Reserveer een Volkswagen die je nog nooit hebt gezien

Auteur: , 46 Reacties

Niet kijken, wel kopen. Of in dit geval: reserveren.

Reserveer een Volkswagen die je nog nooit hebt gezien

Morgen gaat een belangrijke dag voor Volkswagen worden. De Duitse autofabrikant accepteert dan de eerste orders voor de ID.3 hatchback. De eerste elektrische productieauto in de ID-reeks van het merk.

Reserveer een Volkswagen die je nog nooit hebt gezien

Het is een serieuze trend aan het worden om als autofabrikant bestellingen te accepteren voor een elektrische auto die nog moet komen. Klanten bestellen in dit geval een nog geheimzinnige auto. Waar je bijvoorbeeld met de Peugeot e-208 weet wat voor uiterlijk je gaat krijgen, is dat in het geval van de ID.3 nog een geheimpje.

Reserveer een Volkswagen die je nog nooit hebt gezien

En daar gaat morgen ook geen verandering in komen. Volkswagen Nederland publiceerde foto’s van een gecamoufleerde ID.3 te vroeg op het internet. Deze zouden eigenlijk morgen pas live moeten gaan. De plaatjes zijn inmiddels offline gehaald, maar het internet is onvergeeflijk. Het Poolse Elektrowoz wist screenshots te maken en zo zie je ID alvast op je beeldscherm.

Reserveer een Volkswagen die je nog nooit hebt gezien

De vormen van de elektrische auto worden zichtbaar op de plaatjes. Een volledig beeld krijgt de koper nog niet. Eind 2019 gaat de ID.3 in productie en in 2020 zijn de eerste leveringen. Wie de auto vanaf morgen reserveert krijgt de ID.3 gegarandeerd geleverd in 2020.

Ik kan me zo voorstellen dat je liever wacht tot je de auto (in het echt) hebt gezien alvorens je een exemplaar reserveert. Dan zul je nog vier maanden geduld moeten hebben. Volkswagen trekt pas op de IAA in Frankfurt het doek van de productieversie van de ID.3.



46 reacties

Mehh.. Ik houd het liever bij wel kijken kijken niet kopen.
@viezefreddyw: lijkt een beetje op een miskraam model X
@tanzanitef30n: Dat vond ik van de Model X ook al..
@mennok: Dat is toch een miskraam?
VW moet gedacht hebben, wat Tesla met de model 3 kan kunnen wij ook en dan nog een stapje verder, met een gecamoufleerde auto.
Ik denk niet dat ze net als Tesla binnen een paar dagen 400.000 reserveringen kunnen noteren.
Maar wie weet, ik laat me graag verrassen.
@evdw: verschil is wel dat Tesla de Model 3 wél liet zien bij de aankondiging en openen van de reserveringen.
@flutterby: Klopt maar dat benoem ik toch ook?
Ze gaan de ID.neo serieus ID.3 noemen? Een nietszeggend getal zoals zoveel anderen ook al hebben en dan ook nog de 3 dat ook al bij Tesla en BMW in gebruik is.
Zou toch mooi zijn als je hem uiteindelijk ook alleen in die kleurstelling kon krijgen.

Verder weet ik niet of deze nou zo vernieuwend wordt. Maar wel beter aanbod dan huidige e-Golf, en zal wellicht vergelijkbaar zijn met Hyundai Kona.

Interessanter is de nieuwe e-Up, dan wel met Skoda of andere badge. Vermoedelijk de eerste kleine elektrische auto die betaalbaar is met een redelijke range (richting 250 a 300 kilometer en hopelijk ruim onder de 20K)
@fanboy: Ja inderdaad, dat zou wel een leuke auto zijn voor de boodschappen. Zal afhankelijk zijn van hoeveel ruimte erin zit.
Stiekem toch wel geestig. Dat zo’n VW dit dan wilt. Niet zozeer financieel (ga ik vanuit) om het “voor te financieren” , maar om eenzelfde hype proberen te creëren ?
@olivier420: Het is natuurlijk wel gewoon makkelijker om te weten hoeveel accu’s je moet produceren, want dat is tegenwoordig het hete hangijzer, het struikelblok, voor de gevestigde orde.

