Russische wapenfabrikant wil Elon Musk aanpakken

Auteur: , 33 Reacties

Althans, zijn auto's. Iedereen vindt Musk een lieverd.

Kalashnikov CV-1

De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla mag wel gaan oppassen, want de concurrentie komt links en rechts opzetten. Het meeste heeft Tesla te vrezen van andere premium automerken als Jaguar (I-PACE), Audi (E-Tron) en Porsche (Taycan). Daar komt een vierde bij, want ook de Russen zien het wel zitten om een extreem hippe en duurzame auto te bouwen. Het zijn niet de minste Russen, want het gaat om Kalashnikov. Inderdaad, de bouwers van misschien wel het beroemdste wapen allertijden: de Avtomat Kalashnikov, model 47 ofwel de AK-47. Een meesterwerkje van metaal en hout dat door het simpele doch effectieve ontwerp uitgroeide tot de favoriet van menig leger.

Nu wil het merk een graantje meepakken van het succes omtrent de elektrische auto. Het resultaat is de CV-1 concept en heel oneerbiedig ziet het eruit als een opgepimpte Lada stationwagon. Waarschijnlijk zitten we er volkomen naast en is dit een hommage aan een obscure, Russische automobiel waarvan @dizono een schaalmodel op zijn bureau heeft staan.

De specificaties zijn niet bijzonder indrukwekkend, maar ook niet echt slecht. Zo moet de auto 350 km op een lading elektrosap kunnen rijden. Qua prestaties worden er geen uitspraken gedaan. Wel wordt er gezegd dat Kalashnikov met deze CV-1 het Tesla bijzonder lastig wil gaan maken. Kalashnikov is al langer aan het kijken hoe ze hun activiteiten kunnen uitbreiden met het produceren van goederen van consumenten.

Met dank aan iedereen voor de tips!



33 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Als Kalashnikov auto’s bouwt zoals ze vuurwapens bouwen dan kan het niet anders dan een succes worden. Met het uiterlijk zit het zo wel snor, dat is 100x beter dan wat tesla verkoopt. Al had ik bij Kalashnikov eigenlijk meer een auto a UAZ 469 of 452 verwacht.
@robert110: de ak47 is vooral populair omdat het allemaal niet zo nauw luistert. Relatief veel speling. Daarom doen ze het in zanderige gebieden nog. Lijkt me niet perse een goed voorteken.
@sjonniedeluxe: dat ze het altijd doen? ;-)
@sjonniedeluxe: Ak’s doen ’t vrijwel altijd. Er een doel mee raken op grotere afstand is een heel verhaal. Het is (gelukkig voor ’t Westen) meer een spreidingswapen dat heet lood globaal
@henk_he: in de richting stuurt waar je richt (sorry, te snel geklikt)
@robert110: Inderdaad, nu er naast AK47’s ook steeds meer auto’s gebruikt worden voor terroristische aanslagen moet hier zeker een markt voor zijn.
Hihi haha. Best dapper zo’n statement.
Deze auto is slecht voor de gezondheid van Musk. Krijgt-ie buikkramp van. Van het lachen.
Beetje vroege 1 april grap?
Mooi hoor, deze KaDafschnikov:

https://goo.gl/images/rVFDyt

Het lijkt misschien vreemd dat een wapenfabrikant auto’s bouwt, maar ook het Oostenrijkse Steyr, waar o.a. de G-klasse gebouwd wordt, is ooit begonnen als wapenfabrikant. En is dat geloof ik nog steeds. En het brave Saab maakte niet alleen maar gevechtsvliegtuigen, maar een heel arsenaal aan militaire wapens:

https://saab.com/land/
@moveyourmind: Daar wordt ook de i-Pace in elkaar gezet!
@moveyourmind: Alsook het Belgische FN.
@moveyourmind: Alsook het Belgische FN.
@moveyourmind: Skoda heeft ook een hele range tanks gebouwd (net als Renault overigens, zei het onder dwang). De bekende Zero-kamikaze toestellen waren van Mitsubishi, BMW leverde nog wel eens een motor aan een vliegtuigbouwer en zo zijn er volgens mij wel meer fabrikanten die strijdwaardige krachten hebben geleverd. Toch lijken het tegenwoordig allemaal relatief onschuldige autobouwers te zijn 😊

Ben wel benieuwd hoe snel een moderne fabriek tegenwoordig omgebouwd kan worden tot oorlogsfabriek. Ik denk dat dat nog knap lastig is. Vroeger had je gewoon grote machines en arbeidskrachten die over het algemeen met grote zware materialen iets bruikbaars konden maken. Nu is het allemaal tot op de millimeter nauwkeurig voorbereid.
Ziet eruit als een uit de hand gelopen tuningproject. Als ik de voorwielen zo zie denk ik dat ’t ding alleen maar rechtdoor kan.
Dat horen we al jaren, dat de tesla killers eraan komen. Eerst maar eens daadwerkelijk zien.
Wat rij jij? Een Kalashnikov!
@ikleesookoverautos: die dingen schieten echt vooruit!
Lada…. dit is natuurlijk een Moskvich 426, ooit nog in België geassembleerd als Scaldia.
@Dizono: volgens mij is het een Korsakov….
@dizono:
100% gelijk, de Scaldia fabriek stond aan de Schelde en daar komt de Latijnse naam voor de Moskvitch vandaan
Hier de obligate foto’s van het origineel. De estate/break/shooting brake versie Komrad !
http://sovauto.su/moskvich/?photo=426
@desjonnies: eigenlijk best wel een coole bak.
@Dizono: De grote vraag is dan natuurlijk…: Heb je daar een schaalmodel van op je bureau staan? :)
@potver7: nou, ik moet tot mijn grote spijt bekennen dat dit toch geen Moskvich is, maar een daarop gebaseerde Izh 2125. Soort shooting brake avant la lettre

http://img03.platesmania.com/160831/o/8885794.jpg
best wel een cool ding om te zien
En dan de AK’s optioneel leverbaar!
Het is ‘avtomat KalashnikovA’.
Had er liever een verbrandingsmotor in gezien, die zou zo ongeveer klinken bij de toerenbegrenzer:”krakakakakakaka”
@Willeme gaat nu veel te ver door de Niva hier mee te vergelijken! Dit lijkt meer op een Ranchero uit de jaren ’70, maar dan verfraaid (lees: versjonnied) door een beginnende Customs-boer.
Geen opgepimte Lada maar een gepimpte Izh 2125. Leuk ding! Zo wil ik wel elektrisch gaan rijden.
@mrweird: dat zegt @dizono hierboven toch ook.
Die dunne raamstijlen gaan nooit genoeg ruimte bieden voor de tegenwoordig verplichte kooiconstructie en airbags. Daarnaast zijn zowel de rechtopstaande vooruit, het rechte front en de tot de voorzijde doorlopende motorkap niet conform de regeltjes voor voetgangerveiligheid.

Dus grappig ding, maar de productieversie gaat hier sowieso totaal niet op lijken, althans niet als ze ‘m ook hier willen verkopen.
@dondeboer: Только в России

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).