Honda e: dit is de productieauto

Auteur: , 78 Reacties

Zo staat de volledig elektrische Honda straks in de showroom.

Op de IAA presenteert Honda volgende week de productieversie van de ‘e’, het eerste volledige elektrische model voor de massa van het merk. In aanloop naar die onthulling hebben de Japanners het uiteindelijke ontwerp uit de doeken gedaan. De Honda e die je op de foto’s ziet gaat het productiemodel worden. Tot nu toe kregen we enkel concepts en prototypes voorgeschoteld. Het interieur werd al eerder geteased.

Zo stoer als het concept gaat de productie auto niet worden. Toch is het resultaat eigenwijs en onmiskenbaar een unieke auto. De Honda e is een elektrisch doosje op wielen en moet een alledaagse vriend voor in het stadsverkeer worden. De auto weet zich onder meer te onderscheiden met de cameraspiegels. Honda is daar overigens niet de eerste in. We zagen het al op onder andere de Lexus ES en de Audi e-tron. Het interieur is een combinatie van fysieke knoppen en schermen. Het regelen van de climate control gaat nog steeds via een reeks knoppen. De infotainment en de navigatie verloopt via twee 12.3-inch LCD-schermen.

De Honda e komt aanvankelijk in twee varianten op de markt. Met 136 pk en met 154 pk. De elektromotor levert een koppel van maximaal 315 Nm en de actieradius heeft een max van 220 kilometer. Er is ondersteuning voor snelladen en dan is de batterij van de Honda in een halfuurtje voor 80 procent geladen. De elektrische auto doet 0-100 km/u in ongeveer acht seconden. Specifieke details over de aandrijflijn en uitgebreidere prestatiecijfers volgen in een later stadium.

Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen behoren tot de eerste Europese landen die de Honda e gaan krijgen. Het is nog niet bekend wanneer in 2020 de elektrische hatchback in de Nederlandse showroom staat.



78 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Niet half zo sexy als de concept (zoals gewoonlijk) maar wel een guitig ding. Wie weet gaat deze de jan met de pet elektrisch mobiel krijgen.
@dutchdriftking: hoop dat het lekker compact blijft. Lijkt me een geinig stadswagentje.
@dutchdriftking: Met een theoretische range van 220 kilometer heb ik daar een hard hoofd in. Hoewel het voor een boodschappenwagen ruim genoeg is kennen we in Nederland het probleem dat zulke modellen als dagelijks vervoer en lange afstanden moeten worden ingezet.
@karhengst: Inderdaad, zo’n wagens zijn niet gemaakt voor een uitgestrekt land als Nederland… *kuch*
@StijnB: Misschien hebben we een andere Jan met de pet voor ogen, maar ik ken hem als degene die geen tweede wagen op de stoep heeft staan, hooguit een werkbusje, en die naast de ritjes in de buurt er geen moeite mee heeft met z’n Punto of Clio naar Kroatië, Frankrijk of op wintersport te gaan.

De benzineprijs zal wel heel hard moeten stijgen want zelfs bij break-even zie ik de overstap niet gebeuren.
@karhengst: Je kan hiermee toch van de ene kant naar de andere kant van het land rijden, waar (Nederland kennende) toch wel weer een oplaad mogelijkheid is. Juist uitermate geschikt voor Nederland.
Gemiddelde rij afstand van Nederlander is sowieso maar 32km o.i.d.
@fanboy: Helemaal mee eens maar ga jij het hen aan het verstand praten dat ze voor die ene vakantie in het jaar en dat dagje Valkenburg wat ze altijd nog wilden doen het niet op 1 “tank” kunnen redden?

