Hoeveel pk’s heeft een Model 3 eigenlijk?

Auteur: , 58 Reacties

Misschien geen heel relevante vraag omdat het een EV betreft, maar we zijn toch benieuwd.

Hoeveel pk's heeft een Model 3 eigenlijk?

De Tesla Model 3 is momenteel zo heet dat je de inklapbare deurgrappen waarschijnlijk amper vast kunt pakken zonder je vingers te branden. Musk is dan ook naarstig op zoek naar 1,5 miljard dollar extra om de productie van de nieuweling op gang te krijgen. Da’s hard nodig ook, want er liggen ondanks een paar annuleringen nog steeds bijna een half miljoen pre-orders te wachten.

Onlangs werden de belangrijkste specs van de Model 3 naar buiten gebracht. Het standaardmodel krijgt waarschijnlijk een accupakket met een capaciteit van 55 kwh en de topper zou een 80,5 kWh batterij krijgen. De actieradius loopt daarmee uiteen van zo’n 355 tot 500 kilometer.

Vermogens zijn bij een EV lastig te meten wegens de ontbrekende versnellingsbak en de vlakke koppelkromme. Toch weten we nu hoeveel vermogen de Model 3 levert dankzij documenten van de EPA (pdf). De versie met het grootste accupakket is namelijk goed voor 258 pk. Ook goed om te weten: de Model 3 is aanzienlijk lichter dan de stevige Model S. Die laatste doet 2.107 kg op de weegschaal waar de kleinere nieuweling goed is voor een gewicht van 1.740 kg.

Wie trouwens meer wil lezen over vermogen en koppel kan HIER z’n lol op.



58 reacties

Begin een beetje moe te worden van al die halve ontwikkelingsverhaaltjes die Tesla naar buiten (en juist niet) brengt. Maak die auto, en ga produceren. Eerste auto’s zijn van de band gerold, waar blijven die uitgebreide reviews dan waar, imo, de toekomstige eigenaren recht op hebben?
@screamgt: Ik begin sowieso een beetje Tesla moe te worden. Prima product hoor, daar niet van, maar de hele hype eromheen komt echt m’n strot uit. Om nog maar niet te spreken over sommige Tesla rijdende gekkies die geen enkele andere mening dulden en je op Jezus Redt achtige wijze proberen te overtuigen van hun nieuwe ‘religie’.
@racerx: dat valt wel mee hoor, wij hebben een tesla in ons wagenpark, prima auto hoor, maar voor langere ritten / buitenland pakken we gewoon de diesel. Als ondernemer waarbij je op verschillende plekken in binnen en buitenland klanten moet bezoeken is een Tesla niet altijd handig. Of je moet consessies doen aan je planning en laadpalen zoeken…..maar time is money dus dit is geen optie.

Voor een woon werk forens die zijn kantoor niet uitkomt zal het weinig uitmaken.
@slickrick: maar jij staat er qua visie op het concept dan ook gewoon nuchter in, net als ik. Ongetwijfeld prima wagens, maar al die halleluja die van sommige rijders/fans/Musk aanhangers is zorgt voor een bijzonder hoge irritatiefactor als het om Tesla gaat.

Oh ja, sommige mensen noemden autoblog in het verleden wel eens gekscherend BMW blog of VAG blog. Als ik kijk naar de frequentie van Tesla berichten kunnen we Tesla blog aan dat rijtje toevoegen. :P
@racerx: edit: -is
@racerx: Je bedoelt Alfa-blog… ;)
@screamgt: komkommertijd, en het feit dat Tesla nu eenmaal altijd goed is voor een hoop opinies zorgen er voor dat het journaille van Autoblog & co graag rapporteert over de kleinste futiliteiten rond Tesla.
@screamgt: Motor Trend heeft er al mee gereden, net als een aantal Amerikaanse journalisten.
@screamgt: die ‘reviews’ heeft Tesla momenteel helemaal niet nodig, aandacht (en orders) genoeg. Sterker nog, het zal Tesla enkel schade berokkenen. Want dan zal blijken dat kwaliteit t.o.v. van (bijvoorbeeld) een BMW 3-serie tekort schiet. En dat de range van het basis model al snel behelpen wordt.
Vermogen is toch een resultante van koppel en toerental? Dus als je het koppel aan de wielen kunt meten kan je het vermogen toch berekenen?
@Original_Arnoud: klopt. Omega * koppel * 1,36 en je hebt het vermogen in Pk. Ik snap dus ook niet waar ze zo moeilijk over doen. Wat wel uit maakt is dat het vermogen van een elektromotor afhankelijk is van het accupakket. Op hoge toeren wordt er veel meer stroom uit het accupakket getrokken. Als je dus het limiet van je accupakket hebt bereikt neemt het koppel gelijk af met de toename van je toerental, waardoor het vermogen gelijk blijft.
@autoblog voor dit sport berichten is twitter uitgevonden, zodat non-nieuws kort en bondig gedeeld kan worden.

