De negen leukste auto’s met minder dan 1000 cc

Auteur: , 51 Reacties

En nee, we komen niet stiekem met motorfietsen.

Mini Cooper S

Terwijl ze in Amerika hardly impressed zijn van 1000 cc als slagvolume van een enkele cilinder (en dat dan minimaal x8), hebben we in Europa een lange traditie van leuke karretjes met kleine motoren. Het toverwoord is ‘massa’ of eigenlijk een gebrek eraan. Met een licht wagentje heb je ook niet veel vermogen nodig om tot aansprekende prestaties te komen. De hieronder benoemde Fiat Abarth 1000 Bialbero is daarvan een klinkend voorbeeld.

In Europa waren vooral de jaren ’50 en ’60 de hoogtijdagen van de sub-1-liters, terwijl ze in Keicarland Japan het ene na het andere kekke bommetje bleven bouwen. Ook in Europa is de 1-liter weer aan een comeback bezig, diverse B- en C-segmenters hebben al zo’n 1.0 turboblokje onder de kap. De leukste? Die staat uiteraard in het lijstje.

Turbo de Tomaso

Innocenti Turbo De Tomaso
Oorspronkelijk een Engelse Mini met een Italiaans koetsje. Toen ze begin jaren ’80 overstapten op Daihatsu-driecilinders, kreeg de meest potente variant een 993 cc groot turboblokje uit de Charade Turbo. Goed voor 72 pk en een top van 165 km/u.

Ford Fiesta Red Edition
De leukste driecilinder van het moment is deze Ford Fiesta Red Edition. De 999 cc driepitter is goed voor liefst 140 pk, een specifiek vermogen dat vergelijkbaar is met dat van een Ferrari California T! Hij is er overigens ook als Black Edition (zwart met rood dak), maar die wil je niet.

Citroën 2CV Sahara
Zeker de eerste Eendjes waren bepaald geen hoogvliegers met hun minuscule tweepitters. Deze 2CV Sahara heeft twee motoren en is daarmee de moeder aller Bimotori. En aangezien beide motoren slechts 435 cc meten, komt deze sympathieke klimgeit (we denken ook aan u, waarde Vlaming) nog altijd in aanmerking voor dit lijstje.

Caterham Seven 160
Ik had natuurlijk kunnen kiezen voor de Caterham Seven Fireblade, een Lotus Seven-derivaat met een hitsig 954cc Honda-motorfietsblok met 152 pk. Maar zoals je ziet, staat hier de Caterham Seven 160 afgebeeld. Met een 660cc turbodriepitter van Suzuki en slechts 80 pk. Waarom deze? Omdat hij in Engeland slechts 16.000 pond kost en door zijn lage gewicht in minder dan 7 seconden naar de honderd gaat. Dit is autorijden in zijn aller puurste vorm.

Mini Cooper S
Niet zo’n nieuwe, maar de échte Cooper S. De auto waarmee de Britten in 1964, 1965 én 1967 de Monte Carlo Rally mee wisten te winnen. Het idee voor een potente Mini kwam van racewagen-bouwer John Cooper. Overigens hebben de meeste Cooper S’jes een 1071 cc-blokje, maar speciaal voor de racerij werden er ook versies gemaakt met 970 cc, al kon ook de gewone man deze uitvoering gewoon bij de dealer bestellen.

Honda S600

Honda S600
Het merk dat groot werd met motorfietsen, bouwde zijn eerste auto’s met motorfietsblokken en kettingaandrijving. Dat betekent een klein slagvolume, een relatief hoog specifiek vermogen en lekker veel toeren. Verpak dat vervolgens in een klein, maar aantrekkelijk coupeetje en je snapt wat de S600, opvolger van de Honda S500, in dit rijtje doet.

Panhard CD

Panhard CD Grand Tourisme
Bouwde Panhard voor de Tweede Wereldoorlog nog vooral grote auto’s, na 1945 ging het merk zich vooral richten op de productie van kleine modellen met tweecilinders. Niet alleen personenwagens, maar ook sport- en zelfs racewagens. Een van de mooiste en snelste is de CD, die dankzij zijn gestroomlijnde carrosserie een topsnelheid haalde van 160 km/u. De straatversie tenminste, want de voor Le Mans geprepareerde CD haalde zelfs 225 km/u, en dat met een 848 cc tweecilinderboxer met 78 pk!

bialbero

Fiat Abarth 1000 Bialbero
Abarth is vooral bekend geworden met snelle versies van Fiat’s, zoals de rappe 1000 TC op basis van de Fiat 600. Op basis van diezelfde techniek bouwden ze ook zelf sportwagens, zoals deze 1000 Bialbero. Dat laatste is Italiaans voor dubbele nokkenassen. Het 982 cc-motortje is goed voor 92 pk en een top van 205 km/u.

