• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe blij zijn dealers met hun importeur?

Auteur: willeme, gepost 14 april 2023 om 15:54 – 3 Reacties

Hoe blij dealers?

Een vraag die wel degelijk relevant is, maar waar we niet zo vaak bij stil staan: hoe blij zijn de dealers met hun importeur?

Ondanks dat de consument op compleet andere wijze boodschappen doet als vroeger, is er qua auto’s niet heel erg veel veranderd. Natuurlijk, veel verkennend werk gaat via het internet en er zijn diverse bedrijven die auto’s ook online aanbieden. Bij Tesla en Polestar kun je vrij eenvoudig een nieuwe elektrische auto aanschaffen.

Hoe blij zijn dealers?

Maar, aangezien het toch om een groot bedrag gaat, zijn er veel mensen die alsnog op de traditionele manier een auto uitzoeken. Frases als “kopje koffie, “wat een leuke kinderen!”, “Nog een kopje koffie?” en “Ik heb ‘m zelf thuis ook.” zijn klassiekers waar we niet meer zonder kunnen. Maar hoe blij zijn die dealers eigenlijk met hun importeur?

Nou, dat ging Automotive Online uitzoeken middels een enorm onderzoek. Laten we maar meteen beginnen met de top 21 en dan de conclusies:

PlaatsMerkCijfer
1BMW (en MINI)9,1
2Skoda9
3Audi8,8
4Volvo8,3
5Volkswagen8,3
6Kia7,5
7Nissan7,3
8Mitsubishi7,2
9Hyundai6,9
10Suzuki6,7
11Seat6,6
12Toyota6,5
13Mazda6,4
14Ford6
15Renault (en Dacia)5,9
16Jaguar Land Rover4,7
17Opel4,6
18Honda4,6
19Peugeot3,6
20Citroën2,9
21Fiat2,6
Gemiddeld:6,4
Vanwege de lage respons zijn Mercedes-Benz (plus Smart) en Subaru niet meegenomen in het overzicht.

Verklaring

Zoals je kunt zien zijn de BMW-dealers heel erg blij met de importeur, die scoren een heel erg hoge 9,1. Aan de andere kant bungelen enkele Stellantis merken. Na de krappe voldoende van Renault–Dacia op P15, daalt het hard met de cijfers. Het is opvallend dat premium merken en merken die Pon als importeur hebben heel erg blij zijn met hun autoleverancier. Bij Stellantis-merken Opel, Peugeot, Citroën en Fiat is men erg ontevreden. Nu is de respons bij deze merken iets lager.

Dus het kan zijn dat voornamelijk de ontevreden dealers van zich laten horen en de rest het te druk had met distributieriemen fixen van 1.2 PureTech motoren. Bij de merken die hoog scoren is er juist een hoge mate van respons. Een ander ding is dat de zogenaamde ‘aftersales standards’ enorm zijn verzwaard bij de Stellantis-merken. Waarschijnlijk dat dat de lagere score voor 2022 verklaart.

Enfin, het complete rapport RODI Personenauto’s 2022 kun je hier lezen!

Meer lezen? Dit waren de grootste winnaars van 2022 qua autoverkopen!

Ook interessant!

  • guitige Renault 4
    Guitige Renault 4 maakt koddige comeback
  • Renault 4Ever Trophy is de nieuwe R4
  • Renault gaat Tesla achterna met eigen laadnetwerk
  • Renault teast kneiterdikke retro hot hatch

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Mercedes-Benz 600: ultieme luxeauto voor filmsterren en dictators
Volgend bericht: BYD Seal: beter afgewerkt dan Model 3 [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. geelbarrel zegt

    14 april 2023 om 20:05

    RODI onderzoek? Relatie onderzoek dealer- importeur… ? Veel dealers zijn tegenwoordig eigendom van een importeur. Zou interessant zijn een splitje te zien in de cijfers op wel of niet gelinkt aan importeur

    Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    14 april 2023 om 21:49

    PSA merken zijn al jaren ontevreden over hun importeur. Het was pas nieuws als ze wel tevreden waren.

    Login om te reageren
  3. drsjeroen zegt

    14 april 2023 om 22:52

    Bij Stellantis zijn ze bezig met het agentuur waarbij importeurs de auto verkopen en bepalen welke dealer de auto mag verkopen. Zijn ze zo te zien niet echt enthousiast over

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North