• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai Ioniq: een soort Prius, maar dan 8 mille goedkoper

Auteur: Dizono, gepost 8 juli 2016 om 11:27 – 54 Reacties

Hyundai Ioniq


Hyundai heeft de vanafprijs van de Ioniq Hybrid bekend gemaakt en die is behoorlijk scherp.

Het moge duidelijk zijn welke auto de Koreanen als inspiratie hadden toen ze de Ioniq ontwierpen. Hoewel de auto zeker onderscheidend is, doet de globale vorm denken aan de Prius. Ook qua afmetingen en prestaties ontlopen de twee wereldverbeteraars elkaar nauwelijks: de Prius is 4.54 meter lang, de Ioniq is met 4.47 meter nipt korter.

Onder de kap van de Prius een atmosferische 1.8 vierpitter volgens het Atkinson-principe, goed voor 98 pk. De Ioniq doet het met een 1.6, eveens met Atkinsons-cycle, die 105 pk voortbrengt. Wel is de elektromotor van de Prius iets krachtiger: 72 pk versus 43 pk. Deze specificaties vertalen zich in praktisch dezelfde prestaties. Een top van respectievelijk 180 en 185 km/u voor de Prius en Ioniq, terwijl de Hyundai op de sprint naar honderd met 10.8 seconden twee tienden moet toegeven op de Toyota.

Maar dan de prijs. Waar de Prius minimaal 29.995 euro moet kosten, heeft Hyundai bekend gemaakt dat de instapprijs van de Ioniq op 21.995 euro komt te liggen. Precies acht mille goedkoper dan de Prius dus! In eerste instantie zal de Ioniq als hybride in de showroom staan, op korte termijn gevolgd door een volledig elektrische variant. Op de plug-in hybride zullen we tot volgend jaar moeten wachten.

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Hyundai toont eerste glimp van volgende Ioniq
  • Toyota Prius krijgt waterstofmotor
    'Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025'
  • Hyundai IONIQ 5: 480 km actieradius en dit kost 'ie!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Hyundai, ioniq, prius, Toyota

Vorig bericht: « Kimi Raikkonen mag nog een jaartje blijven van Ferrari
Volgend bericht: Bentley gaat de Mulsanne verbouwen tot een speciaaltje »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaeser zegt

    8 juli 2016 om 11:30

    Gaat zeker her stokje van de Prius overnemen. En dat vind ik helemaal niet erg want wat is de nieuwe leeelijk zeg!

    Login om te reageren
    • snorrie11 zegt

      8 juli 2016 om 13:58

      @kaeser: Dan doet deze Hyundai dat een stuk beter wat mij betreft.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2016 om 17:54

      @kaeser: de overheid heeft dat stokje toch al lang weggegooid? Waarom nu nog een hybride leasen?

      Login om te reageren
    • healey zegt

      8 juli 2016 om 22:53

      @kaeser: Ik zag er een stuk of 10 op twee trailers vorige week in Groningen. Stonden allen op duitse platen. Zeker een demo set oid. Maar zag er niet verkeerd uit.

      Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    8 juli 2016 om 11:30

    Vind het model een stuk mooier dan de nwe Prius. Denk dat die hier een flinke kluif aan gaat krijgen.

    Login om te reageren
  3. mars1985 zegt

    8 juli 2016 om 11:30

    Zag gisteren in amsterdam de presentatie van deze auto. Dacht in het begin inderdaad dat het een nieuwe prius was van een afstand.

    Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      8 juli 2016 om 16:04

      @mars1985: Was ik toch niet helemaal gek, zag er gisteren 1 op de A10 Noord rijden…

      Login om te reageren
      • mars1985 zegt

        8 juli 2016 om 19:31

        @850t5r: klopt ik was bij mtv in Amsterdam noord aan het werk en daartegen over in een hotel/barretje stonden er een paar met een rode loper erbij. Ik zag 1 blauwe en 3 witte voertuigen rijden.

        Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      8 juli 2016 om 19:33

      @mars1985: ik zag een witte bij de afslag richting Purmerend/Volendam. Vond hem best mooi in t echt!

