• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda kan Mercedes dit jaar nog voorbijstreven

Auteur: jaapiyo, gepost 15 september 2019 om 19:59 – 15 Reacties

Braap


Althans, dat denkt Honda zelf.

Honda heeft de afgelopen jaren enorme vooruitgang geboekt met haar motor. Althans dat is de algemene gedachte in de paddock. Zeker is dat de Honda’s in ieder geval een stuk minder vaak in rook opgaan achterin de auto’s van Red Bull dan voorheen bij McLaren. Ook qua pure power lijkt er vooruitgang geboekt te zijn, hoewel dat er tijdens de race afgelopen weekend op het powercircuit van Monza niet echt uitkwam.

Aan het eind van de rit was Albon de best gekwalificeerde ‘Honda-man’ met een zesde plaats. Verstappen werd achtste, Kvyat moest zijn auto aan de kant zetten en Gasly haalde de top-10 niet. Voor alle coureurs (behalve Kvyat) zijn er redenen aan te geven waarom het zo liep, maar hoe dan ook hield het niet over. Hoe kijkt Honda zelf aan tegen de motorontwikkeling van dit jaar? AutoSportWeb sprak met Yasuaki Asagi, het hoofd van HRD’s power unit afdeling in Sakura, om dat eens te onderzoeken.

De eerste vraag is natuurlijk hoeveel pk de Honda PU nu levert, maar daar geeft de honcho natuurlijk geen antwoord op los van een besmuikt lachje en de mededeling dat dat geheim is. Wel wil Asagi iets zeggen over de ontwikkeling van de motor dit jaar tot nu toe:

Ik denk dat Spec-2 de nadruk legde op betrouwbaarheid. Spec-3 was een verbetering van de prestaties, vooral gericht op het verbeteren van de prestaties van turbo, met aan de kennis die we hebben vergaard met de Honda Jet. Bij Spec-4 hebben we met name de verbrandingsmotor zelf aangepakt.

Met betrekking tot Spec-4 heeft Asagi het idee dat er nog meer in het vat zit. Sterker nog, hij heeft goede hoop dat Honda nog dit seizoen Mercedes kan inhalen voor wat betreft de kracht van de krachtbron:

Mercedes en Ferrari bijhouden is altijd mijn doel geweest. Maar concreet is dit echter de eerste keer dat we gezien de data die we tijdens het seizoen verzameld hebben denken dat we Mercedes in kunnen halen. Het is moeilijk om te zeggen want zij ontwikkelen zich ook, maar de mogelijkheid bestaat. Ik denk dat het grote doel echter volgend jaar is. Ik wil me daar goed op voorbereiden.

Zoals algemeen wordt aangenomen werd de tweede iteratie van McLaren-Honda mede een fiasco door de eisen die McLaren stelde aan de (omvang van de) motor. Wellicht daarom vraagt de Japanse kwaliteitspublicatie ook nog even wat voor eisen Red Bull zoal aan de fabrikant stelt. Asagi:

Wat in de eerste helft van het seizoen het meest werd gevraagd, waren de prestaties in de kwalificatie. Recent gaat het vooral over de matige starts. Ik zei dat je dat samen moet oplossen (lacht). We delen hetzelfde idee van gezond verstand.

Tenslotte wil men in Japan natuurlijk graag horen of er in Suzuka gewonnen kan worden. De motorenhoncho sluit dat niet uit:

Als Honda wil ik daar goede resultaten behalen. Ik zie dat als het doel. Als we in de buurt van de toppers kunnen komen en het chassis goed is, is het niet vreemd om te winnen. Het hangt ook af van de groei bij de concurrentie. Als hun nieuwe specificaties beter worden dan ik denk, dan wordt het lastig.

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • Max Verstappen is sportman van het jaar 2021!
  • Max Verstappen wuift geruchten over Honda-bom weg
  • Vandaal besmeurt Mercedes met nummer 33 van Max Verstappen
    Vandaal besmeurt Mercedes met nummer 33 van Max Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Honda, Max Verstappen, motor, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « TopGear presentator zoekt naar relevantie, crasht
Volgend bericht: Ferrari blijft potentiële klanten expres teleurstellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    15 september 2019 om 20:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 september 2019 om 20:08

      @dutchdriftking: waarvan akte!

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        16 september 2019 om 15:18

        @jaapiyo: Jaapiyo is Kansenwijk op Dumpert?

        Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    15 september 2019 om 20:45

    Voorbijstreven…?… Streven kan altijd. ?

    Login om te reageren
  3. Dickie zegt

    15 september 2019 om 20:55

    Alles kan….. maar als het gebeurt is wat anders ik denk van niet.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    15 september 2019 om 21:12

    Laten we hopen dat deze meneer gelijk krijgt. Niet eens zo zeer voor Max maar ik ben gewoon voor meer actie op de baan vooraan dat leider net als vorige race van begin tot eind onder druk staat en met hand en tand zn positie moet verdedigen

    Login om te reageren
  5. sjonniedeluxe zegt

    15 september 2019 om 21:36

    Ik ruik een vleugje Abiteboul

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      15 september 2019 om 22:58

      @sjonniedeluxe: Tot nu toe hebben ze waargemaakt wat ze beloofden of zelfs meer, dus neig ik ze te geloven op hun woord. En dat zou mooi wezen!

      Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    15 september 2019 om 21:52

    Ik zou als doel stellen om Ferrari voorbij te gaan in vermogen volgend jaar. Dan ben je direct ook Mercedes voorbij…

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    15 september 2019 om 22:32

    Honda heeft zelfs het plan om de Spec-5 motor dit jaar nog te introduceren tijdens het race weekend.

    Login om te reageren
  8. rickthestig zegt

    15 september 2019 om 23:14

    Volgens mij is de Mercedes motor nu al niet heel veel beter dan de Honda. Alleen Ferrari is echt nog sneller maar dat kan ook weer aan het Aero pakket liggen. Ik denk dat er momenteel geen 50 pk verschil meer zit tussen de beste en de zwakste motor. Zelfs Renault heeft vooruitgang geboekt al gaan ze nog steeds regelmatig stuk.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      16 september 2019 om 03:11

      @rickthestig: idd het verschil tussen de motoren zal steeds kleiner worden. De efficiëntie is zo geoptimaliseerd dat een verschil van 50pk mij bijna niet meer mogelijk lijkt.

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      16 september 2019 om 08:32

      @rickthestig: Volgens mij is de Ferrari vooral met accelereren veel sneller. Dat krijg je niet voor elkaar met een aeropack.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        16 september 2019 om 13:27

        @karaya:
        Mwah, op Monza reden ze op het rechte stuk weg van de Mercedessen zonder DRS.
        Leclerc heeft gewonnen door hun topsnelheid als gevolg van power en/of gebrek aan luchtweerstand.

        Login om te reageren
  9. HZW zegt

    17 september 2019 om 17:54

    A.s. weekend maakt Red Bull Honda weer de dienst uit als het goed is, en Max behaald zijn 2de pole position.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North