• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Huh? Ferrari lepelt V8 in een V12-model!

Auteur: Author, gepost 22 september 2016 om 15:27 – 66 Reacties

Huh? Ferrari lepelt V8 in een V12-model!
Has the world gone mad?

In zekere zin wel, al heeft dat meer met milieuwetgeving dan met Ferrari te maken. De Italianen hebben een gezonde dosis lak aan de purist en daarom lepelen ze zonder pardon een geblazen V8 in de GTC4Lusso. Het resultaat: de GTC4Lusso T. Die “T” kende je inderdaad ook al van de opgefriste California T, waarmee onze Wouter een zorgwekkende hoeveelheid shine pakte.

Naast het ditchen van de V12 ten faveure van de V8 met turbo’s, is de GTC4 T niet langer voorzien van AWD. De power wordt in deze versie louter nog naar de achterwielen gestuurd. Hoeveel power? Wel, de 3,9-liter V8 levert 610 pk en 760 Nm aan koppel. 0-100 km/u duurt 3,5 tellen (0,1 tel trager dan de V12) en de top ligt rond 320 km/u.

Naast deze (nutteloze) cijferdiarree hebben we zo’n vermoeden dat deze versie misschien wel garant staat voor meer fun dan de grote V12-broer. Zonder AWD drift het immers makkelijker, daarbij vermoeden we dat het gewicht van de grote Ferrari behoorlijk omlaag is gegaan.

Voor de Ferrari-man met het milieuhart op de goede plek: de uitstoot bedraagt 265 gram per kilometer bij een normverbruik van 1 op 8,6. Prijzen zijn nog niet bekend, maar voor de GTC4Lusso met V12 betaal je een pittige 361.906 euro. Voor de duidelijkheid: de GTC4Lusso T komt dus naast de gewone GTC4Lusso in het gamma. Die laatste is immers pas net op de markt.

Ook interessant!

  • Ferrari BR20: een GTC4Lusso, maar dan minder praktisch
  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • 'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
    'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, GTC4Lusso, GTC4Lusso-T, parijs-2016, turbo, V8

Vorig bericht: « Rotterdam meet precies hoe heet jij bent
Volgend bericht: Hyundai ix35 (2009 – 2015) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. kilum zegt

    22 september 2016 om 15:32

    Eerste keer dat Ferrari een model in 2 motorvarianten uitbrengt?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      22 september 2016 om 15:58

      @kilum: Verschillende cilindervormen wel geloof ik. Verschillende motorinhoud al wel vaker gedaan. 208 en 308 Dino GT4 in ieder geval.

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        22 september 2016 om 16:38

        @e34m5touring: Dat had iets te maken met fiscus en Italie?
        Motorinhoud ligt bij deze nog steeds flink boven die grens, dus dat zal de reden niet zijn.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          22 september 2016 om 16:51

          @iJoost: Maar dat zeg ik ook niet. Killum stelt dat dit de eerste Ferrari is die zowel als V8 en V12 geleverd wordt. Dat denk ik ook. Verschillende cilinderinhouden is al wel vaker voorgekomen. Dat zou je kunnen zien als meerdere motorvarianten. Maar aangezien dat alleen de inhoud betreft en niet het aantal cilinders kun je daar nog spreken van ‘dezelfde’ motor.

          Login om te reageren
          • Joost zegt

            22 september 2016 om 17:12

            @e34m5touring: Te snel geantwoord / gelezen idd. 208 was ook een V8, net als de 308.
            Kan het ook niet bedenken, volgens mij is dit primeur dan. Zelfde model met 2 verschillende motoren.

            (Als ik dan mocht kiezen, doe dan de V8 maar, want RWD…)

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              22 september 2016 om 18:10

              @ijoost: No worries! Ikzelf zou alsnog voor de V12 gaan, juist om die V12.

              Login om te reageren
              • Joost zegt

                22 september 2016 om 19:02

                @e34m5touring: Is ook wel weer aantrekkelijk. Want V12.
                Gelukkig hoeven we die keuze waarschijnlijk nooit te maken.

              • atrak zegt

                22 september 2016 om 22:21

                @iJoost: V8 zal waarschijnlijk veel beter insturen, minder gewicht in de neus.