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        8 juli 2016 om 19:55

        @850t5r: vanavond 18:00 reden er twee achter elkaar het Schiphol terrein af, de A4 op, namen daar afslag Hoofddorp.
        Allebei duits kenteken en als ik de badge achterop mag geloven, waren het allebei de “electric” uitvoering

        Login om te reageren
        • bonyuri zegt

          8 juli 2016 om 22:09

          @geelbarrel: woensdagmiddag op de A4 richting A’dam al een witte zien rijden op Duitse platen

          Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    8 juli 2016 om 11:30

    Ik vind hem vooral een stuk mooier dan de Prius. Ik zou hem zelfs best mooi durven te noemen. Is lang geleden dat ik zoiets heb gezegd van iets dat Toyota de fabriekspoorten uit jaagt.

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      8 juli 2016 om 11:47

      @berlinetta: Laatste zin moest Hyundai zijn zeker i.p.v. Toyota?

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        8 juli 2016 om 12:21

        @AutomotiveDesigner: t zou iig voor beide kunnen gelden, allebei maken ze vooral hondslelijke auto’s (vind ik).

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        8 juli 2016 om 12:28

        @AutomotiveDesigner: Nee ik bedoelde Toyota. Hyundai maakt m.i. mooiere auto’s dan Toyota.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      8 juli 2016 om 21:53

      @berlinetta: nieuwe Prius is ook dikke prima hoor. Zag er een aantal staan in New York en lijkt net als alle andere Toyota’s.

      Login om te reageren
  5. martinus zegt

    8 juli 2016 om 11:32

    De vraag is.. [b]waarop is bespaard?[/b]

    Sowieso in Nederland missen beide auto’s het belastingvoordeel dat de Prius ooit zo’n verkooptopper maakte.

    Login om te reageren
    • bergmm zegt

      8 juli 2016 om 12:52

      @martinus:
      Hyundai heeft een bestaande versnellingsbak gebruikt met aan de uitgaande kant een elektromotor.
      Ook de accu word op deze manier anders geladen en de athkinson motor zal op een andere manier belast worden.
      Hoe dit uitpakt in verbruik en levensduur is afwachten of hij zich kan meten met de Toyota techniek.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        8 juli 2016 om 13:32

        @bergmm: laat ons niet in spanning. Als je de vergelijking met voor en nadelen uit kan leggen aan de normale Jan, dan zijn we er hier zeker in geinteresseerd.
        Zeker als je ook in kan gaan op het principe of je nou echt zoveel bespaart met een niet-plug-in-hybride en of dat alleen bij een bepaalde rijstijl meerwaarde oplevert.

        Login om te reageren
        • bergmm zegt

          8 juli 2016 om 14:25

          @gregorius:
          Het grote verschil zit hem in de aandrijflijn, deze is bij Toyota indirect, ofwel de brandstofmotor drijft nooit direct de wielen aan. De eCVT werkt niet als een normale versnellingsbak, deze drijft de wielen aan via een soort elektromagneet aangevuld door de beschikbare energie uit de accu.
          De Ioniq heeft achter de bestaande automaat-bak een elektromotor gemonteerd ter assistentie, die ongeveer hetzelfde zoals een elektrische fiets werkt.

          Het voordeel van de eCVT is dat de brandstofmotor altijd op het efficiëntste toerental draait te opzichte van de belasting die hij moet verwerken, hierin is de Ionig veel minder flexibel door de vaste verzetten. De accu kan zo ook ten alle tijden bijgeladen worden, wat bij Hyundai iets meer energie kan kosten.

          De Toyota aandrijving is op deze manier altijd zuiniger in gebruik als niet hybride, ook op de snelweg en zonder je rijstijl aan te passen. Ook word de benzinemotor beter belast omdat deze snel naar het ideale toerental gaat voordat deze belast gaat worden, tevens zijn er geen schakelmomenten.
          Dit is meteen het nadeel, een eCVT die op zuinigheid afgesteld is maakt al snel extra toeren met optrekken en hangt minder gretig aan het gas op de snelweg, dit beïnvloed voor de meeste wel de rijstijl;).

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            8 juli 2016 om 15:06

            @bergmm: OK,
            Het gaat dus voornamelijk om de CVT.
            En omdat een CVT dus efficient te combineren is met oplaadhybride techniek en waarschijnlijk dus ook goed geschikt is voor zo’n Atkinson-blok. Got it.

