• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda: “Motor van Verstappen zat echt op het randje”

Auteur: jaapiyo, gepost 2 juli 2019 om 21:50 – 36 Reacties

Juichen


Highway to the dangerzone.

Het was een glorieuze zondag in de F1. Voor de neutrale fan, voor Max Verstappen, maar misschien nog wel meer voor Honda. De Japanse fabrikant heeft jarenlang doffe ellende achter de rug van het type waardoor Japanners zich normaal gesproken met liefde in het zwaard werpen. Maar dit keer zijn ze voorlopig doorgegaan met het avontuur in Japan. Via Toro Rosso kwam het team terecht bij Red Bull Racing. De twee partijen waren feitelijk tot elkaar veroordeeld, omdat Mercedes en Ferrari de Oostenrijkse renstal geen Power Units (PU) wilde leveren en de relatie tussen Red Bull en Renault op de klippen was gelopen.

Maar zo’n marriage of convenience hoeft dus niet altijd zo heel verkeerd te zijn, zo bleek afgelopen zondag. Tuurlijk, een zwaluw maakt geen zomer. Voor Red Bull is af en toe een race winnen niet voldoende en bij Honda wordt er intern nog steeds getwijfeld of men wel door moet gaan met de F1. Maar dat de zege beide partijen lucht geeft is een understatement. Dit is een keiharde hit pure zuurstof in de alveoli.

Honda’s honcho Toyoharu Tanabe was de gebraden haan en werd ondervraagd over wat deze winst voor hem en Honda betekent door de officiële website van de F1. Tanabe is blij maar houdt ook slagen om de arm. Hij verwacht niet dat dit nu de nieuwe norm is. Het doet hem vooral deugd dat Max’ motor in Oostenrijk heel bleef, want volgens de Japanner zat de power unit ‘op het randje’ qua koeling:

We were on the edge on terms of cooling. Of course, the high temperatures forced us to save the power unit. We tried to extract as much power as we could. I did not [expect to be competitive] like this, be so strong. From the previous races we could see a very strong Mercedes but sometimes we could compete with Ferrari. Differently, we showed the strongest performance against them, so I’m a bit surprised.

Inderdaad hadden scherpe observanten voorafgaand aan de race al opgemerkt dat veel teams extra inkepingen in hun motorkappen hadden gemaakt, als ware het met een schaar bewerkte peperdure spijkerbroeken. Dit had uiteraard tot doel om de verzengende hitte te compenseren voor hun PU’s. Goed voor de motor, niet zo goed voor de aerodynamische performance. Bij Red Bull Racing viel het echter wel mee met de extra ‘kieuwen’.

In de euforie zijn we het alweer bijna vergeten, maar de olifanten onder ons weten dan ook nog dat Max richting het einde van de race over de radio riep dat hij vermogen verloor. Hem werd verteld de motor op de stand ‘FAIL-3’ te zetten. Tanabe gaat echter niet in detail in op of dit iets te maken had met het feit dat de motor in zijn ogen ‘op de rand zat’. Wel wil hij even kwijt dat de zaken in Silverstone waarschijnlijk weer helemaal anders zullen zijn. Daarom moeten hij en zijn werkbijen volgens hem vooral hard blijven werken. Lijkt ons een strak plan…

Ook interessant!

  • Verstappen rijdt witte RB16B
    Verstappen rijdt witte RB16B dit bijzondere weekend
  • Video: Verstappen op Zandvoort
  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • motor Verstappen helemaal afgeschreven
    Motor Verstappen afgeschreven, wissel onvermijdelijk

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Honda, Max Verstappen, motor, Racing, Red Bull Racing, toyoharu-tanabe

Vorig bericht: « Kies maar: Porsche GT4, of GT4 + Boxster?
Volgend bericht: Officieel: dit is de nieuwe BMW X6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bassx zegt

    2 juli 2019 om 22:02

    Volgens Horner was er een kapotte sensor in de uitlaat. Fail 3 kon dit probleem omzeilen.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      2 juli 2019 om 22:46

      @bassx: ben geen technicus, maar zzit de sensor er puur om temperatuur van uitlaatgassen te meten en zo tot een conclusie te leiden of kan er iets mis gaan als de uitlaat te heet wordt, of.. ?

