;)
@redbeams: ik weet hoe Als werkt. Lijstjes zijn niet m’n sterkste punt….. ;)
@redbeams: Dus jij gaat dag en nacht met ALS rijden?
@shadowbroker: Gaat het dan om dag en nacht…of dat er een ALS functie aanwezig is ;)
Ik snap echt niet dat mensen zo’n probleem hebben met RHD. Natuurlijk, met parkeergarages kan het een beetje onhandig zijn, maar om een auto nou daarvoor te laten staan.
@robert110: zo’n soort auto’s zijn om lekker te touren. Op bochtige bergweggetjes kun je niemand inhalen wat je kan niet vooruit kijken, dus zit je altijd met 60km/uur achter n ouwe sok te bumperkleven.
@towi1989: met het inhalen heb je gelijk dat je wat meer afstand moet nemen om er voorbij te kijken. Maar met 745pk is hij er sneller langs dan de meeste lease hokken. Heb zelf een Lancer Evo gehad met het stuur rechts. Inhalen was geen probleem hoor met die kogel op wielen. Mc Drive daar in tegen moet je toch behoorlijk goed achteruit kunnen sturen
@kennone: *Daarentegen
@towi1989: Bullshit. Ik heb zelf zat LHD/RHD autos gehad in LHD/RHD landen…vooral op bochtige wegen maakt het juist minder erg uit, op bepaalde bochten kan je juist beter inzien.
@basjaski: ik spreek anders ook uit eigen ervaring. Toendertijd boeide me de nadelen niet zo, maar nu komt er toch echt geen rhd meer in de garage te staan.
@robert110: Ik denk dat ik dat WEL snap. En daarom neem ik ook mijzelf als voorbeeld. Bij RHD moet ik met m’n linkerhand schakelen en andere dingen bedienen. En ik weet voor mezelf, dat ik daar heel veel moeite mee zou hebben. Ik ben nu eenmaal (bijna) volkomen rechtshandig: Schrijven met links is ’n catastrophe en ’n spijker in de muur slaan met links? Bel 112 alvast maar! Het zou dus ook de veiligheid tijdens ’t rijden niet ten goede komen. Net alsof ik met 12 pils op achter ’t stuur ben gekropen. Verder zou ik op 2-baans wegen ook moeilijker durven inhalen vanwege ’t zicht. Maar ja, ’t zal misschien ook ’n kwestie van wennen zijn. Als je RHD al >50 jaar gewend bent………
@9000cse: Ik denk dat het je wel lukt hoor, het bedienen van een “sportief pookje” met de linkerhand. Ik was zelf eerst ook in de veronderstelling dat het lastig zou zijn, maar na een uurtje (of 2) rijden ben je het gewend! Alleen flikt m’n Subaru het om de ruitenwisserhendel aan de andere kant van het stuur te hebben geplaatst..
@9000cse: eigenlijk zeg je hiermee dat Britten óf allemaal linkshandig zijn óf allemaal niet kunnen rijden. Typ je ook niet met je linkerhand?
Kleine opmerking, volgens mij is dat geen eens een in de eu geleverde avensis, overigens iets met appels en peren..
@bmwfreak038: Toch wel ;)
@bmwfreak038: Jazeker is dit een Europese Avensis. Sterker nog, als je de Nederlandse site bezoekt en de configurator aanslingert, kom je deze Avensis tegen. Basismodel en niets aanvinken, dan krijg je bovenstaande afbeelding!

