Als je jezelf een Ferrari Enzo kunt permitteren, dan zou je kunnen zeggen ‘who cares, centen zat’. Maar rijke mensen zijn om een reden rijk geworden, dus die houden het financiële plaatje ongetwijfeld goed bij. Hoeveel geld gaat er eigenlijk zitten in het rijdend houden van de (nu nog) ultieme supercar uit Maranello?
Qua afschrijving valt het in ieder geval wel mee. Dankzij zijn exclusiviteit verliest de Enzo relatief beduidend minder aan waarde dan de A6 Avant van de buurman. Dit te meer omdat je er geen 50.000 kilometer per jaar mee rijdt. En zo lang je er geen niet-grappige komieken in laat rijden, of andere gekke dingen mee doet, bespaar je jezelf ook nog eens een hoop onverwachte kostenposten.
Maar goed, wat kost het dan wél, zo’n 660 pk sterke supercar uit 2003 met koolstofvezel-chassis en een topsnelheid van boven de 350 km/u? Deels hangt dit af van land tot land, voor wat betreft wegenbelasting en all-risk verzekering. Garantie zit er niet meer op, dus als er iets stuk gaat zal je het zelf moeten lappen.
Wil je de olie van je stalen ros ververst hebben, dan kost je dit 1.050 euro inclusief. Laat je de toegevoegde services en vloeistofchecks uitvoeren, dan zit je al op op een kleine 7.000 euro. Juist, daar koop je bijna een nieuwe Seat Mii voor. Is de koppeling van je destijds state-of-the-art aan vervanging toe? Vier en een halve rug svp. Laat je alle remmen doen, dan mag je 30.000 euro in Maranello achterlaten.
Ach, bekijk het in perspectief: als je een Veyron aanschaft ben je meer kwijt. Dan zijn die astronomische huurprijzen ineens helemaal zo raar nog niet. (via Secret Entourage)
Tja het zijn geen remmen van een peugeot 107 natuurlijk en de koppeling vind ik nog wel meevallen.
@amgpowerrr: koppeling en remme van een 107 gaat wel lekker lang mee , zo een auto doet amper kilometers :D
@KaCh1ng: Als je een dagje het circuit op gaat blijft er niks van die remmen over
Zo dat is niet misselijk
Wel een beetje erg duur om een paar literjes erin laten pleuren. En dan nog die andere vloeistoffen.. Daar gooien ze zeker bladgoud in?
@The360box: De kosten zitten hem er ook in dat je het bij een vakgarage laat doen. Daar kost het gewoon in z’n geheel wat meer.
Kosten voor de koppeling vind ik erg meevallen btw. Dat is niet eens zo gek veel meer dan een “normale” auto.
@lemster: Alsof zo’n monteur zoveel meer verdient dan een normale monteur. Schat hooguit, maximaal, €150/u.
Prijzen vallen nog best mee..(voor zo’n ‘paard’)
je moet het er maar voor over hebben.
@MAB: Ik zou het wel weten als ik het geld zou hebben, veel liever dit dan een Huayra, Agera of Veyron.
@agera: liever een moderne auto, aventador ofso.
@MAB: Binnenkort komt ook de nieuwe Enzo f70 :P
@agera: ja ik hoorde het, alleen trekt lamborghini mij meer aan. De Ferrari f12 is trouwens ook wel heel erg bruut!
@agera: Mag ik vragen waarom je dan Agera heet? ;)
@kickass: Die verwachtte ik al :P Tijdje terug toen ik mij aanmeldde hier(en toen was aanmelden niet verplicht) was er al iemand die Enzo gebruikte als nick. Uiteindelijk koos ik voor Agera, omdat dat ook een beest is.
@agera: Ah, zo. De Agera is idd een beest net als de Enzo.
En toch is een Ferrari Enzo tot aan de laatste cent waard naar mijn mening.
Ik heb een zwak voor de Enzo en mocht ik het geld hebben (lees: veel geld) zou ook ik deze toevoegen aan mijn collectie. Een must have auto en ook leuk als collectors item voor later.
Misschien wel de meest bijzondere supercar.
-edit: nutteloze bijdrage-
-=edit: nog één keer en je hebt een ban te pakken=-
-edit: vragen en opmerkingen kunnen via de mail=-
@agera: voor mij haat de enzo het bij lange na niet bij de mclaren f1, snelheid van een italiaanse auto, de charme van een Engelse en de degelijke techniek uit Duitsland.