Autozam AZ-1
Als er één sub-1000cc-auto de titel ‘supercar’ verdient, dan is het deze Autozam AZ-1 wel. Het kleine coupeetje met vleugedeuren voldoet aan de eisen voor Keicars en heeft dus een motor niet groter dan 660cc. Een driecilinder turbo met 64 pk om precies te zijn. Het wagentje is ontwikkeld door Suzuki, maar verkocht onder Mazda’s sublabel Autozam, al verkocht Suzuki de auto zelf ook in kleine oplage als de Cara.

Dodge Viper

Kies maar: alles hierboven of een Dodge Viper
Tel je alle motorvolumes van de hierboven genoemde auto’s bij elkaar op, dan kom je uit op exact 7581 cc. Vergelijk dat eens met een recente Dodge Viper. Deze heeft een V10 met 8390 cc. Meer slagvolume dan al het bovengenoemde dus. Ook qua vermogen moet de Viper het afleggen: 649 pk tegenover een gecombineerd vermogen van 676 pk voor alle bovengenoemde snoepjes tezamen. Ik weet wel wat ik kies en ga eens informeren wat een hele grote garage kost. En jij?



51 reacties

De Daihatsu Charade heette eigenlijk GTti.
@Original_Arnoud: dan hebben we het beide fout, want de rapste Charade van die generatie heet Turbo en geen GTI of GTti =)
@Original_Arnoud: Dat is een latere serie geloof ik. Maar die had er van mij wel in gemogen. Daar hoor je altijd leuke verhalen over. Heb er zelf nooit mee gereden maar ze schijnen behoorlijk te sjouwen!
Ik zou de S600 en de AZ-1 nemen. Én ze in een garage stoppen met de Viper. Gewoon, omdat ik van Amerikaanse auto’s en Japanse auto’s hou.
Nummer 1. Erg leuk ding.
Dat de 225XE hier niet in staat. Brrr. Overigens ik kies alles van hierboven, alleen al voor de Sahara en de caterham
Die Abarth graag! <3

Al zou zo'n Mini Cooper als belegging en als funcar ook wel de moeite zal zijn. Een speciale vermelding ook wel voor de Honda S600: een van de mooiste in de lijst!
Dat is moeilijk… NOT Dodge Viper!!
Ik mis de Renault Twingo !
@SimonMc: Ik denk dat je een typfout hebt gemaakt. Probeer het nog eens.
@laposte: + optionele e.
De innocenti stond verlaten en half gesloopt in de fabriek van DeTomaso in Modena
Sorry mensen maar als niemand de Viper neemt, dan neem ik hem wel…
Voor mij de mini cooper s, wat een snoepje!
Een Daihatsu Copen? Tiger b6.
Of deze natuurlijk http://m.youtube.com/watch?v=Qdck07wTRXo
De Viper…………
Die Fiesta is wel fijn hoor!
Hoe minder auto onder je kont hoe meer beleving! Ik geloof ook dat je de meeste lol beleeft met lichte auto’s.
Die abarth is echt super gaaf. Ik zag laatst nog een stukje over die auto toen hij bij een autoshow stond. Erg gaaf autotje. Hij is wel echt super klein. Oja en @dizono ik zal even aan mijn moeder doorgeven dat zij de verkeerde fiesta heeft gekocht.
@clarkson: Misschien mag ze hem nog ruilen? ;)
@dizono: Wat ben je genadeloos vanavond. Haha!
Zo’n Innocenti. Wat een snoepje was dat toch. Ga zo eens zoeken…
@alfablog: beetje knappe doet 10k in Italië.
@alfablog: Eigenlijk hadden ze die gewoon in Engeland moeten gaan bouwen als opvolger van de Mini. Een stuk beter dan de Austin Metro waar ze later zelf mee op de proppen kwamen. Overigens is een originele Innocenti Mini ook erg lekker.
@dizono:
Grappig om dit te lezen, ik heb namelijk altijd hetzelfde gezegd!

