Deze dame mag racen in de F1, maar kan ze iets?

Auteur: , 44 Reacties
Deze dame mag racen in de F1, maar kan ze iets?

De testcoureur van Alfa Romeo Sauber gaat onder de loep.

Het is een discussie waar je geen verkeerd woord mag laten vallen, of je wordt volledig afgemaakt door derde generatie feministen die je enkels eraf willen bijten. Jawel, de discussie over vrouwen in de Formule 1 blijft voortduren en werd recentelijk zelfs nieuw leven ingeblazen toen bekend werd dat bovenstaande dame, Tatiana Calderón Noguera, een volwaardig testzitje had weten te landen bij Alfa Romeo Sauber.

Goed, technisch gezien was het geen onlogische zet, aangezien Calderón vorig jaar al aan het team werd verbonden. Destijds was haar rol binnen het team echter tamelijk beperkt, daar ze enkel simulatorwerk mocht doen. In 2017 wist ze dit te combineren met een volledig seizoen GP3 en de World Series Formule V8, waar ze respectievelijk als 18e en 14e eindigde in het klassement. Voor de observerende toeschouwer zijn dit allesbehalve overtuigende resultaten, maar voor Alfa Romeo Sauber was dit blijkbaar voldoende om haar takenpakket uit te breiden naar écht testwerk in de raceweekenden.

Laat ik vooropstellen dat ik met hart en ziel achter het idee van vrouwen in de Formule 1 sta. Logisch, want in de 21ste eeuw hoeven er geen sociale verschillen meer te zijn tussen de twee biologische seksen, ook niet binnen de autosport. Natuurlijk kun je discussiëren of vrouwen fysiek in staat zijn om op hetzelfde niveau te komen als de beste mannen, maar in werkelijkheid kan proberen nooit kwaad. Er is immers niet fijners dan dat een wijd geaccepteerde mening de grond wordt ingedrukt door de prestaties van één persoon.

Deze dame mag racen in de F1, maar kan ze iets?

Enfin, dat vrouwen de kans moeten krijgen om te laten zien wat ze kunnen staat dus vast. Dat is het probleem niet. De Formule 1 is dé plek waar de allerbeste coureurs in de allersnelste auto’s mogen laten zien wat ze in huis hebben. Althans, dat is de utopische gedachtegang. De geschiedenis van de sport leert ons dat het anders zit. Pay drivers zijn absoluut geen nieuw fenomeen, maar in 2018 zijn ze misschien wel belangrijker dan ooit, gezien de hoge kosten van de sport. Algemeen bekend is dat de vader van ex-Ferrari protegé Lance Stroll tientallen miljoen betaalde om zijn zoon bij Williams aan boord te krijgen. Nog recentelijker, en zelfs binnen hetzelfde team, was het Sergey Sirotkin die verkozen werd boven Robert Kubica. Beide mannen zouden aardig wat poen overhebben om het zitje te bemachtigen.

Teams hebben af en toe ook een weekend over om goed gesponsorde testcoureurs de zoete smaak van de Formule 1 te laten proeven. Dit werd de afgelopen twee weken op pijnlijke wijze duidelijk nadat sommige teams onervaren coureurs zonder bijzondere prestaties achter het stuur plaats lieten nemen, in plaats van hun werkelijke line-up.

En zo komen we met een omweg weer terecht bij Tatiana Calderón. Wie niet helemaal bekend met haar is zal opgelucht zijn om te horen dat ze weinig opmerkelijke resultaten heeft geboekt. Hoewel Calderón in allerlei bekende opstapklasses (GP3, F3) verscheen, wist ze op weinig plekken écht te overtuigen. Sterker nog ze bleef de afgelopen jaren veelal rond de 20e positie in het klassement bungelen. Hoewel ze keihard haar best heeft gedaan, kwam ze om wat voor reden dan ook niet verder een handjevol podiums in de laatste paar jaar. Natuurlijk speelt materiaal hier ook in mee, maar toch, de schijnwerpers stonden niet constant op haar gericht.

Het is dan ook ietwat toevallig dat Sauber haar vorig jaar, nog voor de Alfa Romeo-deal, wist te strikken. Met name omdat haar sponsor, Telmex, het grootste telecombedrijf van Mexico is en dus behoorlijk wat knaken kan ophoesten. Daarbij kon Sauber de goede PR prima gebruiken. Zelfs nu ze het legendarische Alfa Romeo aan zich hebben verbonden, kan een (middelmatige) vrouwelijke coureur binnen het team absoluut geen kwaad als het wereldwijd vrolijke nieuwsberichten oplevert.