@undifined1: inderdaad
@undifined1: Het is gewoon persoonlijk, maar die vind ik gewoon lelijk. Misschien vind jij op zijn beurt weer de Enzo lelijk. Plus is deze puur van Ferrari en geen mengeling van andere merken. De heerlijke gebrul uit de V12 van de Enzo wordt door Ferrari zelf gebouwd.
@agera: ‘DE heerlijke gebrul’? Het is DAT of HET heerlijke gebrul.. -=edit: ok, you said it. Nu weer verder.=-
-edit: nutteloze bijdrage-
Dit betaal je dus alleen wanneer men na een Ferrari garage gaat. Jay Leno onderhoud zijn wagenpark ook zelf, dus het is maar net wat je zelf wilt/kunt doen.(Als je als rijk iemand in staat bent een ventieldopje los te draaien.)
hoe veel olie gaat er dan in??? een Biljoen liter ofzo?
@the-budel-guy:
Lol :P
Hoe duur zou een nieuwe motor zijn?
@Davidov: daarom is de olie bijna op. Elke keer als een arabier de olie van z’n enzo wil vervangen, moet hij er zowat een heel olie veld leegpompen.
@the-budel-guy: We hebben nog voor zo’n 100 jaar olie. ;)
@kickass: weet ik maar anders kon de grap niet.
ik zelf geloof niet in de fabeltjes dat de olie bijna op is.
zo kunnen ze de prijs nog lekker hoog houden.
@the-budel-guy: 13 liter heb ik ooit eens gehoord voor een V12.. zal onderling nog wat verschil in zitten maar denk maar rond de 13.. en natuurlijk van de beste kwaliteit.. maar goed, beetje duur blijft het wel :lol:
@dennisr: ~11L 10w-60 Shell Helix. Gebruik andere olie en de motorgarantie vervalt.
kan (lees: mag) ik mijn Enzo dan niet zelf onderhouden? Of zijn al die onderdelen niet leverbaar bij de jonghe?
@4991: Ik zou het iets helderder formuleren anders denken sommige rare figuren dat je er een hebt :P
@4991: Speelgoedautootjes hebben bijna geen olie nodig.
@Benz65: f*ck, dus ik heb al zoveel geld verspild voor niks?
@4991: Helaas wel beste man, lakje verf erop en aansmeren op de eerst de beste vrijmarkt. ;)
@Benz65: :lol:
Wat het kost ? Een schijntje ,als je het duur vindt heb je de verkeerde auto gekocht.
@norge: Shit, je hebt gelijk, ik ge hem meteen inruilen, mijn fout, op naar de panda dealer
@norge: Dit is de eerste keer dat je iets zegt waar ik het mee eens ben!
Leef je zwaar onder modaal koop je een hyundai ,heb je het een beetje gemaakt in het leven koop je iets wat er ook nog leuk uit ziet.
Ik snap niet waarom die prijzen zo buitensporig hoog moeten zijn. Oliewissel van 1050 euro bv, waar zitten die kosten dan in? Of is het gewoon omdat het Ferrari is er overal een nulletje achter de prijs wordt geplakt?
@alcantara: Wat olie en filtertje lijkt mij nou niet extreem duur, het aantal uren zal ook niet gek lang zijn.
@alcantara: 25 liter van de allerbeste olie. Paar oliefiltertjes. Denk dat 400 een redelijke prijs zou zijn. Derest is marge
@Benjamin1: 11 liter..
@alcantara:
Kwaliteit van de olie, ferrari personeel kost ook iets meer dan gewoon garage personeel en waarschijnlijk is alles ook niet enorm toegankelijk en moeten er van alle platen en dergelijke los voor je eraan kan.
En natuurlijk je hebt 660k aan een wagen uitgegeven waar niet veel mensen aan zouden durven werken dus die ferrari specialist kan daar ook nog eens voor aanrekenen.
@alcantara:
Om het mythische van Ferrari in stand te houden.
Omdat jij (als eigenaar) het lekker wel kunt betalen.
Omdat jij tot de club uitverkorenen behoort.
Net als je superjacht in Monaco
Zoals een miljardair het me ooit netjes uitlegde :
Ik werk me scheel tot diep in de nacht, iedere nacht en mijn bemanning eet iedere avond biefstuk op mijn kosten op mijn superjacht.
Deze man liet de AM naar Engeland vliegen voor iedere service beurt.