Mijn vader had een goede vriend die een echte hoge piet (niet sinterklaas geralateerd) bij British Leyland in Gouda was.
De Metro kwam uit en mij als jongere doelgroep werd om een mening gevraagd; mijn antwoord was het jouwe, ik en mijn oude Innocenti Cooper 1300 en mijn nog ouwere MGB vroeg waarom ze de Innocenti niet genomen hadden, de Metro zag er koddig uit met die wieltjes die zo ver onder de carrosserie staken en te klein waren.
De 205 kwam, zag en overwon, want die zag er wel erg stoer uit !
@alfablog: Mijn Innocenti Mille gekocht voor 2900 harde guldens, (toen 6 jaar oud, je zag ze al snel op de sloop terecht komen vanwege voortreffelijke anti corrosie maatregelen
Suzuki Cappuccino.. micro-Viper.
Zie er regelmatig een. Gaat gewoon niet vervelen.
@baasbas: Prachtige wagentjes! Was een van mijn steevaste favorieten in Gran Turismo 4.
Zeg me eens @dizono waarom de Smart Roadster hier niet bijstaat?
@norge: lekkende dakjes en een waardeloze semi-automaat. Een leuk en onderscheidend wagentje verder, dat wel.
@dizono: De Caterham is waterdicht wou je zeggen?
En ik heb gehoord dat de bak van de roaster zo slecht nog niet is.
De miniatuur Viper kan ook nog: Suzuki Cappuccino.
MOOI ! een Innocenti Mille was mijn eerste auto…. open filter en in Italië een performance uitlaat kopen op mijn eerste trip . Std acceleratie was 17 sec, maar voelde veel sneller
Ik mis de Hyundai i10 in dit rijtje!
@raoulkroes: Die zijn te goed…
@raoulkroes: ik niet
De echte Mini is toch wel een droomauto. Hele familie aan zowel vaders als moeders kant heeft er een gehad omdat m’n opa een garagebedrijf had in Engelse auto’s. En die Honda S600, wat een plaatje! Maar de nieuwe Viper is toch wel zo ontiegelijk mooi geworden! Vind het geen makkelijke keus.
Viper please!
Saab 92 ?
Misschien heb ik mijn feiten niet op een rijtje maar dan zou ik toch echt een Honda S660 nemen.
Als niemand de Viper neemt bied ik me vrijwillig aan als ‘slachtoffer’ 😊
Waar is de subaru vivio?
Ook nog een leuk karretje, de BMW 700 sport:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_700#/media/File:Bmw700sport1.jpg
En niet te vergeten alle varianten van de Fiat 600 Abarth (750, 850, 1000 TC en TCR)
Autobianchi A 112 903cc Fiat motor
Eigenlijk de enige echte auto’s, in hun tijd betaalbaar en praktisch.
Misser in deze lijst is de Autobianchi A 112, geboooren in 1969 en als Lancia A 112 geleefd tot 1986 .
De eerste Supermini en de eerste ECHTE hot-hatch, eigenlijk is het FIAT submerk Autobianchi een @dizono of @larsbb stukje waard, de innovaties die het eerst door Autobianchi werden gebruikt zie jje nu als dagelijkse kost in de auto industrie

Renault 5
Uitgevonden door de wielbasis en eigenlijk de onderkant van de vermaarde Renault 4 te gebruiken is dit de auto die de Supermini op de kaart heeft gezet : een praktische drie deurs met een achterklep die tot op de achterbumper opent, de eerste auto met schildbumpers en typisch elegant vreemd interessant Frans sexloos en klasseloos
De eerste L had de 845 cc Renault 4 motor, de TL de 956 cc variant.

Trieste van de Renault 5, of misschien juist het echte leven is dat de ‘uitvinder’ van de Renault 5 Michel Boué in 1971 aan kanker overleed, kort voordat zijn idee in productie werd genomen.
De 5 is van 1972 tot en met 1996 ! een legendarisch lange productie voor een auto !

Verder de Honda en de Mini, de Cooper zit nog altijd diep in mijn genen evenals de Panhard, ik heb zelf een BT 24 gehad, een auto met zulke mooie details dat ik dar een boek over zou kunnen schrijven, Citroën mag dan de naam hebben als pionier op het gebied van Cw waarde, Panhard DEED het gewoon en de laatste DS neus met de vier koplampen achter één glas is schaamteloos gestolen van de Panhard BT 24 !

http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/panhard-24-bt/panhard-24-bt-08.jpg

Dat ik hem ooit verkocht heb !

Maar ik begrijp het wel, je moet keuzes maken in zo’n topic en die Japanners zijn rete-interessant !

De Viper, neen dank u, bruut maar geen finesse at all! en dat hebben alle andere auto’s wel !
Ik ga voor de mini
Mis wel de Suzuki cappucino.
Tel je alle motorvolumes van de hierboven genoemde auto’s bij elkaar op, dan kom je uit op exact 7581 cc. Vergelijk dat eens met een recente Dodge Viper. Deze heeft een V10 met 8390 cc. Meer slagvolume dan al het bovengenoemde dus. Ook qua vermogen moet de Viper het afleggen: 649 pk tegenover een gecombineerd vermogen van 676 pk voor alle bovengenoemde snoepjes tezamen. Ik weet wel wat ik kies en ga eens informeren wat een hele grote garage kost. En jij?

Meer slagvolume, maar qua vermogen “ook” afleggen??
Ooit wil ik toch eens de (fiat 850 berline) abarth ot1000 hebben.Bijna onvindbaar dezer dagen. Je had nog een variant met een 2l dubbelnokker de ot2000.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).