• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil je

Auteur: Dizono, gepost 19 juli 2015 om 21:40 – 56 Reacties

Afbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil jeAfbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil jeAfbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil jeAfbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil jeAfbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil jeAfbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil jeAfbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil jeAfbeelding Vergeet de 911, deze Nederlandse Porsche 928 wil je

Porsche 928
En dat heeft niet alleen te maken met de onberispelijke staat van deze occasion. Ook bij het zien van het interieur van deze ultieme Autobahncruiser loopt het water je in de mond.

Begin jaren ’70 begon de Porsche 911 behoorlijk verouderd te raken en werd er in Zuffenhausen gewerkt aan een opvolger. Alles moest anders: de motor moest op een logische plek komen, kreeg er twee cilinders bij, die ook nog in een V kwamen te staan en ten slotte werd het geheel vloeistofgekoeld. Anyway, lees heel de geschiedenis hier eens na mocht je meer willen weten.

Dan kunnen we ons hier focussen op dit schitterende in Nederland aangeboden exemplaar. Een heel vroege 928, want van 1979. Toch staat er maar 13.800 kilometer op de teller en verkeert de auto in absolute nieuwstaat. Zelfs het stickertje dat trots meldt dat de auto een jaar eerder nog auto van het jaar werd (de enige sportwagen die dat klaarspeelde) zit nog op de zijruit. Het geheel wordt kunstig afgetopt met de fraaie Porsche telefoonvelgen.

Niet alleen de buitenkant is puntgaaf, ook het interieur is werkelijk om door een ringetje te halen. En dan die kleurencombinatie: zwart leer met oranje stof! Meer jaren ’70 dan dit ga je het niet vinden. De auto mag dan uit 1979 zijn, comfortverhogende zaken als elektrisch bediende ramen, spiegels en stoelen, airco en een elektrisch schuifdak zijn gewoon aanwezig.

Het zal je niet verbazen dat de prijs van zo’n in perfecte staat verkerende klassieker niet mals is. Sterker nog, met 69.500 euro heeft Carwold Classics zeer waarschijnlijk de duurste 928 van het land in de showroom staan. Aan de andere kant, voor een smetteloze Porsche uit 1979 is de prijs alleszins redelijk te noemen. Veilig stallen als investeringsobject of gebruiken waarvoor hij gemaakt is? Zeg het maar.

Ook interessant!

  • Porsche 928
    Deze Porsche 928 cabriolet kun jij gewoon kopen
  • Porsche 928
    Dit is de duurste Porsche 928 van Marktplaats
  • Zeer vroege Porsche 911 is een peperdure occasion
  • Deze Porsche occasion is niet wat het lijkt

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

928, Klassiekers, occasion, Porsche, wit

Vorig bericht: « U voegt in op de A16 bij Breda, hoe hard mag u hier?
Volgend bericht: Hoe een bierbrouwer aan de wieg stond van Koenigsegg »

Lees Interacties

Reacties

  1. porsche928 zegt

    19 juli 2015 om 21:45

    I approve!

    Login om te reageren
    • kevin82 zegt

      19 juli 2015 om 23:33

      @porsche928: koop hem beter in duitsland op mobile.de staan er genoeg voor 10 – 15k ben je klaar ;-) Deze mogen ze wat mij betreft houden!

      Login om te reageren
  2. isleofman zegt

    19 juli 2015 om 21:46

    Ik had nog nooit van deze dealer gehoord, maar heeft zeer mooi spul staan! Ondanks de mooie staat, is de 928 niks voor mij. Ik spaar nog even door voor die rode 964 turbo die daar ook staat!

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      19 juli 2015 om 22:01

      @isleofman: afsplitsing van US Carworld, denk ik. En die bestaat al jaaaaaren..

      Login om te reageren
      • isleofman zegt

        19 juli 2015 om 22:18

        @mcshine: ik zie het ja, al die jaaaaren gemist….

