Hij komt, hij komt, de BMW M4 met vier deuren

Auteur: , 58 Reacties
M4-GC

Noem 'm gerust Quattroporte als je wilt.

Begin 2014 speculeerden we er al over. De 4-serie Gran Coupé was destijds net onthuld en het leek een inkoppertje dat er ook een M-variant van de vierdeurs coupé op de markt zou verschijnen. Het is er echter niet van gekomen en dat zal bij de huidige generatie 4-serie ook niet meer gebeuren.

Doch niet getreurd! De huidige 3-serie loopt op zijn laatste benen. De aanverwante 4-serie moet naar verluidt weliswaar nog even door, maar héél lang zullen we niet op een opvolger hoeven wachten. En van de nieuwe ‘4 GC’ komt er wél een M-variant, zo denkt Motor.es te weten. Deze kan het dan mooi opnemen tegen Audi’s nieuwe RS5 Sportback die de boksbeugel sinds kort aanbiedt.

De nieuwe M4 zal, ook als Gran Coupé, waarschijnlijk weer veel delen met de nieuwe M3. Zoals we je eerder al meldden, betekent dat onder andere dat de motor (S58B30) een doorontwikkeling wordt van het huidige model, met ongeveer 500 pk. Heb jij trek in zo’n snelle liftback?

Image-Credit: gele banaan via autojunk



58 reacties

Niches zijn ee om gevuld te worden.
@pietertjep85d: Pietertje laat jij in de sportschool je zeepje maar niet vallen, anders wordt jouw niche ook gevuld….
@tjongejongejonge: uw zweepje is blijkbaar al veel gevallen…
Gaaf, heb de coupe nooit heel mooi gevonden, de GC daarintegen lijkt me wel deglijk mooi
Snap eigenlijk niet dat ze geen M3 touring uitbrengen. Kan toch makkelijk ze hebben alles al overboord gegooid voorwielaandrijving, vierwielaandrijving, 3 cilinders enz.. kan dat er ook wel bij.
@thomasthomas: Hehe. Maar serieus, ik vind het echt vreemd dat BMW geen M3 en M5 touring maakt. Als je al een M3 en M5 sedan hebt ontwikkeld is een touring vrij goedkoop op de markt te brengen. Bovendien verkopen Audi en Mercedes verkopen toch redelijk wat RS en AMG stations, dus het is niet zo dat er geen markt voor is.
@Edge: daarnaast zijn imo station varianten mooier dan de sedans.
@Edge: van de laatste M5 touring (de E61) werden er maar 1025 verkocht (tegenover ruim 20000 sedans). De touring heeft een andere achteras nodig dan de sedan, dus de as van de M5 sedan is niet te gebruiken. een M specifieke achteras is (te) duur om te ontwikkelen voor de te verwachten lage verkoopaantallen.
Er is dus eenvoudig geen kloppend businessmodel voor een M5 touring.
Voor de M3 zal het niet anders zijn
@560pk: hollanders denken echt dat stations booming zijn, not. Nederland = stationland. Voor de rest in de wereld heb je gewoon sedans
@ozer1907: Dat is niet correct. De stationwagon is populair in Noord-Europa. In Duitsland zijn stationwagons nog populairder dan in Nederland. Wij zijn gek op compacte crossovers ;).

In principe zou BMW de M3 Touring kunnen maken, maar de twee keer dat ze het gedaan hebben, vielen de verkopen erg tegen. Bij Audi is het precies andersom. Nu de auto’s qua concept veel dichter bij elkaar liggen, is het misschien het heroverwegen waard. Of je gaat naar Mercedes-AMG: die maken alles in alle soorten en maten ;-)
@willeme: Doubya blijf eens van mijn whiskey af op de redactie. BMW maakte nooit een M3 Touring (althans niet als productiemodel).
@jaapiyo: oh never mind, ik zal mijn eigen advies opvolgen. Discussie was inmiddels verplaatst naar de Fünfer. Ik had beter moeten weten ;).
@willeme: Best gek eigenlijk dat ik graag zou willen zien hoe BMW een M5 Touring maakt en hoe Audi een RS6 Sedan maakt. Lijken mij van beide de beste variant.
@ozer1907: klopt, in Turkije rijden ze naast kamelen en ezels alleen maar sedans.
@560pk: interessant, waarom is de as anders dan?
@daniel1975: de veerpoten van de sedan zitten verder naar binnen/staan verticaler dan de veerpoten van de touring. Om een vlakke, brede laadvloer in de touring mogelijk te maken, kan de sedan achteras niet gebruikt worden.
@Edge: – > Alpina
Hij is er nog niet, maar wel een foto ervan!? Mis ik wat!?
@davelepeef: psst .. getekend lijntje 🤫
@bischero: je kan het hem ook niet kwalijk nemen dat in hij de feilloze fotoshop skills van jaapiyo trapt
@ck92: ik probeerde het discreet te brengen 😂
@ck92: =]
@davelepeef: Hedde drugs op?
Zeker! Wordt een mooie combi
Yessss finaly! Hadden ze van mijn part samen met de M4 mogen lanceren!
Ik ben hier een enorm fan van :)
Kijk die hangnaden dan ..
@lincoln: dat heet photoshopskills…
@leovreenen: het is Lincoln he?
WAAR BLIJFT DIE M3 TOURING DAN NOG!?!?!?! Zo, dit moest er effe uit, speciaal even een account voor aangemaakt.
@jackyspriet: welkom ;)
@berlinetta: wij danken u (mannetje in m’n hoofd en ik)
@jackyspriet: je hebt wel een goed punt ervoor uitgezocht. Amen en welkom
@bischero: bedankt voor het welkom heten. Ja ik begrijp simpelweg niet dat ze er geen tourong van willen maken. Voor mij valt sportiviteit best te combineren met een touring, natuurlijk valt de laatste hardcore 5 % misschien weg. Maar daar komt wel de magnifieke touring lijn voor in de plaats praktische dagelijkse bruikbaarheid. Dus de eerste post moest er ooit van komen, dan liefst op dit moment.
@jackyspriet: lees @willeme post hierboven, de keren dat ze dat deden waren ze amper te verkopen helaas
@lekkaah: Ja dat snap ik ergens wel, maar het is geen M5 touring maar een M3 touring, de verkoopsaantallen van de M3 liggen in ieder geval een stuk hoger denk ik.
Om te refereren naar de M5: E60 1025 stuks / E61 19564 stuks / E34 11363 stuks / E34 Tour. 891
Dus om een duur nicheproduct te zijn vind ik de verhoudingen ergens nog meevallen, zeker ook naar uithangbord enzo toe.

