“Hybride Porsche 911 wordt de krachtigste 911 ooit”

Auteur: , 41 Reacties

Dit is echt absoluut geen verrassing.

Vind ervan wat je wilt, maar met alle plannen rondom het elektrificeren van auto’s was het onvermijdelijk dat ook de Porsche 911 er op enig moment aan zou moeten geloven. Zeker aangezien de Zuffenhausers de komende jaren maar liefst de helft van al haar modellen tot op zekere hoogte op batterijen wil hebben. We hoeven echter niet te vrezen dat de hybride 911 een of ander teleurstellende bolide wordt. Althans, niet als we de specificaties mogen geloven.

De baas van Porsche, Oliver Blume, vertelde recentelijk in een interview met Autocar iets waarvan de nekharen van puristen overeind schieten. Volgens Blume wordt het niet alleen een enorm goed presterende auto, maar tegelijkertijd ook de krachtigste 911 die het merk ooit produceerde.

Blume is ervan overtuigd dat de plug-in hybride Porsche 911 rond de 700 pk zal produceren. Sterker nog, met een beetje inzet zullen ze dat getal eenvoudig moeten kunnen doorbreken. Momenteel produceert de krachtigste 911 zonder allerlei aerodynamische poespas, de Turbo S, liefst 580 pk. Rekenen we daarbij het vermogen van de minst krachtige elektromotor van Porsche, te vinden op de Panamera 4 E-Hybrid, dan komt er nog eens 138 pk bij. Het gecombineerde systeemvermogen zou hierom rond de 700 pk liggen, maar de kans is groot dat er t.z.t. nog meer paardjes uitgepeuterd worden.

Volgens Blume zou de wagen daarnaast een speciale knop krijgen waarmee de bestuurder het extra vermogen van de elektromotor op commando in kan zetten. Hoewel hij er geen verdere details over kwijt wilde, klinkt het enigszins als het inmiddels verdwenen KERS-systeem dat we kennen uit de Formule 1. De plug-in technieken zelf worden overgenomen van de hybride Panamera en de Porsche 918 Spyder.



41 reacties

Tuurlijk, beginnen met een lekker dikke versie, maar binnen no time kriigen we er vast ook eentje met de vierpitter uit de 718 en elektro ter ondersteuning.
@dizono: En dan ga je nog in 3.7 seconde naar de 100. Zie het probleem niet zo. inmiddels klinken sommige 4 pitters ook al redelijk. Ik maak me er niet zo druk meer om.
@fmgarcia: Maak dat de kat wijs. Vierpitters met turbo en directe injectie klinken gewoon als een stofzuiger.
@theblazerunner: Ha poes, ik heb jou wat te vertellen..
@theblazerunner: Vrij muzikale stofzuiger zo’n 4C
@theblazerunner: ik snap sowieso dat hele geleuter over geluid niet. Het is fijn dat je auto gaaf klinkt maar voor de meeste auto’s kan het knap vervelend zijn. Ik heb ooit een ritje gemaakt van iemand in een Jag F-Type V8, op lage toeren brult dat ding nog steeds vrij hard en als je daar langer dan een uur mee over de snelweg rijdt denk ik dat je er snel klaar mee bent. Is dat een concessie die je wilt maken voor dat ene weekend waar je hem hoger dan 5000 toeren kunt krijgen?
Zoals al aangegeven, een viercilinder zal nooit een mooier geluid krijgen dan een V8, maar we zullen toch ons neer moeten leggen bij de huidige ontwikkelingen. En inderdaad, viercilinders zoals die in de A45 of RS3 (pre-facelift, die 5-cil klinkt ook prima) klinken helemaal niet verkeerd.
@720s: rs3 is niet met een vierpitter geleverd, s3 daarentegen wel
@dizono: Dat is prima, zolang ze die maar 912 noemen i.p.v. 911.
En al die accu’s vóór in de neus, voor een betere balans en wegligging. Nah…

Misschien dat ik er over tien jaar anders tegen aankijk, maar al die hybride hulpsystemen komt bij mij nog steeds binnen als een soort van vals spelen.
@RRRobert: ssst grheimpje, maar de meeste mensen kopen een non-GT 911 niet vanwege de wegligging. Dus die paar accus worden echt geen probleem.
@stefje: Klopt, zie er alleen maar oude opa’s in rijden.
Gaaf, over een jaar of 15 zitten er in iedere Porsche weer luchtgekoelde motoren!

