Tesla heeft een beslissing gemaakt waar de nieuwe Cybertruck fabriek moet gaan komen.
Meerdere Amerikaanse steden waren de afgelopen maanden in de race voor een nieuwe Tesla-fabriek. Elon Musk, CEO van Tesla, heeft de beslissing bekendgemaakt. Het gaat Austin in Texas worden. De keuze komt niet als een verrassing. Musk liet al eerder doorschemeren een voorkeur voor deze Amerikaanse staat te hebben. Daarmee viel onder andere Tulsa in Oklahoma af.
De komst van de Tesla-fabriek betekent goed nieuws voor Austin. Er is een budget van 1,1 miljard dollar vrijgemaakt voor de fabriek. Op een terrein van meer dan 800 hectare zal het complex worden gestationeerd. Voor Austin betekent dit minimaal 5.000 nieuwe banen. Tijdens de aandeelhoudersvergadering over het tweede kwartaal stelde Musk dat de fabriek op ongeveer een kwartiertje rijden van het centrum van Austin komt te liggen.
De Amerikaanse stad Tulsa in Oklahoma is niet helemaal afgeschreven door Musk. Voor toekomstige producties is deze stad wat hem betreft een runner-up. Het is de bedoeling dat de elektrische bedrijfswagen van Tesla, de Cybertruck, en Semi in Austin geproduceerd gaan worden. Ook exemplaren van de Model 3 en Model Y gericht voor het oosten van Noord-Amerika rollen straks in Austin van de band. Uiteraard reageerde Greg Abbot, gouverneur van de staat Texas, enorm enthousiast over de komst van Tesla naar zijn staat.
Dutchdriftking zegt
Rednecks gaan Pickups bouwen. Klinkt logisch.
branko zegt
@dutchdriftking: dat wel maar dat zijn juist toch ook de conservatieve Amerikanen die niks met electrospul te maken willen hebben?
flutterby zegt
@branko: de gemiddelde accountmanager eerst ook niet. Made in Texas helpt waarschijnlijk wel.
Robert zegt
@flutterby: ‘Made in Texas by Texans’ staat al op menig typeplaatje in sommige Chevrolet pick-ups, dacht ik. Wat ze er echter nooit bij vertellen is dat het merendeel van de assemblage medewerkers in die fabrieken van Mexicaanse komaf is ?
flutterby zegt
@RRRobert: klopt, echter zijn Tesla’s het meeste American made van alle auto’s (uitgezonderd de Chinese modellen).
w0ut zegt
conservatief valt in Texas nog wel mee. Het zijn rednecks, hoofdzakelijk republikeins maar ze zijn wel mee met het jaar 2020 (oke mss 2018 ;-) ).
In de ‘fly-over’ states en Bible Belt moet je inderdaad niet met godless technology afkomen. :-)
bitd zegt
@branko: Texas Instruments…
thierryvth zegt
Electric is still, ideaal voor jagen en ook de ramp om je quad in te laden is precies wat ze willen.
florisje zegt
@dutchdriftking: Austin is verre van Redneck, de stad is een van de koplopers op het gebied van verduurzaming. Toch wel een groot contrast met de rest van de staat.
royaledeluxe zegt
Inderdaad, daar zijn meer van die electrische steps te vinden dan auto’s op sommige momenten.
Toffe stad, veel goede muziek bars, goed eten mogelijk en ook nog een goede racing infra.
ff met de cybertruck op het circuit gaan boenderen…
thierryvth zegt
gaat niemand om electric of petrol, gaat om de functionaliteit en daar hit Tesla alle sweet spots, still voor jagen en de outback, de cover en de ramp, alles waar veel amerikanen praktisch op zaten te wachten
r525 zegt
Geloof ik is Texas sowieso één van de staten met het hoogste percentage groene stroom.
Tijdens een ritje door de panhandle kom je ook echt ontzettend veel windmolens tegen.
ericc zegt
Als hij zich graag visionair noemt,had hij beter een stad gekozen met veel werkloosheid.
flutterby zegt
@ericc: het aanbod van geschikt personeel is een belangrijke factor bij de keuze voor een locatie van de fabriek. Echter kan je een werkloze tuinman geen laswerk laten uitvoeren.
Dit is trouwens ook één van de redenen geweest dat niet Groningen maar Berlijn de Gigafactory krijgt. In Berlijn is binnen dit vakgebied veel meer werkloosheid (omdat de traditionele fabrikanten steeds meet afstoten).
ericc zegt
@flutterby: ik had meer Detroit in gedachte. Veel personeel voor bandwerk en de batterijen komen van het buitenland.
flutterby zegt
@ericc: Tesla produceeert accu’s gewoon in de VS (Nevada) hoor.
mashell zegt
In welk vakgebied? Want rond Berlijn zitten geen klassieke autofabrikanten (heeft iets met de bijzondere positie van Berlijn in de koude oorlog van doen). Overigens is het werk in een autofabriek heel specifiek, ervaring bij bijvoorbeeld Volkswagen is geen pre. Je wordt gewoon intern getraind.
flutterby zegt
@mashell: geen idee, maar als je meer dan 10.000 werknemers (in Berlijn) wilt gaan aannemen is het belangrijk dat er wel genoeg mensen zijn.
agdesigns zegt
Krijgt de cybertruck ook een Flux Capacitor net zoals de eveneens Texaanse DeLorean DMC-12…
Zelfde kleur en lijnenspel ook de 2
bruinwerker zegt
Houd nou eens op met schrijven over de Cybertruck, dat ding wordt nooit goedgekeurd bij de RDW.
flutterby zegt
@bruinwerker: Dat hoeft ook niet helemaal niet. Ze kunnen naar elk EU land om de auto te laten keuren voor heel Europa. Tot heden heeft Tesla gebruik gemaakt van de RDW, maar als ze tegenwerken zoekt Tesla gewoon een ander.
Zelf heb ik hem in reservering staan, maar verwacht niet dat die komt. Met 6 meter lang weet ik ook niet of ik hem eigenlijk wel wil, misschien als camper wel interessant mits er 4 slaapplaatsen in gepropt kunnen worden.