Zet die Tesla-promo-tour even stil totdat er echt wat te melden is svp
Maar hoeveel NM word er gemeten? Ik denk dat 1000nm zomaar kan..
@dutchdriftking: Handig voor de sleurhut. Het is wachten op de eerste berichten dat het onderstel er onder vandaan getrokken is.
@karhengst: geef volgas met een motorfiets, laat de koppeling bruut opkomen en je hebt meer kracht. Koppel zegt niks.
@lekbak: Sorry maar dit klopt dus echt niet. Koppel zegt alles! Op tussensprints, in de bergen, overal is een hoog koppel erg prettig. Op de 0-100 sprint die redelijk niets zeggend is (want hoe vaak doe je dit in de praktijk) zal je wat aan je pk´s hebben, als je de 80-120 sprint in de 5e/6e versnelling vlot kunt afleggen heb je daar in de praktijk veel meer plezier van. En daar heb je koppel voor nodig.
@dutchdriftking:
misschien eens bestuderen wat een versnellingsbak precies doet.
@super: toch wel apart. Van de honderden mensen die hier reageren zijn er echt maar enkelen die het echt snappen.
@dutchdriftking: verdiep je er eens wat verder in want het klopt echt niet wat je zegt. Het is het vermogen wat je doet accelereren. Het is het koppel wat je vermogen geeft.

Een motor die 1000rpm draait op de snelweg en heel veel koppel heeft zal minder goed accelereren van 80 naar 120 dan een motor die 3500rpm draait en twee derde van het koppel heeft.

Dus nogmaals: verdiep je er eens wat verder in want als je het eenmaal goed snapt gaat er een wereld voor je open.
@lekbak: Koppel is inderdaad gekoppeld aan toerental. Echter is het toerental van een elektromotor relatief hoog dus levert dit alleen maar meer voordelen op…
@dutchdriftking:
Nee, een hoog toerental betekent ceteris paribus een relatief laag koppel.

Een 2005 F430 Spyder weegt net zoveel als een Viper RT/10 Coupé uit datzelfde bouwjaar. Vermogen is bijna gelijk (3% meer in de Viper), maar max koppel in de Amerikaan ligt 53%(!) hoger. Toch geven ze elkaar op eender welke sprint (0-100, 100-160, 100-200, 0-200 etc) niets toe. Elke sprint is in feite een “tussensprint”.