Om te zeggen dat ze haar plekje heeft verdiend vind ik persoonlijk dus wat ver gaan. Aan de andere kant, zegevieren in de opstapklasses zegt echter ook niet altijd evenveel, getuige GP2-kampioen en inmiddels al lang weer vergeten F1-coureur Jolyon Palmer. En als dit ervoor zorgt dat meer meisjes geïnteresseerd raken in autosport en vervolgens zelfs een gooi durven te doen naar een carrière in de Formule 1, heiligt het doel de middelen.

Beeld: Tatiana Calderón op Twitter



44 reacties

Feministen ??
Dat zijn toch die verongelijkte vrouwen die ambtenaar zijn of steuntrekken ..
Heb nog nooit een werkende of zichzelf respecterende dame meegemaakt die zichzelf feminist noemt ..
@lincoln: daar vat je het wel mooi samen. Maar dan ben je weer een powervrouw natuurlijk.
@stephane8200:

Nope ..
Ze ziet er gezond uit ..
Vrolijke snoet ..
Veel reclame ruimte zeg maar ..

Dan is het volgens de feministen uiteraard een sexsymbool ..
@lincoln:

Nee die noemen zich ”one of the guy’s”….
@lincoln: Nou, eerder het omgekeerde: een feministe is een sterke, zelfverzekerde vrouw. Elke topvrouw is feminist. En, “strong women intimidate boys.. and excite men”. Logisch dat jij er zo’n sneu commentaar over schrijft.
@jelmer:

Succesvolle mensen janken niet over discriminatie ..
@lincoln: Bekende, succesvolle vrouwen die zich feminist noemen/noemden: Van politici, tot kundig specialist tot TV persoonlijkheid:

Aletta Jacobs
Neelie Kroes-Smit
Ciska Dresselhuys
Hedy d´Ancona
Marilyn French
Keira Knightley
Zooey Deschanel
Emma Watson
Beyonce
Helen Mirren
Taylor Swift
Ellen Page

En dat is slechts het topje van de ijsberg …
@dawwg:

Die mensen ken ik niet persoonlijk ..
Dat wil zeggen dat jij ze al helemaal nooit gaat ontmoeten ..

Maar ehhhh ..
Mooi Wikipedia lijstje overgeschreven ..
Ouwe coffeshopbewoner ..
Lekker wijf.
@lincoln

Ik was in de veronderstelling dat jij nog nooit een dame had meegemaakt…..
@disco3hse: Lincoln is permanent ongesteld.
Een coureur in de marge dus. Niet interessant en zal vast niet heel veel testkilometers gaan maken.
Maar de vraag omgekeerd, welke vrouwelijke coureur zou op basis van prestaties wel interessant zijn voor de F1?
@breinstein: Bij mijn weten is er momenteel niet echt een die daadwerkelijk op extreem hoog niveau zit. Natuurlijk zouden er eventueel een paar meekunnen voor de middenmoot, maar een ware winnaar zit er volgens mij niet tussen.
@breinstein:

Dat stimulatorwerk is toch 100X beter dan in zo een herriebak zitten ..
Ongetwijfeld is ze beter dan Ericsson.
@menaz: Dat dan weer wel.
Beitske rijdt iedereen de moeder…🤪
Calderón is absoluut niet van het niveau coureur dat in de Formule 1 thuishoort, maar ik heb er totaal geen problemen mee dat dit soort matige coureurs als testcoureur worden aangenomen. In de praktijk betekent dat toch alleen maar dat ze mogen meeluisteren tijdens de driver briefings en af en toe in de simulator mogen plaatsnemen, en daarvoor is Calderón meer dan geschikt. Sauber haalt met haar een goedbetalende dame in huis die vanwege haar geslacht ook nog een bak aan positieve PR met zich meebrengt. Missie geslaagd, toch?

