Honda: “Motor van Verstappen zat echt op het randje”

Auteur: , 36 Reacties

Highway to the dangerzone.

Juichen

Het was een glorieuze zondag in de F1. Voor de neutrale fan, voor Max Verstappen, maar misschien nog wel meer voor Honda. De Japanse fabrikant heeft jarenlang doffe ellende achter de rug van het type waardoor Japanners zich normaal gesproken met liefde in het zwaard werpen. Maar dit keer zijn ze voorlopig doorgegaan met het avontuur in Japan. Via Toro Rosso kwam het team terecht bij Red Bull Racing. De twee partijen waren feitelijk tot elkaar veroordeeld, omdat Mercedes en Ferrari de Oostenrijkse renstal geen Power Units (PU) wilde leveren en de relatie tussen Red Bull en Renault op de klippen was gelopen.

Maar zo’n marriage of convenience hoeft dus niet altijd zo heel verkeerd te zijn, zo bleek afgelopen zondag. Tuurlijk, een zwaluw maakt geen zomer. Voor Red Bull is af en toe een race winnen niet voldoende en bij Honda wordt er intern nog steeds getwijfeld of men wel door moet gaan met de F1. Maar dat de zege beide partijen lucht geeft is een understatement. Dit is een keiharde hit pure zuurstof in de alveoli.

Honda’s honcho Toyoharu Tanabe was de gebraden haan en werd ondervraagd over wat deze winst voor hem en Honda betekent door de officiële website van de F1. Tanabe is blij maar houdt ook slagen om de arm. Hij verwacht niet dat dit nu de nieuwe norm is. Het doet hem vooral deugd dat Max’ motor in Oostenrijk heel bleef, want volgens de Japanner zat de power unit ‘op het randje’ qua koeling:

We were on the edge on terms of cooling. Of course, the high temperatures forced us to save the power unit. We tried to extract as much power as we could. I did not [expect to be competitive] like this, be so strong. From the previous races we could see a very strong Mercedes but sometimes we could compete with Ferrari. Differently, we showed the strongest performance against them, so I’m a bit surprised.

Inderdaad hadden scherpe observanten voorafgaand aan de race al opgemerkt dat veel teams extra inkepingen in hun motorkappen hadden gemaakt, als ware het met een schaar bewerkte peperdure spijkerbroeken. Dit had uiteraard tot doel om de verzengende hitte te compenseren voor hun PU’s. Goed voor de motor, niet zo goed voor de aerodynamische performance. Bij Red Bull Racing viel het echter wel mee met de extra ‘kieuwen’.

In de euforie zijn we het alweer bijna vergeten, maar de olifanten onder ons weten dan ook nog dat Max richting het einde van de race over de radio riep dat hij vermogen verloor. Hem werd verteld de motor op de stand ‘FAIL-3’ te zetten. Tanabe gaat echter niet in detail in op of dit iets te maken had met het feit dat de motor in zijn ogen ‘op de rand zat’. Wel wil hij even kwijt dat de zaken in Silverstone waarschijnlijk weer helemaal anders zullen zijn. Daarom moeten hij en zijn werkbijen volgens hem vooral hard blijven werken. Lijkt ons een strak plan…



36 reacties

Volgens Horner was er een kapotte sensor in de uitlaat. Fail 3 kon dit probleem omzeilen.
@bassx: ben geen technicus, maar zzit de sensor er puur om temperatuur van uitlaatgassen te meten en zo tot een conclusie te leiden of kan er iets mis gaan als de uitlaat te heet wordt, of.. 🤔
@drdre1: ook zuurstof om je vonk/inspuiting weer af te stellen (dacht ik)
@bassx: gewoon een kapotte lambdasonde. Dus ff een bluetooth dongel in die obd2-poort en resetten. Klaar.
@rrrobert: Doet wonderen bij elke 3e hands Golf of Fiesta … en Honda !
Dat is racen, het materiaal tot het uiterste uitwringen.
@monsieurleloure: precies, gewoon DWINGEN te presteren!! Tot het uiterste drijven!! Verrekte luie Honda motor!
Ik word echt blij van de foto van Toyoharu Tanabe op het podium. De vreugde en emotie bij de ceremonie na een overwinning na 13 jaar. Sport is dan zo mooi.
Mijn vriendin zat gister ook bij het randje
@cpp1: bij of op? Alsnog niet grappig.
@cpp1: Wil je erover praten?
@cpp1: tegen mij zei ze dat het meer aan jouw ondermaatse prestatie zat van de afgelopen 13 jaar. ;)
@jpoers: Cyrille heeft het inderdaad zwaar gehad de afgelopen jaren.
Precies wat ik gisteren al schreef:


rick-dos
01-07-2019 om 10:58 0 ANTWOORD RAPPORTEREN
@rednasnamsob: Even mijn aluhoedje op. Kijk er niet van op als er binnen nu en een paar races de motor van Verstappen ploft of wordt vervangen. Het zou mij namelijk niks verbazen als ze de Honda motor helemaal open hebben gezet waar ze dit normaal niet doen om de motor zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Waarom? Het is de RedBull-ring en RB wil daar natuurlijk kunnen scoren. Daarnaast is er blijkbaar twijfel ontstaan bij Honda of zij door willen gaan met dit F1 project. Met een goed resultaat kan dat natuurlijk de beslissing beïnvloeden.