De Viper heeft veel langere versnellingen nodig om in elke versnelling een vergelijkbare eindsnelheid te halen, vanwege de lagere toerentallen. Resultaat is vergelijkbare koppels aan de wielen.
@dutchdriftking: die 1000nm is dan slechts een nutteloos getalletje. Je moet de toeren erbij hebben om een vergelijk te maken. Maar zelfs dan is het lastig vergelijken met een verbrandingsmotor.
Uiterst relevante vraag! Zelfs de belangrijkste vraag petrolhead of beter powerhead. Pk’s is alles! En Nm’s!
Nou en die zijn heel goed te bepalen hoor. Alleen niet altijd op traditionele rollenbanken. Bij de EV-motor leverancier kan je motoren krijgen met precies het vermogen dat jij wenst! En dat kunnen ze nog voor je nameten ook. Daarbij zijn de verliezen van tussen de motor en de wielen ook nog eens lager dan bij de ICE.
Grappig als je de prestaties ziet.. dan zie je hoeveel efficiënter een EV die “pk’s” omzet in prestaties. Noem mij eens een auto met verbrandingsmotor met 258 pk en 1700+ kg gewicht die sneller is?
@w0o0dy: Een 330d of 330i met X-drive levert dezelfde prestaties. Om maar eens wat te noemen. En die moeten nog schakelen ook onderweg. T’is prima voor t segment maar niet zo mega als de P100D oid.
@E34M5Touring: er komt nog een performance versie van de Model 3. Vanwege het lagere gewicht en nieuwe accucellen kunnen ze deze sneller maken dan de Model S, maar dat zie ik niet gebeuren.
@flutterby: Wie weet, als het een echte Perfomance auto wordt wellicht toch. Al zal dat wel meer vergen van het kleinere accupack denk ik.
@E34M5Touring:
Sleutel je de versnellingsbak onder de BMW vandaan en creëer je 1 vaste overbrenging. Zal vast allemaal niet meer zo hard gaan dan…
@monsieurleloure: zou niet helemaal eerlijk zijn, net als dat topsnelheden vergelijken niet eerlijk is vanwege versnellingsbakken bij de ICE’s.
@monsieurleloure: Hij trekt het vergelijk. Ik kom enkel met een antwoord op zn vraag. Meer niet.
@monsieurleloure: Geef de Tesla dan wel even hetzelfde accupakket als de BMW, om het eerlijk te houden ;)
@E34M5Touring: die wegen toch niet meer dan 1700 kg. Minstens 200 lichter. Om het gewicht t.o.v. vermogen gaat het juist.
@tenaci: rijklaar gewicht van een 330d x drive is 1705kg.
@e34m5touring: nee joh! Autovergelijker van autoweek geeft 1590kg voor een 330d xdrive.
@tenaci: Ja joh maar vele andere sites toch echt 1700kg.
Mag al het Tesla “nieuws” naar groen7? en dan maken we er hier nog een paar jaar petrolblog.nl van.
@Autoblog: Ik heb een paar leuke suggesties voor artikelen:
– In welke kleuren wordt de Model 3 eigenlijk leverbaar?
– Hoeveel bekerhouders heeft een Model 3 eigenlijk?
– Hoe werken de zonnekleppen van een Model 3 eigenlijk?
– Hoe breed is de midden armsteun van een Model 3 eigenlijk?
Als jullie meer suggesties willen mail maar even, maar voor vandaag moet dit toereikend zijn.
@hijman85: het is komkommertijd. Dus artikelen vallen in de categorie ‘Max Verstappen’, ‘Red bull gaat nu wel winnen’ of ‘Tesla model 3’.
@hijman85:
Ik had graag het aantal pixels geweten van het scherm! ;-)
De Model 3 heeft geen inklapbare deurgrepen.
@trustmeiamanengineer: jawel, maar niet electrisch.
@mashell: Hmm, klappen mechanisch in en uit dan? Vraag me af hoeveel minder complex dat dan is, dan 4x een simpel elektromotortje.
@trustmeiamanengineer: Je klapt ze handmatig uit en klappen met een veer weer in. Simpel en verminderde luchtweerstand.
Lastig te meten vermogen? Je hoeft helemaal niks te meten, alleen de specs van de elektromotor volstaan. Bovendien druk je vermogen van een elektromotor eigenlijk uit in kW. En eigenlijk is alleen het koppel van belang bij z’n elektrohok, en dat is hoog, vanaf 0 toeren.
@trustmeiamanengineer: dat vraag ik me ook af. Hoe kan dat vermogen meten nou moelijk zijn, als er geen lastige versnellingsbak tussen zit.
@trustmeiamanengineer: dat vraag ik me ook af. Hoe kan dat vermogen meten nou moelijk zijn, als er geen lastige versnellingsbak tussen zit.
@trustmeiamanengineer: moeten de accu’s dat wel kunnen leveren. Daarom is de Long Range versie ook sneller (meer cellen).
@trustmeiamanengineer: Eigenlijk druk je het vermogen van een verbrandingsmotor ook uit in Watts/kW. Pk is een verouderde eenheid, maar klinkt nog steeds leuk. En is altijd meer dan kW’s.
@trustmeiamanengineer: als de koppelkromme recht is levert de elektromotor meer vermogen op toeren. Als de vermogenskromme recht is neemt het koppel af naarmate de toeren toenemen. Het koppel alleen is dus niks anders dan een leuk getalletje voor de marketing afdeling.
Waarom heet Autoblog geen Teslablog? De laatste tijd krijgen we namelijk echt teveel onrelevante/oninteressante artikelen over tesla, dus alsjeblieft. Doe even niet meer.
Koop een Golf 4 dan hou je nog 50k over om de komende 25 jaar te tanken
Het is ook bizar om te zien hoe weinig informatie er over het model 3 op de eigen website van Tesla te vinden is.
En dan wel € 1000 vragen om de auto überhaupt te reserveren.
Alsof ze hier de messias aller EV’s gaan leveren..
Tikkie arrogant als je het mij vraagt..
@thearchitect: ze proberen de Model 3 zo min mogelijk te promoten omdat ze voor de komende 2 jaar het productieproces al gereserveerd is.