De Avensis wordt in Engeland geproduceerd en volgens mij werd alleen de Wagon variant geëxporteerd naar Japan. De meeste Avensissen zijn Europees. In Amerika kennen ze de Avensis in zijn geheel niet. Daar hebben ze de Camry als ‘middenklasser’ en de Avalon erboven. Daaronder kom je uit op de Prius Wagon of de Corolla!
@willeme: Maar wat is ‘ie lelijk geworden met die ‘moderne’ neus, niet normaal meer!
@willeme: oke dank, nog nooit gezien wellicht omdat ie “nieuw” is. En daarbij vond ik hem vrij Amerikaans ogen.
Supra dat is een no brainer
@rob5nismo: die supra is dik.
De lol van zo’n auto is toch dat je hem helemaal zelf naar je hand heb gezet. Ben toch benieuwd wie dit wil kopen voor dat geld en wat voor onderhoud (problemen) kan je verwachten op den duur. Je koopt iets met zoveel PK toch om er lol mee te hebben.
@jorden: Ik zou hem kopen. Niet van mijn laatste 32.000 euro, natuurlijk. Maar stel, ik heb wat te besteden aan een leuk wagenpark. Ik zou niet snel een Pagani, Lamborghini, Ferrari of andere supercar uitzoeken. Waanzinnig knap dat ze het maken, maar ik wordt er niet zo warm of koud van. Ik zou een grote loods huren (kopen ;)) en die vol zetten met auto’s als de Audi A1 quattro, BMW M3 Competition (E46), Chevrolet Chevelle SS 454, Nissan Skyline GT-R V-Spec II (R32), Lancia Kappa Coupé, Saab 900 Turbo, Peugeot 306 GTi-6, Honda Integra Type-R, Volvo 480 ES, Opel Speedster Turbo, Fiat Multipla 1.9 JTD, Mercedes CL55 AMG (C215), Renault Sport Clio 182 Trophy, Ford Sierra RS Cosworth, Jaguar XJR-100, Lexus SC430, Volkswagen Golf GTI G60, Bentley Arnage Red Label, Suzuki Swift Sport, Citroen Mehari, Rover 75 V8 met Roush Stage IV superchargerkit, Hyundai Coupe 3.8 V6, Porsche 996.2 GT3, Land Rover Defender 110 pickup, Jeep Commander 5.7 Hemi, Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR, Lotus Elise Sport 190, Mercury Marauder, Mazda Autozam AZ-1, Opel Vectra Wagon OPC, Alfa Romeo SZ, Alpine A610, Ford Falcon FPV Force 6, IKA-Renault Torino 380W, Ferrari 550 Maranello, Pontiac Aztek, Donkervoort D20, Aston Martin V12 Vantage, Maserati Shamal, Chevrolet Corvette Z06 (C6), Toyota Century, MG ZR 160 Le Mans en Subaru Impreza WRX STI Spec C Type RA-R. En jam, daar past een getunede Supra ook wel tussen. En dat allemaal voor de prijs voor een Koenigsegg, waarschijnlijk minder ;-)
@willeme: daar sluit ik me helemaal bij aan.
@willeme: applaus voor dit lijstje. Misschien een autoblog loods( werkplaats) club oprichten? Kan je een soort autouitleen
@victornator95: kak, druk ik al op de knop… Anyway, autouitleenclub beginnen, heb ik gelijk een plek om te klussen aan oude beestjes
@willeme: die multipla is dan zeker om onderdelen te halen?
@jmeverts:

Yep .. want die start altijd ..
@willeme: Haha wat een epische lijst!
@willeme:
Snap ik volledig!
Moet fantastisch zijn, een loods vol oude meuk om plezier mee te maken!
@willeme: als je dat lijstje in een loods bij elkaar krijgt, is een Zonda’tje meer of minder ook t probleem niet meer ;)
Custom tellerbak leds, custom dit, custom dat. Die kabelboom zal er ook uitzien…
Zoveel aan de auto gedaan, en dan die velgen
Persoonlijk vind ik dit model Supra zeer fraai, evenals de Honda NSX en de Mazda RX 8 uit dezelfde generatie (zal ooit wel door het spel the need for speed uit 1994 zijn gekomen)

Echter dit exemplaar is niet mijn “cup of Thea” . Let eens op de naden bij de motorkap etc. Dan zo’n foute subwoofer erin om het af te maken.

Nee doe mij maar een origineel links gestuurd exemplaar (met of zonder de grote spoiler, beide mooi) met een paar pk’s minder….
Ik zou het allerliefst dit blok in mijn JZX100 willen hebben. Daar ligt nu ook een 2JZ in, alleen dan de non-turbo. Ook een fijn ding, maar de GTE komt er ooit een keer in! Eerst maar eens sparen…
Zal vast een leuke ervaring zijn zo’n Supra… maar ik zou er echt niet in gezien willen worden, idem als die gepimpte wagens met van die ingespoten bumpers en uitlaten zo groot als de schoorsteen van opa
Kleine nuancering… Dit is van origine een UK (dus EU) spec…
Nu weet ik nog steeds niet hoe snel dat ding is, daar gaat het toch om, niet dat die zoveel pk’s heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).