
Kennen jullie het verhaal van de Fremantle Highway-BMW’s nog? Dat krijgt nu een staartje.
De naam Fremantle Highway doet vast nog wel een belletje rinkelen. Dit schip vloog in 2023 voor de Nederlandse kust in de fik, met ruim 3.700 auto’s aan boord. Meer dan 2.700 auto’s gingen in vlammen op, maar er waren ook auto’s die ogenschijnlijk ongeschonden van boord kwamen.
Over die auto’s is het nodige te doen geweest. Nederlandse handelaars hadden namelijk een partij van 260 BMW’s gekocht die van de Fremantle Highway kwamen, maar mochten deze van BMW niet verkopen. Volgens BMW kon de veiligheid van de auto’s niet gegarandeerd worden. Daarom staken ze via de rechtbank een stokje voor de verkoop. De auto’s moesten total loss verklaard worden.
Daarmee leek de kous af te zijn, maar nu krijgt het verhaal toch nog een staartje. Het Dagblad van het Noorden heeft namelijk ontdekt dat één van de Fremantle Highway-auto’s doodleuk in een Japanse showroom staan. En niet bij een of andere vage toko, maar bij de officiële Alpina-importeur. Het betreft een XB7, een van de negen Alpina’s die aan boord waren. Hier klopt iets niet…

Het Dagblad van het Noorden heeft Andrew Mason van BMW Nederland om een reactie gevraagd en die zegt het volgende: “Die negen BMW Alpina’s zijn aangemerkt om te worden vernietigd, wellicht is dat inmiddels al gebeurd. Want ook deze auto’s mogen sowieso niet worden verkocht. En als het chassisnummer in Japan overeenkomt met dat van het schip, dan moet die Alpina alsnog de shredder in.” Deze auto hoort dus absoluut niet in een showroom te staan. Althans, niet volgens de logica die BMW in de rechtszaak hanteerde.
De advocaat van de handelaren die de auto’s destijds gekocht hadden reageert hoogst verontwaardigd op dit nieuws. De Alpina’s stonden namelijk náást de auto’s die zijn cliënten gekocht hadden. “Het druist lijnrecht in tegen BMW’s suggestie dat de auto’s gevaarlijk zouden zijn,” aldus de advocaat. Heeft BMW hier gewoon met twee maten zitten meten? Daar gaan we wellicht binnenkort achter komen, want de handelaren in kwestie gaan er werk van maken.
Bron: Dagblad van het Noorden





Dit Alpina busje is zo exclusief en heeft zo’n provenance dat die meer waard is dan nieuw…
Ik vind dit anders best een mooi busje. Sterker nog, één van de mooiere BMW’s op de markt.
Google even “Anderhalf jaar na de brand op de Fremantle Highway wordt er nog steeds geprocedeerd over een partij van 260 BMW’s die een Rotterdams bedrijf” en klik op het eerste Financiële Dagblad resultaat, daar staat het verhaal erg uitgebreid en vrij vermakelijk (artikel van 30 maart 2025).
Interessant verhaal. Die handelaar kocht de 260 BMW’s voor 5 mio. Minimale waarde zou op 17 mio moeten liggen. Maar ik verwacht hoger. Die handelaar had dus gewoon de markt van bmw nederland een jaar lang kunnen verknallen door de prijzen te duiken. Het zou mij niet verbazen als hier door bmw een spelletje is gespeeld. Heel benieuwd. FD zal er ook weer op duiken, dus ik verwacht snel smeuïg nieuws!
Porsche was daar ook een keer bang voor. Die wilde dat alle politie elfjes werden geëxporteerd zodat de (kleine) Nederlande markt niet werd overspoeld met ex-rozzers. In een heel enkel geval is een originele bewaard gebleven of teruggevonden.
Een handvol is weer in rijkspolitie trim te vinden.
In het archief: https://archive.ph/8x9gq, zodat iedereen het kan lezen.
Die Freemantke Highway BMW’s bieden wel lekker veel Feuer am Varen
Als een BMW niet in Japan wordt geaccepteerd dan gaat tie wel naar het Midden-Oosten of Afrika. Het gaat ook niet om zoveel, want ondertussen worden er massa’s schade-auto’s uit de VS verkocht in Europa. Eerst total loss, opgelapt en weer terug op de markt. Tig keer erger dan de waterschade bij de auto’s van de Freemantle.
Wat heeft BMW te vertellen over deze XB7 ? Alpina is toch geen tuner maar een fabrikant ? Weet die meneer van BMW Nederland dat niet ?
Sinds 2022 heeft BMW Alpina overgekocht. BMW heeft dus alles te zeggen over Alpina.
Alpina is sinds 2022 onderdeel van de bmw groep, dus het lijkt mij dat bmw alles te zeggen heeft over een alpina uit 2023.
Yaaiks, meende ergens gelezen te hebben, dat BMW pas eind dit jaar zeggenschap over Alpina zou krijgen, maar kennelijk effe niet goed opgelet. I thus stand corrected.
In deze vorm zou ik nog wel geneigd zijn een BMW te kopen
Tja, waar toch nog peon te verdienen valt wordt men erg.. “creatief”.
Bij een vroegere werkgever hadden ze ook ooit een partij auto’s van een schip met brand, geen schade maar moesten toch “de shredder in”van de fabrikant. Uiteindelijk werden de chassisnummers eruit geslepen, de sleutels gekloond en zijn vervolgens vrolijk naar Afrika gegaan.
Peon = is het nieuwe geld? Poen*
Is dat niet de Freemantle zelf die we hier op beeld zien? Wat een slagschip. Als je de kofferklep open doet rijden er zo drie Z4’s uit.
Als er drie Z4’s uitrijden is het wel een goede aanbieding.
Wellicht mis ik info, maar kan me niet aan de indruk ontrekken dat hier procesmatig iets niet goed gaat. (1) BMW geeft aan dat de auto total loss is en niet mag worden verkocht. (2) Dat gebeurt dus kennelijk wel. (3) Verontwaardigde handelaar. Echt heel bijzonder. En waarom bepaalt BMW dat de auto total loss is (sowieso een verzekeringsterm), terwijl het eigendom kennelijk dus niet bij BMW ligt (want is toch verkocht)? Weet jij veel of een of andere handige harry dat ding prima aan de praat krijgt. Over auto’s die al 10 jr geen apk hebben gehad doet ook niemand moeilijk.
De auto’s waren niet van BMW dus kon degene die tijdens het transport eigenaar was de wrakken wel verkopen. Maar het recht om een nieuwe auto met BMW logo te verkopen ligt bij BMW. En voor BMW is het natuurlijk gunstiger dat deze wagen de shredder on gaat en de eind klant een nieuwe besteld.
Het is niets meer of minder dan een aansprakelijkheids- en imagokwestie. BMW / haar assuradeuren willen niet het risico op garantieclaims als gevolg van eventuele transportschade door het vervoer per Freemantle Highway op zich nemen. BMW wil daarbovenop niet het risico van imagoschade nemen, omdat ze “willens en wetens schadeauto’s op de markt gebracht hebben”. De rest is ruis.