Maar een beetje hype / media aandacht werkt natuurlijk ook mooi.
@fanboy: Hmm goed punt, zou mee kunnen weten. Al is het volgens mij nu überhaupt gewoon zaak om heel snel heel veel kapitaal te pompen in de hele chain van die accu productie.
Sinds wanneer maakt het voor een koper uit hoe een VW eruit ziet?
@cossiekiller:

Precies. Als je gewoon een stukje mobiliteit zoekt, dan kun je gerust inschrijven.
Je bent wel lekker knettergek als je dit gaat reserveren, sowieso, WAAROM zou je dat doen? Waarom???
@stationcar: Waarom doe jij het niet?
@jochempie:
Voor ik iets bestel wil ik graag weten wat het precies is.
@stationcar: Dan ga je er dus vanuit dat je geen informatie over de auto kunt inwinnen vanaf het moment dat hij bestelbaar is. Waarom?
@jochempie: bij iets kleins kun je op Ali express nog eens gokje nemen. Maar bij iets duurs als een auto wil je die toch wel even beleven. Iets simpels als of de stoel wel goed zit bijvoorbeeld. Niet onbelangrijk, voor mij zelfs zo belangrijk dat ik daar geen compromis wil maken. En alle autostoelen zitten heerlijk volgens de informatie van de fabrikant, maar mijn ervaring is dat er veel mooie woorden in folders staan die lang niet allemaal waar gemaakt worden. Reserveren van elektrische wagens is een rare trend waar we snel weer vanaf moeten.
@Jochempie: hij heeft liever een stationcar
@stationcar: Ik zou het doen als ik nog in de markt was voor een EV en Tesla buiten budget valt. De Kona of eNiro moet je net zo lang op wachten en bieden zekerheid, maar doe mij maar wat risico en de nieuwste technologie.
@flutterby:
Je weet helemaal niks van dit ding, niet hoe groot hij is, hoe duur, wat de precieze specificaties zijn, en wat het uberhaubt is. Laat staan of je weet of je tegen de tijd dat dit ding uitkomt wel een nieuwe auto kan leasen (wanneer komt hij echt??), of ga je dit ding als particulier kopen? In dat laatste geval heb je helemaal een steekje los als je gaat reserveren…
@stationcar: hé kom is uit mijn hoofd. Hoe weet jij wat ik weet?

Zonder hands-on ervaring zijn er nog zeker aannames te maken die redelijk betrouwbaar zijn. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat je vast zit aan de reservering, je kan er altijd vanaf.

Aannames (dus geen feiten!):
1. Formaat Golf van buiten, Passat van binnen.
2. Interieur wijkt niet veel af van de Seat op hetzelfde platform.
3. Deze auto is extreem belangrijk voor VAG en zal iedereen moeten overtuigen, dus alle techniek die VAG kan bieden.
4. Fully Charged heeft er mee gereden en was enthousiast.
5. RWD.
@stationcar: omdat reserveren voor waar je niks van af weet hip is, Tesla doet het, kickstarter drijft er op. Je bent gewoon niet hip als je niet voor iets onbekends reserveert.
Een belangrijk onderdeel van een groener beleid, is de prikkel om zo min mogelijk grondstoffen te gebruiken. Dat krijg je voor elkaar door zo min mogelijk te produceren. In welk scenario zou een autofabrikant zo min mogelijk willen produceren? Als ze eigenaar blijven van hun producten. Dan ligt het kapitaal, het risico, bij hun, en zullen ze hun producten zo lang mogelijk willen exploiteren. Zie het als een autofabrikant+verhuurder in 1. De verhuurder wil zo min mogelijk auto’s afnemen, om de maximale winst te behalen.
Er is 1 klein Welsch autofabrikantje die het zo doet: Riversimple. Het autootje is fascinerend. 500km rijkweidte op 1.5 kilo waterstof. Zo efficient is nog geen enkele accu-auto.

Maar goed, dat Volkswagen dit wil verkopen doet dus afbreuk aan hun groene missie.
@jochempie: Dat is de spagaat waarin ieder commercieel bedrijf zit. Dat begint al met de kwaliteit. Als je een mega robuuste auto maakt, dan hoeft men nooit meer een nieuwe.

Naar een lease business model gaan zou niet eens slecht zijn, want dan blijven ze eigenaar van de accu’s (die blijven wat waard) en een elektrische auto komt sowieso goedkoop uit in de lease dus is een hogere aanschafprijs minder belangrijker.
Maar het zal dan ook tot een ander soort consument moeten leiden.
@fanboy: Dan kun je ‘m dus tot in lengte van dagen blijven verhuren, zoals een woning :)
@Jochempie: (kilo)gram is geen energie eenheid..
@flutterby: Zo wordt de waterstofcapaciteit voor dit soort toepasingen gemeten. 1.5 kilogram bij 350 bar.
@jochempie: “Zo wordt de waterstofcapaciteit voor dit soort toepasingen gemeten. 1.5 kilogram bij 350 bar”.
Hoeveel weegt dan 1,5 kg bij 700 bar?
@911targa: Net zoveel als 1.5 kilo veren onder atmosferische druk :P

