Hier rijden de jongste auto’s van Europa

Auteur: , 24 Reacties

En nee, het is niet in Duitsland.

Hier rijden de jongste auto's van Europa

In een recent rapport van autofabrikanten belangenorganisatie ACEA brengt het bureau een aantal interessante feiten boven water over de huidige stand van zaken in Europa. De organisatie deed o.a. onderzoek naar de hoeveelheid passagiersvoertuigen en bussen, hun leeftijd en de verschillende brandstoffen in gebruik. Neem met ons een duik in een aantal intrigerende cijfers.

Laten we beginnen met het aantal passagiersauto’s op de weg. In de afgelopen vijf jaar groeide dit aantal met 4,5 procent van 241 miljoen naar 252 miljoen. Rekenen we de niet-EU landen zoals Rusland en Noorwegen ook mee, dan groeit het gegeven verder tot 323 miljoen. Daarnaast rijden er 31 miljoen busjes rond en zijn er in totaal 6 miljoen vrachtwagens. Polen is met bijna een miljoen trucks hofleverancier, al wordt het op de voet gevolgd door respectievelijk Italië en Duitsland. Gooi je alles op een stapel, dan telt de EU bijna 290 miljoen voertuigen. Kijken we nogmaals naar de niet-EU landen, dan ligt het aantal met 378 miljoen nog ruim hoger.

Zoals verwacht is benzine het meest populair. Op een aantal uitzonderingen als Frankrijk na (slechts 34,5 procent) is benzine bij uitstek de voor de hand liggende keuze. Opvallend is dat Griekenland met 4,9 procent absoluut niets wil weten van diesel en dat Polen met 14,4 procent behoorlijk gesteld is op zijn LPG. Op het gebied van hybride voertuigen is Nederland met 2,3 procent pionier, al weet Groot Brittannië qua EV’s (beide 0,4 procent) zich met de leider te meten.

De titel van oudste auto’s van Europa gaat geheel in stijl naar, daar heb je ze weer, Polen. Met een gemiddelde leeftijd van 17,2 jaren staan ze eenzaam bovenaan. Vergeleken met hun zijn we er niets bij. In Nederland ligt de gemiddelde leeftijd van een passagiersauto namelijk rond de 9,5 jaar. Laat het nu trouwens stom toeval staan dat we op de alfabetische lijst precies tussen beide uiteindes van het spectrum staan. Je had het allicht al geraden, maar in Europa rijden de jongste auto’s in Luxemburg! In het Groothertogdom en ex-belastingparadijs hebben de auto’s een gemiddelde leeftijd van 6,2 jaar. Dat de Golf hun populairste auto is, las je hier al eerder.

Zo, nu weet je dat ook weer.

Foto via @dutchstylez



24 reacties

België tweede plaats indien ik mij niet vergis. Dit voor de Belgische lezers ;)
@smallenginesmalld: de Vlaming koopt graag nieuw. Financiering van een nieuwe auto is daarbij doorgaans zelfs goedkoper dan het zelf betalen van een tweedehandsje.
@smallenginesmalld: interesseert ons niet. Irrelevant land.
Doet non-EU land Zwitserland niet meer mee in Europa?
De Polen zijn ook gelijk de meeste op de Nederlandse wegen
@cars4all: touché!
@cars4all: “..de Polen zijn de meeste”… wat? ..de meeste tijd dronken?
Of bedoel je: de Polen zijn met de meesten?
Leuk! Nu weet ik 2 dingen over Luxemburg!
@pomoek: Ga er eens heen, is echt prima daarzo! Je kan er nog best aardig rijden ook.
@viezefreddyw: lekker knallen met de F430, vervolgens goedkoop de tank vullen ;)
@viezefreddyw: ben je toevallig kaal? Want daar stond ik 3 weken terug te tanken achter een F430 Spyder, aan de Shell. Vervolgens nog 2 keer gepasseerd op de snelweg.
@breakingpoint: Ik ben gelukkig niet kaal. En helaas stond ik er toen ook niet te tanken. Dus nee, ik was het niet.
@pomoek: Een maatje van me organiseert van die tourritten door Europa, elk jaar gaan we met een hoop maten een mooie rit door Europa doen. Zijn 2x in Luxemburg geweest, erg fraai moet ik zeggen. Mooie routes en alles erg netjes.
Gaaf! Pure automobiele pedofilie. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Hoe jonger, hoe beter
@jeps90: Ik vind je vergelijking niet zo heel smakelijk.
@dare2think: Nee, nu ik hem zo teruglees inderdaad…
Als Rusland meegerekend wordt komen er maar een paar miljoen auto’s bij?
@miata94: Als jij 71 miljoen een “paar miljoen” noemt, dan wel.
Hebben we het hier over de noord of zuid Polen?
@thomasthomas: min Polen.
In Griekenland zijn bij mijn weten Diesels verboden voor consumenten, behalve voor taxi-jongens en pliesse, brandweer en ziekewagens
Daarom waren de bakkies als Partners en Caddy’s er populair om toch te kunnen Dieselen
Eigenlijk is dit hele stuk op niets gebaseerd, een echte onderzoeker zou zaken als demografie, inkomen, belastingdruk, brandstofprijzen, wetgeving en vaste auto kosten mee nemen om tot een enigszins helder of verklaarbaar beeld te komen.
Als bijvoorbeeld in België het inkomen 30% lager is als in Nederland en de auto’s er 20% goedkoper zijn krijg je al een heel ander consumentengedeag.
Dat gebrabbel van 6 alineas raakt kant nog wal.
@desjonnies: eigenlijk wel ja
Kunnen we aan de hand van dit artikel de conclusie trekken, dat een Golf niet zo lang mee gaat?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).