
Alles splinternieuw.
Onlangs trok Porsche het doek af van de nieuwe Porsche Cayman GT4, deze keer op basis van de zogeheten ‘718’ generatie (rijtest). Tot hun eindeloze credit heeft Porsche ervoor gekozen ook de nieuwe GT4 weer uit te rusten met een atmosferische zescilinder. Dat kenmerkende ingrediënt van de GT4 leek even twijfelachtig te zijn, omdat de normale 718’s inzetten op vierpits boxer-motoren met turbo. Bij ‘echte’ autoliefhebbers kon de vlag dus uit.
Helaas heeft deze fantastische beslissing voor de Nederlandse autofan wel een nadeeltje. De GT4 wordt hierdoor namelijk keihard geraakt door ons volstrekt uit de klauwen gelopen belastingsysteem op auto’s. Het prijspunt van de auto wijkt daardoor aanzienlijk af van hoe Porsche het ongeveer bedoelt had: de vanafprijs gaat bij ons met de vaste kosten voor aflevering erbij over de anderhalve ton heen. Zelfs de betere tandarts moet toch flink even doorbuffelen om dat opzij te zetten voor een auto.
Dik een derde deel van de ruim 150.000 Ekkermannen die je in Nederland moet aftikken voor een GT4 bestaat uit CO2 tax. Daarnaast betaal je natuurlijk ook nog gewoon de BTW. Misschien is de verhouding belasting-nieuwprijs niet zo flagrant als bij de Nissan 370Z, Subaru WRX STI of Ford Mustang GT, maar WLTP-effect ontkenner Menno Snel is toch een flinke klier waar het gaat om het plezier van de GT4.
Zo vroeg ik me bij het lezen van de Duitse prijs van de GT4 (96.206 Euro voor exact dezelfde auto waar wij 151.400 Euro voor moeten betalen) opeens af of je voor het verschil in Duitsland een nieuwe 718 Boxster kan kopen. In Nederland is de Boxster er namelijk vanaf 85.300 Euro, maar ook die prijs ligt in Die Heimat dankzij minder belasting natuurlijk een flink stuk lager.
Een blik op de prijslijst leert dat het bedrag bij onze Oosterburen voor een instap-Boxster op een schappelijke 57.531 Euro ligt. Dus heb ik de oude Casio er eens bij gepakt: 96.206 + 57.531 = 153.737 Euro. We betalen dus bíjna een splinternieuwe Boxster op witte platen voor enkel de gele platen op een GT4. Dus kies maar: krom liggen voor een gele plaat, of linea recta naar de Nonnen van Vught om Duits te leren?
Voel altijd medelijden als zuiderbuur, maarja wij moeten sneller een nieuwe auto kopen wegens wegenkwaliteit ;)
@bcbraems: dat niet alleen, je betaalt ook meer inkomstenbelasting in België. Onderaan de streep verschillen de cost of living echter niet zoveel.
@camber24: het is kiezen tussen een automobiel opgerekte anus of een bij je verloning opgerekte anus.
Jullie kunnen dan kiezen om geen auto te kopen, wij Belgen enkel voor armoede of fraude ?
@camber24: inkomstenbelasting is vooral voor ‘gewone’ mensen een probleem. En die kopen nu eenmaal niet zo snel een auto van 150k. Ondernemers hebben meerdere opties om aan die zware belasting te ontkomen.
Die CO2 taks is schandalig bij jullie .
Pas als er belasting geheven gaat worden op klagen en zeggen dat het gras aan de overkant groener is en dat dat allemaal komt door de grote boze roverheid (sic) zal het hier te lande ècht pijn gaan doen.
@vaakbenjetebang: nee joh, als klagen geld kost dan stoppen we daar subiet mee!
@rijnounsdoor: Precies. Zoals heroïnejunkies ook op ìeder moment kunnen stoppen. Als ze zouden willen.
@vaakbenjetebang: en dan nog belasting heffen op overal een mening over hebben… gelijk alle psychiatrische ziekenhuizen vol ??
@tjorque: Dan graag wel een toptarief op matig of zelfs in het geheel niet geïnformeerde onderbuikmeninkjes!
Doei @Jaapiyo ;)
Maar ben er wel mee eens dat de prijzen behoorlijk uit de pan rijzen met de co2 heffingen…
@reactief: 1 Europa, dat is wel zo makkelijk
Leuk naar Duitsland verhuizen…
Die GT4 is daar misschien zo’n 40% goedkoper…
Maar voor een kilo koffie betaal je dankzij de Kaffeesteuer maar liefst twee keer zoveel!!! Dat is het dubbele!!!
Dan vallen de belastingen hier in Nederland nog wel mee…
I
@moveyourmind: Laat ik nu net geen koffie drinken, maar wel zijn van de GT4…
@moveyourmind: voor de winst die je maakt op de GT4 door naar Duitsland te verhuizen drinken je de rest van je leven koffie en maak je nog winst
Jaren de regering uit zitten lachen omdat ze een onrealistische meetmethode gebruikte voor het verbruik van auto te meten. Wat waren ze toch dom in Den Haag. Gaat Den Haag ineens de daadwerkelijke verbruik cijfers gebruiken staan we ineens te janken.
Had dan maar je bakkes gehouden denk ik dan…
@Rick-dos: Inderdaad! Roep ik al jaren. Die Hollanders die liepen te janken dat de verbruikscijfers zo afweken… thanks hè!
