• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De negen leukste auto’s met minder dan 1000 cc

Auteur: Dizono, gepost 17 november 2015 om 22:12 – 51 Reacties

Mini Cooper S


En nee, we komen niet stiekem met motorfietsen.

Terwijl ze in Amerika hardly impressed zijn van 1000 cc als slagvolume van een enkele cilinder (en dat dan minimaal x8), hebben we in Europa een lange traditie van leuke karretjes met kleine motoren. Het toverwoord is ‘massa’ of eigenlijk een gebrek eraan. Met een licht wagentje heb je ook niet veel vermogen nodig om tot aansprekende prestaties te komen. De hieronder benoemde Fiat Abarth 1000 Bialbero is daarvan een klinkend voorbeeld.

In Europa waren vooral de jaren ’50 en ’60 de hoogtijdagen van de sub-1-liters, terwijl ze in Keicarland Japan het ene na het andere kekke bommetje bleven bouwen. Ook in Europa is de 1-liter weer aan een comeback bezig, diverse B- en C-segmenters hebben al zo’n 1.0 turboblokje onder de kap. De leukste? Die staat uiteraard in het lijstje.

Turbo de Tomaso

Innocenti Turbo De Tomaso
Oorspronkelijk een Engelse Mini met een Italiaans koetsje. Toen ze begin jaren ’80 overstapten op Daihatsu-driecilinders, kreeg de meest potente variant een 993 cc groot turboblokje uit de Charade Turbo. Goed voor 72 pk en een top van 165 km/u.

Ford Fiesta Red Edition
De leukste driecilinder van het moment is deze Ford Fiesta Red Edition. De 999 cc driepitter is goed voor liefst 140 pk, een specifiek vermogen dat vergelijkbaar is met dat van een Ferrari California T! Hij is er overigens ook als Black Edition (zwart met rood dak), maar die wil je niet.

Citroën 2CV Sahara
Zeker de eerste Eendjes waren bepaald geen hoogvliegers met hun minuscule tweepitters. Deze 2CV Sahara heeft twee motoren en is daarmee de moeder aller Bimotori. En aangezien beide motoren slechts 435 cc meten, komt deze sympathieke klimgeit (we denken ook aan u, waarde Vlaming) nog altijd in aanmerking voor dit lijstje.

Caterham Seven 160
Ik had natuurlijk kunnen kiezen voor de Caterham Seven Fireblade, een Lotus Seven-derivaat met een hitsig 954cc Honda-motorfietsblok met 152 pk. Maar zoals je ziet, staat hier de Caterham Seven 160 afgebeeld. Met een 660cc turbodriepitter van Suzuki en slechts 80 pk. Waarom deze? Omdat hij in Engeland slechts 16.000 pond kost en door zijn lage gewicht in minder dan 7 seconden naar de honderd gaat. Dit is autorijden in zijn aller puurste vorm.

Mini Cooper S
Niet zo’n nieuwe, maar de échte Cooper S. De auto waarmee de Britten in 1964, 1965 én 1967 de Monte Carlo Rally mee wisten te winnen. Het idee voor een potente Mini kwam van racewagen-bouwer John Cooper. Overigens hebben de meeste Cooper S’jes een 1071 cc-blokje, maar speciaal voor de racerij werden er ook versies gemaakt met 970 cc, al kon ook de gewone man deze uitvoering gewoon bij de dealer bestellen.

Honda S600

Honda S600
Het merk dat groot werd met motorfietsen, bouwde zijn eerste auto’s met motorfietsblokken en kettingaandrijving. Dat betekent een klein slagvolume, een relatief hoog specifiek vermogen en lekker veel toeren. Verpak dat vervolgens in een klein, maar aantrekkelijk coupeetje en je snapt wat de S600, opvolger van de Honda S500, in dit rijtje doet.