        Login om te reageren
      • ttdesign zegt

        19 juli 2015 om 22:30

        @mcshine: en tegenwoordig Carworld Automotive

        Login om te reageren
  3. hplh zegt

    19 juli 2015 om 21:46

    Gaat dit ooit een echt klassieker worden?

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      19 juli 2015 om 21:52

      @hplh: jazeker. Dit is wel een fraaie, leuk museumobject zelfs. Maar hoe cool omgewoon als weekendauto te gebruiken of mee door de alpen te toeren?…Het GT leven uit de jaren zeventig.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 juli 2015 om 21:55

      @hplh:

      Was ie bij introductie al ..

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      20 juli 2015 om 12:04

      @hplh: een klassieker is het al. Maar gaat hij veel geld waard worden? Ik denk het niet.

      Login om te reageren
  4. rolov zegt

    19 juli 2015 om 21:47

    Zo dat Is mooi. Unverbastled. Helemaal geweldig. Nog een jaar of 20 kunnen weg zetten.

    Login om te reageren
  5. singer911 zegt

    19 juli 2015 om 21:49

    Jammer dat het geen handbak is.

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 juli 2015 om 23:20

      @singer911:
      Anders had je hem gekocht?

      Login om te reageren
      • singer911 zegt

        20 juli 2015 om 14:33

        @super: Nee, maar dan was het naar mijn mening nog een betere auto geweest.

        Login om te reageren
  6. alfablog zegt

    19 juli 2015 om 21:53

    De inspiratie voor het design van de zijruit van de Ford Sierra XR4i.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 juli 2015 om 21:58

      @alfablog:

      Ongeïnspireerde zijruit designers dan zeker !!

      Login om te reageren
      • alfablog zegt

        19 juli 2015 om 22:05

        @lincoln: kijk maar eens goed. Uitspraak is van de ontwerper van de XR4i trouwens.

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 juli 2015 om 22:22

      @alfablog: Naar het schijnt is ook de zijruit van de PAG Dacon enigszins gebaseerd op die van de 928:

      http://sp3.fotolog.com/photo/19/1/119/recifcars/1280527426693_f.jpg

      :p Overigens bouwden ze nóg een kleinere 928, de Dacon 828:

      http://www.r3motors.com.br/images/noticias/cli33_noticias_id1328.jpg

      Hmmm, voer voor een artikel… ;)

      Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        19 juli 2015 om 22:40

        @dizono: @larssb interesse?

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          19 juli 2015 om 22:41

          @scottishcarspotter2000: Ben ik niet goed genoeg? ;)

          Login om te reageren
      • alfablog zegt

        20 juli 2015 om 20:23

        @dizono: leuke aanvulling, zeker een stukje waard.

        Login om te reageren
  7. papa zegt

    19 juli 2015 om 21:56

    F*ck dat interieur is fraai

    Login om te reageren
  8. marussia zegt

    19 juli 2015 om 21:59

    Hij is prachtig, maar dit is wel erg veel voor de 4.5. Voor dat geld heb ik liever de GTS.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      19 juli 2015 om 22:40

      @marussia: met handbak!

      Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    19 juli 2015 om 22:02

    Lelijk hok zeg, de 968 moet je hebben!

    Login om te reageren
  10. roppp zegt

    19 juli 2015 om 22:03

    Doe maar. Dan mag ie van mij ergens in een museum. Mee rijden? Nee.

    Login om te reageren
  11. scottishcarspotter2000 zegt

    19 juli 2015 om 22:03

    Wat zou ik graag nog eens een 928 willen zeg…

    Login om te reageren
  12. philipf zegt

    19 juli 2015 om 22:06

    Nee bedankt, ik vind het nogsteeds 1 van de lelijkste porsches.

    Login om te reageren
  13. PunicaOase zegt

    19 juli 2015 om 22:16

    Doet me zoals bijna alle Porsches weinig… maar leuk om te zien dat ie nog in zon uitmuntende staat is :-)

    Login om te reageren
  14. maferick74 zegt

    19 juli 2015 om 22:16

    Vind de binnenkant mooier dan de buitenkant.