            Heb ooit in Amerika 2 weken met een Nissan Altima met een 2.5 liter + CVT gereden. Wat een regelrechte bagger was dat om te rijden. Bij het minste begon dat ding te loeien, maar kracht kwam er nooit.

            Login om te reageren
            • bergmm zegt

              8 juli 2016 om 15:41

              @gregorius:
              Het is een heel andere manier van rijden met een CVT ja.
              De hybrides van Toyota hebben een E-cvt, dat is nog weer een heel andere techniek en niet te vergelijken met Nissan, de Honda hybrides of een Daf.
              @super geeft hieronder een wat makkelijkere omschrijving.

              Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 juli 2016 om 18:47

      @martinus: op arbeidsloon aangezien die lui WEL een beetje door kunnen werken voor een schappelijk Loon itt de Duitsers, Italianen, Fransen en Japanners.

      Login om te reageren
  6. ThomasBol zegt

    8 juli 2016 om 11:34

    Leuke kar, ik verwacht hier veel van!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    8 juli 2016 om 11:35

    Ik word er nu niet direct gelukkig van. Maar hij is voor het type auto niet uitgesproken lelijk.

    Login om te reageren
  8. super zegt

    8 juli 2016 om 11:41

    prius heeft nog steeds een veel mooiere aandrijflijn, maar misschien is dat een betamax vs. vhs verhaal.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      8 juli 2016 om 13:18

      @super: kun je dat nader verklaren? Ik ben nieuwsgierig!

      Login om te reageren
      • super zegt

        8 juli 2016 om 14:56

        @pomoek:
        de prius heeft een behoorlijk geniale “vernsellingsbak” waarbij de elektromotor en benzinemotor allebei via een planetair tandwielstelsel permanent verbonden zijn met de wielen (via de aandrijfas/diff uiteraard). Door de aandrijvings verhoudingen tussen benzine/elektrisch te varieren onstaan verschillende “versnellingen”, technisch gezien een heel elegant en ogenschijnlijk zeer robuust systeem.

        de hyundai heeft voor zover ik begrepen heb een “normale” dct versnellingsbak waarbij de elektromotor gewoon af en toe bijspringt op de aandrijflijn.

        Ik vermoed dat de oplossing van Hyundai goedkoper is, maar uiteraard technisch lang niet zo mooi als de prius, vandaar betamax (toyota) vs. vhs (hyundai).

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          8 juli 2016 om 15:11

          @super: top! Dank!

          Login om te reageren
  9. mout zegt

    8 juli 2016 om 11:46

    Door zo dicht tegen de Prius aan te gaan hangen, leg je ook de lat hoog: Tot nu toe is er een forse kloof tussen de praktijkcijfers van Toyota hybrides (die wel een laag gemiddeld verbruik hebben) en vrijwel alle andere hybrides (die vooral op papier zuiniger zijn).
    Maar zo te zien aan de setup met een dedicated platform en atmosferische Atkinson zou het wel eens kunnen lukken. Ik ben benieuwd naar de transmissie. Ik heb daar tegenstrijdige berichten over gelezen.

    Login om te reageren
    • bergmm zegt

      8 juli 2016 om 12:59

      @mout:
      Hyundai gaat gebruik maken van een bestaande versnellingsbak met aan de uitgaande kant een elektromotor. Je belast de brandstofmotor toch anders en laad de accu ook op een andere manier.
      Ik ben ook benieuwd hoe dit uitpakt, niet alleen in praktijk verbruik, maar ook in levensduur.

      Login om te reageren
  10. bullzeyersn zegt

    8 juli 2016 om 11:49

    Mooie wagen, Hyundai en Kia zijn toch al goed bezig laatste jaren.

    Login om te reageren
  11. redbee5 zegt

    8 juli 2016 om 11:49

    Wat een trieste Photoshop alsof heel Nederland vol staat met molens. Doe tenminste die moderne windmolens als je een innovatieve auto introduceert. Kwa uiterlijk is het niet verkeerd.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      8 juli 2016 om 13:19

      @redbee5: haha, ik had nog eigenlijk het obligate groepje meeuwen rechtsboven verwacht…

      Login om te reageren
  12. allesmetturbo zegt

    8 juli 2016 om 11:52

    Go hyundai!

