• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoger beroep: Spyker heeft geen recht op miljarden GM

Auteur: JordyS, gepost 27 oktober 2014 om 12:33 – 41 Reacties

Victor Muller in de B6 Venator


Victor Muller eiste een behoorlijke schadevergoeding voor het blokkeren van de verkoop van Saab aan een Chinese partij. Was dit de laatste strohalm van Spyker?

Dat de overname van Saab door Spyker niet zo’n hele slimme zet was, kreeg Muller niet al te lang na de aankoop in 2010 in de gaten. Hij kreeg de boel niet op de rit en zocht in 2011 alweer naar een nieuwe eigenaar. Die dacht hij te hebben gevonden in een Chinese geïnteresseerde, maar zover kwam het niet.

Muller had namelijk een licentie voor het gebruik van voormalig Saab-eigenaar General Motors en dacht die licentie te kunnen verkopen aan de Chinese partij. GM trok de licentie daarop in, omdat de Amerikanen niet wilden dat hun techniek in China terecht zou komen. De deal mislukte en Muller bleef achter met een failliete autofabrikant.

Dat nam hij hoog op, want Muller eiste 3 miljard dollar schadevergoeding van GM, omdat zij de verkoop zouden hebben geblokkeerd. De rechter ging daar eerder al niet mee akkoord en bleef ook in hoger beroep bij die beslissing. Spyker en Muller hoeven er dan ook niet meer op te rekenen dat eventuele schade te verhalen valt op de Amerikanen.

Dat is slecht nieuws voor Spyker, want de Nederlandse fabrikant verkeert in zwaar weer en had een miljardeninjectie goed kunnen gebruiken. De productie ligt al tijden stil, eht ziet er dus slecht uit. Of zou Muller alsnog een konijn uit zijn enorme hoed toveren?

Ook interessant!

  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Victor Muller vindt geld voor Spyker, maar nog niet genoeg
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Erop of eronder: flikt Victor Muller het voor de zoveelste keer?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

faillissement, GM, rechtszaak, Saab, Spyker, victor-muller

Vorig bericht: « Lezersvraag: lijken BMW’s (net als Audi’s) te veel op elkaar?
Volgend bericht: UPDATE: Autoblog Android tablet app 4.1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. kogando zegt

    27 oktober 2014 om 12:37

    Victor is onsterfelijk, die staat net zo lang op nieuw op tot je zijn kop eraf haalt zoals in Highlander.

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      27 oktober 2014 om 14:20

      @kogando: en dan groeit er zoals een mythische draak een nieuwe kop;)

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        27 oktober 2014 om 14:42

        @jordy14: oei, en de (veronderstelde) toevallige link naar TVR vind ik heel subtiel.

        Login om te reageren
        • jordy14 zegt

          27 oktober 2014 om 17:11

          @stephane8200: hahah, nu je het zegt XD

          Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      27 oktober 2014 om 14:27

      @kogando: ik dacht eerder aan deze:
      https://www.youtube.com/watch?v=zKhEw7nD9C4

      Login om te reageren
  2. gerjan zegt

    27 oktober 2014 om 12:39

    Iedereen heeft wel een mening over die man. Maar ik dank hem hartelijk!! Wat een mooie auto’s zijn die spijkers!!! Staat zeker hoog op mijn lijst!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      27 oktober 2014 om 12:48

      @gerjan: Daar moet je Maarten de Bruijn en Simon Koop voor bedanken.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 oktober 2014 om 14:11

        @Jochempie:

        heb jij die aluminium doos van Maarten de Bruijn wel eens in het echt gezien ??

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          27 oktober 2014 om 14:17

          @lincoln:

          Iemand moet toch met de basis komen?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            27 oktober 2014 om 14:29

            @Jochempie:

            zo .. helemaal trots op Dutch design nou zeker ..
            kom op man .. toch regelrechte troep .. creatief met aluminium ..
            Leepu zijn debiele neefje van 6 doet het nog netter ..

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              27 oktober 2014 om 14:35

              @lincoln: De verhoudingen van de Silvestris zijn totaal niet hoe je ze van een supercar verwacht, maar de designtaal is 1 op 1 overgenomen in het “snellere” model van de C8..

              Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              27 oktober 2014 om 15:49

              @lincoln: Afzeiken is makkelijk, ik zou zeggen ga de uitdaging aan en verras de Autobloggers met jouw creatief en technisch vernuft. Alhoewel ik er van uit ga dat je met de staart tussen de benen afdruipt.