Panhard CD

Panhard CD Grand Tourisme
Bouwde Panhard voor de Tweede Wereldoorlog nog vooral grote auto’s, na 1945 ging het merk zich vooral richten op de productie van kleine modellen met tweecilinders. Niet alleen personenwagens, maar ook sport- en zelfs racewagens. Een van de mooiste en snelste is de CD, die dankzij zijn gestroomlijnde carrosserie een topsnelheid haalde van 160 km/u. De straatversie tenminste, want de voor Le Mans geprepareerde CD haalde zelfs 225 km/u, en dat met een 848 cc tweecilinderboxer met 78 pk!

bialbero

Fiat Abarth 1000 Bialbero
Abarth is vooral bekend geworden met snelle versies van Fiat’s, zoals de rappe 1000 TC op basis van de Fiat 600. Op basis van diezelfde techniek bouwden ze ook zelf sportwagens, zoals deze 1000 Bialbero. Dat laatste is Italiaans voor dubbele nokkenassen. Het 982 cc-motortje is goed voor 92 pk en een top van 205 km/u.

Autozam AZ-1
Als er één sub-1000cc-auto de titel ‘supercar’ verdient, dan is het deze Autozam AZ-1 wel. Het kleine coupeetje met vleugedeuren voldoet aan de eisen voor Keicars en heeft dus een motor niet groter dan 660cc. Een driecilinder turbo met 64 pk om precies te zijn. Het wagentje is ontwikkeld door Suzuki, maar verkocht onder Mazda’s sublabel Autozam, al verkocht Suzuki de auto zelf ook in kleine oplage als de Cara.

Dodge Viper

Kies maar: alles hierboven of een Dodge Viper
Tel je alle motorvolumes van de hierboven genoemde auto’s bij elkaar op, dan kom je uit op exact 7581 cc. Vergelijk dat eens met een recente Dodge Viper. Deze heeft een V10 met 8390 cc. Meer slagvolume dan al het bovengenoemde dus. Ook qua vermogen moet de Viper het afleggen: 649 pk tegenover een gecombineerd vermogen van 676 pk voor alle bovengenoemde snoepjes tezamen. Ik weet wel wat ik kies en ga eens informeren wat een hele grote garage kost. En jij?

Ook interessant!

  • Komt er eindelijk een écht lichte elektrische auto?
  • Caterham Seven 170R
    Caterham Seven 170R rijtest: zelden zo hard gelachen
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

2cv, abarth, caterham, Citroen, cooper-s, Fiat, fiesta, Ford, Honda, Klassiekers, lijstjes, MINI, s600, seven

Vorig bericht: « Hennessey geeft de Cadillac CTS-V doodleuk 1000 pk
Volgend bericht: Dit is de Fiat 124 Spider [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    17 november 2015 om 22:15

    De Daihatsu Charade heette eigenlijk GTti.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 november 2015 om 22:20

      @Original_Arnoud: dan hebben we het beide fout, want de rapste Charade van die generatie heet Turbo en geen GTI of GTti =)

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      17 november 2015 om 22:30

      @Original_Arnoud: Dat is een latere serie geloof ik. Maar die had er van mij wel in gemogen. Daar hoor je altijd leuke verhalen over. Heb er zelf nooit mee gereden maar ze schijnen behoorlijk te sjouwen!

      Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    17 november 2015 om 22:16

    Ik zou de S600 en de AZ-1 nemen. Én ze in een garage stoppen met de Viper. Gewoon, omdat ik van Amerikaanse auto’s en Japanse auto’s hou.

    Login om te reageren
  3. cpp1 zegt

    17 november 2015 om 22:17

    Nummer 1. Erg leuk ding.

    Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    17 november 2015 om 22:17

    Dat de 225XE hier niet in staat. Brrr. Overigens ik kies alles van hierboven, alleen al voor de Sahara en de caterham

    Login om te reageren
  5. Nemus zegt

    17 november 2015 om 22:18

    Die Abarth graag! <3

    Al zou zo'n Mini Cooper als belegging en als funcar ook wel de moeite zal zijn. Een speciale vermelding ook wel voor de Honda S600: een van de mooiste in de lijst!