              • E34M5Touring zegt

                23 september 2016 om 11:19

                @ijoost: Gelukkig? Ik hoop ooit nog een keer voor de keuze te staan hoor! ;)

        • Darahan zegt

          22 september 2016 om 18:10

          @ijoost: Zelfde verhaal hier, maar dan met de fiscus in China. Alles met een motor groter dan 4 liter wordt heel zwaar belast daar. Daarom zie je steeds meer merken met 4 liter turbomotoren (BMW, Mercedes, Audi,McLaren, Ferrari, Porsche, Bentley etc.) voor hun performance modellen ipv grotere V8s omdat China een hele grote markt is voor dit soort producten.

          Login om te reageren
          • Joost zegt

            22 september 2016 om 19:04

            @darahan: 4 liter. :) Dat is echt afzien!

            Login om te reageren
      • papa zegt

        22 september 2016 om 18:51

        @e34m5touring: werd de jaren 50 testa rossa niet geleverd met verschillende motoren (ik dacht 4 cilinders en v12)

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          23 september 2016 om 07:43

          @papa: Ik heb even zitten zoeken maar voor zover ik kan terug halen niet in hetzelfde model auto. Je hebt inderdaad wel 4pitter en V12 Testa Rossa’s maar niet in hetzelfde type, nogmaals voor zover ik gevonden heb he. Kan best zijn dat ik niet de juiste sites tref ;)

          Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      22 september 2016 om 16:42

      @kilum: Enige wat ik kan bedenken is de California met en zonder turbo. Maar die met turbo is meer een facelift model dus niet echt tegelijk geleverd. Wel hetzelfde model.

      Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    22 september 2016 om 15:33

    Logische stap. Ik vrees alleen dat er nu geen v12s meer gaan worden verkocht in Europa. Of in ieder geval heel weinig

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 september 2016 om 15:40

      @mrrallycross: Denk dat het wel meevalt. De kopers in dat segment hebben zoveel geld dat ze alsnog heel vaak voor het duurste gaan.

      Login om te reageren
    • toempf zegt

      22 september 2016 om 16:01

      @mrrallycross: Denk dat je het wel kan vergelijken met de Bentley Continentals van tegenwoordig. Volgens mij worden er redelijk wat met W12 besteld terwijl de V8 flink wat goedkoper is.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        22 september 2016 om 18:12

        @toempf: maar geen RWD….

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          22 september 2016 om 19:52

          @awesome: Daar heb je toch allang een (13-in dozijn) 911 of M voor in de garage staan ?

          Login om te reageren
  3. e1000bmw zegt

    22 september 2016 om 15:34

    1 op 8,6? Dat deden V8’s al in de jaren ’80. Zijn de motoren toch niet bepaald zuiniger geworden…

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      22 september 2016 om 15:49

      @e1000bmw523i: Naja, toch wel een beetje. De V8’s in de jaren ’80 produceerden natuurlijk geen dikke 600 PK’s. Cilinderinhoud is aanzienlijk gedaald maar motorvermogen aanzienlijk gestegen. En natuurlijk een beetje schoner geworden.

      Ter vergelijking; de F430 hierzo doet, volgens het boekje, gemiddeld 1 op 5,5 en in het eggie 1 op 4. En dan heb je het over een ongeblazen 4.3 V8 dat uiteindelijk 489PK eruit weet te persen. In vergelijking met een 3.9 V8 dat 610 paarden produceert is het natuurlijk een dikke verbetering.

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        22 september 2016 om 16:01

        @viezefreddyw: alleen klinkt de f430 wel beter ;)

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          22 september 2016 om 16:28

          @thefmanl: Op zeker! Krijg er elke keer weer kippenvel van.

          Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 september 2016 om 16:05

        @viezefreddyw: wat zouden de huidige V8’s zonder drukvulling doen…?
        Ik denk dat een V8 uit een E34 540i met turbo(‘s) dat wel kan halen, hoor.

        Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    22 september 2016 om 15:37

    Ach, waarom ook niet? Er is markt voor. Het is toch de tijd waar we in zitten en als je als merk de schoorsteen wilt laten roken, moet je dit soort dingen gewoon doen.

