• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda’s nieuwe Hot Hatch is erg smakelijk

Auteur: willeme, gepost 22 april 2018 om 21:01 – 28 Reacties

Honda Small RS Concept


Dikke bumperkit, grote velgen en enorme spoiler? Check!

Honda heeft het op het moment niet bijzonder gemakkelijk in Nederland. Een vlugge blik op de site leert ons dat er op dit moment slechts vier (4!) modellen leverbaar zijn bij het voorheen Japanse equivalent van BMW en Alfa Romeo. Je weet wel, merken die net even wat meer aandacht schenken aan een blije bestuurder met uitstekende rijeigenschappen. Nu zullen de meeste mensen die een nieuwe Honda kopen uitermate tevreden zijn over hun aanschaf, maar laten we eerlijk zijn: de meeste modellen spreken niet bij de liefhebber tot de verbeelding.

De Honda Jazz is een prima kleintje, maar niet spannend. Hetzelfde geldt in het kwadraat voor de HR-V en de CR-V. Twee crossovers die nergens in verrassen, behalve in niet kapot gaan en best duur zijn. Gelukkig is de nieuwe Honda Civic wél een zeer aansprekende auto en dat geldt al helemaal voor de Type-R variant. Dat is natuurlijk altijd de kracht van Honda geweest. Een uitstekende auto als basis voor het grote publiek waarover Honda dan een Si, Si-R, VTi of Type-R sausje sprenkelt.

Honda Small RS Concept

Dat laatste heeft Honda gedaan met de Honda Small RS Concept. Het idee is volgens Honda-Honcho Takehiro Watanabe de ideale visie overhou een kleine sportieve hatchback van Honda eruit kan komen te zien. Er zijn veel stylingelementen geleend van de huidige Civic Type-R. De diepe voorbumper, de zwarte grille, de enorme achterspoiler en de zwarte velgen laten er geen twijfel over bestaan dat dit een pittig autootje moet zijn.

Honda Small RS Concept

Moet zijn inderdaad, want er zijn vooralsnog geen specificatiecijfers bekend. De kans is groot dat we hier kijken naar de opvolger van de Honda Brio, een kleine hatchback die gepositioneerd is onder de Honda Jazz. Verwacht de naam RS vaker terug te zien op Honda’s, want nog niet zo lang geleden onthulde het merk de Jade RS (een soort grote Jazz). Laten we hopen dat de sportieve varianten ditmaal wat vaker de overtocht naar de oude wereld weten te maken.

Ook interessant!

  • nieuwe Civic Type R
    Aankomende Civic Type-R wordt absolute verkoophit
  • Nieuwe Civic Type R
    Nieuwe Civic Type R wordt episch (en minder lelijk)
  • Zó komt de nieuwe Honda Civic bij de dealer te staan
  • Gelekt: de sedanversie van de nieuwe Honda Civic

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Honda, hot-hatch

Vorig bericht: « Volkswagens Pikes Peak-racer is sneller dan een F1 auto
Volgend bericht: Special: Volkswagen Bora »

Lees Interacties

Reacties

  1. mikje90 zegt

    22 april 2018 om 21:11

    Het oogt best leuk zo’n sportief bejaarden autotje

    Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    22 april 2018 om 21:12

    Laten ze die Urban EV maar snel gaan bouwen, dan wil ik weer een Honda rijden.
    Dit is Mansory op zijn Japans.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      22 april 2018 om 22:39

      @janjansen: die is inderdaad echt gaaf! Hopelijk volgend jaar werkelijk in productie.

      Login om te reageren
  3. baklava zegt

    22 april 2018 om 21:12

    Tijdje geleden nog in een Honda Brio RS gereden. Heerlijk karretje. Dit zal ook wel leuk rijden!

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    22 april 2018 om 21:17

    Best wel geinig, concurrent voor de up gti misschien? Zal vast niet in de buurt komen van de polo gti e.d. qua vermogen en potentieel

    Login om te reageren
  5. erce zegt

    22 april 2018 om 21:25

    Erg smakelijk? Waar dan? Wat een hok met opsmuk.

    Login om te reageren
  6. Loek zegt

    22 april 2018 om 21:26

    Waarom niet? Ziet er leuk uit en als het gewicht laag gehouden kan worden hoeft er geen grote motor in gehangen te worden zodat hij in Nederland niet te duur wordt.

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    22 april 2018 om 21:30

    Ik lees geregeld het automotive nieuws uit Indonesië. Daar wordt dit concept op de lokale beurs getoond. Als ik zo t nieuws volg en inlees, leer ik juist dat de RS modellen van Honda geen extra go hebben. De RS modellen van Honda in Indonesië zijn doorgaans de topmodellen, voorzien van een bodykit affabriek. Zo is de Brio RS standaard voorzien van om en nabij de 90pk uit een 1.2. In t geval van de Jazz RS: 118pk uit een 1.5. Dit soort auto’s worden vaak gekocht door studenten en jonge, kleine gezinnen. Tuurlijk een Honda RS-model met extra show en go zou mooi zijn. Maar tot zover is dat alleen extra show geweest

    Login om te reageren
    • baklava zegt

      23 april 2018 om 15:26

      @toyotafortuner: Correct. RS is alleen maar uiterlijk. Van binnen en buiten. Geen motorische aanpassingen oid.