Dat het electromotoren zijn mag de pret niet drukken.
Porsche maakte de leukste auto’s toen Amerikaanse teenagers hun klanten waren..
@lincoln.
@desjonnies: waar hangt die ouwe uit eigenlijk? Is zijn begeleid verlof voorbij?
@fouadski: Terug naar het pbc! Het schijnt dat hij al jaren een telefoon verstopt in zijn anus, maar hij is gesnapt!
@fmgarcia:

waar het hart van vol is…..
@IJsblok: welkom op autoblog!
@fmgarcia: Verklaart meteen de hoeveelheid (doorgaans vermakelijke) poep die eruit komt.
Volgens mij en Porsche Nederland is de krachtigste 911, de gt2 rs.
@den: dacht ik ook.
Als het 140 pk erbij is, maar ook 180kg (ik zeg maar iets), hoeft het dan wel?
Volgens mij is een Turbo (S) al meer dan snel genoeg voor dagelijks gebruik… Voor de mensen met een permanente doodswens is de GT2 RS te krijgen. Maar ik snap natuurlijk wel dat hybrid techniek eerst met een hele dikke versie geïntroduceerd moet worden, voordat de schraapversies met vierpitter langzaam binnensijpelen.
Nog meer vermogen.. jippie. Met 300+ pk moet je in NL al zoeken naar momenten dat je dat kan gebruiken.. vooral als je niet regelmatig je rijbewijs op het spel wil zetten. Mooier zou zijn als er een torque fill systeem kwam om in de stad elektrisch te kunnen rijden en de motor als generator te laten draaien. Minder koppel nodig dus kun je schonere verbranding gebruiken voor een hoog rendement.
@w0o0dy: Meer vermogen= altijd beter. Niet zo azijnzeiken jij.
@basr32: extreme presentatie potentieel maakt de auto veel zwaarder en minder leuk bij normale snelheden. Dus nee zeker niet waar dat meer vermogen altijd beter is. En ik kan het weten.. mijn MX5 met 130pk op 1050 kg is na 11 jaar nog steeds een feestje iedere keer op elke weg.
@w0o0dy: Natuurlijk is 130pk al voldoende voor elke normale auto. 300 pk is tegenwoordig ook niet uitzonderlijk meer. Toch zijn er buiten de stedelijke gebieden, genoeg plekken waar je wel even kan gassen. Het is niet enkel de snelheid die t m doet. Tussen acceleratie en souplesse zijn imo veel belangrijker. Maar das oud nieuws. Als je je rijbewijs kwijtraakt in Nederland vanwege je snelheid, dan ben je gewoon een sukkel tegenwoordig. Dan heb je ook domme pech misschien, maar ik zet cruisecontrol lekker op 150 en dan zit je gewoon goed. Als ik ergens een polderweg opdraai, dan gaat het gas zeker open. Tot het imo veilig is.
Hmm dat staat er wat rommelig en onduidelijk. Ik bedoel: “Torque fill systeem waarmee je ook in de stad elektrisch kunt rijden.”
Ben er niet zo’n fan van, hybride toestanten in sportwagens zoals Prosches. Haalt de beleving echt voor een groot deel weg en de auto word er alleen maar zwaarder van.
@basr32:

Beleving zit tussen je oren ..
@lincoln: Dat moet natuurlijk ‘een stukje’ beleving zijn.
@basr32: je rijdt dagelijks een sportwagen voor de beleving blijkbaar? Wat een kul argument zeg, heb je de wijsheid uit een testverslag wellicht. Fijne auto’s zijn Porsche modellen allemaal en zelfs iets zware modellen rijden ook nog erg sportief. Dat wist je uiteraard niet , want als je er wel degelijk een had gereden, dan had je deze reaktie niet geschreven denk ik.
@ikschrijfookoverautos over welke aerodynamische poespas heb je het die betrekking zou kunnen hebben op de hoeveelheid pk’s? Of is er een andere reden dat je de plug-in niet wil vergelijken met de Turbo S Special Edition met 607 pk?
@vroaaar: ik wilde speciaaltjes en extreme auto’s als de GT3, GT3 RS en GT2 RS er buiten houden. De Turbo S is nog ‘normaal’.
“krachtigste 911 ooit” tot ze het jaar erna weer een krachtigere versie uitbrengen
@trolle: en wat klopt er niet aan dan?
@rhellema: het is nooit de krachtigste 911 ooit, het is eerder de krachtigste 911 op dit moment. Had die hybrid 911 de krachtigste ooit geweest dan wil dat zeggen dat de opvolger en alle andere erna minder krachtig zullen zijn.
@trolle: gezien het feit dat ze ook bij Porsche niet in de toekomst kunnen kijken is de term “ooit” gewoon een goed gekozen.
“Hybride Porsche 911 wordt de krachtigste 911 ooit” had ook kunnen zijn “Hybride Porsche 911 wordt de zwaarste 911 ooit”.
Meest krachtigste ooit, daar sta je dan met je GT2RS,
Uitmelkers ten top daar bij Porsche, zou er niet mee gediend zijn!
Als ze de hybride-aandrijflijn koppelen aan een “Mezger” blok is alles vergeven.
@niekie1999: als een atmosferisch blok kan terugkeren dankzij hybridisering, dan ben ik enthousiast. Of een elektrische compressor ipv turbo, dan krijgen we weer mooie raspende geluiden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).