    Login om te reageren
  6. bennyyy zegt

    17 november 2015 om 22:20

    Dat is moeilijk… NOT Dodge Viper!!

    Login om te reageren
  7. SimonMc zegt

    17 november 2015 om 22:21

    Ik mis de Renault Twingo !

    Login om te reageren
    • laposte zegt

      17 november 2015 om 22:27

      @SimonMc: Ik denk dat je een typfout hebt gemaakt. Probeer het nog eens.

      Login om te reageren
      • laposte zegt

        17 november 2015 om 22:29

        @laposte: + optionele e.

        Login om te reageren
  8. hooismans zegt

    17 november 2015 om 22:24

    De innocenti stond verlaten en half gesloopt in de fabriek van DeTomaso in Modena

    Login om te reageren
  9. elias zegt

    17 november 2015 om 22:26

    Sorry mensen maar als niemand de Viper neemt, dan neem ik hem wel…

    Login om te reageren
  10. agera zegt

    17 november 2015 om 22:27

    Voor mij de mini cooper s, wat een snoepje!

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    17 november 2015 om 22:28

    Een Daihatsu Copen? Tiger b6.
    Of deze natuurlijk http://m.youtube.com/watch?v=Qdck07wTRXo

    Login om te reageren
  12. americanmuslecarlover zegt

    17 november 2015 om 22:30

    De Viper…………

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    17 november 2015 om 22:32

    Die Fiesta is wel fijn hoor!

    Login om te reageren
  14. retsok zegt

    17 november 2015 om 22:32

    Hoe minder auto onder je kont hoe meer beleving! Ik geloof ook dat je de meeste lol beleeft met lichte auto’s.

    Login om te reageren
  15. clarkson zegt

    17 november 2015 om 22:32

    Die abarth is echt super gaaf. Ik zag laatst nog een stukje over die auto toen hij bij een autoshow stond. Erg gaaf autotje. Hij is wel echt super klein. Oja en @dizono ik zal even aan mijn moeder doorgeven dat zij de verkeerde fiesta heeft gekocht.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 november 2015 om 22:34

      @clarkson: Misschien mag ze hem nog ruilen? ;)

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        17 november 2015 om 23:03

        @dizono: Wat ben je genadeloos vanavond. Haha!

        Login om te reageren
  16. alfablog zegt

    17 november 2015 om 22:36

    Zo’n Innocenti. Wat een snoepje was dat toch. Ga zo eens zoeken…

    Login om te reageren
    • alfablog zegt

      17 november 2015 om 22:45

      @alfablog: beetje knappe doet 10k in Italië.

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 november 2015 om 22:48

      @alfablog: Eigenlijk hadden ze die gewoon in Engeland moeten gaan bouwen als opvolger van de Mini. Een stuk beter dan de Austin Metro waar ze later zelf mee op de proppen kwamen. Overigens is een originele Innocenti Mini ook erg lekker.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        18 november 2015 om 08:22

        @dizono:
        Grappig om dit te lezen, ik heb namelijk altijd hetzelfde gezegd!

        Mijn vader had een goede vriend die een echte hoge piet (niet sinterklaas geralateerd) bij British Leyland in Gouda was.
        De Metro kwam uit en mij als jongere doelgroep werd om een mening gevraagd; mijn antwoord was het jouwe, ik en mijn oude Innocenti Cooper 1300 en mijn nog ouwere MGB vroeg waarom ze de Innocenti niet genomen hadden, de Metro zag er koddig uit met die wieltjes die zo ver onder de carrosserie staken en te klein waren.
        De 205 kwam, zag en overwon, want die zag er wel erg stoer uit !

