
Wat is dit nou? De Italianen zijn toch zo nationalistisch?
De Italiaanse overheid bemoeit zich de laatste tijd nogal actief met de lokale auto-industrie. De Alfa Milano moest een andere naam krijgen en op de Fiat Topolino mocht geen Italiaans vlaggetje staan. Dit alles om het idee van ‘Made in Italy’ te beschermen.
In dat kader doet de Italiaanse overheid nu een bijzondere zet. Althans, dat zijn ze van plan, volgens een Italiaanse krant. Het snode plan is om twee merken van Stellantis over te nemen en die vervolgens aan Chinezen te verkopen.
Niet getreurd: het gaat gelukkig niet om Fiat, Alfa, Lancia of Maserati. Het betreft twee merken die al lang dood en begraven zijn, namelijk Autobianchi en Innocenti. Deze merken waren op een bepaald punt overgenomen door Fiat (respectievelijk in 1967 en in 1990) en zijn daarom vandaag de dag in handen van Stellantis.

Autobianchi is de bekendste van de twee, en daarmee ook de meest waardevolle merknaam. Van de compacte A112 – ontworpen door wijlen Gandini – heeft Autobianchi ruim 1,2 miljoen exemplaren gebouwd. Het merk ging 1995 ter ziele. Innocenti – vooral bekend van de ‘Italiaanse Mini’ – ging twee jaar later op de fles.
De Chinezen zouden hiermee dus een stukje ‘heritage’ kunnen kopen. De vraag is echter wat de Italiaanse overheid hier voor belang bij heeft…? Nou, het idee is dat de Chinezen de boel in Italië laten bouwen. En die auto’s mogen dan dus aangeprezen worden als échte Italiaanse auto’s. In tegenstelling tot de Alfa Romeo Junior en de Fiat Topolino…
Haha, bij MG weet al iedereen dat het nep is, hoe denk je dat het met deze merken zal gaan :P. Nee, deze truc hadden ze a la Volvo jaren geleden al moeten doen met een toen nog bestaand merk. Lancia of zo….
Een bureaucraat die niet aan het (deug)roven is, is een bureaucraat die aan het slapen is. Eerste wet van groepspsychologie.
Zo houden ze wel arbeidsplaatsen in Italië
! Bosbouwer Van Hool in België hebben ze doodleuk failliet laten gaan.
En waarom zou stellantis daar afscheid van nemen? Als er echt vlees aan dat bot zit dan zou stellantis daar zelf wel wat mee gaan doen.
Stellantis heeft wel genoeg merken, die hoeven niet te graven in het verleden naar nog meer merken denk ik zo
Wat is een Fiat Microlino?
Scusa, dat moest natuurlijk Topolino zijn
Meloni, Orban, Bardella, (Wilders) we gaan helaas nog veel van dit soort horen.
Eén kleur jaren ’70 bruin, het oranje vergeten we effe te vermelden ( snuggere lezers ween wel waarom)
Stiekem vond ik de Innocenti 90/120 nog een gaver karretj dan de Autobianchi A112. Alleen zie je die écht bijna niet meer.
Was daar ook niet een DeTomasso uitvoering van, met de motor die later in iets aangepaste vorm ook in de Daihatsu Charade gtti zou komen?
Best raar om straks de naam Autobianchi te zien staan op de zoveelste druppelvormige SUV met elektromotor.
Ik vraag me af hoeveel waarde die namen nog hebben. Je moet 50 plus zijn om A112 of die Italiaanse Mini’s te hebben zien rijden.
Nu nog een hele zwik namen, merken en types?, verkopen en Italië lost zijn schulden in. Waanzinnig plan, typisch “rechts” handelen. Grote mond over alles, maar zo hypocriet als wat.