Maar in de praktijk zal de 1.5 kilo onder 700 bar een stuk meer wegen vanwege de sterkere stalen tank denk ik.
@911targa: Ja, ik snap dat het nergens op slaat wat ik zeg, ik geef alleen maar door wat de fabrikant zegt.
@Jochempie: zal ik ook doen als je de concurrentie met andere energiedragers niet aan kan. Zo dacht BMW slim te zijn om Ah aangeven zoals gebruikelijk is met accu’s, maar kWh is veel makkelijker uit te leggen (1000 watt een uur lang).
@jochempie: laat je waterstof droom maar varen voor personenauto’s. BEV zijn daar veel te goed voor. Verder is er nog een bedrijf dat zowel auto’s produceert als lease bedrijf is. Je kent het bedrijf wellicht van het bericht over robot-taxis een paar weken terug. Het bedrijf dat auto’s in de VS met een leasetermijn van 5 jaar zelf terug wil krijgen ipv dat de klant de kans krijgt om de auto over te nemen om er zelf een taxibedrijf mee te beginnen. Ze zijn er dus inderdaad bij gebaat om een zo duurzaam mogelijk product af te leveren.
@godefridus: Je interpreteert mijn verhaal verkeerd. Ik heb geen waterstofdroom. Ik was ongeveer de eerste op Autoblog die na zelf onderzoek gedaan te hebben voor mijn master, meldde dat een auto die direct van zonnepanelen wordt opgeladen, 3 keer zo efficient is als een waterstofauto, vanwege het opwekkingsproces van waterstof.

Mijn punt is dat voor dit korte stukje tijd, waarin accu’s nog super kostbaar en zwaar zijn, dit autootje zo’n efficiency-slag maakt, dat hij per saldo minder kWh verbruikt dan welke accu-auto dan ook. Op dit moment, nogmaals. Enkel op dit moment.
@jochempie: Hoe kan hij minder kWh gebruiken als de waterstofauto eigenlijk drie keer zoveel energie nodig heeft? (de reden dat waterstof geen goede strategie is)
@fanboy: Omdat de glider (de auto met aandrijving) ruim 3 keer zo zuinig omgaat met de energie als een Tesla Model S bijvoorbeeld. 3 keer zo inefficient opwekkingsproces + ruim 3 keer zo zuinige glider = efficienter.
@fanboy: Het is een veredelde Shell Ecomarathon auto. Weegt 500 kilo. Piepklein, tweepersoons.
@jochempie: Ok. 1.5 kg waterstof staat geloof ik grofweg gelijk aan 50 kWh energie. Ja het wint het daarmee makkelijk van lithium in termen van gewicht, maar je hebt nog steeds een beetje accu’s of capacitoren nodig, en natuurlijk een opslag tank die vrij zwaar is.

Met 50kWh doet hij 480 kilometer (300 miles) dus dat is circa 100Wh per kilometer. Dat doet een Smart EV of Mitusbishi I-miev nu ook al, en die zijn tot wel 2 keer zo zwaar. De I-miev heeft zelfs 4 stoelen.
Een bekende van me rijdt als een oma met zijn Model 3, en zit op 120 a 130Wh, en dat is behoorlijk veel auto.

Dat is dan niet zo indrukwekkend, vooral als hier achter zit dat er nog steeds sprake is van de waterstof cyclus en je het verbruik nog maal 3 moet doen. Dus niet efficienter.

Misschien hadden ze er juist 6 kilo opslag van moeten maken, zodat je in ieder geval een emissie vrije auto hebt die de 2000 kilometer zou kunnen halen en diesel het nakijken geeft. Maar ik weet niet hoe zwaar de tank / installatie dan wordt.
@fanboy: of een 60kg tank en nooit meer tanken, en alleen laten bijvullen bij onderhoud…
Wtf is dit voor gek ding dan? Normaal wel VW-fan maar dit smoelt voor geen meter, net als elke EV weer zo’n gekke vormgeving.
@ghost: Ik vind het nog wel meevallen. Lijkt wel een Golf Plus in de nieuwe designtaal.
@gandini: daar moest ik ook meteen aan denken.
@ghost: Het ontwerp is inherent aan de aandrijflijn met accu’s in de vloer gedwongen iets hoger bij compacte modellen.

Ik wil hem best gaan reserveren aangezien we medio volgend jaar de hybride de lease uit moeten doen. Wat ik jammer vindt is dat het volgens de verhalen de ‘medium’ versie wordt qua actieradius met 64kWh. Als de geruchten kloppen komen daarnaast een 48kWh en een 80kWh. Als ik dan toch een ID3 ga leasen tegen 0% dan wil ik de 80kWh kunnen rijden vanaf het begin.
Je kan je reservering vast wel weer cancellen en je geld terugkrijgen, dus als je in de markt bent voor een e-mobiel in 2020 lijkt het me niet gek blind te reserveren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).