Hete Volkswagen T-Roc R krijgt 300 pk?

Auteur: , 39 Reacties

Pittig, daar houden wij wel van.

Hete Volkswagen T-Roc R krijgt 300 pk

Het lijkt helemaal nog niet zo lang geleden dat Volkswagen de doeken trok van de T-Roc, maar ondertussen is de auto alweer bijna anderhalf jaar oud. De Duitse autofabrikant heeft sindsdien meerdere configuraties van de auto onthuld en ook een sportpakket is inmiddels verkrijgbaar, maar tot een écht krachtige versie is het vooralsnog niet gekomen.

Daar moet snel verandering in komen. Volkswagen heeft deze week een video gedeeld waarop rallycoureur Petter Solberg te zien is in een gecamoufleerde versie van de toekomstige T-Roc R. Hoewel het op de beelden lastig te zien is hoe de pikante versie van de T-Roc eruit moet komen te zien, is er gelukkig meer duidelijk over de techniek.

Een van de doelen die Volkswagen zichzelf heeft gesteld voor de krachtigste versie van de T-Roc, is dat het de meest wendbare auto in zijn klasse moet worden. In een poging dit doel te verwezenlijken heeft Volkswagen de ingenieur Karsten Schebsdat en professioneel autocoureur Benny Leuchter aangesteld om de auto te ontwikkelen. Uiteraard zal later pas blijken of dit ze is gelukt, maar het is een mooi streven.

Omdat wendbaarheid geen meetbare term is, is het fijn dat ook het vermogen van de auto op straat lijkt te liggen. Volgens het Britse Autocar moet de T-Roc R dezelfde 300 pk geblazen tweeliter vierpitter krijgen die in de Golf R ligt. Een logische keuze, niet alleen om zijn naam. De auto’s worden namelijk ook op hetzelfde platform, MQB A, gebouwd. De kans is echter klein dat de T-Roc net als de Golf R in 4,6 seconden naar de 100 km/u snelt. Immers, de auto is zwaarder en staat hoger op zijn poten. Dit is tevens de reden dat Volkswagen de T-Roc niet als GTI op de markt zal brengen – die naam bewaart het merk voor zijn conventionele hatchbacks.

UPDATE: het is officieel, lees alles over de Volkswagen T-ROC-R.



39 reacties

Houden we wel van pittig? Ik maak me geen illusies, de T-Roc die wij het meeste tegen gaan komen op de middelste baan is de 1.0 TSI ‘Style Business’. We willen immers SUV, hip en groot maar houden daardoor in Nederland geen geld over voor een fatsoenlijke motor.
@dare2think: Maar deze kan misschien wel ergens ‘over crossen’?
@dare2think: wat is het punt.. ik kan de sportieve looks wél waarderen echter de performance doet me weinig.. met name in ons landje waar je in de spits nauwelijks 120kmh kan halen.

lijkt mij een prima oplossing zo’n 1.0 tsi met r-pakketje. Ik heb die associatie minder met sportief en snel moeten zijn.

@stuko: Het punt is dat jij in je 1.0 tergend langzaam op die 120km/h komt en mensen die niet zo schraperig waren daar de hele tijd achter moeten zitten terwijl jij je best doet om met je 1.0 het gat tot je voorganger een beetje dicht te rijden.
@gebruikersnaam3: valt best mee hoor.
@roland78: Als je 100-120 rijdt met zoveel gewicht en zo weinig motor, dan vul je echt niet zomaar een gat. Je mist simpelweg de power.
@dare2think: 1270 kg is ook echt niet normaal veel.
@dare2think: je mist geen power. Mensen moeten niet zo haasten. Gewoon lekker kalm aan doen
@dare2think: 115pk heeft zo’n ding. En een turbo, dus koppel zat om even te versnellen en meer dan voldoende vermogen om op de drukke Nederlandse snelweg goed mee te komen.
@gebruikersnaam3: hahaha… Daar maken zich overigens ook een hoop SUV bezitters met genoeg vermogen schuldig aan.

Met je Cayenne zo langzaam mogelijk van 0 naar 100 zien te komen. Zal wel iets met de vergrijzing te maken hebben.
@gebruikersnaam3: hahah.. ja precies. De snelheid zit echt in het feit dat de auto niet harder wil. Jij bent 12?
@stuko: waarom moet je zo onaardig doen? Dat is toch helemaal niet nodig. Als het moment daar is gekomen dat 115 pk te weinig is om met het verkeer mee te komen in een stadskarretje en je daar zo emotioneel op moet reageren, is het einde zoek :-).
@gebruikersnaam3: mijn persoonlijke ervaring is dat in de meeste gevallen niet de auto (motorisering) maar de bestuurder de beperkende factor is. Of je nou 80, 120 of 200 pk hebt… Zolang je niet defensief en assertief rijdt maar twijfelend, treuzelend en afgeleid… Schiet het gewoon niet op.
@gebruikersnaam3: sorry hoor, maar die 1.0 is vlotter dan je denkt tot 120. Even vlot als de gemiddelde leasediesel die denkt dat ie de snelste is en je komt opdrukken in de linker baan.

