• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hiep hiep hoera, de BMW 5 Serie (E39) is 30 jaar oud!

Auteur: Loek, gepost 14 september 2025 om 15:28 – 19 Reacties

Misschien wel de beste BMW 5 Serie ooit, de E39, is officieel 30 jaar oud.

Ook al heeft BMW qua cijfers niks te klagen, we hebben niet het idee dat de huidige periode bekend staat als de favoriete van fans van het merk. De vraag is enkel: kan dat nog wel? De meetlat is immers een ellenlange historie van topmodellen. En dat kunnen meerdere periodes zijn, maar wat betreft 5 Serie ligt de mediaan waarschijnlijk ergens tussen de E34 en E39. Met een klein voordeel voor die laatste.

BMW 5 Serie E39

En daar moeten we het toch even over hebben: de BMW 5 Serie E39 is officieel 30 jaar oud. Met zijn debuut op de IAA van 1995 was dit het toenmalige iX3-momentje: een belangrijke auto voor het merk. Het uiteindelijke ontwerp van Joji Nagashima (wat heel anders had kunnen zijn) pakte veel van wat de BMW E34 en andere BMW’s herkenbaar maakte, maar dan in een veel modernere carrosserie. Zo bleven details als de Hofmeister-knik en dubbele grille en zelfs de dubbele koplampen, al zaten deze nu achter één stuk glas. Iets wat BMW later nog veel meer zou gebruiken.

In 1995 begon het enkel met de 5 Serie sedan, waar je niks kleiners kon krijgen dan de 520i met de M52 zes-in-lijn (150 pk). Een 523i en 528i met diezelfde M52 (alleen dan 2.5 en 2.8 liter groot en met 170 en 193 pk) kwamen ook nog, met als topmotor de M62 V8 in de 540i. Goed voor 286 pk. Verbeterde versies van beide motoren als TÜ, evenals de nieuwe M54 zes-in-lijn, kwamen later. Ook diesels waren er pas sinds 1996, met waarschijnlijk als bekendste versie de 143 pk sterke 525tds.

M5

Pas in 1998 kwam de topversie van de BMW 5 Serie E39, de M5. Deze pakte de door M aangepakte versie van de M62 V8, die ze S62 noemden. Dit was de eerste keer dat BMW een V8 gebruikte in de M5, als je de gelimiteerde M540i (E34) uit Canada niet meerekent. Deze waanzinnig grote 4.9 liter grote V8 perste 400 pk over de achterwielen, altijd met handbak. De M5 is één van de redenen dat de E39 zo iconisch is geworden: deze luxueuze zakensedan was tegelijkertijd een rasechte muscle car. Die V8 kwam dan ook omdat BMW dacht dat deze motor beter kon scoren op de Amerikaanse markt, anders was het wellicht een V6 geworden. Gelukkig niet en zo werd de M5 een heerlijk manusje-van-alles, een totaalpakket waarvan eigenlijk alles klopt.

Touring

Ook ietsje later kwam de BMW 5 Serie E39 als Touring. Alle pret van de sedan, maar dan met een lel van een kofferbak. De Touring zat qua motorenaanbod op één lijn met de sedan, al kwam er nooit een E39 M5 Touring. Ergens is dat een vreemde keuze, want de E34 was er immers wel als Touring. Alleen gezien diens succes (of gebrek daaraan) is het wellicht te begrijpen waarom de kosten niet opwogen tegen de baten.

Facelift

Dan is er nog de kwestie van welke iteratie van de BMW 5 Serie E39 het mooiste is. In 2000 ontving het hele gamma namelijk een facelift, of zoals BMW het noemt, een LCI. Uiteraard is dit wanneer de technisch verbeterde motoren kwamen, naast nieuwe opties en een her en der herzien uiterlijk. Nieuwe bumpers voor en achter, bijvoorbeeld. Ook werden de angel eyes, die BMW corona rings noemt, een bijzondere toevoeging aan de koplampen. Het is een perfect voorbeeld van een verrassend subtiele facelift waar toch het uiterlijk enorm van opknapt, qua tijdloosheid dan.