    En tja, lak aan de purist… De purist heeft het al een aantal jaar zwaar en dat ligt niet aan de fabrikanten zelf.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      22 september 2016 om 15:39

      @viezefreddyw: ik vind het wel mooi dat Porsche, Ferrari, Lamborghini enz. hun “merkwaarden” steeds meer laten varen. De mening van de purist is immers totale bullcrap, zolang de doelgroep maar hun auto’s koopt. Als Porsche had vastgehouden aan luchtgekoelde boxers en geen SUV’s, hadden we nu geen Porsche meer ;)

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        22 september 2016 om 15:45

        @mauritsh: Klopt, heb je gelijk in. Het grootste deel (pak ‘m beet 80%) dat auto’s koopt bij deze fabrikanten is geen purist.

        Al met al hoort dit er gewoon bij. Heb er eigenlijk ook steeds minder moeite mee.

        Login om te reageren
      • p964 zegt

        22 september 2016 om 15:48

        @MauritsH: kijken we naar Porsche zien we toch een 911R en komt de handbak waarschijnlijk terug in de GT3. Er is ook nog een zekere groep die zowel purist als doelgroep is.

        Login om te reageren
        • Author zegt

          22 september 2016 om 15:53

          @p964: oh absoluut, daar heb je gelijk in!

          Login om te reageren
        • Rohrl-fan zegt

          22 september 2016 om 17:20

          @p964: Klopt, maar Porsche (en ook BMW) hebben in verhouding tot de meeste andere constructeurs van luxewagens meer klanten die bv. trackdays doen en zo.

          Op die manier blijft de doelgroep voor modellen voor puristen relatief rendabel.

          Plus, onderschat niet hoeveel PR de 911R Porsche heeft opgeleverd. Dat ding stond internationaal op de cover van zowat elk deftig automagazine.

          Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      22 september 2016 om 17:59

      @viezefreddyw: indd. Het is niet alsof een vierpitter is, vind het niet bepaald een aantasting van de merkwaarde verder. Het blijft een bar potent blok, en het ding zal icm weglaten van de 4wd hopelijk een stuk lichter zijn ook.
      Het is eerder dat er bij de jachtclub in ST Tropez natuurlijk wel een beetje op je neergekeken zal worden, met je budgetmodel :)

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        22 september 2016 om 18:04

        @davelepeef: Ik denk dat dat op je neer gekeken worden omdat je een budgetmodel hebt wel meevalt.. Voor de rest moet het je ook niet boeien wat anderen er van vinden.

        En wat betreft AWD en RWD en daarmee de gewichten. AWD is in een auto als de GTC4Lusso wel prettig. Een auto als deze is geproduceerd om te gebruiken als daily. Uitermate geschikt is hij daarvoor. Dan maakt dat beetje extra gewicht niets uit. Zo’n Lusso wil vast en zeker lekker de bocht door.

        Login om te reageren
        • mauking zegt

          22 september 2016 om 18:31

          @viezefreddyw: kun je van buiten sowieso wel verschil zien?

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            22 september 2016 om 18:33

            @mauking: Ik kan je de verschillen nu even niet vertellen, maar het lijkt mij dat Ferrari optisch gezien wel enig verschil laat ontstaan tussen beide modellen.

            Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          22 september 2016 om 19:59

          @viezefreddyw: ik rij in een vrij basic Focus en werd bijzonder vreemd aangekeken. Als ik in een dikke Ghia had gereden had dat vast anders geweest ;)

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            22 september 2016 om 20:10

            @davelepeef: Dat zul je altijd wel hebben, vooral in dat soort plaatsen. Al zal dat vast meevallen met een GTC4Lusso V8 of V12.

            Ik merk het zelf ook wel een beetje. Bijvoorbeeld met de F430. Vorige week zondag ging ik met dat ding naar Ajax toe. Moet vanaf Friesland komen dus ik gooi hem dan vanuit mijn woonplaats vol alvorens ik die kant op ga. Doe ik dan bij een BP en tank dan Euro 98. Stond er een vrij knappe jongedame bij de kassa. Ze was heel enthousiast over de auto en begon spontaan met me te flirten. Gaf ze mij haar telefoonnummer. De volgende dag moest ik weer tanken maar dan in een Citroën DS3 en zij was weer aan het werk. Ze herkende me niet eens… Vond ik wel ironisch.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              23 september 2016 om 03:24

              @viezefreddyw: niet ironisch, maar goldisch

              Login om te reageren
  5. skinnybmw zegt

    22 september 2016 om 15:37

    Dan kan die lange motorkap ook wel weer wat ingekort worden…is gemaakt voor een dikke lawaai-V12.

