• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hier rijden de jongste auto’s van Europa

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 november 2017 om 12:20 – 24 Reacties

Hier rijden de jongste auto


En nee, het is niet in Duitsland.

In een recent rapport van autofabrikanten belangenorganisatie ACEA brengt het bureau een aantal interessante feiten boven water over de huidige stand van zaken in Europa. De organisatie deed o.a. onderzoek naar de hoeveelheid passagiersvoertuigen en bussen, hun leeftijd en de verschillende brandstoffen in gebruik. Neem met ons een duik in een aantal intrigerende cijfers.

Laten we beginnen met het aantal passagiersauto’s op de weg. In de afgelopen vijf jaar groeide dit aantal met 4,5 procent van 241 miljoen naar 252 miljoen. Rekenen we de niet-EU landen zoals Rusland en Noorwegen ook mee, dan groeit het gegeven verder tot 323 miljoen. Daarnaast rijden er 31 miljoen busjes rond en zijn er in totaal 6 miljoen vrachtwagens. Polen is met bijna een miljoen trucks hofleverancier, al wordt het op de voet gevolgd door respectievelijk Italië en Duitsland. Gooi je alles op een stapel, dan telt de EU bijna 290 miljoen voertuigen. Kijken we nogmaals naar de niet-EU landen, dan ligt het aantal met 378 miljoen nog ruim hoger.

Zoals verwacht is benzine het meest populair. Op een aantal uitzonderingen als Frankrijk na (slechts 34,5 procent) is benzine bij uitstek de voor de hand liggende keuze. Opvallend is dat Griekenland met 4,9 procent absoluut niets wil weten van diesel en dat Polen met 14,4 procent behoorlijk gesteld is op zijn LPG. Op het gebied van hybride voertuigen is Nederland met 2,3 procent pionier, al weet Groot Brittannië qua EV’s (beide 0,4 procent) zich met de leider te meten.

De titel van oudste auto’s van Europa gaat geheel in stijl naar, daar heb je ze weer, Polen. Met een gemiddelde leeftijd van 17,2 jaren staan ze eenzaam bovenaan. Vergeleken met hun zijn we er niets bij. In Nederland ligt de gemiddelde leeftijd van een passagiersauto namelijk rond de 9,5 jaar. Laat het nu trouwens stom toeval staan dat we op de alfabetische lijst precies tussen beide uiteindes van het spectrum staan. Je had het allicht al geraden, maar in Europa rijden de jongste auto’s in Luxemburg! In het Groothertogdom en ex-belastingparadijs hebben de auto’s een gemiddelde leeftijd van 6,2 jaar. Dat de Golf hun populairste auto is, las je hier al eerder.

Zo, nu weet je dat ook weer.

Foto via @dutchstylez

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Best verkochte auto in Europa is géén Golf of Clio!
  • Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
    Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
  • Video: rijden met auto's die normaal niet gereden worden
    Video: rijden met auto's die normaal niet (meer) gereden worden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, Elektrisch, Hybride, luxemburg, onderzoek, polen, trucks

Vorig bericht: « Vandaal sloopt BMW i8, 10.000 dollar voor gouden tip
Volgend bericht: Officieel: Shelby Ford Mustang met 1.000 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. smallenginesmalld zegt

    3 november 2017 om 12:30

    België tweede plaats indien ik mij niet vergis. Dit voor de Belgische lezers ;)

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      3 november 2017 om 19:33

      @smallenginesmalld: de Vlaming koopt graag nieuw. Financiering van een nieuwe auto is daarbij doorgaans zelfs goedkoper dan het zelf betalen van een tweedehandsje.

      Login om te reageren
    • porschepdk zegt

      4 november 2017 om 01:13

      @smallenginesmalld: interesseert ons niet. Irrelevant land.

      Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    3 november 2017 om 12:30

    Doet non-EU land Zwitserland niet meer mee in Europa?

    Login om te reageren
  3. cars4all zegt

    3 november 2017 om 12:33

    De Polen zijn ook gelijk de meeste op de Nederlandse wegen

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 november 2017 om 12:45

      @cars4all: touché!

      Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      3 november 2017 om 14:35

      @cars4all: “..de Polen zijn de meeste”… wat? ..de meeste tijd dronken?
      Of bedoel je: de Polen zijn met de meesten?

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    3 november 2017 om 12:38

    Leuk! Nu weet ik 2 dingen over Luxemburg!

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      3 november 2017 om 12:38

      @pomoek: Ga er eens heen, is echt prima daarzo! Je kan er nog best aardig rijden ook.

      Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        3 november 2017 om 12:40

        @viezefreddyw: lekker knallen met de F430, vervolgens goedkoop de tank vullen ;)

        Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        3 november 2017 om 14:02

        @viezefreddyw: ben je toevallig kaal? Want daar stond ik 3 weken terug te tanken achter een F430 Spyder, aan de Shell. Vervolgens nog 2 keer gepasseerd op de snelweg.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          3 november 2017 om 14:24

          @breakingpoint: Ik ben gelukkig niet kaal. En helaas stond ik er toen ook niet te tanken. Dus nee, ik was het niet.

          Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 november 2017 om 12:55

      @pomoek: Een maatje van me organiseert van die tourritten door Europa, elk jaar gaan we met een hoop maten een mooie rit door Europa doen. Zijn 2x in Luxemburg geweest, erg fraai moet ik zeggen. Mooie routes en alles erg netjes.

      Login om te reageren
  5. jeps90 zegt

    3 november 2017 om 12:55

    Gaaf! Pure automobiele pedofilie. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Hoe jonger, hoe beter

    Login om te reageren
    • dare2think zegt

      3 november 2017 om 13:16

      @jeps90: Ik vind je vergelijking niet zo heel smakelijk.

      Login om te reageren
      • jeps90 zegt

        3 november 2017 om 13:24

        @dare2think: Nee, nu ik hem zo teruglees inderdaad…

        Login om te reageren
  6. miata94 zegt

    3 november 2017 om 13:12

    Als Rusland meegerekend wordt komen er maar een paar miljoen auto’s bij?

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      3 november 2017 om 13:27

      @miata94: Als jij 71 miljoen een “paar miljoen” noemt, dan wel.

      Login om te reageren
  7. thomasthomas zegt

    3 november 2017 om 14:52

    Hebben we het hier over de noord of zuid Polen?

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      3 november 2017 om 15:26

      @thomasthomas: min Polen.

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    3 november 2017 om 16:00

    In Griekenland zijn bij mijn weten Diesels verboden voor consumenten, behalve voor taxi-jongens en pliesse, brandweer en ziekewagens
    Daarom waren de bakkies als Partners en Caddy’s er populair om toch te kunnen Dieselen

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    3 november 2017 om 16:13

    Eigenlijk is dit hele stuk op niets gebaseerd, een echte onderzoeker zou zaken als demografie, inkomen, belastingdruk, brandstofprijzen, wetgeving en vaste auto kosten mee nemen om tot een enigszins helder of verklaarbaar beeld te komen.
    Als bijvoorbeeld in België het inkomen 30% lager is als in Nederland en de auto’s er 20% goedkoper zijn krijg je al een heel ander consumentengedeag.
    Dat gebrabbel van 6 alineas raakt kant nog wal.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      3 november 2017 om 23:03

      @desjonnies: eigenlijk wel ja

      Login om te reageren
  10. gamma81 zegt

    3 november 2017 om 17:21

    Kunnen we aan de hand van dit artikel de conclusie trekken, dat een Golf niet zo lang mee gaat?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North