Daarnaast worden reeds een hoop M3’s verkocht, waarvan ik zeker ben dat een deel zeker de Tour. zou nemen moest dat mogelijk zijn en je zou zomaar ook een deel van de C43 / C63 Estate AMG verkoopsaantallen afsnoepen.
Qua pure verkoopaantallen van de niet M F8x reeks vind ik niet direct iets terug, maar ik kan me wel inbeelden dat de Touring. beter verkoopt dan de GC, vandaar ook dat ik de plaatsing van het mogelijks aanstormende M-product niet zozeer begrijp. Precies of je gaat met een vierdeurs coupé met 4 man/vrouw in over het circuit gaan raggen. Als het is voor functionaleit met kinders ga je mijns inziens eerder voor de M3 gaan.

Veel waarmee BMW komt de laatste tijd is vooral gericht op posers (m’n excuses als ik mensen aanval, sorry not so sorry), de stille en brave huisman die wat meer ‘incognito’ wil zijn laten ze links liggen.

–> DIT… –> :-)
https://www.topgear.nl/thumbs/hd/2018/01/bmw-m3-touring-f80-7-e1516615586983.jpg
http://performancedrive.com.au/wp-content/uploads/2018/02/2018-BMW-M3-Touring-wagon-rear-722×530.jpg
@jackyspriet: had je jezelf dan beter niet waarblijftdiem3touringdan kunnen noemen?
@dampu020: Dat zou wel geniaal geweest zijn ja! :)
Maak die M3 en M5 touring nou! Daar zitten meer mensen op te wachten
@tvklarenbosch: Niemand zit daar op te wachten behalve NL, Duitsland en misschien UK.
@e550: en ik
Wat zal de afschrijving bizar hoog zijn op dit gele exemplaar…
@maarten020: juist niet, is echt een gave kleur.
@maarten020: het is geen 320d.. ander publiek
Wat een waanzinnige kleur is dat, er staat er ook 1 in die kleur bij een dealer in Epse (nabij Deventer).
#teamgeel ! Prachtige kleur
Ik wacht nog op de M3GT. Voor de niche binnen de niche zeg maar. Ik lees hier dat die ook gevuld moet worden.

Yo dawg, I heard you like niches so we put a niche in your niche …
Want een M3 is de goedkoop?
@robert110: *te goedkoop?
Interessant. Maar wist je dat je bij de Jumbo nu drie sixpacks Heineken haalt en er maar drie betaalt?
@nicolasr: krijg je dan ook kaarten voor de Max racedagen gratis?
Een vier-deurs M3 heet nu M3.
Een M3 coupé heet nu M4.
Dus nu een vierdeurs M3?

Mijn god, wat loopt BMW z’n eigen categorien te bedenken pfff.
Laat maar komen!
BMW is niet meer te volgen qua design, strategie en verloochende merkwaarden. Gaat alle kanten op.
Nu nog een 3-deurs M3
@koekwaus: dan had je net zo goed de hele 4 reeks weg kunnen laten, wat wat mij betreft ook geen probleem was geweest.
De 4-serie met 3 deuren kan ik nog wel snappen, zeker als cabrio uitvoering. Maar ik heb best moeite om de meerwaarde van de 4GC te zien tussen de 3-serie en 5-serie met dezelfde hoeveelheid deuren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).