En als ik zie dat men er gerust mee naar Oostenrijk op vakantie rijdt denk ik dat de range best nog een cruciale factor zal blijven.
@karhengst: Heb me rot gelachen in Frankrijk vorige maand. Al die Tesla boys die langs de autoroute in Frankrijk stonden te wachten tot hun voorganger klaar was met “fast-chargen” zodat hun Tesla eindelijk aan de laadpaal mocht. Heerlijk! Van mij mogen er nog veel meer elektrisch gaan rijden omdat dit zo lekker goedkoop is.
@numpty: vreemde humor heb jij
@rolov: Mag jij vinden. Ik lach me rot om mensen die dik willen doen en geen knaak uit willen geven om auto te rijden en dan heerlijk de negatieve kanten daarvan mogen ervaren.
@numpty: helemaal mee eens, koop gewoon een fatsoenlijke auto, eentje waar als je niet verder kan na 5 min weer verder kan rijden, die autos bestaan al heel lang met zo een verbrandings motor, gaan een paar vloeistof dinosaurussen in en gaan met die banaan…..
@numpty: het lijjt of je deze omslag naar elektrisch wat moeizaam verwerkt.
@niex: Verwerken? Nee hoor, lach me rot om al die tobbers. Gewoon weer een extra glimlach. En een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
@numpty:
FYI, ze lachen zich ook rot om jou, oa als je weer ruim 50 procent tax+accijns staat af te rekenen bij het tankstation.
@harrie: Fijn! Iedereen blij.. waarom dan al dit gezeur? Om jullie vreugde te vergroten, ik draai ook heel geregeld meer dan 36uur welke zwaarder belast worden. Ben een gematigde drinker, dus draag ook op die manier accijns af en maar graag buiten de deur eten met mijn vrouw en kinderen. Dus mag heerlijk veel belasting betalen. Hoop dat dit jouw dag nóg beter maakt Harry. Dan kan ik er nóg één goede daad bij schrijven vandaag. Geen dank, graag gedaan!
@niex: En dan nog, jullie “omslag naar elektro jongens” zijn dezelfde wie 5/6 jaar geleden nog riepen dat we de omslag naar hybride moesten verwerken. Toen vielen de voordelen (grotendeels) weg en de hybride-fanboys evenredig. Hoe lang hebben jullie de voordelen gehad van jullie hybrides? Dus zo lang kan je nog genieten van de voordelen op EV’s. Erg ingewikkeld is dit niet, de overheid komt heus binnenkort met maatregels waar het voordeel op EV’s ook grotendeels weg zullen vallen. Dus geniet er maar van zo lang het nog duurt. Sterkte.
@numpty: Ik vraag me nou werkelijk af hoe je bij die onzin komt! In juli ben ik 3 x naar Grenoble gereden en 2 x naar Marseille. In augustus was het precies andersom. Jij doet het voorkomen, alsof er zó veel Tesla’s onderweg waren dat er rijen in de wacht stonden. En waarom zou ik die dan niet gezien hebben? Het was erg druk op de weg, ja! Maar wat je niet vermeldt, zijn de rijen, die voor de “normale” tankzuilen stonden te wachten! Vergelijk het aantal Tesla’s maar eens met het aantal auto’s met brandstofmotoren dat onderweg was. Daarbij komt nog eens, dat de eigenaren van de Tesla’s, die aan de stroom hingen, rustig iets aan het eten en/of drinken waren in het tankstation of op het terras, terwijl de eigenaren van de brandstofauto’s in de brandende zon moesten wachten tot ze aan de beurt waren. Dat was vooral het geval bij de “aire de Dracé”, zo’n 12 km voor de péage bij Villefranche. Omdat dat waarschijnlijk het goedkoopste tankstation is op de A6 in zuidelijke richting. Zéér goed bekend bij de zuinige Hollander, natuurlijk! Verder laat een Tesla zien waar er wel of geen wachttijden zijn en hoe lang ongeveer. Iets wat jouw auto gewoonweg niet heeft! Ik weet in ieder geval om wie ik me rot zou hebben kunnen lachen. Momenteel is dat om jouw complete onzinverhaal!