En dan wil ik nog even kwijt dat ik deze dame 100 keer liever aan de Formule 1 -of autosport in het algemeen- verbonden zie dan Carmen Jordá. Niet alleen omdat Calderon niets sneller lijkt dan Jordá, maar vooral omdat Calderón gewoon haar mond houdt en haar stinkende best doet om zo dicht mogelijk bij de Formule 1 te komen. Dat kunnen we niet zeggen van Jorda. Die maakt deel uit van de FIA Women in Motorsport commission waarmee de FIA de in- en doorstroom van vrouwelijk talent wil helpen, maar grijp praktisch elke gelegenheid om dingen te roepen als dat de Formule 1 te moeilijk of zwaar voor vrouwen is of dat vrouwen maar een eigen koningsklasse moeten krijgen. Overigens tot grote ergernis van vrijwel elke andere vrouwelijke coureur van naam, die het op vrijwel elk ander vlak oneens zijn met Jordá.
Een paar dagen terug flikte ze het ook weer door te zeggen dat ze op basis van haar Formule 1 en Formule E ervaring vindt dat vrouwen zich meer op de Formule E moeten richten omdat dat makkelijker is. Volkomen misplaatst omdat Jorda een Formule 1 auto alleen maar in de simulator heeft gereden (en 12 seconden per rondje langzamer was dan toenmalig testcoureur Marco Sorensen), en ze kreeg dan ook voor de zoveelste keer een flinke bak kritiek over zich heen van zowel Formule E coureurs als vrouwen in de autosport. En dat moet dan zogenaamd een lans breken voor vrouwen in de autosport. Nee, geef mij Calderón maar.
@edge: Preach it, man!
@edge: Het feit dat ze een dame is, maakt goede PR, maar het feit dat ze Telmex als sponsor heeft is minstens net zo belangrijk; die eigenaar erachter was een tijdje de rijkste meneer ter wereld. Dat maakt het commercieel natuurlijk zeer aantrekkelijk…
Van mij….want ja ik wordt regelmatig om toestemming gevraagd… mag een vrouw F1 coureur zijn, als ze maar goed genoeg en dus snel genoeg is. De rest doet er niet toe, of zou er niet toe moeten doen.
Als je rond kijkt naar recentelijke vrouwelijke Coureurs die het misschien tot de Formule 1 hadden kunnen schoppen, kom ik niet veel verder dan Danica Patrick.
Deze dame leek het talent er voor te hebben, en is de enige dame die ooit een INDY CAR race heeft gewonnen.
Maar al snel bleek ook Danica niet veel meer dan middenmoot coureur, meteen paar uitschieters.
Beitske zou de Sportschool in moeten duiken en keihard aan haar fysiek moeten werken, en dan kijken of ze ergens in de F1 kan komen om te zien hoe ver ze kan komen.

Calderón kan pas beoordeeld worden als ze daadwerkelijk op Vrijdag’s in de auto gaat zitten.
Maar ook bij Calderón heb ik het idee dat er nog wel wat extra tijd in fysiek werk gestoken mag worden.
@hzw:

Noch Calderon, noch Patrick, noch Visser heeft voldoende punten voor een F1 licentie. Dus ook al zou een team ze willen inzetten, ze mogen simpelweg niet meedoen vanwege gebrek aan resultaten.
@offroad: hoeveel punten heb je nodig voor een Superlicentie aanvraag. ??
Zit er niet een cartel achter? Mexicaanse boeven.
Die feminazi-nonsense even daargelaten, vind ik het vooral interessant dat er nog nooit een vrouw is geweest die puur op talent heeft kunnen winnen/meedoen om de knikkers in de F1. De ‘technische’ reden dus ipv de politieke. Zeker in de moderne F1 heb je geen buitensporige kracht nodig om de auto te besturen dus die tradtionele reden gaat niet op. Daarbij; in de F1 is het geen voordeel meer, maar vrouwen zijn over het algemeen lichter dan mannen dus daar zouden ze toch voordeel uit moeten kunnen halen in de kartsport/opstapklasses.

Na een kleine 70 jaar F1 zou je wellicht nog steeds kunnen volhouden dat er historisch gezien gewoon minder meisjes met autosport beginnen dan jongens en dat er per toeval nog nooit een Michaela Schumacher begonnen is met racen. Maar mss zouden we ook kunnen concluderen dat er iets ongrijpbaars is waardoor vrouwen minder snel zijn, qua reactievermogen of harses of wat dan ook? Goed, dat mag je natuurlijk helemaal niet meer zeggen tegenwoordig, maar ik vind harde wetenschap uiteindelijk interessanter dan politiek geneuzel.
@jaapiyo: vrouwen lichter dan een mannetje van 1m65? Valt wel mee, die 5 kilo verschil tussen de meeste heren in de f1 en een normaal gevormde dame. Daarnaast is spiermassa zwaarder dan vetmassa, dus als ze fysiek toch niet aan kan komen er sws kilo’s bij…
@jaapiyo: als je kijkt naar hoe kleine kinderen, jongens en meisjes, spelen zie je al direct het verschil. Meisjes zijn omzichtiger en doordachter, voorzichtiger en eerder bang. Jongens gaan er vaak wat meer ‘blind’ in en zijn ruwer. Meer risicovol. Ik denk dat de lijn tussen situatie en reactie korter is. Er zit geen “ja, maar als ik dit doe dan dat…” tussen. Misschien dat dat al een begin is?
@stephane8200: Dus volgens jouw redenering zou je een meisje vanaf haar geboorte als jongen moeten op voeden en misschien dan ontwikkeld de benodigde fysieke en geestelijke toestand die er misschien toe kan leiden de ze misschien in staat zou moeten zijn om op Jongens niveau te presteren.
Maar om het meer simpel te houden, het zit gewoon niet in haar DNA om op dat gewenste niveau te presteren.
@hzw:

Verwachtingspatroon van de ouders icm de opvoeding ..
@HZW: het heeft niets met opvoeding te maken. Zit in de genen van jongens/mannen. Anders wordt het aangeleerd gedrag.