        Login om te reageren
    • pretje zegt

      17 november 2015 om 23:02

      @alfablog: Mijn Innocenti Mille gekocht voor 2900 harde guldens, (toen 6 jaar oud, je zag ze al snel op de sloop terecht komen vanwege voortreffelijke anti corrosie maatregelen

      Login om te reageren
  17. baasbas zegt

    17 november 2015 om 22:49

    Suzuki Cappuccino.. micro-Viper.
    Zie er regelmatig een. Gaat gewoon niet vervelen.

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      17 november 2015 om 23:32

      @baasbas: Prachtige wagentjes! Was een van mijn steevaste favorieten in Gran Turismo 4.

      Login om te reageren
  18. norge zegt

    17 november 2015 om 22:57

    Zeg me eens @dizono waarom de Smart Roadster hier niet bijstaat?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 november 2015 om 23:03

      @norge: lekkende dakjes en een waardeloze semi-automaat. Een leuk en onderscheidend wagentje verder, dat wel.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        17 november 2015 om 23:13

        @dizono: De Caterham is waterdicht wou je zeggen?
        En ik heb gehoord dat de bak van de roaster zo slecht nog niet is.

        Login om te reageren
  19. carmasterr zegt

    17 november 2015 om 22:57

    De miniatuur Viper kan ook nog: Suzuki Cappuccino.

    Login om te reageren
  20. pretje zegt

    17 november 2015 om 22:59

    MOOI ! een Innocenti Mille was mijn eerste auto…. open filter en in Italië een performance uitlaat kopen op mijn eerste trip . Std acceleratie was 17 sec, maar voelde veel sneller

    Login om te reageren
  21. pretje zegt

    17 november 2015 om 23:04

    nog 1 voor het lijstje https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0CAcQjRxqFQoTCL3toKa7mMkCFUNhDwoddvgIGQ&url=http%3A%2F%2Fwww.marcosjem.co.uk%2Fhistory.html&psig=AFQjCNGSjM-xyWVyhIijb8lWu07D4D1u_g&ust=1447884252934012

    Login om te reageren
  22. raoulkroes zegt

    17 november 2015 om 23:09

    Ik mis de Hyundai i10 in dit rijtje!

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 november 2015 om 23:14

      @raoulkroes: Die zijn te goed…

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      19 november 2015 om 04:25

      @raoulkroes: ik niet

      Login om te reageren
  23. jeffreyderuiter zegt

    17 november 2015 om 23:31

    De echte Mini is toch wel een droomauto. Hele familie aan zowel vaders als moeders kant heeft er een gehad omdat m’n opa een garagebedrijf had in Engelse auto’s. En die Honda S600, wat een plaatje! Maar de nieuwe Viper is toch wel zo ontiegelijk mooi geworden! Vind het geen makkelijke keus.

    Login om te reageren
  24. philipf zegt

    17 november 2015 om 23:36

    Viper please!

    Login om te reageren
  25. avdac5 zegt

    17 november 2015 om 23:37

    Saab 92 ?

    Login om te reageren
  26. mercedesclk350 zegt

    17 november 2015 om 23:53

    Misschien heb ik mijn feiten niet op een rijtje maar dan zou ik toch echt een Honda S660 nemen.

    Login om te reageren
  27. wimbraber zegt

    18 november 2015 om 00:27

    Als niemand de Viper neemt bied ik me vrijwillig aan als ‘slachtoffer’ ?

    Login om te reageren
  28. 1audi1 zegt

    18 november 2015 om 00:29

    Waar is de subaru vivio?

