• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van Koenigsegg

Auteur: Dizono, gepost 19 juli 2015 om 22:58 – 23 Reacties

Afbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van KoenigseggAfbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van KoenigseggAfbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van KoenigseggAfbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van KoenigseggAfbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van KoenigseggAfbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van KoenigseggAfbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van KoenigseggAfbeelding Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van Koenigsegg

Koenigsegg CC
Jij geniet nu al van een goudgele rakker? Als je dit verhaal hebt gelezen, ga je je biertje nog meer waarderen!

Het verhaal begint met de Zweed Svenharry Åkesson. Behalve een epische voornaam, heeft deze meneer ook bijzonder veel verstand van auto’s. Al in 1960 bouwt hij een Formule 3-racer naar eigen design en in de jaren die volgen ontwikkelt Svenharry zich tot een gerespecteerd bouwer van kleine formule-wagens.

Na een klein uitstapje waarin Åkesson zeer succesvol een bedrijf in brandblussystemen voor gebruik in voertuigen opzet, deze martkleider maakt en weer verkoopt, gaat hij zich weer richten op auto’s. Voor zijn zoon ontwerpt en bouwt hij een ietwat op de Mercedes C111 gelijkende sportwagen op het onderstel van een Volkswagen Kever. Wanneer hij de wagen tentoonstelt op een kitcar-show, krijgt hij direct meer dan honderd orders.

Sethera

Uiteindelijk worden er 225 Silver Hawk’s geproduceerd, voordat Åkesson de rechten verkoopt aan een Fins bedrijf. Met het geld richt Svenharry een nieuw bedrijf op: Sethera. Oorspronkelijk op basis van Volskwagen-techniek, maar later aangepast aan het gebruik van Ford-onderdelen. Veel van deze Sethera’s op Ford-basis worden in ons eigen kikkerlandje verkocht.

Silver Hawk Kitcar
De Silver Hawk

Sethera Mk 1
De Sethera Mk I doet het goed in Nederland

Het ontstaan van de Falcon

In 1993 krijgt Svenharry Åkesson een telefoontje van een reclamebureau. Bierbrouwer Falcon is opzoek naar een échte blikvanger, ze willen graag een unieke supercar om in te zetten voor promotiedoeleinden. De deal wordt gemaakt: Svenharry steekt zijn eigen tijd in het project, Falcon draait op voor de materiaalkosten en na een jaar wordt de wagen eigendom van de ontwerper.

Svenharry gaat enthousiast aan de slag, maar terwijl hij vele uren in het project stopt, blijft geld van de brouwerij uit. Project Sethera Falcon lijkt een vroege dood te sterven. Totdat op een dag Christian von Koenigsegg aan de telefoon hangt. Hij heeft op internet het nodige gelezen over de kwaliteiten van Svenharry en wil graag dat hij voor hem een sportwagen gaat ontwerpen. Een afspraak in de werkplaats van Åkesson is dan ook snel gemaakt.

Sethera Falcon
Het voor de Sethera Falcon ontworpen chassis, gebouwd voor Koenigsegg en met wielen van de Sethera Mk I.

Van Falcon tot Koenigsegg

Daar aangekomen spot Christian von Koenigsegg de tekeningen van de Sethera Falcon. Hij is meteen enthousiast, belt zijn pa en samen besluiten ze Svenharry de financiële middelen te geven om de Falcon uit te ontwikkelen. Niet als Falcon overigens, maar als de Koenigsegg CC. Dit prototype word in 1998 voltooid en is al duidelijk herkenbaar als Koenigsegg.

Een 4.2 V8 van Audi zorgde voor de aandrijving, stevig ingekapseld in een stalen buizenchassis. De productiemodellen die vanaf 2001 van de band rolden, hebben weliswaar een carbon monocoque, maar desalnietemin heeft deze Sethera Falcon onmiskenbaar aan de wieg gestaan van de Koenigseggs zoals we die nu kennen. Proost!