    Login om te reageren
  15. gt500eleanor zegt

    19 juli 2015 om 22:30

    Die muk hebbn

    Login om te reageren
  16. BmwMPower zegt

    19 juli 2015 om 22:34

    Wat een waanzinnige machine!

    Login om te reageren
  17. Carreza zegt

    19 juli 2015 om 22:49

    Nieuwstaat of niet, het blijft een enorm lelijk ding.

    Login om te reageren
  18. gerjan zegt

    19 juli 2015 om 22:53

    Ik spaar wel Door voor een 959

    Login om te reageren
  19. fj272 zegt

    19 juli 2015 om 22:59

    Destijds wilde ik persé een 911…Totdat ik in een 928 gereden had.. Toen was de keuze vlug gemaakt…Het verschil tussen een opgevoerde kever en een luxe GT waar niks op gespaard was geworden in de productie was enorm…
    Zelf na een dikke 20 jaar in mijn bezit te hebben heb ik er nog altijd geen spijt van..

    Login om te reageren
  20. lekbak zegt

    19 juli 2015 om 23:03

    Met afstand de beste porsche ooit. Gelukkig nog steeds een ondergewaardeerde auto. Dat dat maar altijd zo mag blijven. Dan maken kenners met normale portemonnee tenminste ook nog een kans om deze klassieker nog eens te bezitten.

    Login om te reageren
  21. lacker zegt

    19 juli 2015 om 23:24

    Mag dit mijn guilty pleasure zijn?

    Login om te reageren
  22. e1000bmw zegt

    20 juli 2015 om 00:23

    Handrem aan de linkerzijde van de bestuurder; ik snap dat niet helemaal. Dat gaat toch in de weg zitten bij in- en uitstappen? Zie het ook veel bij Ferraris uit die tijd.

    Login om te reageren
  23. gtwillem zegt

    20 juli 2015 om 00:32

    Laten staan. Heel erg leuk voor je collectie, maar niet voor degene die een leuke auto naast zijn Opel Insignia wenst. Als je kunt kiezen tussen een 911 of een 928 van hetzelfde bouwjaar, laat de 911 staan. De 928 is zo veel beter.

    Maar dit is een hele vroege 928 en een automaat (van Mercedes, zelfde bak als in de SL). Als de looks je aan staan, ga minimaal voor een S of S2. Die hebben 300-310pk in plaats van de 240 in deze vroege versie. Ik heb ze beide gereden, en het maakt een heel groot verschil. De originele 928 is leuk, maar die 60pk extra voel je enorm.

    Mijn advies, zoek een handgeschakelde S4 (320pk), GT (330pk, altijd met handbak) of GTS (350pk). Het verschil tussen deze drie is klein, net hoe die is uitgevoerd. Een goede vriend van mij heeft een 928 S4, met handbak, GT sportstoelen, GT stuurwiel, fabrieks verlaagd én fabrieks verbreed. En daarmee dé 928 die je wilt. Feit: de latere 928’s zijn nauwelijks duurder, maar zoveel beter.

    Qua elektronica: de bandendrukmeter is altijd fout. Geen enkele 928 rijder heeft deze nog aan staan. Ook de airco is klote. Het koudemiddel is zwaar chemisch, dus nergens meer te krijgen. Een 996 ombouw is mogelijk, maar bijna niemand koos ervoor, dus een 928 met werkende airco bestaat niet, helaas.

    Qua elektronica en motortechniek is het simpel, dat kost geld. Koop een nette 928 S4/GT/GTS voor 15-25k en houd er rekening mee dat er een beurt staat aan te komen van 5-10k. Dan heb je ineens een perfecte en kostenvrije Super Porsche. Ondanks dat ze goedkoper zijn dan een 911, zijn ze wel degelijk ge-avanceerder.

    Dus het is simpel, voor 20-25k heb je een bijna perfecte S4/GT/GTS. Ga voor de handbak, draagt bij aan de feestvreugde. En geniet van het moois dat Porsche bóven de 911 aanbood.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 juli 2015 om 01:47

      @gtwillem: “Feit: de latere 928’s zijn nauwelijks duurder, maar zoveel beter.”