Tsja, je zal weten dat je een Ferrari hebt. De prijzen voor remmen en versnellingsbak kan ik nog enigszins inkomen, maar de vloeistoffen vervangen is wel heel erg duur.
30k voor een setje schijven & schoenen? :o
Het zijn wel carbon schijven, maar dan nog.
Echter is dit maar 1/20e van de prijs. Dus ergens nog ietsje verantwoord.
Wel bizar dat je daarmee ook een c-klasse kan kopen :D
Ochja, rijke mensen zeten gewoon overal een nul achter.
Nu snap ik dus waarom die 599GTO crashte, hij wilde niet het geld uitgeven voor nieuwe remmen! Jammer dat ie een taxi tegenkwam. (Zouden die prijzen goedkoper/duurder dan dan die van een Enzo?)
Ferrari dealer DE stealer onder de autodealers?
Belachelijk natuurlijk, 1000+ euro voor een beetje olie. Lekker zelf toen. Ben je hooguit een paar honderd euro kwijt.
Zit bij het olie vervangen ook het filter inbegrepen? Vind het opzich nog niet eens een schokkend bedrag.. dat van die remmen vind ik een stuk erger :|
@dennisr: Een setje Audi keramische schijven voor een RS4 zijn geloof ik 10k om te vervangen. En die kost nieuw 120.000,- . 10% van de nieuwwaarde give or take om je remmen te vervangen……
@E34M5Touring: true…duur, maar dat wil niet zeggen dat je een setje remmen ‘procentueel’ ineens wèl verantwoord vindt !?
@Megakix: Nou, goed werkende remmen brengt natuurlijk wel weer de volle 100% tot stilstand.. Dus eigenlijk betaal je maar 10% om 100% te beschermen.. dikke win natuurlijk.. :)
@dennisr: true…true… ;-)
@Megakix: Nee juist niet. Stel je rijd zo’n ding 10j en je schrijft jaarlijks een setje schijven af (niet moeilijk bij mijn broertje zat een gast in de klas die zo’n set in 7mnd afschreef).Dan koop je de auto dus 2x 1x nieuw en 1x aan remschijven.
@E34M5Touring: kortom, we zijn er ‘samen’ uitgekomen door een uitvoerige dialoog, die ons in staat stelde op korte termijn edoch na ampel beraad een wederzijds volmondige consensus te realiseren ! :lol:
@Megakix: Euhh what you said…. Hahahaha :)
@SirSmoketoomuch:
Wat is de correlatie tussen en Ferrari Enzo / Bugatti Veyron en de huurprijzen?! Ik bedoel, welke huurprijzen bedoel je eigenlijk?
@FrankypankyV8: Van de Ferrari Enzo / Bugatti Veyron. ;)
Check het archief maar eens zou ik zeggen :) We hebben al regelmatig over supercars geschreven die je kan huren. Mp4-12C voor rond de 1k per dag, maar Aventador voor een veelvoud daarvan.
+ 990 000 euro aan aankoopprijs. (gebaseerd op de enzo die tot voor kort nog op autoscout stond)
@Nv: shit man…elke keer zit ik jouw ‘avatar’ te poetsen, omdat ik denk dat er een stofje op mijn scherm zit ! :lol:
Volgens mij klopt het bedrag voor het olie verversen niet. ruim 1000 euro voor nieuwe olie, maar 4000 euro voor het vervangen van je koppeling?!
Wat zit er dan in die olie?! Het duurste oliesoort wat ik zelf ken is Castrol raceolie (CASTROL EDGE SPORT 0W-40 / 12X1L). Iets van 35 euro per liter, maar er gaat volgens mij geen 42 liter aan motorolie in een Enzo… :P
@FrankypankyV8:
Wacht even…ik tikte even in via Google naar motorolie Ferari en ik kreeg o.a. dit te zien;
http://www.olietekoop.nl/olie_wijzer/Ferrari/model/518
En de Castrol Edge is trouwens 65 euro per 5 liter…
@FrankypankyV8: hey kerel…had je nog een vraag gesteld over de foto van je avatar..is de dame ‘midden achter’ Thu Thao ? (vriendin van mij).
@FrankypankyV8: Motor olie, ja kost misschien wel ff tjd om alles te legen..? Is denk niet enkel een plug losdraaien en dan weer bijvullen.
Koppeling zal de motor er wel uit moeten.. murcielago had ook zo iets belachelijks.