@9000cse: aggut, daar is onze schijnheilige, betweterige, econoom ook weer. Natuurlijk is het allemaal onzin.. jij weet het allemaal beter. Ik weet wat ik gezien heb. En die ‘goedkope’ tankstations zijn voor uitgekauwde boekhouders als jij. Die ga ik voorbij. Maar in jouw wereld klopt het allemaal wat jij zegt. In de echte wereld weet ik wat ik gezien heb. Het winter seizoen staat weer voor de deur. Ik zal aan je denken als het met bakken uit de hemel komt. Als jij dan je verlengkabels je uit staat te rollen, sprint ik alvast naar binnen, maar dan wel met een brede glimlach op m’n gezicht. Prettige dag nog.
@numpty: Anekdotisch bewijs is geen bewijs. Helaas pindakaas. Het is niet omdat je een keer een kevertje in een snede brood hebt gevonden, dat je vanaf dan moet stoppen met brood eten.
@bara: “Anekdotisch bewijs”? Toe maar ! Zo serieus… okay joh, dan is het niet gebeurd.. prima… regenen doet het ook niet zeker als jij de laadkabeltje uit staat te rollen in jouw wereld? Ook nooit gebeurd. Sterkte !
@numpty: humpty dumpty
@fanboy:
Wat jij vergeet is dat niet iedereen thuis of op het werk kan opladen, bijvoorbeeld als je geen eigen parkeervak hebt. Als je dan gemiddeld bent en 32km van je werk woont kan je dus in de praktijk om de dag bij een openbare laadpaal gaan staan wachten om je auto op te laden. Dat werkt dus gewoon niet.
@karhengst: ach, hoeveel verder kom je met een i10? Ik denk dat het voor veel particulieren interessant kan zijn. Zeker wanneer je de stroomkosten per kilometer vergelijkt met die van benzine.
@dutchdriftking: als je een tankje van slechts 40 liter hebt en er 1:20 mee doer kom je toch twee keer zo ver als een tesla
@c4seum: Klopt, maar als de volle tank 5 euro lost ipv 60 euro, dan neemt de particulier de korte range echt voor lief.
@c4seum: ik heb n 500 de tank is 30 liter maar bij 5 liter schreeuwt ie om een benzinestation. dan pleurt ik m vol, zegt ie dat ik 550km kan rijden maar dat is in de praktijk telkens 350. en daar doe ik vaak 2 weken mee. zat mensen als mij die maar 10kkm per jaar doen. doe mij deze e maar!
@karhengst: Huh? Deze auto is toch juist perfect voor een land als NL? Als je het nou over de VS had, dan kon ik je opmerking nog begrijpen.
@berlinetta:
Juist niet. In de US hebben ze vaak meerdere auto’s op de oprit staan. Dus dan pak je de electrische als je naar je werk gaat en de RAM als je met je trailer op vakantie gaat. In Nederland moeten veel mensen alles met één auto doen en valt dit type electrische auto dus af.
@cvoc: Dit is een boodschappen-/stadsautootje. Die dingen worden bijna alleen maar in de EU verkocht. Buiten de EU moeten ze er niks van hebben. En in NL zijn er juist genoeg gezinnen met 2 auto’s: een grotere auto voor het gezin en een klein boodschappenwagentje. Daar is deze Honda uitermate geschikt voor.