Jubileum

Goed, de E39 dus. Een prachtig totaalpakket, tijdloos lijnenspel dat hem echt wel een moderne klassieker maakt, M5-variant om je vingers bij af te likken en bovenal een rasechte BMW. Je zou bijna zeggen met de kennis van 30 jaar later: zo mooi worden ze nooit meer. Helemaal wetende dat de BMW 5 Serie E60 juist heel erg controversieel was (en tot op zekere hoogte is). Er zijn naar verluidt bijna 1,5 miljoen E39’s gebouwd van 1995 tot en met 2003, waarvan slechts 266.000 een Touring waren.

Ook interessant!

  • Deze dikke BMW van eerste eigenaar is bijna miljonair
  • Gespot - BMW 6-Serie GT heeft last van spoileritus
  • De goedkoopste BMW 8 Serie (G15) van Marktplaats
    De goedkoopste BMW 8 Serie (G15) van Marktplaats
  • Video: BMW 2 Serie Gran Coupé: beter gelukt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, e39

Vorig bericht: « Nederlandse Bugatti laat zich na 3 jaar eindelijk zien
Volgend bericht: Volkswagen doet hun eigen versie van Ken Block-klassieker »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    14 september 2025 om 16:17

    Schitterende auto, echt. Maar toch vind ik de voorganger E34 nèt ff een beetje fraaier. Ik heb lang nagedacht over het waarom, en kom tot de conclusie dat dit enkel is toe te schijven aan het gegeven dat daar de koplampen nog niet achter glas zaten.

    Login om te reageren
    • fiscaal zegt

      14 september 2025 om 17:11

      Dat heb ik precies hetzelfde. De E39 is de prachtige, moderne versie van de meest karaktervolle, de E34.

      Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      14 september 2025 om 17:55

      Dat is waar, was ook een prachtig model.

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      14 september 2025 om 22:51

      Net als de E36 3-serie en E38 7-serie vertoont de E39 een duidelijke breuk met het verleden. De koplampen en het “gladde” uiterlijk worden al benoemd, maar ook de kont van de E39 had niet meer de L-vormige achterlichten. Dit was echt een stap in een ander tijdperk, met de LCI ook daadwerkelijk in het nieuwe millennium.

      Zelf vind ik de E39, zeker als LCI prachtig, al speelt nostalgie een rol. De E34 hoorde nog echt bij de oude generaties BMW’s, waarvan voor mij de E30 een mooi geproportioneerd voorbeeld van is. Met deze 5-serie had BMW een steengoede auto om de nieuwe eeuw in te gaan.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 september 2025 om 07:04

      De verhouding blik en glas is bij de E34 ook wat fraaier nog dan bij de E39. Dat maakt de E34 zo elegant. De E39 is overigens ook bijzonder elegant in vergelijking met de lompe huidige 5 serie.

      Login om te reageren
  2. martinus.tussengas zegt

    14 september 2025 om 16:20

    Gefeliciteerd allemaal! Hoe nieuwer hoe minder mooi. Dat is dan wel weer sneu.

    Login om te reageren
  3. mjpamsterdam zegt

    14 september 2025 om 16:28

    Zou hier best een verhaal kunnen houden over het uitgewogen klassieke design. Maar het volstaat te zeggen dat dit de mooiste (binnen- & buitenkant) 5-er is.

    Login om te reageren
  4. cdlop01 zegt

    14 september 2025 om 17:07

    Een Bmw met nog een echt mooi dashboard en topafwerking. Vaak gereden met de 535i indertijd, was een zakenauto waar op ons bedrijf om ‘ gevochten’ werd. Zeer comfortabel, erg fraai interieur, beige velours, groen metallic lakwerk en prachtige velgen.

    De nieuwe 5 serie kan er niet aan tippen.

    Login om te reageren
  5. isobmw zegt

    14 september 2025 om 17:34

    Ze zouden een retro moeten uitbrengen van de e39 in een nieuw jasje, de nieuwe bmw’s zien er niet uit

    Login om te reageren
  6. stewie zegt

    14 september 2025 om 18:44

    Dit is toch echt een droom wagen. Deze komt hopelijk ooit nog op de oprit te staan😍

    Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    14 september 2025 om 19:41

    Mijn persoonlijke mening: de E39 is een geweldige auto, maar wordt toch te veel op het schild gehesen. Het is, samen met de E46, de misschien wel de ultieme uitdrukking van wat BMW wàs, en in het verlengde daarvan misschien van wat een goede doorsnee auto met een sportief accent in algemene zin wàs. Maar dat markeert ook een eindpunt: nòg een voor de hand liggende evolutie was een doodlopende weg geweest en had BMW uiteindelijk tot een SAAB of Jaguar gemaakt.