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    22 april 2018 om 21:34

    Zo’n 30 jaar terug konden ze het wél, en echt sportieve variant maken van een compact autootje. Daarvoor waren niet eens veel uiterlijke wijzigingen nodig, een setje lichtmetalen velgen, stoelen met meer zijdelingse steun en meegespoten bumpers… En natuurlijk de Vtec aanduiding achterop met bijpassend motorblok onder de kap:

    https://goo.gl/images/BE9AJA

    En dan hadden ze ook nog zoiets als de CRX, voor wie al dit lekkers nog niet genoeg was.

    Hoop echt dat die gave Urban en Sports EV er gaan komen, want anders kunnen ze de slogan net zo goed veranderen in The Power of memories.

    Login om te reageren
  9. focusrs1 zegt

    22 april 2018 om 21:45

    Ja wel grappig maar persoonlijk zou ik op de binnenkort uitkomende Fiesta ST wachten als ik voor een kleine Hot hatch zou kiezen. Die perst 200pk uit een 1.5 drie cilinder.

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      22 april 2018 om 21:47

      @focusrs1: honda houdt het graag betrouwbaar

      Login om te reageren
      • focusrs1 zegt

        22 april 2018 om 21:51

        @nasty: ik heb zelf de laatste 2 types fiesta st gereden en nooit problemen mee gehad. Zijn zelfs de best sturende auto’s in hun klasse.

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          22 april 2018 om 22:32

          @focusrs1: en in de klasse eronder en erboven ook. Briljant sturend ding.

          Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        23 april 2018 om 07:44

        @nasty: heeft Honda al x jaar achter elkaar prijzen gewonnen voor beste motor?

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          23 april 2018 om 11:28

          @davelepeef: het gaat niet om de beste motor maar om het beste pakket.

          De beste motorverkiezing is in mijn optiek een wassen neus, het zou beter zijn als de beste motor gekozen zou worden als deze minimaal 300.000 km gelopen heeft en dan nog (nagenoeg) dezelfde prestaties levert als nieuw.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            23 april 2018 om 11:46

            @erik2907: je refereert in de opmerking waar ik op reageer toch op de motor of niet? En natuurlijk speelt levensduur een rol. Ben ook benieuwd hoe dat met die kleine ecoboosts loopt. Maar we moeten niet denken dat een fabrikant dat negeert, dingen staan weet ik hoe lang op een testbank.

            Login om te reageren
            • nasty zegt

              23 april 2018 om 14:08

              @davelepeef: ford heeft toch ‘engine of the year’ gewonnen met hun kleine 1.0turbo? Eens googelen qua problemen met turbo, egr’s, koelslangen etc… je mag dan een prijs winnen, als de boel niet lang meegaat heb je er niks aan.

              Login om te reageren
              • davelepeef zegt

                23 april 2018 om 15:18

                @nasty: tja. Als we het internet als graad moeten nemen is alles ruk. Heb jij een sapcentrifuge? Ben je er tevreden mee? Heb je dat op internet gezet? Heb je wel ’s kriebel aan je zak. Moet je dat eens google’en. Ik noem maar wat stoms maar je snapt m’n punt vast wel. Ik bouw er in elk geval niet op. Als ik wat meer degelijke info wil, neem ik contact op met een werkplaats. Die kunnen je doorgaans prima vertellen wat aandachtspunten zijn. Of je die dan weer vertrouwd is weer een verhaal apart.

              • nasty zegt

                23 april 2018 om 15:32

                @davelepeef: een heel groot deel van wat jij en ik bijleren over auto’s is via internet, is het daarom verkeerde info? Als je enkel de autoblog video’s al bekijkt, met alle aandachtspunten, zie je duidelijke verschillen tussen europese en japanse wagens. Daar hoef je zelfs niet bevooroordeeld voor te zijn.

  10. Edge zegt

    22 april 2018 om 22:45

    Leuk hoor, zo’n extreem ogend klein gebakje! Dit zouden andere merken ook moeten doen. Een Ford Ka+ RS, een Suzuki Celerio Sport, een Toyota Aygo GRNM, een Twingo RS Cup Trophy, dat soort bakkies zouden niet misstaan op het wegennet.

    Login om te reageren
  11. 750i zegt

    23 april 2018 om 00:30

    Ik wil best geloven dat het sportief zal rijden maar dit ziet er toch ech niet uit. Zelfs met dikke bumpers, achtervleugel en andere opsmuk straalt het bejaardengehalte ervan af.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    23 april 2018 om 07:14

    Wat een lieve kleine wieltjes. Zo schattig.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      23 april 2018 om 07:44

      @mashell: en dan te bedenken dat het nog een klein autootje is ook :D

      Login om te reageren
  13. Calimero zegt

    23 april 2018 om 09:30

    Die zijn echt het spoor compleet bijster daar bij Honda. Een modellenprogramma wat in Europa nergens op lijkt. Bijna niemand wil ze of wil ze kopen. De modellen spreken de consument al jaren niet meer aan. Soortgelijk verhaal als dat van wat Mitsubishi in de showroom heeft staan.

    Ooit een auto die je , bij wijze van spreken, op elke huizenhoek zag staan, de Civic, is inmiddels een zeldzaamheid en qua uiterlijk niet om over naar huis te schrijven. Er is dan ook niet één Honda model wat hier gevoerd wordt welke mij aanspreekt.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      23 april 2018 om 15:20

      @milan0: ik ben best benieuwd naar de mening van een dealerhouder hierover, 20 jaar geleden had deze volgens mij meer te doen…

      Login om te reageren
  14. prototip99 zegt

    23 april 2018 om 15:20

    haal 2 deuren weg en ik wil er een

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      23 april 2018 om 18:34

      @prototip99: mee eens.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North