Rakettechnologie op je fiets!
Het allerlaatste dat je tijdens het motorrijden wilt tegenkomen is een glad wegdek. Met name in een bocht is het levensgevaarlijk om olie, gravel of een doodnormale natte plek tegen te komen. Wanneer je eenmaal begint te glijden, is er eigenlijk geen manier waarop je jezelf kunt redden. Of je glijdt onderuit, of je wordt als een lappenpop de lucht in gekatapulteerd.
Hoewel het een probleem is dat al vanaf dag één bestaat, kunnen bedrijven het vooralsnog onvermijdelijke incident nu pas echt beginnen te bestrijden door de komst van allerlei slimme technologieën. Bosch, dat de laatste tijd sowieso op het juiste spoor is, behoort tot het relatief compacte groepje dat zich er druk mee bezighoudt en komt met een gewiekste oplossing.
Bosch noemt het zelf het “skid mitigation research project“. Het project is in wezen heel simpel, maar minstens zo effectief. Bosch heeft een speciale sensor ontwikkeld die zijwaartse slipbewegingen detecteert. Wanneer de sensor voelt dat de motor onderuit gaat glijden door een gebrek aan grip en tractie, dan komt er een stoot perslucht uit de zijkant om de glijpartij te voorkomen.
Hoewel het als een geniaal plan klinkt, werkt het systeem momenteel hetzelfde als een airbag. In andere woorden, je kunt het slechts één keer gebruiken. Daarbij moeten de bestuurders van motoren die het (waarschijnlijk relatief dure) systeem bezitten er zeker van zijn dat het niet per ongeluk af kan gaan wanneer het niet nodig is. In zulke gevallen is de “reddende” perslucht misschien nog wel gevaarlijker dan een simpele uitglijder.
pielemuis zegt
Ik denk dat het beter word als we stoppen met motorrijden en auto rijden. Dat scheelt echt verkeersongelukken.
lekkerlinksrijden zegt
@pielemuis: en filerijden
nasty zegt
@pielemuis: als je ziet hoe sommige mensen al met de auto rijden is dat geen geruststelling
SvenB zegt
@pielemuis: laten we allemaal het openbaar vervoer pakken…..
pielemuis zegt
@svenb: ben je gek? Dat is minstens net zo gevaarlijk.
Thuis “flexwerken” zoals dat zo hip heet.
jorden zegt
@pielemuis: in feite heb je gelijk, als Chinese auto’s niet door de Europese veiligheidstesten komen, waarom kan je dan wel een motor pakken?
tjorque zegt
@pielemuis:
Het leven is gevaarlijk, je gaat er dood van.
Zullen we dan maar ineens stoppen met alle leuke dingen?
pielemuis zegt
@tjorque: Ik pleit voor iedereen een bubble-boy pak. Met oordoppen en lasbril. Zodat ook onze tere zieltjes niets mee meekrijgen van de buitenwereld.
Let wel; Gender neutrale bubbel pakken. Hebben we die discussie ook niet.
http://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/002_0.jpg
tjorque zegt
@pielemuis: gelukkig heb ik recent nog iets gevaarlijker ontdekt: fietsen in Antwerpen!
ghost zegt
“Bosch, die sowieso op de goede weg is..”
Sjoemelsoftware kwam ook van Bosch toch??
michaelb zegt
@ghost: De hardware ja. Een leeg flesje kan je toch ook vullen met bier of pis?
(Of in het geval van Grolsch, beide)
nathanael zegt
@michaelb: ?
2wheeler zegt
Mooie techniek, maar een beetje betutteling. Ik hoef het iig niet op de motor.
rrvliet zegt
@2wheeler: Ik vind het wel mooi. Beinvloed niets tijdens normaal rijden maar redt mooi je fiets als je een lowsider dreigt te maken dankzij diesel of andere troep op de weg. Als je de motor voor woon-werk verkeer gebruikt is dit zeker fijn.
Dizono zegt
@rrvliet: ik ben laatst op assen onderuitgeschoven. Ik ging er laag bij dr grond af maar de fiets zelf kreeg weer grip en klapte hard de andere kant op. Moet er niet aan denken dat ik er nog op had gezeten, geen ambities om vliegbrevet te halen. Ergo, ik sla dit systeem evem over.
rrvliet zegt
@dizono: Goed punt. Als ik naar het filmpje kijk dan lijkt het er meer ip dat deze voorkomt dat je aan de slide begint, en dus ook geen highsider veroorzaakt. Tijd zal het leren.
zipmoto zegt
@dizono: gelukkig heb je nu een fiets met andere aandachtspunten!
por100 zegt
Spreekt te weinig vertrouwen uit het filmpje.
Dit hadden ze toch wel zonder steunwieltjes kunnen testen?
rob5nismo zegt
En als het te hard blaast lig je op de andere kant of je motor niet houden terwijl deze omhoog kpmt
tymo zegt
Dat het zo lang heeft moeten duren… Duitse multinationals hebben immers al meer dan 75 jaar ervaring met gas.
lincoln zegt
onzin ..
mensen rijden motor omdat ze denken dat andere dat stoer vinden ..
bmwe46m3balling zegt
@lincoln: lompe opmerking
hape zegt
@lincoln: spreek voor jezelf aub, wat een onzin opmerking.
f31bmw320d zegt
@lincoln: inderdaad en al helemaal als we bij een motorclub zitten …..
kennone zegt
@lincoln: ik rijd een Volvo omdat andere dat stoer vinden?
tymo zegt
@lincoln: nog nooit motor gereden, neem ik aan?
