• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe een stukje missende tekst de Renault Mégane 1 NCAP-ster kostte

Auteur: MrBrown, gepost 25 juni 2014 om 20:09 – 19 Reacties

Renault Mégane crashtest


De gefacelifte Renault Mégane heeft slechts drie Euro NCAP-sterren gekregen. Een simpel stukje tekst had daar vier sterren van kunnen maken.

Dat de Euro NCAP-score niet alles zegt, schreef collega Casper vorig jaar al in dit betoog. Gelukkig verscherpte Euro NCAP begin dit jaar de regels zodat niet iedere auto meer met twee vingers in de neus vijf sterren haalt. Maar misschien is Euro NCAP wel iets te streng geworden.

De Renault Mégane kreeg recentelijk een facelift en moest daardoor opnieuw de crashtests ondergaan. De auto gedroeg zich goed en zou daarvoor vier sterren krijgen. Echter was er één klein dingetje waar de testpoppen graag over wilden mierenvrijen. De Mégane heeft -zoals het een veilige auto betreft- een gordelreminder voor alle zitplaatsen. Die reminder werkt op de voorstoelen met lampjes, wat volgens Euro NCAP helemaal oké is. Maar wanneer je op de achterbank de gordel niet draagt krijgt de bestuurder een melding doormiddel van een tekstbericht, en dat bericht is slechts in enkele talen beschikbaar. De Euro NCAP vindt dat onveilig en geeft de auto daarom slechts drie sterren. Belachelijk maar waar.

Euro NCAP:

A seatbelt reminder system is standard for the front and rear seats. The system for the front seats met Euro NCAP’s requirements. However, the system for the rear seats uses text to inform the driver of the status of the rear seatbelts and, as this information was not available in all languages, the system failed Euro NCAP’s assessment. Renault intend to address this issue very soon. With a compliant system, the Mégane Hatch would have been rated as four stars overall.

Renault gaat het uiteraard snel aanpakken, wat een kwestie van een ieniemini software-update is. Toch zijn ook vier sterren voor het merk maar magertjes. Renault heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Het feit dat de Mégane al even meegaat speelt natuurlijk mee, maar Renault had misschien toch even beter zijn best moeten doen om zijn imago in stand te houden en de Mégane met vijf vertrouwde sterren de markt op de sturen. Het had bij de facelift bijvoorbeeld een automatisch remsysteem kunnen toevoegen. Euro NCAP eist tegenwoordig namelijk meer actieve veiligheidssystemen. In 2008 haalde de Mégane nog de maximale 5 sterren.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!
  • scherm in Mégane
    Scherm in Mégane VEEL beter dan iPad!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

euroncap, megane, Renault, Video

Vorig bericht: « Kom Guzzi’s & Ducati’s rijden en maak kans op McLaren-rit!
Volgend bericht: Hyundai van de toekomst remt automatisch voor flitspalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jerry zegt

    25 juni 2014 om 20:20

    Zal ze leren, die chauvinistische Fransen…

    Login om te reageren
  2. arjontje zegt

    25 juni 2014 om 20:24

    Zolang fabrikanten auto’s bouwen na de regels van een bots proef organisatie. Is er weinig veilig aan. Die bots proeven zijn niet representatief voor wat er op de weg gebeurt.

    Wat wel representatief is, is wat Volvo doet. Die haalt Volvo’s op die betrokken zijn bij een ongeval. En bootst het na om daar van te leren. Dat zie je niet terug bij deze organisatie.

    Laat euro ncap maar die testen uitvoeren die ze in Amerika doen. Die smal overlap crash geeft veel prijs namelijk.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      26 juni 2014 om 03:32

      @arjontje: Staar je niet blind op Volvo, Mercedes-Benz is daar al veel langer mee bezig

      ‘Accident Investigation and Vehicle Safety – Mercedes-Benz’
      http://www.youtube.com/watch?v=T9JcUAWgBzc

      Voor de rest ben ik het met je eens. ;)

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      26 juni 2014 om 10:41

      @arjontje: deels met je eens, in de zin dat de Euro NCAP niet veel verdere verbetering mogelijk maakt in de toekomst als ze het aantal tests niet uitbreiden. Maar historisch heeft Euro NCAP enorm veel verschil gemaakt in de werkelijke veiligheid van auto’s, dwz in het aantal gewonden en doden die vallen ten gevolge van ongevallen is sterk naar beneden gegaan dankzij de verbeterde passieve veiligheid. De woordvoerder is ook lang een Zweed geweest met connecties bij Volvo…
      De small overlap test is gewoon een hardere, moeilijkere test dus ja daar zie je grotere verschillen. Misschien kan inderdaad Euro NCAP daar naartoe. Ik zou persoonlijk ook een crashtest van achteren zien, dat is vaak een zwak punt bij vele wagens…