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        2 juli 2019 om 22:57

        @drdre1: ook zuurstof om je vonk/inspuiting weer af te stellen (dacht ik)

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 juli 2019 om 22:47

      @bassx: gewoon een kapotte lambdasonde. Dus ff een bluetooth dongel in die obd2-poort en resetten. Klaar.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        3 juli 2019 om 11:25

        @rrrobert: Doet wonderen bij elke 3e hands Golf of Fiesta … en Honda !

        Login om te reageren
  2. monsieurleloure zegt

    2 juli 2019 om 22:56

    Dat is racen, het materiaal tot het uiterste uitwringen.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      3 juli 2019 om 06:05

      @monsieurleloure: precies, gewoon DWINGEN te presteren!! Tot het uiterste drijven!! Verrekte luie Honda motor!

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    2 juli 2019 om 22:57

    Ik word echt blij van de foto van Toyoharu Tanabe op het podium. De vreugde en emotie bij de ceremonie na een overwinning na 13 jaar. Sport is dan zo mooi.

    Login om te reageren
  4. cpp1 zegt

    2 juli 2019 om 23:32

    Mijn vriendin zat gister ook bij het randje

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      3 juli 2019 om 02:20

      @cpp1: bij of op? Alsnog niet grappig.

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      3 juli 2019 om 06:05

      @cpp1: Wil je erover praten?

      Login om te reageren
    • jpoers zegt

      3 juli 2019 om 07:58

      @cpp1: tegen mij zei ze dat het meer aan jouw ondermaatse prestatie zat van de afgelopen 13 jaar. ;)

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        3 juli 2019 om 12:07

        @jpoers: Cyrille heeft het inderdaad zwaar gehad de afgelopen jaren.

        Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    2 juli 2019 om 23:38

    Precies wat ik gisteren al schreef:

    rick-dos
    01-07-2019 om 10:58 0 ANTWOORD RAPPORTEREN
    @rednasnamsob: Even mijn aluhoedje op. Kijk er niet van op als er binnen nu en een paar races de motor van Verstappen ploft of wordt vervangen. Het zou mij namelijk niks verbazen als ze de Honda motor helemaal open hebben gezet waar ze dit normaal niet doen om de motor zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Waarom? Het is de RedBull-ring en RB wil daar natuurlijk kunnen scoren. Daarnaast is er blijkbaar twijfel ontstaan bij Honda of zij door willen gaan met dit F1 project. Met een goed resultaat kan dat natuurlijk de beslissing beïnvloeden.

    Maar dat is puur mijn speculatie.

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      3 juli 2019 om 00:05

      @rick-dos: jij krijgt een pluim!

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        3 juli 2019 om 00:09

        @pielemuis: Dank u. Dank u. ;)

        Login om te reageren
        • rednasnamsob zegt

          3 juli 2019 om 10:31

          @Rick-dos: good busy?

          Login om te reageren
    • bassx zegt

      3 juli 2019 om 00:08

      @Rick-dos: Dat is precies wat er gebeurd is. Mode 11 betekende motor volop open!

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        3 juli 2019 om 00:09

        @bassx: Yep. Blijkbaar.

        Login om te reageren
    • loutervanplezier zegt

      3 juli 2019 om 01:38

      @rick-dos: De Spec-4 motor komt eraan, dat heeft Honda al gemeld, dus een gridstraf komt eraan, maar ook meer vermogen, meer entertainment en echt racen wordt dan weer zichtbaar.
      Als Max in het project gelooft en Honda en Red Bull ook en hun best blijven doen, dan kan dat best nog wel een aantal mooie beelden en plaatjes opleveren in de nabije toekomst.
      Afgelopen zondag heeft Max er persoonlijk voor gezorgd, dat Honda hun man hebben gevonden, om in de toekomst prijzen mee te behalen en aanziien terug te winnen, want dat is van Japanners willen, aanzien, erkenning en daar winst uit behalen.