Hoe komt dit? Een T-roc 1.0 is een verbazend licht karretje, 1250kg getankt, daar kunnen veel SUVs een puntje aan zuigen. En het mag dan een 1.0 zijn, het basistorretje heeft mooie tech en presteert als een 2l benzine van weleer, maar verbruikt niet meer dan een 1.6 tdi. Prima autootje dus.
@Onehp: die kleine turboblokken zijn alleen zuinig bij lage toeren als de turbo niet meewerkt. Ik rij aardig door en 9,0l op 100 km is niet bijzonder, dat doet een oude auto met atmosferische 4 cilinder dan nog beter.
@nopetrolnofun: beter, dat denk ik niet. Rij je door, dan moet natuurlijk de energie daarvoor voorhanden zijn en dan lopen een 2.0 met de gasklep open of een 1.0 turbo redelijk gelijk. Het verschil is uiteraard als je ‘normaal’ rijdt, de turbo staat dan echt niet stil want een turboloze 1.0 is niet vooruit te branden. Gemiddeld verbruikt een T-roc 1.0 in de echte wereld dan 6l en dat is nog altijd goed irl…
@nopetrolnofun: ik rij 7.3 gemiddeld over 60k met het blok uit het artikel (en spaar hem zeker niet) binnendoor gaat het snel richting 1 op 10, maar langere ritten is 6.5 prima te doen.
@Onehp: mijn eerste auto was een citroen xantia van 1234kg. Vond ik toen echt veel…maja tijden veranderen (veiligheid enzo…). Als ik de gewichten kijk wat autos nu hebben (veelal gemaakt van lichtere materialen) zijn ze vrijwel allemaal zwaar
@agdesigns: autos worden wel degelijk (een beetje) lichter. Je Xantia was een langere auto, maar ook smaller en een stuk lager. Dus eigenlijk ongeveer even groot, gelijkaardig vermogen en ze wegen ongeveer hetzelfde. Maar de T-roc is veel veiliger, vooral door even zwaar maar veel sterker staal te gebruiken. En een boel meer airbags.
Doorgaans lijken moderne auto’s zwaarder omdat de modellen groter worden, het gewicht aangegeven wordt incl chauffeur en men daarenboven vaak modellen vergelijkt met gans andere vermogens. Maar als dezelfde grootte, vermogen en werkelijk gewicht volgens dezelfde meetmethode erbij genomen wordt, dan zijn moderne wagens doorgaans niet zwaarder, en dus veel en veel veiliger… En eigenlijk dus eigenlijk lichter voor wat je krijgt.
@Onehp: klopt. Als je de realistische benadering die jij hanteert ook op de prijs toepast zijn auto’s eigenlijk ook niet duurder geworden. Terwijl je wel een steeds complexer product voor je geld krijgt.
@dare2think: bestaat die auto echt als 1.0??? bizar.. een pak melk dat dik 1300 kg in beweging moet brengen.
@tvr1974: pak melk en een haarföhn, samen ongeveer twee pakken melk… en een wolkje benzine met een energieinhoud van 34MJ/liter
Ik word er nog niet lauw van. Laat staan heet.
Eigenlijk best wel gaaf, alleen verwacht ik niet dat we hem veel op de weg gaan zien.. Ik kan de T-Roc opzich wel waarderen, vooral (hoe saai het ook klinkt) gewoon in het zwart met de 19 inch Suzuka velgen.
Ideaal om alle fietsers in de urban jungle omver te maaien!!!
“Pittig daar houden wij wel van, als de bouw de auto verder ook iets bijdraagt tot het gebruik ervan”

Te lezen als:
Ofwel kan je er iets mee off-road
Ofwel is het geen auto met flatgebouw-ambities.
Geen fan van VW: behalve de T-Roc. Love it!
Tja, als je het blok in een hoge Leon stopt, dan ook in een hoge Golf natuurlijk.
Krijgt ie dan het motorblok van de R of van de GTi?
@ghost: is quasi hetzelfde blok, maar die van de R moet dat zijn, de EA888 gen.3 IS38.
@Onehp: ja en nee, R is IS38 met andere internals. GTI is IS21(ook met andere internals).
@ghost: dus …. ik zit te wachten op een conclusie want ik snap er nu geen kl**t van.
@daveb: Het blok van de R is intern sterker gebouwd als die van de GTI. Als deze T-Roc 300pk gaat krijgen is het zeer waarschijnlijk het blok van de R.
@rike: vermoed ik dan ook. Wel lekker dan, met chip en downpipe 400pk in een T-Roc.
@daveb: je vraag is verwarrend, want in een GTI Clubsport en TCR zit in principe het blok van de R ;)
Het punt is, de sterkere versie, letterlijk en qua pk, van het blok zit uiteraard in de T-Roc.
Het is een kleine SUV en een van de lichtste. Ik hou wel van een rallybak met 4wd en wat extra veerweg… misschien is deze nog zo verkeerd niet dan…
Qua looks niet verkeerd maar ik vind het gewoon niet een SUV. De SUV’s van tegenwoordig zijn opgeblazen middenklassers waar je over het gras mee kan crossen. Ik hoop dat de trend snel overwaait
@chriscross: gewoon wachten op de volgende laagconjunctuur. Dan is het weer paniek over de hogere brandstofkosten en wil men weer massaal aan de station, op wellicht wat bejaarden met genoeg geld na.
Blijft bij deze de spoiler wel vastzitten? Of gaat die ook meteen terug in de recall?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).