Maar dat is puur mijn speculatie.
@rick-dos: jij krijgt een pluim!
@pielemuis: Dank u. Dank u. ;)
@Rick-dos: good busy😂
@Rick-dos: Dat is precies wat er gebeurd is. Mode 11 betekende motor volop open!
@bassx: Yep. Blijkbaar.
@rick-dos: De Spec-4 motor komt eraan, dat heeft Honda al gemeld, dus een gridstraf komt eraan, maar ook meer vermogen, meer entertainment en echt racen wordt dan weer zichtbaar.
Als Max in het project gelooft en Honda en Red Bull ook en hun best blijven doen, dan kan dat best nog wel een aantal mooie beelden en plaatjes opleveren in de nabije toekomst.
Afgelopen zondag heeft Max er persoonlijk voor gezorgd, dat Honda hun man hebben gevonden, om in de toekomst prijzen mee te behalen en aanziien terug te winnen, want dat is van Japanners willen, aanzien, erkenning en daar winst uit behalen.
Vreemd artikel. Niet alleen zit Kenny Loggins nu in mijn hoofd (waarvoor dank) de titel zegt dat het qua koeling op het randje zat (gezien de woordkeus voor “of course” viel het eigenlijk wel mee) maar het echte nieuws, dat de Honda man Tanabe totaal verrast was dat ze opeens de snelste konden zijn, wordt niet genoemd.
@mashell: klopt. Sorry. Volgende keer zal ik er weer iets meer klikbeet van maken. Iets van ‘BREEK: Honda had overwinning NOOIT verwacht’ of zoiets.
@jaapiyo: You’re damned if you do, and you’re damned if you don’t !
Zo hoort het ook, op het randje presteren boord bij elke top sport, dat is huist de kunst. Maar de motor van MB stond ook op het randje van overhitten maar presteerde duidelijk een stuk minder in de hitte dus alsnog een dikke pluim voor Honda en RB.

RB en Honda hadden al aangegeven dat ze een grid straf zullen incasseren later dit seizoen en de spec 4 motor komt ook in de auto later dit jaar dus waarom op safe spelen?
@sketcher: Honda heeft misschien meer risico genomen voor deze eenmalige kans wat ze later in het jaar op een blow-up komt te staan. Nou komt die grid penalty er toch nog aan dus is het hopen dat ze niet teveel van de motor hebben gevraagd.

Mercedes staat er misschien anders in.
Honda zegt dat de motoren 7 races meekunnen. Deze is nu natuurlijk bovenmatig belast, dus dat zal wat races schelen. Dus na de spec 4 komt er denk ik ook nog een spec 5 aan.
Wat het kampioenschap betreft doet RB dit jaar er voor spec en bonen mee.

Sorry voor die laatste opmerking.
Heeft Max al een standbeeld voor Honda HQ gekregen?
@gulli: I see what you did there.
@gulli: Sorry, die opmerking was voor @pomoek. De koffie was nog niet voldoende aangesproken.

P.S.: Komt er OOIT nog een edit-functie, of liever gewoon fatsoenlijke forumsoftware?!
@Klojum: mag ik er ook een? Met melk aub!
@klojum: 😁
@Klojum: kan gemaakt worden
Minder extra (nood) sleuven in de body bij Red Bull dan andere teams + goed prestaties qua snelheid en wegligging + geen ‘plof’ of grintbak = Red Bull heeft de koeling beter voor elkaar en hoeft bij hoge buitentemperaturen niet 6 maanden windtunnel tests niet te vernaggelen met een dremel?
@lucasspeedo: Of ze zijn veel te voorzichtig geweest bij zowel Honda als Red Bull met de koeling en moeten daarvoor betalen bij de overige 18(?gokje) races die niet bij subtropische temperaturen op hoogte worden gereden. Als ze met de beker op het podium staan op het einde van het seizoen zal het Mercedes en Hamilton niet veel kunnen schelen dat ze een paar races hebben moeten weggeven om de rest met overmacht te kunnen winnen.
Erg goede column weer van Jolyon Palmer. Enjoy!
https://www.bbc.com/sport/formula1/48849024
FAIL 3 reset een sensor, is geen motorsetting…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).