    Login om te reageren
  29. erwh zegt

    18 november 2015 om 04:56

    Ook nog een leuk karretje, de BMW 700 sport:

    https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_700#/media/File:Bmw700sport1.jpg

    Login om te reageren
  30. roppp zegt

    18 november 2015 om 08:09

    En niet te vergeten alle varianten van de Fiat 600 Abarth (750, 850, 1000 TC en TCR)

    Login om te reageren
  31. desjonnies zegt

    18 november 2015 om 08:12

    Autobianchi A 112 903cc Fiat motor
    Eigenlijk de enige echte auto’s, in hun tijd betaalbaar en praktisch.
    Misser in deze lijst is de Autobianchi A 112, geboooren in 1969 en als Lancia A 112 geleefd tot 1986 .
    De eerste Supermini en de eerste ECHTE hot-hatch, eigenlijk is het FIAT submerk Autobianchi een @dizono of @larsbb stukje waard, de innovaties die het eerst door Autobianchi werden gebruikt zie jje nu als dagelijkse kost in de auto industrie

    Renault 5
    Uitgevonden door de wielbasis en eigenlijk de onderkant van de vermaarde Renault 4 te gebruiken is dit de auto die de Supermini op de kaart heeft gezet : een praktische drie deurs met een achterklep die tot op de achterbumper opent, de eerste auto met schildbumpers en typisch elegant vreemd interessant Frans sexloos en klasseloos
    De eerste L had de 845 cc Renault 4 motor, de TL de 956 cc variant.

    Trieste van de Renault 5, of misschien juist het echte leven is dat de ‘uitvinder’ van de Renault 5 Michel Boué in 1971 aan kanker overleed, kort voordat zijn idee in productie werd genomen.
    De 5 is van 1972 tot en met 1996 ! een legendarisch lange productie voor een auto !

    Verder de Honda en de Mini, de Cooper zit nog altijd diep in mijn genen evenals de Panhard, ik heb zelf een BT 24 gehad, een auto met zulke mooie details dat ik dar een boek over zou kunnen schrijven, Citroën mag dan de naam hebben als pionier op het gebied van Cw waarde, Panhard DEED het gewoon en de laatste DS neus met de vier koplampen achter één glas is schaamteloos gestolen van de Panhard BT 24 !

    http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/panhard-24-bt/panhard-24-bt-08.jpg

    Dat ik hem ooit verkocht heb !

    Maar ik begrijp het wel, je moet keuzes maken in zo’n topic en die Japanners zijn rete-interessant !

    De Viper, neen dank u, bruut maar geen finesse at all! en dat hebben alle andere auto’s wel !

    Login om te reageren
  32. robinthecarguy zegt

    18 november 2015 om 08:45

    Ik ga voor de mini

    Login om te reageren
  33. vespinie zegt

    18 november 2015 om 09:28

    Mis wel de Suzuki cappucino.

    Login om te reageren
  34. e1000bmw zegt

    18 november 2015 om 10:22

    BMW 700 coupe https://www.youtube.com/watch?v=LZmTwkPaYf8

    Goggomobil 300RS https://www.youtube.com/watch?v=_9paZ7qM0j4

    NSU TT Prinz https://www.youtube.com/watch?v=SATF79H2ZuY

    Login om te reageren
  35. Dan zegt

    18 november 2015 om 20:46

    Tel je alle motorvolumes van de hierboven genoemde auto’s bij elkaar op, dan kom je uit op exact 7581 cc. Vergelijk dat eens met een recente Dodge Viper. Deze heeft een V10 met 8390 cc. Meer slagvolume dan al het bovengenoemde dus. Ook qua vermogen moet de Viper het afleggen: 649 pk tegenover een gecombineerd vermogen van 676 pk voor alle bovengenoemde snoepjes tezamen. Ik weet wel wat ik kies en ga eens informeren wat een hele grote garage kost. En jij?

    Meer slagvolume, maar qua vermogen “ook” afleggen??

    Login om te reageren
  36. gtke zegt

    19 november 2015 om 19:38

    Ooit wil ik toch eens de (fiat 850 berline) abarth ot1000 hebben.Bijna onvindbaar dezer dagen. Je had nog een variant met een 2l dubbelnokker de ot2000.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North