Hoera! Jaguar XK maakt zich op voor een terugkeer

Auteur: , 28 Reacties

Dus toch!

Hoera! Jaguar XK maakt zich op voor een terugkeer

Door het daverende succes van de Jaguar F-Type zou je bijna vergeten dat zijn voorganger ook nog bestaat. Of nou ja, technisch gezien ‘bestaat’ de auto niet meer, daar de productie van de wagen in 2014 jammer genoeg tot een gesloten einde kwam. Inmiddels lijkt het erop dat de Britse autofabrikant de wagen toch terug wil laten keren, ondanks het feit dat Jaguar tegenwoordig hevig verwikkeld is met de productie van SUV’s.

Het gerucht dat Jaguar zich meer wil gaan richten op het maken van sportwagens is volledig te danken aan de woorden Hanno Kirner. Kirner, productstrateeg bij Jaguar Land Rover, wist het Britse Autocar te vertellen dat de denderende SUV-verkopen niets wegnemen van de mate waarin het merk sportwagens blijft produceren. Kirner legt hier de nadruk op het meervoud, daar ze bij Jaguar het liefst een familie aan sportauto’s in het gamma zouden hebben. Kirner echoot hiermee de woorden van collega en legendarisch ontwerper Ian Callum, die eerder al liet weten eenzelfde ambitie te hebben.

Callum doelde destijds in eerste instantie op de F-Type en een grotere 2+2, hoogstwaarschijnlijk de volgende Jaguar XK. Hoewel er al plannen en schetsen waren voordat de wagen uiteindelijk gediscontinueerd werd, is het onduidelijk of diezelfde schetsen de basis zullen zijn voor het mogelijke volgende model. Dit wordt in het minst geholpen door het feit dat de Jaguar F-Type, die sowieso een opvolger krijgt, waarschijnlijk op een nieuw platform terechtkomt. De Britten hebben echter nog geen exact platform voor ogen.

Dat gezegd hebbende, het zit er dik in dat Jaguar een doorontwikkeling zal gebruiken van het platform waarop de huidige F-Type wordt gebouwd. Overigens komen ze daarmee netjes full-circle, aangezien de F-Type op zijn beurt weer gebouwd is op een sterk aangepast versie van het platform waarop de XK destijds werd gebouwd.

De volgende F-Type staat voor volgend jaar op de planning. Mocht de Jaguar XK daadwerkelijk terugkeren, dan hoeven we dit niet voor 2021 te verwachten.



28 reacties

beest van een auto, word in ieder geval beter dan de f pace
@gove: Appels met peren, mijn vriend.
@viezefreddyw: te zwaar weekend gehad, wat ik bedoel was de oude xk met de nieuwe f type techniek erin klinkt als een beest van een auto, de huidige line-up bij jaguar zit niet al te best spul tussen (denk aan de f-e-pace of die a4-a6-a8 kloon)
@gove: ik heb zowel f pace als f type en weet waar ik over spreek: de f pace is op de macan na, veruit de best sturende suv die je bestellen. De f type is geen 911 aar wel een lekkere auto met goed onderstel. De sturing mocht wat zwaarder dat wel.
@100octane: *kuch* stelvio *kuch*
@cloverleaf: kuch dit blijft heel kuch. Oh wacht engels..
@100octane: toevallig woonachtig in schagen?
@sr20det: zou niet weten waar dat gat mag liggen, maar ik woon in de grootstad riemst, net over de grens bij maastricht. 😄
@100octane: Haha noord-Holland, woont iemand met toevallig ook een fpace en ftype
@100octane: enige waarin de f-pace voorop loopt is afschrijving, voor de rest klopt dit helaas niet,
@gove: Ik ben het eens met je bewering over het huidige Jaguar gamma, echter die afschrijving zie ik nog niet terug in de prijzen van de 2e hands. 70k voor zo’n knaken 2 liter diesel vind ik wel fors to say the least.
@occasiefapper: volgens mij koop je die dingen nieuw tussen de 15 en 20% korting, en gebruikt rond de 45 (+/-35K op mobile plus een beetje bpm)
@gove: Ik zie het. Je hebt gelijk. Duidelijk een keer op zoek gaan naar een 6 cilinder in DE.
@gove: hou ff een welles-nietesspelletje, wil je? Wil je een snoepje en een stripalbum? 🙄
@gove: F-types blijken behoorlijk waardevast.
Verder is het mooi dat de XK weer terug lijkt te komen. Vooral de F-type convertible heeft gebrek aan aflegmogelijkheden en bagageruimte. Technisch gezien is het een topper.
@gove: Je vergelijkt nu een SUV met een nog niet bestaande sportwagen. Beetje kromme vergelijking. Ik denk dus dat je de F-type bedoelt, maar zelfs dan vind ik het nog steeds een kromme vergelijking. Je weet nog helemaal niks van de nieuwe XK.
@gove: wat een kneuzen discussie zeg. Een Ftype en XK kan je niet eens vergelijken. Sports coupe VS GT. De nieuwe XK zal waarschijnlijk veel meer een Continental Gt/ BMW 6/8 worden. 911 en Ftype horen niet in dat rijtje.