2wheeler zegt
@lincoln: ik rij ook altijd langs terrasjes en ga dan flink hengsten aan het gas! Zo gaaf als je iedereen ziet kijken, het leer van m’n motorbroek gaat dan steeds strakker staan
87sandyd zegt
Is het alweer 1 april?
ikleesookoverautos zegt
Motormuizen. Niet echt AB volk.
chrism zegt
@ikleesookoverautos: mee eens.
2wheeler zegt
@chrism: haha, ga je nu weer beginnen? Nou vooruit, jij en @ikleesookoverautos mogen jullie krachten bundelen en uiteenzetten waarom jullie dit vinden. Ik ben toch zo benieuwd! Of was het weer sarcasme van je? Wisten jullie dat @Dizono een fanatiek motorrijder is en artikelen schreef voor AB? Of zijn we geen AB volk omdat we de Gazelle al ontgroeid zijn?
chrism zegt
@2wheeler: Nee hoor. Zo ingewikkeld ligt het niet. Ik vind het jammer dat er op autoblog berichten worden gepost over 2-wielers. Wat is er mis mee om bij auto’s te blijven?
2wheeler zegt
@chrism: Dus in twee dagen tijd klik je twee keer op een artikel over motoren om er vervolgens over te zeiken? Ik zal mensen zoals jij gelukkig nooit begrijpen. Om nog even antwoord te geven op je vraag: er zijn ontzettend veel liefhebbers van zowel auto’s als motoren, 1.4 miljoen (!) in 2017 om precies te zijn. Daarom worden er artikelen over geschreven. De auteurs verwachten natuurlijk ook niet dat er daadwerkelijk mensen zijn die op dergelijke artikelen klikken en vervolgens gaan klagen dat het niet hun ding is… klik.dan.niet.
chrism zegt
@2wheeler: ik mag toch mijn mening geven? Ik klaag niet, maar vind het spijtig. Er zijn trouwens ook veel liefhebbers van vliegtuigen, maar daar zie ik hier ook geen artikel over. Daarvoor ga ik naar andere websites. Je kunt toch niet alle onderwerpen behandelen?
2wheeler zegt
@chrism: je mag zeker je mening geven, maar je neemt niet de moeite om hem goed te onderbouwen. Motoren en auto’s hebben in het dagelijks leven een hoop overlapping, vliegtuigen natuurlijk niet. Maar goed, als ik dit daadwerkelijk moet uitleggen heeft dit hele dialoog niet zo veel zin, dan zitten we toch echt op een ander niveau. Succes hier op AB, het motorseizoen is al een tijdje bezig dus houd u vast.
lincoln zegt
@chrism:
en wat is je “mening” dan precies ??
chrism zegt
@lincoln: mijn mening is dat ik liever alleen auto-gerelateerde onderwerpen zou willen zien. Ik weet niet of er een “motorblog” bestaat, maar daar zouden dan de motor-gerelateerde onderwerpen ter sprake kunnen komen. Niks meer, niks minder. (met motor bedoel ik dus de 2-wieler en niet de krachtbron).
lincoln zegt
@chrism:
OK .. autoblog moet zich aanpassen aan jou wensen ..
dat is geen “mening” ..
dat is een grote ontevreden kutsmoel hebben ..
chrism zegt
@lincoln: en alweer een belediging… Dan laat maar….
lincoln zegt
@chrism:
welnee joh jankert .. je begreep me sarcasme verkeerd ..
chrism zegt
@lincoln: ?
chrism zegt
@chrism: Dat brengt me op een idee. Misschien kan Autoblog een filter optie inbouwen. Filteren op alleen auto, motor en/of truckers nieuws….?
Gulli zegt
@chrism: misschien kun jij een filter inbouwen. Als er een kans bestaat dat er motoren in het artikel voorkomen gewoon niet klikken. Maak van jouw probleem niet andermans probleem.
Ik heb van het weekend een heerlijke motortocht gemaakt en nadat ik hem weer bij de verhuurder inleverde stapte ik in mijn heerlijke achterwielaangedreven premium vierwieler. Wie zegt dat liefde voor vier- en tweewielers niet samen kan?
strammermax zegt
Waarom zo’n duur systeem dat maar eenmalig werkt? Als ik het filmpje zo bekijk dan doen die zijwieltjes het ook prima!
tjorque zegt
Als rijden veiliger moet zijn, dan kruip ik wel in een auto.
De motor moet voor mij een ding blijven dat een gevaar factor heeft…
ikleesookoverautos zegt
@tjorque: er blijven genoeg gevaren over.
tjorque zegt
@ikleesookoverautos: hier rond Antwerpen is autorijden = aanschuiven. Altijd, geen hol aan…
Met de motor kan je nog wa slalommen tussen de gsm-rijders en pinker-loze kuthoeren.
De tijdswinst krijg je er als cadeau bij…
ikleesookoverautos zegt
@tjorque: en de gevaren ook.
tjongejongejonge zegt
Een snelheids begrenzer en max 50 pk zal veel meer effect hebben
rrvliet zegt
@tjongejongejonge: Die helpen niks als je halverwege de bocht plots rotzooi tegenkomt.