      Login om te reageren
  3. Dimglor zegt

    25 juni 2014 om 20:25

    Raar dat ze nu inderdaad maar zoveel sterren halen..
    Ze halen al een hele tijd altijd 5 sterren..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 juni 2014 om 20:57

      @Dimglor: & @ko3n: de score is lager door (veel) strengere eisen. Aangezien Renault een relatief oud model aanbiedt is deze niet op de allerlaatste stand Vd techniek. Actieve systemen tegen inslapen, automatisch remmen voor obstakels en dergelijke zaken zijn geen gemeengoed in het c-segment en biedt Renault niet (op dit model) als standaarduitrusting of optie. Maar vrijwel geen enkele concurrent doet dat.. Hooguit modellen die de afgelopen 2 jaar zijn geïntroduceerd hebben rekening kunnen houden met de toekomstige strengere normen… En die zullen dus wel 4 sterren gaan halen.. (Golf is een goed voorbeeld aangezien bijna alles wel te krijgen is, zij het tegen inlevering van een nier oid)

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        26 juni 2014 om 12:20

        @w0o0dy: Ja allemaal goed en wel, maar veel van die systemen zijn enkel te verkrijgen als optie… En als ik mocht kiezen tussen mooie velgen of een extra waarschuwingslampje, dan is men keuze rap gemaakt… (zoals waarschijnlijk bij vele mensen..)
        Dus is ook niet echt representatief als de wagen 4-5 sterren haalt als die opties in die testwagen wel aanwezig zijn…

        Login om te reageren
  4. gop1 zegt

    25 juni 2014 om 20:27

    Veiligheid is het laatste waar ik naar kijk bij het uitzoeken van een auto, komt door dit soort onzin. Het zegt allemaal niets.

    Login om te reageren
    • chimaera zegt

      25 juni 2014 om 20:32

      @gop1: Inderdaad. Daarbij dienen fabrikanten in Europa zich te houden aan bepaalde richtlijnen qua stevigheid/bestendigheid. Dus een “onveilige” auto zul je niet snel tegenkomen op Europese bodem.

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    25 juni 2014 om 20:39

    Als je echt stappen wilt maken op het gebied van verkeersveiligheid dan kan je beter bumperkleven, snijden en ander idioot rijgedrag keihard aanpakken.

    Auto’s zijn onderdehand wel veilig genoeg, zo veilig dat de meeste bestuurders zich onaantastbaar wanen en zich ook zo gedragen.

    Login om te reageren
  6. ko3n zegt

    25 juni 2014 om 20:42

    Hmmm dat is niet zo’n goede score voor een renault

    Login om te reageren
  7. maseratizzzzzzzz zegt

    25 juni 2014 om 23:28

    Een crashtest gebeurt toch niet bij supercars/hypercars?

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      26 juni 2014 om 00:08

      Nee, dat doen de kopers van die super/hypercars zelf @maseratizzzzzzzz: ….

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      26 juni 2014 om 08:07

      @maseratizzzzzzzz: jawel, de fabrikanten zijn verplicht verschillende crashtests te doen maar super- en hypercars worden uiteraard niet door ncap getest. Ook publiceren de meeste super en hyper merken de resultaten niet maar ze gebeuren wel degelijk.

      Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    26 juni 2014 om 02:21

    Ach man, wat moet je ook met die resultaten. Laat een Range Rover en een Twingo frontaal met 50 km/u tegen elkaar aanklappen. Ik wed dat die NCAP-sterren dan een vertekent beeld geven

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      26 juni 2014 om 10:10

      @knipperlichtje:
      Wel als je het over een nieuwe Range Rover hebt.
      Maar zet een nieuwe Twingo tegenover een grote maar oude wagen met een veiligheidsimago, bijvoorbeeld een Volvo 740 en de resultaten zullen je verbazen.
      Er is veel, heel veel gebeurd op het gebied van de ontwikkeling van veiligheid!

      Login om te reageren
      • parker zegt

        26 juni 2014 om 12:05

        @ramshoek: oei oei, Volvo-extremisten worden heel erg boos als je dit voorbeeld aanhaalt.. Het wachten is nu op de eerste die hier met allerlei complottheorieën op de proppen komt, o.a. dat de motor uit de 940 was gehaald..

        Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      26 juni 2014 om 12:41

      @knipperlichtje: zoek maar eens op youtube naar Fifth Gear crasht oid, daar doen ze het met een oude volvo en een renault.

      Login om te reageren
  9. miezemiez zegt

    26 juni 2014 om 12:37

    @parker:
    Maar die test was niet reëel want er zat geen motorblok in de 940 en Volvo is de veiligste auto in dit universum en bla bla bla……..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North