Kom jij aan met Audi cloons…Walgelijk saaie shitbakken zijn dat zeg. Naar een A8oring heb ik nog nooit omgegeken en de XJ is nog steeds een sexy dier. Goeie kop, lekker reetje. Ook zon Fpace heeft 10x meer uitstraling dan die saaie Q’s. Niet wonderschoon als een Ftype, maar zeker weinig mis mee. Nek aan nek met de Stelvio voor looks. Komt geen Duitser aan te pas.

Maar een nieuwe XK. Wat een goud nieuws! Lekker weer naast de Astons.
Nu Jaguar daadwerkelijk geld heeft en van dat arme Ford af is, ben ik erg benieuwd wat ze kunnen maken.
Mooi vooruitzicht! De XK vind ik een van de mooiste GT’s ooit gebouwd. Heb het geluk gehad om wel eens vaker te mogen rijden in een XKR met 420 pk en dat was genieten. Fraai geluid ook. Gezien de huidige designtaal van Jaguar moet het dan ook wel goed komen met die nieuwe.
Great news chaps!
Hopelijk schoppen ze het niveau van het interieur ook wat omhoog. De revolutie qua interieur van XK150 naar de F-type vond ik zeer matig, los van het verwijderen van de Ford knoppen. Ook valt de F-type als model voor mij een beetje tussen wal en schip. Het is geen echte GT, maar ook geen echte sportauto. Waar de XK een fantastische GT is/was. Hopelijk komt de XK in deze vorm weer terug, en weten ze de F-type een plekje te geven in de “sportieve” hoek.
@occasiefapper: De F-type is wel degelijk een sportauto, maar het is geen supercar. Net als een reguliere Porsche 911 alhoewel de Porsche wel de wat betere is.

Als cabriolet is het een meer dan uitstekende roadster, precies zoals hij hoort te zijn.
@viezefreddyw: Wat ik bedoel over te brengen is dat de F-type in mijn optiek vis noch vlees is. Het model heeft GT aspiraties, maar rijdt wat mij betreft te nerveus en is te hard afgeveerd. Ik vind het geen sportauto omdat deze niet bijster snel accelereert, (als S) en veel te zwaar in de neus is om fatsoenlijk gooi- en smijt-werk te verrichten.
@occasiefapper: Vind je dat? Als V6 S vond ik hem uitstekend geschikt voor gooi- en smijtwerk, acceleert hij ook snel zat en is hij voor mijn gevoel comfortabel genoeg. @wouter heeft bij de rijtest van de F-type jaren terug laten zien dat het ding het uitstekend deed.
@occasiefapper: te nerveus? Te hard geveerd? Ik zou eens een keer in een F-type gaan rijden. Dan merk je dat de besturing alles behalve nerveus is. En verder kan je ook je instellingen aanpassen. Dan wordt ie een stukje comfortabeler. Veel plezier.
@occasiefapper: productie van de XK150 is dan ook gestopt in 1961. Wel een knap interieur :-)
Hoop zo dat de 5.0sc hier ook weer terug te vinden is
Ik hoop dat de koplampen en de achterlichten een flink ander design gaan krijgen. Vooral de koplampen gaven hem een wat lelijk smoelwerk imo.
@ikleesookoverautos: Dan mogen we blij zijn dat jij over auto’s leest en ze niet ontwerpt. Het is gewoonweg een feit dat de laatste XK een prachtige auto is.
@tocae: het is zeker geen lelijke auto. Maar nogmaals de koplampen vind ik gewoon niet echt goed staan. Iets met smaken verschillen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).