Hier kun je de Supra krijgen zoals Toyota ‘m had moeten maken

Auteur: , 28 Reacties

In Groot-Brittannië weten ze wel van wanten.

Toyota Supra krijgt 425 pk van Litchfield

In een wereld waar BMW zijn kleine sedan levert met ruim 400 pk, durven we het best zonde te noemen dat Toyota heeft besloten de nieuwe Supra niet meer vermogen mee te geven. De sportwagen, die technisch verwant is aan de BMW Z4, heeft fabriek af 340 pk. Een respectabel getal dat volgens Toyota ruim voldoende is, maar het is zeker dat er meer in zit.

Dit bewijst Litchfield deze week met een update over zijn werkzaamheden aan de Toyota Supra. Het Britse tuningsbedrijf heeft zijn eerste upgrades aangekondigd en die zijn zeker niet mis. Het voornaamste feit: de drieliter zescilinder is opgewaardeerd met ongeveer 100 pk. Hiermee stopt Litchfield de prestatiecijfers van de Toyota Supra flink in de lift. Wie zijn Supra langsbrengt bij de Britten, gaat naar huis met een 425 pk sterke Supra. Het koppel stijgt van 500 naar 600 Nm.

Dit is niet het enige dat Litchfield met de Supra heeft gedaan. Zo heeft het bedrijf eveneens uitgeprobeerd wat verschillende uitlaten voor werking hebben. Litchfield heeft o.a. systemen van Milltek en Akrapovic onder de Supra gegooid. In beide gevallen smaakt het naar meer, zeker in combinatie met de ECU-upgrade.

Tenslotte heeft Litchfield nog gewerkt aan een koelingspakket, voor eigenaren die hun Supra wel eens voor een trackday willen gebruiken. De bevindingen zijn overwegend positief: volgens de tuner zijn de temperaturen van de motor en versnellingsbak na de upgrade dramatisch lager. Nieuwe dempers van Bilstein of KW moeten de auto een betere wegligging geven.

Wil je weten wat wij van de Toyota Supra vinden? Bekijk dan HIER onze rijtest.



28 reacties

De Supra heeft stiekem al 380pk af fabriek. De tuning levert dus wel iets minder op dan je op het eerste zicht zou denken. Maar meer is altijd beter :)
@dondeboer: wilde ik net zeggen! Elke Supra die op de dyno wordt gezet zit rond de 370-380 pk
@dondeboer: hoezo communiceert Toyota 340 pk naar de consumenten?
@e550: Dat weet ik niet. Ik gok dat t een afspraak zal zijn met bmw.
@e550: Doet BMW vaak ook. Volgens mij moet je dat meer lezen als: “340 pk in alle omstandigheden, zelfs met oost-Europese of Amerikaanse laag-octaan-peut.”
@e550: geen enkel blok is hetzelfde, en in de minder rijke landen van deze aardbol wordt ook veel slechte brandstof geleverd. Elke supra/z4 levert dus minstens 340pk. Doet bmw vaak trouwens, ook met de m-modellen vaak gezien.
@e550: omdat de motor met de jaren kracht verliest, dat kan soms zelfs drastisch zijn. Zij willen er zeker van zijn dat de auto over 10 jaar nog steeds in een standaard trim de opgeheven specificaties heeft. Top Gear heeft daar ooit een leuke item over gemaakt.
@scooper: niet juist. Wat de persoon boven je zegt is juist. Het dient minimaal dat vermogen te zijn gerelateerd aan brandstof van mindere kwaliteit.
@maotje: plus eventueel op hogere hoogtes en dus minder zuurstof…
@scooper: Goed gebouwde motoren/auto’s houden gewoon hun vermogen. Zie ook de ‘Op de Rollenbank’-items van Autoweek.
@e550: heeft dat niet te maken regels wetgeving. Eerst was japan ook 299 pk( skyline) anders wordt te duur. In nederland gaat op gewicht belasting’, belgie aantal pk en turkije bijv motorinhoud
Was even wennen maar die nieuwe Supra is wel echt een knaller van een auto…
@jmeverts: ja hopelijk gaat hrt ook een knaller worden. Al is die c8 wel een spelbreker in de VS. En hier zijn het voornamelijk onwetenden die maar blijven roepen dat het een bmw is.
@rolov: onwetenden….
Het is ook gewoon een bmw in hart en… nieren ;)
Maar is het daarom geen coole auto? Nee het is waarschijnlijk de best afgewerkte Toyota in jaren.

Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat Toyota -toch een giga autoconcern- voor de opvolger van een van zijn meest iconische modellen niet verder komt dan een rebodied BMW en dat de concurrent van de originele supra, de Nissan gtr, wel echt een halo car werd met bovendien veeeeel meer pk. In mijn ogen is deze supra leuk, maar het had zoveel meer kunnen en mogen zijn.
@woudloper: omdat dit het concern veel meer winst gaat opleveren. Ontwikkelingskosten zijn veel lager dan wanneer je alles zelf van 0 af aan moet opbouwen en investeren. Het is en blijft een bedrijf en in t bedrijfsleven is winst het grootste belang.
@woudloper: je hebt gelijk maar ik doel meer op mensen die maar blijven roepen dat het een gerebadgde z4 is. Wat dus niet zo is. Je hebt gelijk met dat icoon verhaal. Maar het is zo als het is.
Sinds wanneer is de BMW beschreven in de eerste link een Sedan?
@jajeroenja: jep, is toch echt een coupe
@jajeroenja: Een driedeurs sedan, nieuwe niche van BMW ;)
Gaaf uitgevoerd zo!

De nieuwe Supra is sowieso van zichzelf al een tof ding, maar kan een beetje tuning ook goed hebben. Leuk speelgoed.
Ik wacht nog even op wat de heren van bijvoorbeeld Mine’s en Top Secret met de auto doen, maar dit is ook een leuk begin….
@antoonniels: ik denk dat dat nog geheim is…
Wat heeft de nieuwe Supra toch een heerlijk kontje!
Ik hoopte even op een dikke 2JZ!!
Die auto wordt met de dag mooier, heel gek vind hem in het begin oerlelijk
Er staat kleine sedan aan het begin van de tekst.
Dit klopt niet.
Toyota heeft bewust de auto al compleet voorbereid op diverse manieren van tuning. Een hoop zwarte roostertjes zijn nep maar zitten wel op de goede plekken, dus die kan een tuner gebruiken voor koeling en/of aërodynamica. Zo zitten er in de motorruimte in het kunststof al uitsparingen voor strut braces die je er zelf eventueel in zou willen leggen.
Ze hadden er beter de m3 motor in gestoken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).