      Maar zoveel minder mooi ook. Vanaf de S4 is ‘ie ge-90s-icifeerd, veel te rond en glad. Serie 1 t/m 3 had nog het echte Scarface/Risky Business uiterlijk dat je wilt hebben, hoekiger en scherper, met de rechthoekige breedstralers of mistlampen of wat het ook zei in die units onder de koplampen en met de karakteristieke achterkant met die kleine lampunits maar zonder de tacky spoilert van de latere modellen.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        20 juli 2015 om 01:48

        @jaapiyo: zei…*kuch*…zij dus.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        20 juli 2015 om 02:59

        @jaapiyo: als je er geen van idee van hebt, wel ja ;-).

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          20 juli 2015 om 12:55

          @gtwillem:

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            20 juli 2015 om 13:07

            @jaapiyo: ???

            Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              20 juli 2015 om 14:34

              @gtwillem: Wut??? Nu snap ik het niet meer denk ik.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                20 juli 2015 om 16:18

                @jaapiyo: ik ook niet ;-).

    • lekbak zegt

      20 juli 2015 om 09:50

      @gtwillem: ben je er zeker van dat de latere ook een dergelijke airco hebben? Mij is namelijk verteld (door een eigenaar van een ’92er) dat die wel gewoon gevuld kunnen worden ed.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        20 juli 2015 om 11:07

        @lekbak: bij een hele late 928 wellicht. Ik kan mij het tourtochtje met de 928 club goed herinneren, met 35 graden door Duitsland: niemand had een werkende airco, maar voor 2K kun je de airco ombouwen naar moderne specificatie en dan kun je hem gewoon bijvullen.

        Login om te reageren
  24. Specht zegt

    20 juli 2015 om 00:36

    Nadeel van de 928, onderdelen regelen is een drama.
    Gebruikte delen zijn bijna nergens te krijgen. En nieuw bij Porsche vaak fors duurder tov vergelijkbare 911 onderdelen. En aftermarket is er ook vrij weinig spul beschikbaar…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      20 juli 2015 om 11:13

      @Specht: er zijn diverse specialisten die zich ontfermen over de 928. Bij Vlasblom kun je nog gewoon alles laten doen. Dat zou ik altijd aanraden, bij de dealer weten ze er niet zo veel van, kan een monteur zich eerst inlezen op jouw kosten.

      Onderdelen zijn over het algemeen prima te krijgen, Porsche bouwt ze nog steeds. De onderdelen zijn niet goedkoop, maar hey, het was een van de duurdere auto’s op de prijslijst destijds. Zelfde geld voor het onderhoud: het is gewoon een complexe auto.

      Login om te reageren
  25. purepet9000 zegt

    20 juli 2015 om 01:14

    Laten staan natuurlijk, als je er een wil gebruiken koop je er een van 20 of 30k.

    Login om te reageren
  26. jrsmoke zegt

    20 juli 2015 om 03:50

    Gave wagen! Alleen dat witte doet hem niet echt tot zijn recht.

    Login om te reageren
  27. dhrwilders zegt

    20 juli 2015 om 05:52

    Wie dacht er nog meer aan Scarface

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 juli 2015 om 12:56

      @dhrwilders: Ik. Maar nog meer aan Risky Business.

      Login om te reageren
  28. mrrallycross zegt

    20 juli 2015 om 23:21

    Blijft niet echt een aantrekkelijk aanzicht

    Login om te reageren
  29. piiiti zegt

    23 juli 2015 om 19:02

    Mooi strak apparaat, er is goed voor dit exemplaar gezorgd.
    Sowieso vette dingen die 928’s, zelf meer fan van de iets latere modellen met iets breder schoeisel… jaja tis de periode dat ze dat allemaal niet echt hadden, maar die fietsbanden eronder kunnen mij niet echt bekoren :P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North