    Onpopulaire mening: de E34 en zelfs de E6x wordt met het verstrijken van de jaren alleen maar aantrekkelijker, en de E39 verliest realtief toch wat van zijn glans.

    Login om te reageren
  8. erwh zegt

    14 september 2025 om 21:09

    De E39 is absoluut een prachtige 5, maar de mooiste weet ik niet. De E34 straalt karakter uit, de F10/F11 tijdloze schoonheid en ook de G30/G31 zien er ook nog altijd goed uit. Allemaal hebben ze natuurlijk hun plussen en minnen, maar zijn ze op hun eigen manier prachtige 5 series.

    Ik weet alleen zeker dat ik de E60/E61 en G60/G61 (nieuwe 5) niet in het plaatje vind passen. Niet zozeer het exterieur, maar vooral wat betreft interieur voelen die het minst aan als een 5. Daarvoor is het allemaal teveel “budget” en voelt daarom minder prettig om in te zitten.

    Login om te reageren
  9. 727pk zegt

    14 september 2025 om 21:59

    Ik heb iedere generatie 5 touring nieuw gekocht, vanaf de E34 tot en met de huidige G99. Ben het met @vaakbenjetebang eens: de E39 wordt teveel op het schild gehesen (al heb ik geen ervaring met de E39 M5). Maar de 528 was een comfortabele, niet heel snelle, cruiser, de V8 540, door z’n kogelkringloop besturing, geen sportieve auto. (Overigens was de bewierookte E34 kwalitatief matig; zelden een auto gehad waar zo veel aan ging mankeren. Nieuw gekocht, kon deze na 14 jaar en krap 250 duizend km naar de sloop). E61 was daarna als van een andere wereld: wat een superauto om te rijden, en ik ben het design steeds meer gaan waarderen. F11 was gezapig, G31 top, en ben nu ervaring aan het opdoen met de G99. Eerste indrukken (zeer) positief.

    Login om te reageren
  10. verdebosco zegt

    15 september 2025 om 05:45

    Het artikel suggereert dat de koplampen achter glas voor het eerst in 1995 bij de E39 werden gebruikt. Maar vanaf 1990 werd de verlichting van de 3-serie E36 al achter glas geplaatst. En dit herhaalde zich met de 7-serie E38 vanaf 1994.
    Daarvoor in de jaren 60/70 bij de BMW 2000 CS.

    Login om te reageren
  11. Estate_of_mind zegt

    15 september 2025 om 07:22

    Een subtiel detail dat ik altijd heb weten te waarderen: het lijntje over de voorschermen dat even onderbroken wordt bij de wielkasten. Hiermee wordt meer breedte gesuggereerd en lijken de wielkasten meer ‘uitgeklopt’ dan ze daadwerkelijk zijn. Slimme designtruc, perfecte stance.

    Login om te reageren
  12. Jurgen zegt

    15 september 2025 om 08:23

    Hoe smaken kunnen verschillen. Met de meeste 5 series heb ik wel iets mee. De een mooier dan de andere maar met de e34 heb ik echt helemaal niks mee. Vind ik misschien wel de lelijkste ever. De e28 vind ik de meest karaktervolle daarna begint het weer voor mij bij deze e39. Maar doe mij maar een F90 M5 CS. Voor mij tot nu toe de mooiste!

    Login om te reageren
  13. mark997gt3 zegt

    15 september 2025 om 10:09

    Ik denk dat elke generatie 5 in zijn tijd een begeerlijke auto was.
    BMW heeft altijd wel het lef gehad om het bij een generatiewissel over een andere boeg te gooien.
    Wat dat betreft vind ik BMW innovatiever dan de andere Duitse premium merken.

    Login om te reageren
  14. kniesoor zegt

    15 september 2025 om 10:53

    Vind de E39 een zichtbaar (ver)oude(rde) oto en een wel érg ingetogen ontwerp. Für Rentner. Een G30, liefst een M5 (al dan niet CS), ligt aanzienlijk beter op het netvlies.

    Login om te reageren
  15. racerx zegt

    15 september 2025 om 11:19

    Prachtige wagens, ik had van 2009-2013 een LCI 530i als mijn eerste auto. Relatief probleemloos een ton mee gereden, wat was ik trots op dat ding destijds!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North