Nieuwe Ford Ranger Raptor eet zandbakken als ontbijt

Auteur: , 16 Reacties

Zo zien we ze graag.

Iets minder dan een maand geleden ontdeed Ford de ‘kleine’ Ranger van zijn doeken. Inmiddels is de uitgeklopte, opgevoerde versie ook in het leven geroepen. De Ford Ranger Raptor is door Ford Performance aangepakt en staat daardoor bovenaan het rijtje van Rangers. De krachtige pickup voegt zich in de line-up van Ford onder de F-150 Raptor, die eerder werd onthuld.

Het vlaggenschip onder de Ranger-modellen is voorzien van een (vrij milde) 210 pk sterke 2-liter diesel viercilinder met twee turbo’s. De Ranger Raptor kan authentieke Amerikaanse spierkracht dus mooi vergeten, want er is in geen velden of wegen een dikke V8 te bekennen. De viercilinder produceert dan weer wel een stevige 500 Nm aan koppel en schakelen gebeurt middels een tientraps automaat, die Ford samen met General Motors produceerde.

De Ranger Raptor krijgt dus een iets krachtiger blok, maar het ware verschil bevindt zich aan de onderzijde van de auto. Zo kreeg de Ranger Raptor langere Fox-veren mee en werden zowel de onderkant als de voorbumper verder verstevigd zadat de wagen ruwer terrein aankan. De kleine Raptor hangt voortaan 283 mm boven de grond. De bolide is overigens aanzienlijk groter dan zijn soortgenoten; de Ranger Raptor is 1.87 m hoog, 2.18 m breed en bijna 5.40 meter lang.

De Ranger Raptor kan daarnaast ook rekenen op de Baja Driving Mode. Hierdoor worden zaken als gasrespons, schakelen en boost geoptimaliseerd voor off-road rijden. De Ranger Raptor wordt aanvankelijk gericht op de Australische markt, maar zal later zijn debuut maken in Noord-Amerika. Of de in Thailand geproduceerde pickup ook naar Europa komt is nog niet bekend.



16 reacties

Ik ben groot fan van de Raptor-lijn van Ford, maar dan zou ik toch wel voor een F150 willen gaan. Deze mist het voor mij een beetje.
Dikke V8 !!

Die maken ze bij Ford alleen nog maar voor Europese producten volgens mij ..
Ziet er zeker niet verkeerd uit. Al zou ik persoonlijk op basis van de beschikbare informatie voor de Toyota Tacoma TRD pro kiezen.

Ik verwacht eigenlijk niet dat de 2.0 het gaat redden in Noord Amerika. Daar moet ie toch concurreren met een (weliswaar minder sterke) 2.8 I4 (Chevy Colorado ZR2) en een 3.5 V6 (Toyota Tacoma TRD Pro).
Ik ben Ford fan, dus ik zou deze Raptor wel zien zitten. Toch een beetje die brute genen, maar niet het gigantische, onpraktische formaat van de F150.
@jochempie: Dat ben ik wel met je eens. De F150 is voor Europa toch wat te lomp. Neemt niet weg dat ik het een heerlijke auto vind.
@berlinetta: Ik ook, maar ik zou failliet gaan aan de benodigde parkeerplaats.
Vraag ik me toch af hoeveel fijnstof een 210 pk sterke TD met 500 nm die 2000 kg moet voortstuwen gemiddeld uitstoot.
Zou het meer zijn dan de VAG dieseltjes die uit de handel zijn genomen?
Het maakt natuurlijk niet uit, want dit telt niet als personenauto daarzo.
@gregorius:

Ik woon in Europa ..
En hier tellen bedrijfsauto’s ook niet als personen auto’s ..
@lincoln: doet een beetje DHL busje dan veel meer fijnstof dan VW Passat met 2.0 TDI sjoemeldiesel?
@gregorius:

Geen idee ..
Maar ze mogen beide Californië niet in iig .
Mooi spul voor Rijkswaterstaat!!
@e34m5touring: jup. Tot ze de prijskaartjes zien denk ik. Dan is zon Hi-ace/Hi-lux niet af te troeven vermoed ik.
De vorige generatie vind ik er toch wat agressiever uitzien. Deze oogt een beetje “tam”. Ja ik durf het te zeggen over een voertuig van deze afmetingen.
Groot Ford in de grille, die trend van grote logo’s/merkaanduidingen is toch niet voor mij merk ik.
Hanahahahaha hoe FAKE is dat. Een USA pickup met viercilinder. Hoe slecht is dat. #exitford #rightnow
“langere Fox-veren”

De veren zijn niet zo bijzonder lijkt me, de vering daarentegen en dan voornamelijk de dempers…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).