    Login om te reageren
  6. jvthof zegt

    22 september 2016 om 15:38

    Wat mij onduidelijk is ondanks het artikel, zal deze naast of ipv de v12 geleverd gaan worden?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      22 september 2016 om 15:40

      @jvthof: goeie, gaan we fixen!

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      22 september 2016 om 15:40

      @jvthof: Naast de V12. Die blijft gewoon op de bestellijst staan. Alleen Ferrari wilt meer auto’s verkopen en dus is dit in principe de kortste klap. De geblazen V8 hebben ze al liggen en een GTC4Lusso is daarvoor een geschikte auto. Ik denk dat Ferrari er nu veel meer van gaat verkopen.

      Login om te reageren
      • jvthof zegt

        22 september 2016 om 16:04

        @viezefreddyw: dan wordt de v12 dus niet gediched of hoe je dat ook zegt?

        “Naast het ditchen van de V12 ten faveure van de V8”

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          22 september 2016 om 16:37

          @jvthof: Dat is ook een vreemde zin inderdaad.. Maar goed, de V12 blijft (voorlopig) nog te bestellen. Had ook niet anders gekund aangezien dat een relatief nieuw blok is.

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            22 september 2016 om 18:09

            @viezefreddyw: gelukkig maar! Hail to the mighty V12!

            Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 september 2016 om 15:41

      @jvthof: Ernaast. De keus is dus of een V12 met 4WD of een V8 Turbo met RWD.

      Login om te reageren
  7. fransananas zegt

    22 september 2016 om 15:40

    Is die al te bestellen? Ik wil hem wel

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    22 september 2016 om 15:42

    Begrijpelijke keuze. Op deze manier kunnen ze makkelijk meer modellen verkopen zonder grote investeringen te doen of een nieuw model uit te brengen. En meer GTC’s op de weg zie ik graag. Vind het namelijk een schitterende auto.

    Toch had ik wel graag gezien dat de V8 Turbo ook 4WD had. Met wat aanpassingen van Novitec had je dan echt een 4WD-kanon dat altijd bruikbaar is. Met louter RWD is dat toch iets moeilijkers.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 september 2016 om 15:46

      @berlinetta: Ff opgezocht: Novitec kan het blok van de 488 tunen tot 772 pk en 892 Nm! Dat is dan uiteraard ook met deze V8 mogelijk. Met die waarden en 4WD was het echt een koppelmonster/sprintkanon.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        22 september 2016 om 16:00

        @berlinetta: Maar ben je dan niet bang dat je het doel van deze auto een beetje voorbij gaat? Ik bedoel, een GTC4Lusso en dan met name Lusso. Dit is een bizar snelle Ferrari dat ook nog eens ruimte biedt voor meerdere personen plus bagage. Dan is 610PK V8 ruim voldoende en een 690PK natuurlijk al helemaal.

        Vergelijk het eens met een 458 Speciale. Belachelijk snel apparaat en heeft 605PK. Een circuitmonster is dat. Dan is 610PK in een GTC4Lusso ruim voldoende denk ik.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          22 september 2016 om 16:11

          @viezefreddyw: Heb je helemaal gelijk in. Ik liet mijn fantasie even de vrije loop gaan. Een turbomotor en 4WD biedt veel mogelijkheden. Zeker als ik zie hoeveel die V8 van Ferrari aankan.

          Maar als ik hem moest bestellen, werd het toch gewoon de V12. Dan nog een 458 Speciale erbij als speeltje.