    Login om te reageren
  13. Ram-G-maN zegt

    8 juli 2016 om 11:56

    Komt er ook een plug-in variant *het is geen Volkswagen!* variatie? Ik ben ook benieuwd of je ook bij Hyundai kunt kiezen tussen NiMH en Li-ion. Waarschijnlijk is de prijs, zoals het hier staat, gebaseerd op NiMH batterijen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      9 juli 2016 om 09:10

      @AutomotiveDesigner: ja drie varianten. Een hybride, een plug-in en een Full-EV (geen Hybrid dus).

      Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    8 juli 2016 om 12:55

    De Prius is dan wel erg duur geworden, afgelopen jaren.

    Zeer schappelijk prijsje van de Ioniq. Ding heeft ook aardige looks.

    Login om te reageren
    • markz1981 zegt

      8 juli 2016 om 13:09

      @toyotafortuner: Daarom hebben ze natuurlijk nog de Auris Hybrid & Yaris Hybrid.
      Zo bedienen ze ook goedkopere segmenten met dezelfde techniek als de Prius.
      Ik heb het idee dat de Prius op hetzelfde niveau moet staan als de Avansis maar dan met hybride techniek.
      Dus de Ioniq komt naar mijn idee qua prijs in de buurt van de Auris. Hoewel die nog iets goedkoper is….

      Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    8 juli 2016 om 13:20

    Wat zijn die mannen goed bezig! Hoe lang kan ie op zijn batterij rijden?

    Login om te reageren
  16. jeffreyd zegt

    8 juli 2016 om 13:20

    Waarom lijken alle hybrides die nog een beetje betaalbaar zijn toch zo veel op priussen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2016 om 17:58

      @jeffreyd: omdat er maar weinig betaalbare hybdrides zijn?
      Overigens lijken de Yaris hybride en Golf GTE alleen als je je ogen wel heel erg ver dichtknijpt op een Prius. Maar als dat je ogen zover dichtknijpt lijkt zelfs de BMW X6 op een Prius.

      Login om te reageren
  17. jeppie zegt

    8 juli 2016 om 13:22

    Goeie fotosoep maar niet heus. Doen alsof de schaanse schans op de achtergrond is, maar dat ziet er totaal anders uit

    Login om te reageren
  18. falcon zegt

    8 juli 2016 om 13:24

    Vraag mij trouwens af of er ook zoveel ruimte als de Prius in zit. De Prius is best groot namelijk :)

    Login om te reageren
  19. 87sandyd zegt

    8 juli 2016 om 13:28

    Grappig dat altijd de 0-100 tijden en de max snelheid wordt vertelt bij dit soort auto’s. Dat is informatie wat bij deze auto’s onder het kopje ‘lekker belangrijk’ past.

    Login om te reageren
  20. lolbartlol zegt

    8 juli 2016 om 14:10

    Hij is ook 8duizend keer mooier

    Login om te reageren
  21. begbers zegt

    8 juli 2016 om 18:03

    Oogt leuk, maar de toyota blijft beter. punt.

    Login om te reageren
    • db87 zegt

      8 juli 2016 om 21:10

      @begbers: Glazenbol?

      Login om te reageren
  22. tvr1974 zegt

    8 juli 2016 om 18:21

    Graag een verbruikstest

    Login om te reageren
  23. lekkerlinksrijden zegt

    8 juli 2016 om 18:22

    Ik heb vandaag een blauwe zien rijden op Duitse platen, sorry geen foto’s. Maar ziet er veel beter uit dan een Prius.

    Login om te reageren
  24. bastiaano zegt

    8 juli 2016 om 20:07

    Grappig, die weg waar hij rijdt bestaat helemaal niet. Op de achtergrond zie je de Zaanse Schans namelijk

    Login om te reageren
  25. db87 zegt

    8 juli 2016 om 21:10

    De nieuwe Prius is gruwelijk lelijk dus wat dat betreft staat Hyundai al 1-0 voor. Maar ff afwachten op de rijtesten.

    Login om te reageren
  26. pinut187 zegt

    17 juli 2016 om 11:40

    Dat is een stuk goedkoper zeg.

    Login om te reageren
  27. allesmetturbo zegt

    20 juli 2016 om 18:48

    1000x liever dan een prius!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North