              Login om te reageren
          • Robert zegt

            27 oktober 2014 om 17:46

            @Jochempie: Grappig om deze “Silvestris” nog eens in het RDW register op te zoeken:
            Handelsbenaming 2 AXLE RIGID BODY COUPE
            Datum eerste toelating 30-06-1988
            Datum eerste afgifte Nederland 15-10-1998
            Vervaldatum APK 19-12-2003
            Cilinderinhoud 0 cm³
            Aantal cilinders 8
            Aantal zitplaatsen 0
            Afstand voorzijde voertuig tot hart koppeling 0 cm

            Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 oktober 2014 om 13:14

      @gerjan: VM heeft weinig goeds gedaan voor Spyker, geestelijk vader Maarten de Bruijn des te meer, maar werden door VM aan de kant geschoven… het resultaat is bekend.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 oktober 2014 om 14:10

        @406_v6:

        LOL .. Spyker is succesvoller dan ooit met V.Muller ..

        Login om te reageren
        • fejjie zegt

          27 oktober 2014 om 14:13

          @lincoln: Succesvoller dan ooit = productie ligt stil, nood aan miljardeninjectie?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            27 oktober 2014 om 14:31

            @fejjie:

            mwah .. historisch gezien valt het wel mee hoor ..

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              27 oktober 2014 om 15:51

              @lincoln: Historisch? tsss…. verdiep je eerst in de geschiedenis en de feiten. Hoeveel winst heeft Spyker gemaakt sinds de oprichting? Nada, nop. De investeringen in de fabriek zijn niet eens terugverdient, het enige wat is gevuld zijn de zakken van VM.

              Login om te reageren
              • norge zegt

                27 oktober 2014 om 19:45

                @406_v6: Dan heeft tie het toch goed gedaan?

              • 406_v6 zegt

                27 oktober 2014 om 21:26

                @norge: Spyker werd er niet beter van…

              • lincoln zegt

                28 oktober 2014 om 00:53

                @406_v6:

                LOL .. jouw historische kennis gaat niet verder dan 15 jaar ..

              • 406_v6 zegt

                28 oktober 2014 om 10:34

                @lincoln: Waar leidt je dat uit af dan? Ik heb HELEMAAL NIKS met het “nieuwe” Spyker, wel met het echte Spyker van Jacobus en Hendrik Spijker. Ik was al bezig met auto’s toen jij nog uit de puddingbuks van je pa moest komen. ;)

              • lincoln zegt

                28 oktober 2014 om 12:21

                @406_v6:

                joh .. en Maarten de Bruijn net nog geestelijk vader noemen ..

  3. granlusso zegt

    27 oktober 2014 om 12:43

    Ik hoop dat ze binnenkort spijkers met koppen kunnen slaan, anders wordt het eerder koppensnellen voor Spyker…

    Ik gun het ze van harte. Ook voor Victor, wat ze ook over ‘m zeggen, het is en blijft een passievolle auto-ondernemer die het respect van velen verdient. En ja, hij is weleens tegen de muur gelopen, maar ja, hoe heet dat ook al weer, ondernemen toch? ;)

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      27 oktober 2014 om 12:55

      @granlusso: Ach, zo kan je de discussie wel aangaan. Termen zoals duurzaam ondernemen. Denk toch echt dat VM in de race was voor een grote uitbetaling en niet voor de langdurige voortzetting van een merk met een mooie historie.
      Dat mag, maar als dat niet lukt, mag je hem, als werknemer, zeker wel wat kwalijk nemen.
      Ik zou nog altijd graag horen van een oud werknemer van Spyker over wat daar allemaal is gebeurd! Anoniem, natuurlijk. En natuurlijk geen kopien van tekst hier laten plaatsen: het management (wel of niet onder leiding van VM) is wel zo achterbaks om elke tekst een beetje anders te maken zodat het te achterhalen is wie er wat aan het lekken is.
      En ik gok zomaar dat niet voor alle (ex)werknemers bij Spyker de beslssing om voor Spyker te worden financieel positief heeft uitgepakt; maar ik gok ook zomaar dat VM’s bankrekening tijdens de afgelopen 10 jaar er niet op achteruit is gegaan.

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      27 oktober 2014 om 14:30

      @granlusso: beetje spykers op laag water zoeken. pada bam!