Koenigsegg CC

Foto’s en info: Koenigsegg/Elva.com

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

bier, christian-von-koenigsegg, kitcar, koenigsegg

Vorig bericht: « Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil je
Volgend bericht: Psy crasht Rolls-Royce Ghost, vlucht in Porsche »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    19 juli 2015 om 23:05

    Koenigsegg is er flink op vooruit gegaan! Ook slim dat ze nu hun eigen motoren en versnellingsbak ontwikkelen. Dat rechtvaardigt de prijs van hun auto wat meer. En je wilt natuurlijk het allerbeste als krachtbron.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      20 juli 2015 om 00:36

      @rufctr01: het blok dat Koenigsegg daadwerkelijk gebruikte voor de CC8S, CCX en dergelijk was behoorlijk verwant aan de Ford 5.0 V8. Uiteindelijk is het dermate afwijkend gebleken dat men spreekt van een ‘eigen’ blok (pas sinds de Agera eigenlijk…)

      Login om te reageren
  2. rb26dett zegt

    19 juli 2015 om 23:08

    Gaaf en ontzettend leuk verhaal, en wat ziet dat prototype er heerlijk retro uit!

    Login om te reageren
  3. italia007 zegt

    19 juli 2015 om 23:10

    Heel leuk artikel!

    Login om te reageren
  4. lennyv87 zegt

    19 juli 2015 om 23:10

    Gaaf verhaal. Zouden er nog veel van de Server zijn in Nederland?

    Login om te reageren
    • lennyv87 zegt

      19 juli 2015 om 23:11

      @lennyv87: Serthera *Damn Autocorrect *

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 juli 2015 om 23:13

      @lennyv87: geen idee, maar er staat er wel een te koop: http://link.marktplaats.nl/m947597623?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=78701

      Login om te reageren
      • lennyv87 zegt

        19 juli 2015 om 23:53

        @dizono: Ik had eerlijk gezegd nog niet van dit merk gehoord, laat staan er een op Marktplaats te zien. Bedankt! Hoogste bod stelt nog niet iets voor. Of zijn ze gewoon niet zo veel waard?

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          20 juli 2015 om 00:15

          @lennyv87: Tja, het blijft een kitcar op basis van een volkswagen kever…

          Login om te reageren
          • norge zegt

            20 juli 2015 om 10:21

            @dizono: Je kan er ook Koenigsegg -1 opplakken..

            Login om te reageren
  5. alfablog zegt

    19 juli 2015 om 23:15

    Mooi verhaal zeg! Geeft een nieuwe blik op zo’n auto. Klasse!

    Login om te reageren
  6. rainman zegt

    20 juli 2015 om 00:42

    Nice

    Login om te reageren
  7. philipf zegt

    20 juli 2015 om 00:42

    Heerlijk artikel! Goeie afsluiting van een goeie dag. Dankjewel autoblog, slaap lekker!

    Login om te reageren
  8. jaapiyo zegt

    20 juli 2015 om 01:50

    Svenharry…epische voornaam indeed :D

    Login om te reageren
  9. casperfcb zegt

    20 juli 2015 om 02:10

    Zo daar heb ik dan net die fles voor open getrokken!

    Login om te reageren
  10. spykerboy zegt

    20 juli 2015 om 09:38

    Ben ik de enige die de zwarte prototype uit de fotos mooier vind dan de autos die uiteindelijk geleverd zijn aan de klanten?

    Login om te reageren
  11. noodles zegt

    20 juli 2015 om 10:56

    Ja, je bent de enige die DE zwarte prototype mooier vindt.
    Er zullen er vast meer zijn de HET zwarte prototype mooier vinden dan de uiteindelijke productie versie, al schat ik dat percentage niet hoog in.

    Login om te reageren
  12. scottishcarspotter2000 zegt

    20 juli 2015 om 11:01

    Geweldig stukje, heel bijzonder. Wat doe jij met je tijd, dat je dit allemaal weet? ?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      20 juli 2015 om 12:46

      @scottishcarspotter2000: Me verdiepen in Zweeds bier ;)

      Login om te reageren
  13. madridsta zegt

    20 juli 2015 om 12:52

    Waarom worden er altijd audi motoren bij zulke projecten gebruikt.Vind ik wel opvallend

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      20 juli 2015 om 13:49

      @madridsta: altijd… Pagani gebruikt Mercedes-motoren, McLaren deed het met BMW, net als Wiseman. In aston martins lagen twee samengesmolten Ford-blokken en de Viper doet het met de motor uit een busje. Ja, er zijn ook best wat wagens met de Audi V8, maar altijd…?

      Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    20 juli 2015 om 23:26

    Meer van deze verhalen aub! Leuk om te lezen

    Login om te reageren
  15. kilum zegt

    21 juli 2015 om 19:28

    Goed stuk. Leuk geschreven. En weer wat geleerd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North