Daarnaast wil Tesla liever een S of X verkopen.
@flutterby: pfff.. breng ‘m dan niet eens op de markt, zou ik zeggen..
Al heeft dat ding 10.000pk’s.. De eerste Prius was niet mooi en is nog steeds totaal niet mijn ding. Hetzelfde met deze auto, ook totaal niet mijn ding. De enige reden dat mensen interesse hebben is omdat ze er tegen minimale bijtelling in kunnen rijden. Belachelijk natuurlijk dat alleen mensen met wat meer geld dit dan weer kunnen en dus dit voordeel weer geldt voor mensen die t het minste nodig hebben.
Ipv de electro auto te categorieseren in A / B / C / D / E / F klasse enz (qua subsidies) dus een maatje VW UP/107/twingo enz en die bijv 50% subsidie te geven, een cat B zeg maar YARIS/POLO enz een B 40% subsidie een C formaat GOLF/Astra/Focus/megane 30% subsidie, een D zeg maar BMW 3/ mercedes C /Audi A4 en deze tesla 3 en dan een 20% subsidie en een klasse E als 5 serie/Eserie/A6 tesla model 5 10% en dan de maat erboven geen subsidie verzinnen we hier een waardeloos systeem waardoor alleen de “rijkeren” dit soort subsidies kunnen krijgen… T kan allemaal zo simpel als ze de boel schoner willen maar ho maar dat ze er iets serieus aan doen..
@tvr1974: Verongelijkt? http://www.toeslagen.nl.
@mlut: Waarom>? Ik heb een eigen bedrijf maar rij lekker privé. Uiteindelijk betaal je t allemaal zelf. Nee t gaat mij om t systeem. Ik geeft liever mijn werknemers extra geld erbij dan een leasebak enz. Ik leg ze uit hoe t systeem werkt en vervolgens kiezen ze allemaal voor zelf rijden en extra geld erbij ipv een verkapte extra belasting betalen. Ok, ik heb een kleinbedrijf (7-8 man) maar voor grotere bedrijven is dit ook interessant. Ja je hebt meer administratie maar uiteindelijk is t beter voor t bedrijf en voor de werknemers. Overigens vind ik wel als je groot wil rijden groot moet betalen. Dus als ik kies voor een dure bak moet ik ook niet zeiken over de bijkomende kosten. Daarom ben ik ook voorstander van KM heffing. Gewoon de gebruiker betaald. In mijn ogen wel zo eerlijk. Zou in de zorg ook zo moeten, tenzij iemand bijv een erfelijke aandoening heeft of door een ongeluk (buiten zijn eigen schuld) om hoge kosten heeft. Maar iemand die door dat ie 5 x pwk obesitas heeft en allerlei klachten daardoor, lekker zelf betalen. enz enz. Mensen moeten veel vrijer zijn in medische keuzes. Waarom hier naar de tandarts voor weet ik veel hoeveel geld de verzekeraars daaraan spenderen terwijl het in Hongarije, Roemenie, Turkije of bijv Zuid-amerika voor een fractie kan tijdens je vakantie. Geld ook voor ogen(laseren)/behandelingen enz enz. We doen alsof de medische wereld hier in NL zo goed is maar ga voor de lol is kijken in die landen. Hypermoderne klinieken, waar de NL zorg nog van kan leren…. Ons systeem is daar zo dramatisch slecht in omdat er baantjes geschept moeten worden door onze overheid die daarin veel te ver is doorgeschoten.. Zo ook met t hele bijtelling en kosten systeem voor auto’s. Iedereen moet t kunnen betalen, maar wil je groter, luxer enz enz dan moet daar een toeslag voor staan en geen korting!
Komt er ook een Tesla 159? Dan heb ik wel interesse

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).