      Login om te reageren
  4. jagmaseratiferrari zegt

    27 oktober 2014 om 13:01

    Eerlijk gezegd kan die Victor Muller mij geen moer schelen, jammer dat Saab de dupe is geworden en failliet is.

    Na de doorverkoop is het een succes geworden met Jaguar/LR en Volvo, waarom lukt het met Saab niet vraag ik mij af.

    Login om te reageren
    • zanzibar zegt

      27 oktober 2014 om 13:18

      @jagmaseratiferrari: Geld. Tata en Geely hebben flink geinvesteerd. Spyker heeft alleen een weken de fabriek opengehouden, en wie zit er nog op een oude 9-3 te wachten?

      Login om te reageren
      • jagmaseratiferrari zegt

        27 oktober 2014 om 13:46

        @zanzibar: Juist dat, het verbaast mij dat er geen andere bedrijven of families zoals Tata of Geely zich hebben gemeld om Saab over te nemen.

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 oktober 2014 om 17:55

      @jagmaseratiferrari: Saab is de dupe geworden van wie? Victor Muller heeft de levensweg (lijdensweg) enkel verlengd; GM heeft simpelweg de stekker er uit getrokken zoals ze dat al eerder deden met Hummer, Saturn, Pontiac, etc. Parallel daaraan, wilden ze de Hummer-productielijnen ook onder géén beding aan een Chinese partij verkopen, terwijl vanuit die contreien er zeker interesse was. Waarschijnlijk om dezelfde redenen als dat ze de GM technologie uit de SAAB’s ook niet wilden delen.

      En dát is nu precies de reden waarom het met Saab niet en met Jaguar, Landrover en Volvo (v/h moederbedrijf Ford) wél is gelukt. Ford wist namelijk: verkopen ze technologie in de modellen niet méé met de merken, dan verkopen ze deze merken waarschijnlijk helemaal niet en dan leggen ze uiteindelijk zelf misschien wel het loodje.

      Login om te reageren
    • cthijs zegt

      27 oktober 2014 om 18:31

      @jagmaseratiferrari: heb je die modellen van saab al eens goed bekeken? Die stammen nog uit de 80 er jaren

      Login om te reageren
  5. rolov zegt

    27 oktober 2014 om 13:02

    Vast wel.

    Login om te reageren
  6. Carreza zegt

    27 oktober 2014 om 13:17

    Some say that he almost immediately goes bankrupt when playing Monopoly but in the end he always wins the game.

    All we know is, he’s called The Vic.

    Login om te reageren
  7. piquet1986 zegt

    27 oktober 2014 om 13:41

    K had helemaal niks met Saab, todat de laatste 95 kwam, wat een prachtige wagen is dat. Elke keer als ik die zie rijden denk ik; “jemig, wat jammer dat het daar gestopt is…”

    Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      27 oktober 2014 om 16:26

      @piquet1986: Precies, heel af en toe zie je er een.. anders dan anders.
      Jammer, dat hij niet meer gemaakt wordt

      Login om te reageren
    • jagmaseratiferrari zegt

      27 oktober 2014 om 21:04

      @piquet1986: & @mika_hakkinen: Gelukkig dat er ook mensen zijn die Saab een warm hart toedragen

      Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    27 oktober 2014 om 14:09

    tis omdat Zweden zo,n armlastig derde wereld land is ..

    anders was er vast wel een Zweed die Saab had willen “redden” ..

    Login om te reageren
  9. riddertevoet zegt

    27 oktober 2014 om 15:08

    Het runnen van een automerk als Saab bleek bij nader inzien toch lastiger te zijn dan het monteren van Audi motorblokken achterin kitcars.

    Login om te reageren
  10. rd1991 zegt

    27 oktober 2014 om 23:01

    Oh, de stumper… laat hem eens in college gaan bij Horacio Pagani en Cristian von Koenigsegg zodat die de beste man kunnen leren hoe het wél moet…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 oktober 2014 om 01:05

      @rd1991:

      idd .. dat zijn tenminste charlatans die het wel goed doen ..

      Login om te reageren
  11. rd1991 zegt

    27 oktober 2014 om 23:04

    Joop Donkervoort is ook een goeie, kunnen ze lekker Nederlands lullen. Kan Victor hem in ieder geval niet de schuld geven dat hij hem niet begrepen heeft. (mbt. taalbarrière)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North