Zoals een poes die loopt als een paard: https://youtu.be/WQITX5wH7NI

Het is nog poes.
@jaapiyo: in het verleden (karten) heb ik regelmatig verloren van een vrouw. Grotendeels door minder gewicht of ze was gewoon beter ! Maar in F1 is die verhouding minder. Ik zou graag zien dat vrouwen meedoen maar dan wel op eigen kracht.
@jaapiyo: Michelle Mouton is toch wel het meest lichtende voorbeeld van een snelle racevrouw. Als ze de laatste race van het jaar niet uitgevallen was met mechanische pech was ze WC geweest (en ze heeft dat jaar het team WC sowieso wel gewonnen). Was natuurlijk wel ‘maar’ het begin van Groep B, maar ze reed toch maar mooi serieus mee vooraan in wat toen toch echt wel de schaduw-koningsklasse van autoracen was.
@jaapiyo: daar maak je toch een inschattingsfout denk ik, formule 1 coureurs behoren tot de beste all round sporters, verliezen ettelijke kilo’s per race, hebben bijna twee uur torenhoge hartslag en moeten de zwaarste G krachten doorstaan. Vrouwen hebben -doorgaans- dus een serieus fysiologisch nadeel om die belasting te doorstaan
@jaapiyo: het blijft toch een afval race.
Je hebt een combinatie nodig van talent, geld, doorzettingsvermogen en fysiek.
Als je als papa ziet dat je zoon toch echt 2m gaat worden; zou ik stoppen om tonnen te pompen in kartsessies en een F4 zitje (zelfde geldt overigens voor als je dochter gebouwd is om 5 kinderen te werpen, maar goed).
Dan moet je dus genoeg meisjes over hebben die het talent hebben om in elke klasse goede dingen te laten zien. En daar moeten er weer genoeg tussen zitten met het doorzettingsvermogen: zeker als meisje zul je 100% toewijding nodig hebben om in die jongens wereld te blijven slagen. En dan moet je ook weer de mazzel hebben dat er genoeg geld bij de papa zit zodat dat meisje tot een niveau kan komen waar ze opgemerkt kan worden om gesponsoort te worden.
Dus ja, dat daarvan te weinig bovendrijft; snap ik.
Die meeste vrouwen die nu een kans krijgen in een opstapklasse van de F1 (zoals deze) hebben eigenlijk meer kansen gekregen OMDAT ze vrouw zijn. Ook dat maakt t niet makkelijker.
Anyway, ik ben genoeg vrouwen tegengekomen in mijn leven die zo sportief en hard zijn, dat ze zich prima kunnen meten met de mannen in een F1 auto; maar goed, kom je weer bij het puntje doorzettingsvermogen bij de genen met talent en wil.
Als vrouwen net zo snel als mannen zijn mogen ze toch gewoon mee rijden? Vrijheid blijheid
@frozenkat: Precies dat, maar die moeten er nog komen.
Ik word een beetje moe van al dat feministische geleuter tegenwoordig. Vrouwen hebben maar 1 recht en dat is… precies, eet smakelijk! ;-)
@venividivici: die van jou (als je er 1 hebt) gaat dus geen F1 rijden ;)
@fiero: Ow vannacht wel hoor. En schakelen dat ze kan… :-P
@venividivici: heb jij dan flippers ipv een pookje? ;)
@fiero: In de zomer tijdens het snorkelen wel :-)
Het is niet meer dan logisch dat er weinig tot geen vrouwen in de f1 belanden. Kijk om te beginnen naar de jeugd van de meeste coureurs. Die zijn door ijverige vaders al op zeer jonge leeftijd in een kart gezet. De gemiddelde moeder zal daar voor haar dochter al niet mee instemmen. Die enkeling die dit wel voor elkaar krijgt moet dan maar net voldoende talent hebben om iets van een kampioenschap te winnen, en als dat nog niet genoeg is zit je ook met het feit dat f1 fysiek zeer intensief is, kijkend naar andere sporten dan is het geen geheim dat mannen hier op beter presteren. F1 bestaat uit de beste coureurs, als een vrouw daartoe behoord dan zie je dat vanzelf wel.
@mrskyline: Dat zie je dus niet “vanzelf” als vaders alleen maar hun zoons al vroeg in de racerij blijven stoppen ipv hun dochters. In die zin is het wel een “mannen bolwerk”. Ik denk dat iedereen een vrouwlijke coureur verwerlkomt hoor, maar uit automatisme wordt er inderdaad (van jongs af aan) veel meer aandacht aan mannelijke coureurs gegeven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).