      Login om te reageren
  6. mashell zegt

    2 juli 2019 om 23:44

    Vreemd artikel. Niet alleen zit Kenny Loggins nu in mijn hoofd (waarvoor dank) de titel zegt dat het qua koeling op het randje zat (gezien de woordkeus voor “of course” viel het eigenlijk wel mee) maar het echte nieuws, dat de Honda man Tanabe totaal verrast was dat ze opeens de snelste konden zijn, wordt niet genoemd.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 juli 2019 om 00:54

      @mashell: klopt. Sorry. Volgende keer zal ik er weer iets meer klikbeet van maken. Iets van ‘BREEK: Honda had overwinning NOOIT verwacht’ of zoiets.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        3 juli 2019 om 11:30

        @jaapiyo: You’re damned if you do, and you’re damned if you don’t !

        Login om te reageren
  7. Design_Driven zegt

    3 juli 2019 om 07:45

    Zo hoort het ook, op het randje presteren boord bij elke top sport, dat is huist de kunst. Maar de motor van MB stond ook op het randje van overhitten maar presteerde duidelijk een stuk minder in de hitte dus alsnog een dikke pluim voor Honda en RB.

    RB en Honda hadden al aangegeven dat ze een grid straf zullen incasseren later dit seizoen en de spec 4 motor komt ook in de auto later dit jaar dus waarom op safe spelen?

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      3 juli 2019 om 08:49

      @sketcher: Honda heeft misschien meer risico genomen voor deze eenmalige kans wat ze later in het jaar op een blow-up komt te staan. Nou komt die grid penalty er toch nog aan dus is het hopen dat ze niet teveel van de motor hebben gevraagd.

      Mercedes staat er misschien anders in.

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    3 juli 2019 om 09:19

    Honda zegt dat de motoren 7 races meekunnen. Deze is nu natuurlijk bovenmatig belast, dus dat zal wat races schelen. Dus na de spec 4 komt er denk ik ook nog een spec 5 aan.
    Wat het kampioenschap betreft doet RB dit jaar er voor spec en bonen mee.

    Sorry voor die laatste opmerking.

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    3 juli 2019 om 09:34

    Heeft Max al een standbeeld voor Honda HQ gekregen?

    Login om te reageren
    • Klojum zegt

      3 juli 2019 om 09:54

      @gulli: I see what you did there.

      Login om te reageren
      • Klojum zegt

        3 juli 2019 om 09:56

        @gulli: Sorry, die opmerking was voor @pomoek. De koffie was nog niet voldoende aangesproken.

        P.S.: Komt er OOIT nog een edit-functie, of liever gewoon fatsoenlijke forumsoftware?!

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          3 juli 2019 om 10:20

          @Klojum: mag ik er ook een? Met melk aub!

          Login om te reageren
        • pomoek zegt

          3 juli 2019 om 10:29

          @klojum: ?

          Login om te reageren
        • blackmilo zegt

          3 juli 2019 om 16:19

          @Klojum: kan gemaakt worden

          Login om te reageren
  10. lucasspeedo zegt

    3 juli 2019 om 11:23

    Minder extra (nood) sleuven in de body bij Red Bull dan andere teams + goed prestaties qua snelheid en wegligging + geen ‘plof’ of grintbak = Red Bull heeft de koeling beter voor elkaar en hoeft bij hoge buitentemperaturen niet 6 maanden windtunnel tests niet te vernaggelen met een dremel?

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      3 juli 2019 om 13:29

      @lucasspeedo: Of ze zijn veel te voorzichtig geweest bij zowel Honda als Red Bull met de koeling en moeten daarvoor betalen bij de overige 18(?gokje) races die niet bij subtropische temperaturen op hoogte worden gereden. Als ze met de beker op het podium staan op het einde van het seizoen zal het Mercedes en Hamilton niet veel kunnen schelen dat ze een paar races hebben moeten weggeven om de rest met overmacht te kunnen winnen.

      Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    3 juli 2019 om 12:55

    Erg goede column weer van Jolyon Palmer. Enjoy!
    https://www.bbc.com/sport/formula1/48849024

    Login om te reageren
  12. basjaski zegt

    3 juli 2019 om 16:00

    FAIL 3 reset een sensor, is geen motorsetting…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North