@Rick-dos: jup. Mooi eh, al die Hollanders klagen dat ze de beloofde 1op20 niet haalden met hun spaardieseltje, en nu zijn ze blij want de wltp is wel haalbaar. Alleen nu weer janken dat t allemaal veel duurder is. St.mm.r.kk.n
@rick-dos: kom op bro, je weet dat het zo niet werkt. De overheid heeft al die tijd gewoon een arbitraire prijs op elke gram co2 gezet om een x bedrag binnen te harken. Vandaar dat de prijzen voor elke gram ook een aantal keer door gezichteloze mannen in grijze pakken zorgvuldig is bijgesteld (lees: gestegen) toen auto’s op papier zuiniger werden, anders zouden de inkomsten terugvallen. Vandaar ook dat de overheid aanvankelijk beloofd heeft dat wltp veroorzaakte stijgingen gecompenseerd zouden worden. Die uitstoot heeft er helemaal niks mee te maken, het is gewoon een vervanging van de goede oude (door de eu illegaal verklaarde) BPM.
Nu zijn ze echter zo brutaal geworden dat ze menen die belofte (co2mpas) niet na te hoeven leven.
Ws zaterdag nog even in Duitsland, heb meerdere Coxsters zien rijden daar, terwijl ik er in NL zelden eentje zie(van de nieuwe(re) generaties).
Uitstoot die in Duitsland wordt uitgestoten werd ook zo mooi opgevangen aan de grens, wist niet wat in meemaakte..??♂️
Liever ook geen CO2 tax maar aan de andere kant hebben wij weer voordelen. En als je een ton kunt dokken dan ben je sowieso al goed bezig dus kan die 30K er ook nog wel bij toch!?!
@mwti: Wat kortzichtig.
@mwti: je hebt wel gelijk. Gemiddeld genomen is de belastingdruk in Nederland niet hoger dan in omliggende landen. Zo betaal je (gemiddeld) in bijvoorbeeld Denemarken, Zweden, Frankrijk of België meer belasting dan in Nederland of Duitsland. Ja, de heffingen op auto’s zijn (absurd) hoog, maar andere belastingen zijn weer een stuk lager in verhouding tot ons bruto binnenlands product.
@sirprize: en toch hebben de door jou genoemde landen meer koopkracht. Hou zou dat nou toch komen…
@lekbak: Koopkracht heeft betrekking op de burgers….. Dus een land heeft geen koopkracht. Wel een begrotingstekort of overschot. Laten wij nu een enorm overschot hebben. Koopkracht van de Nederlander is denk ik relatief goed. Prijzen zijn hoog hier maar dat geldt ook voor de salarissen.
@mark997gt3: je moet minder denken en meer weten ;-). De koopkracht in Nederland is slecht. De meeste landen in de eu hebben een hogere koopkracht.
En koopkracht is ook het enige wat er toe doet. Een land bestaat uit burgers, niet uit een begroting. Zelf de rijkdom van Nederland bestaat voor een groot gedeelte niet. Dat is dan ons pensioen, 1200 miljard euro’s waar we nog geen brood van kunnen kopen. Allemaal statistiek wat niks zegt over hoeveel de burger nu te besteden heeft.
@mwti: met die 30k had je ook uit eten kunnen gaan bij lokale restaurants. Of de lokale meubelboer van klandizie kunnen voorzien i.p.v. toch maar naar die goedkopere keten in de volgende stad te gaan.
Allemaal geld wat uit de economie wordt introkken en direct naar de overheid gaat, i.p.v. via de middenstand die er wat van meepikt en daar dan afdracht over doet.
@karhengst: ik heb het liever ook niet maar je hypotheekrente aftrek is toch ook wel fijn? En kind gebonden budget en kinderbijslag en een uitkering en de vpb is relatief laag, investeringsaftrek etc.
Was er niet iets met 2000km er mee rijden en dan als “gebruikt” invoeren bij de RDW?
@technofreak: Afleveren bij Porsche Essen, dan een weekend Wenen en omgeving en op maandag terug naar de RDW in NL.
@technofreak: nog anders kopen in Nederland. Op Duitse platen zetten. (De Nederlandse prijzen zonder belastingen zijn vaak goedkoper dan elders in Europa, juist door de hoge belasting) en dan je rondje rijden en invoeren.
Maar opzich als je aan Duitse platen kan komen heb je geen Nederlandse meer nodig.
@tsteg: idd niet zo moeilijk om ergens een brievenbus adresje op te zetten. Idd klein risico. Maar belastingdienst is chronisch understaffed. Ik zou het risico wel nemen!
@technofreak: Als je een paar extra rondjes maakt zodat je aan de 6000 km komt en die terugkeer op maandag 6 maanden kunt rekken dan hoef je niet meer de volledige bpm en btw te betalen.
@technofreak: je vergeet ‘m nog 7 jaar in de garage te zetten. BPM schrijf je af in 84 maanden.
@technofreak: dat scheelt je hooguit €2000,- dus niet echt de moeite waard.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ich lerne gerne gleich Deutsch!
Bitte gibt mir die beide Autos!
En dat terwijl men /- 10 jaar geleden had beloofd de mrb langzaam aan af te gaan schaffen…
Tja, dan maar een oude kopen en modificeren…
Wat nog wel een businessmodel kan zijn. Verhuis voor 1 jaar naar Duitsland en koop daar na een half jaar een auto met veel BPM. Bijvoorbeeld deze GT4. Na dat jaar verhuis je terug en zet je de auto op NL kenteken met vrijstelling van BPM. In de basis zit er geen limiet aan het aantal auto´s dat je dan gratis mee mag nemen. In NL moet je er dan nog een jaartje in rijden maar je hebt op die manier wel 53K bespaart in 1 jaar tijd.
53K is ongeveer 100K bruto inkomen en dat zonder te werken…..
OK, er zitten nog wel wat haken en ogen aan…
Of nieuwe optie, verhuis naar de VS:
Cayman GT4 kost hier $99k en Boxter begint bij $59k
Omgerekend naar euros is dat +/- 140k euros