Prachtige auto, ik kan niet wachten op de nieuwe Enzo!
dikke bullshit natuurlijk ..
mechaniek te onderhouden kan elke monteur ..
in de basis is zo,n Enzo gewoon een zwik bewegende deeltjes ..
@lincoln:
Oh ja joh en nooit meer op de miljonair fair kunnen bluffen dat de Enzo in Italië staat voor een paar nieuwe ruitewissers?
” Laat je alle remmen doen, dan mag je 30.000 euro in Maranello achterlaten’
Kan ik net zo goed een Volvo 242 turbo kopen en dan er een R motor in laten zetten, of een T6!
@dennis245turbo: Lijkt emw elgelden voor het complete remsysteem. Dus klauwen, schijven en blokken.
Het lijkt me trouwens erg sterk dat een enzo 0w40 motorolie heeft. Lijkt me dat zo’n blok aardig warm loopt.
@jeffreym3: Wat wou je met die klauwen doen dan? Volgens mij is het op zn hoogst de remvloeistof verversen en rondom blokken + schijven..
@dennisr: Uhhhhh… vervangen? Volgens mij is het het gehele remsysteem. Dit lijkt mij de prijs voor een redelijk high-end keramische remset.
Ahja het is een keus, als je zo’n auto koopt weet je dat er zulke bedragen voor het onderhoud nodig zijn
@audi18:
Die bedragen zijn niet nodig.
Zaken als olie kan je ook met een Enzo elders laten doen.
Het probleem met ferrari’s met overig onderhoud heeft vaak te maken met berijkbaarheid van die delen.
Om bijvoorbeeld de koppeling van een Testa Rossa te vervangen moet het hele blok met bak eruit.
Is 3 dagen werk.
@jrk68: dat voor een koppeling bak en evt motor eruit moeten is niet heeel bijzonder; is bij veel sportwagens het geval
Met zo’n auto ga je toch gewoon naar de kwik-fit, olie verversen voor 40 euro.
@baap: De nederlandse taal is voor sommigen zo makkelijk nog niet!
prijs van de koppeling valt me dan nog mee vergeleken met prijs olieverversen
Deze discussie is al eerder gevoerd nav iemand met een F355 spider die al zijn rekeningen op internet had gezet. Punt is dat je gewoon wordt genaaid als Ferrari bezitter als je bij de dealer langs gaat. Olie is olie en een manuur is een manuur. volgens mij gaat er nooit meer in dan 100 euro aan olie en een manuurtje kost normaal rond de 50 euro. Stel dat een Ferrari monteur 2x zoveel kost (opleiding etc.), dan ben je nog maar 200 euro kwijt. Hoogstens nog een uurtje werken om de undertray lost te halen, maar de Enzo is een dry sump motor waar je volgens mij zo bij het oliefilter en oliereservoir kunt komen.
@midasracer: 11 liter. Laten we zeggen dat de olie 50 euro de liter kost. (Pure gok, 10w60 tws motorsport voor M motoren heeft een winkelprijs van rond de 30 euro). Kom je op 550 euro. Zo’n garage zou ook wel 200 euro per uur vragen.. Plus wat filterjes.. Kom je wel al snel op een bedrag boven de 1000 euro. Maarja, daarom noemt men de dealer vaak een stealer. Belachelijke kosten voor ongeveer alles. Als je het zelf doet, denk ik dat je voor 600 euro klaar bent.
@jeffreym3: Wie koopt er een 2e hands Ferrari van iemand die z’n onderhoudsstempeltjes mist omdat die dat zelf in z’n garage deed? Heeft ‘ie nóg meer afgeschreven..
@kaasboerin: Jij denkt dat iemand die een ferrari enzo rijdt zich druk maakt over een stempeltje of eventueele verkoop van zo’n ding?
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
Keramische remmen dan maar?
Gewoon een nieuwe Ferrari kopen, dan heb je nu 7 jaar GRATIS normaal onderhoud (inclusief materialen en vloeistoffen), alleen zaken die aan jezelf te wijten zijn (verbrande koppelingen etc.) moet je natuurlijk wel zelf betalen. Als je hem tientallen jaren houdt en goed onderhoudt heb je kans dat hij veel meer waard wordt dan de oorspronkelijke aanschafprijs, dat is met veel Ferrari’s uit het verleden gebeurd. Eigenlijk een goede en leuke belegging, maar dan moet je wel heel lang wachten voor je hem (eventueel)verkoopt.