          Login om te reageren
  9. ahs1979 zegt

    22 september 2016 om 15:47

    Ik kan met nog een TopGear B.G. (Before Ginger) herinneren dat Jezza met een Bentley Continental en een Ferrari FF over een bevroren meer een circuit overging wat een kopie moest zijn van Silverstone. Laat ik me voorzichtig uitdrukken, hij was niet bepaald enthousiast over de hopeloos complexe en niet goed werkende constructie die de Italianen hadden bedacht om de FF van 4WD te voorzien.
    Op basis daarvan is deze “T” misschien wel een verbetering. Minder gewicht, alleen aandrijving van de achterwielen. Alleen de V12 huil moet je er dan maar zelf bij gaan denken.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      22 september 2016 om 17:04

      @ahs1979: dat was idd geen succes op die ijsvlakte. Ik zou denk ik toch voor de V8 gaan, zat pk’s voor deze “cruiser”. Deze is niet gemaakt om de rondetijd op het circuit aan te vallen maar meer om erg prettig naar zuid Frankrijk te rijden

      Login om te reageren
  10. rocky zegt

    22 september 2016 om 15:49

    Nou en? Ik zou het toch wel willen kopen (als ik de nodige hoeveelheid aan centjes zou hebben!)

    Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    22 september 2016 om 15:57

    Damn, bijna zelfde vermogen ook nog… Maar Niets kan op tegen het goddelijke geluid van die huilende V12. Dan maar minder snel en onzuiniger.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 september 2016 om 15:59

      @trustmeiamanengineer: Die V12 is juist sneller denk ik. Misschien de V8 op de tussensprintjes een lastige tegenstander is.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        22 september 2016 om 16:15

        @berlinetta: Inderdaad, al houden ze die V8 kunstmatig ’trager’ dan denk ik. Met een beetje tunen vermorzeld de V8 de V12 vrees ik, zeker op een tussensprint ja. De volgende generatie V12 zal er dan ook wel een elektromotor bijkrijgen.

        Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    22 september 2016 om 16:09

    Krijgt deze ook dat torque begrenzing in de eerste versnellingen? Of laten ze het bij deze gewoon achterwege?

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      22 september 2016 om 17:05

      @e34m5touring:
      Zonder 4WD, twijfelachtig…

      Login om te reageren
  13. ericc zegt

    22 september 2016 om 16:15

    Mogen we de V12 van de F12 in de 488 of California verwachten….. Waarschijnlijk niet.
    Had liever gezien dat ze de Dino in Parijs zouden voorstellen. Geneve?????

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 september 2016 om 16:54

      @ericc: was die Dino niet afgezegd? Ik meen dat ergens in de Duitse pers gelezen ze hebben.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        22 september 2016 om 17:36

        @mashell: Het laatste wat ik kan vinden is een bericht van Autocar waarin Marchionne zegt dat ze nog geen voortgang hebben geboekt met het Dino-project en dat alles nog op de tekentafel ligt. Maarrrrrr, vorig jaar kwam datzelfde Autocar nog met dit artikel, waarin foto’s van een potentiële Dino getoond werden en ooggetuigen het geluid omschreven als lijkend op dat van de Giulia Quadrifoglio.

        Login om te reageren
  14. kapiteinaudi zegt

    22 september 2016 om 17:06

    Heeft deze auto nog dat baggere 4wd systeem van de FF waarbij je vanaf de 5de versnelling gewoon 2wd hebt? OT: best logisch. Nu is die V12 wel een van de leukste motoren die je je kan inbeelden, dus als je de wansmaak hebt deze lelijke auto te bestellen, zou ik gewoon de V12 nemen!

    Login om te reageren
  15. 87sandyd zegt

    22 september 2016 om 17:55

    GTC4Lusso…de 4 stond toch voor 4wd en 4 zitplekken?

    Dan hebben ze zolang nagedacht over de naam, klopt de naam niet meer helemaal :p

    Login om te reageren
  16. thomasthomas zegt

    22 september 2016 om 19:39

    Deze kun je lekker chippen en daarna stage 2 met dikkere turbo’s… perfect toch!

    Login om te reageren
  17. ChrisB zegt

    22 september 2016 om 19:59

    Het is nu wachten op de eerste diesels van het merk

    Login om te reageren
  18. atrak zegt

    22 september 2016 om 22:20

    Zal toch een stuk beter sturen, pak lichter in de neus. Dit verschil merk je ook heel erg bij een panamera V6 stuurt fijner in dan de V8.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North