@berlinetta: zeker nog nooit in z-amerika geweest? Daar rijden in bijv Bogota, SP, Rio of Buenos Aires per stad al meer van dit soort boodschappenautos rond dan in heel NL en worden ze vaak nog ingezet als taxi ook!
@tvr1974: japan is nog zo een nietszeggend landje
@karhengst: ik ken maar weinig mensen die dit dagelijks rijden en degene die dat doen gaan dieselen…
@karhengst: man ik weet niet waar je het over hebt voor mij is 200km zat bereik….!
@dutchdriftking: Ja, knap om van een hip concept-karretje uiteindelijk toch weer met een trut-mobiel te komen.
Het kan aan mij liggen, maar dat tweede scherm helemaal rechts zit toch veel te ver van de bestuurder af om bruikbaar te zijn. Dan moet de bestuurder zijn hoofd wel erg ver wegdraaien om daarop iets goed te kunnen zien/lezen. Ja voor een spiegel moet je verder kijken, maar dat is toch anders dan iets op een scherm bekijken.
@hiostu: Is dat scherm niet bedoeld voor de passagier? Beetje zoals Porsche ook doet met de Taycan.
@berlinetta: Dat kon ik dus niet helemaal uit het artikel halen. Daar staat namelijk 2 schermen van 12″ voor besturing. Niet expliciet dat er eentje voor de mede passagier is. Ik mag hopen dat dit het is, maar ik zie er wel allerlei besturingselementen op staan die ik links niet zie zoals bluetooth en climate control. Misschien kun je het doorswipen of zo…
@hiostu: het ding heeft camera’s als buiten spiegels, dan weetje als het goed is ook waar dat scherm voor dient..
@raceface: Hij heeft het niet over het zwarte schermpje helemaal rechts, maar het scherm daarnaast.
Lang niet zo gaaf als die Urban EV, maar met een verlagingssetje en andere velgen kom je volgens mij weer aardig in de buurt. Ik hoop dan ook dat het een succes wordt.
@berlinetta: ach, heeft Mugen ook nog wat te doen 😆
@berlinetta: De auto is wel flink hoger en langer dan de concept. Op deze manier veel meer binnenruimte, maar wel minder mooi. Maar met dikke wielen en verlaging knapt een auto inderdaad meestal goed op. Moet je uiteraard wel voor de juiste wielen kiezen.
Kan iemand mij vertellen waarom cameraspiegels meerwaarde hebben t.o.v. de traditionele spiegel? Het is extra techniek, bij stuk gaan duurder om te repareren en het lijkt me dat het energie verbruikt, dus negatieve invloed op actieradius ..?
@jcjc: het lijkt mij meer energie sparen dan twee uitstekende spiegels op de auto te plaatsen ivm de stroomlijn. Die moet bij een electroauto altijd zo optimaal mogelijk zijn
@jcjc: als ik het goed zeg heb je juist een lagere stroomverbruik doordat de spiegels minder ver uitsteken waardoor de auto gestroomlijnder is.
@jcjc: dat wordt gecompenseerd door de verbeterde Cw-waarde gok ik?
@jcjc: Detectie, veiligheid, lage productiekost, stadsauto (lees: minder kans om je spiegel kwijt te zijn ’s ochtends).
@smallenginesmalld: of juist meer kans om je spiegel kwijt te zijn omdat dit dure techniek is. Soort van navi aan de buitenkant van je auto.
@jcjc: ik vraag me eigenlijk af of het echt duurder is dan de buitenspiegels van tegenwoordig. Een camera is niet zo heel kostbaar, terwijl een dimmende, verwarmde, electrisch verstelbare en inklapbare spiegel tegenwoordig boven de 1200 euro uit kan komen.
@hiostu:

Dit zijn geen standaard cameraatjes en schermpjes.
Deze dienen 100% te functioneren (veiligheidsaspect) en onder alle omstandigheden. Dus lage en hoge temperaturen, mogen niet beslaan, trillingen weerstaan, door de wasstraat kunnen en hogedrukreinigers. En dit soort spullen vind je dan niet voor een paar euro op Ali-express.
@hubert: ik begrijp dat het geen standaard cameratjes van 5 euro zijn. Voor 1200 euro heb je echter wel heel wat beter spul. Ik denk dat je voor 600 euro al heel erg ver bent. Dus daarom vraag ik me echt af of ze wel per se duurder zijn dan buitenspiegels met veel functionaliteit.

Of het fijner is dat laat ik nog in het midden. Zou het eerst moeten ervaren.
@hiostu: ook alleen maar omdat ze vaak sneuvelen..
@jcjc: De buren bij Autoweek waren er met de E-tron erg stellig over: Doe het jezelf niet aan.
@karhengst: Bij Youtube kanaal Fully Charged waren ze er wel enthousiast over bij de Honda.
@fanboy: Thx, ga ik kijken!
@jcjc: Het scheelt 5 tor 10% aan energie dat lijkt me genoeg reden. Audi gaf aan dat het bij de e-tron 10% zou schelen aan verbruik wat ik redelijk baud vind.
@jcjc: snachts heeft dit ook voordelen daar het beeld dan wordt opgewaardeerd dus er meer te zien is.
Ik vind de eerdere concept ook veel gaver, maar het is ondanks dat wel een leuk karretje geworden om te zien.
De beperkte range, (in de praktijk nog wel wat lager), zorgt er wel voor dat het louter een stadswagen is..
Ziet er knap uit voor een compacte stadsauto. Heel wat beter dan de Ka’s en Twingo’s. Interieur verrast me zeer. Gebruikte materialen lijken hoogwaardig. Met dat gezegd te hebben denk ik dat het een dure auto wordt, niet voor iedereen weggelegd.
Jammer van de bolling… juist dat plattere dak gaf de wagen cojones
Leuk karretje geworden. Nu nog een prijs van pakweg 20 mille en dan kan het wat worden. Alles daarboven is veel te hoog en gaat men standaard voor de typische Duitse alternatieven.
@jack_abarth: Ik had ergens gelezen dat Honda op een prijs van rond de 35 mille mikt. Gezien de materialen die gebruikt lijken te zijn en de techniek die erachter schuilgaat geen verkeerde prijs, maar nog altijd fors hoger dan een A of B segmenter op fossiele brandstoffen.
@edge: Ik denk dat vooral de private lease prijs van dit autootje belangrijk gaat worden. Niemand gaat die ding nieuw kopen als hij boven de 30k komt, maar lease zou wel mogelijk zijn. Zeker gezien de lage verbruikskosten.
Ik had begrepen dat het rond de 30k zou worden.
Ben bang dat dat teveel is.
@smiley70: betere koop als de elektrische Miniz
De eerste elektrobak waarvan ik meteen denk ‘ik wil ‘m’. Best lache voor de boodschapjes
Alles hangt af van de prijsstelling of dit een leuke EV stadsauto kan worden. Range vind ik dan helemaal niet zo belangrijk. De 108 van ons heeft denk ik nog nooit meer dan 100km op een dag gereden in de afgelopen 3 jaar. Gaat me meer dat het een leuke auto is voor redelijk geld. Helaas zie je in dit segment bij EVs nooit een open dakje. Vind ik echt een must-have voor zo’n karretje. Ik rij zomers met de 108 altijd met het dakje open. Heerlijk…
@bugboy: Open dak zal de range geen goed doen.
Cute af
Wat een ongelofelijk gaaf ding is toch. Hebb0n, hebb0n! Kijken wat de dealert voor de CR-Z terug gaat geven. Nou ja, eerst maar eens wachten wanneer en de prijs. Ben niet voor niets een Hollander. 😂
Aardig karretje, leuker dan een Zoë, maar je weet hoe het had kunnen zijn….. en dat blijft toch jammer.
Ik ben erg benieuwd naar de prijs. Honda weer dat mensen massaal vallen voor dit karretje en hebben zelfs te kennen gegeven dat ze daarop in zullen spelen. Dit kan natuurlijk een gigantisch verkoopsucces worden maar dat valt of staat uiteraard met de prijs. Of hij wordt bereikbaar en slaat gigantisch aan zoals de Fiat 500 deed/ doet, wat leuk zou zijn want ik vind het een gaaf karretje, of het eindigt a la Aston Martin Cygnet om maar eens wat te noemen.
Ik vind hem toch wel goed gelukt. Hopelijk slaat ‘ie aan en misschien zijn dit de soort wagentjes die mijn kinderen over 10 – 15 jaar voor een prikkie als eerste auto kopen.
Graag bij elk artikel over elektrische auto’s vermelden hoe het zit met oplaad snelheid dat is namelijk nog belangrijker dan topsnelheid en pk’s
Honda ook een samenwerking met BMW aangegaan? De I3 met ander hulsje. Bijna exact zelfde specs. Vraag blijft dan de prijs.
Leuk dingetje, maar de naam vind ik nogal raar. Gewoon “e”. Alsof er geen enkele ander elektrisch meer bijkomt. Logischer zou zijn een naam als “eCity” of zo, zodat ze nog kunnen volgen met een eSport, eCoupé, eCross, eTcetera…
@esprit_de_flandre: vooral doe eTcetetra klinkt me als muziek in de oren… een mysterieus concept 🙃
Ik vind het wel praktisch, zo’n aanrechtblad vóór in de auto. Kun je onderweg lekker de uitjes snipperen en de piepers jassen.

Maar ik zie de spoelbak nergens ….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).