• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai Kona Electric: richting 500 km rijbereik en briljant interieur

Auteur: RubenPriest, gepost 7 maart 2023 om 08:33 – 14 Reacties

Nieuwe Hyundai Kona Electric gaat richting 500 km rijbereik

Hyundai heeft de specificaties van de nieuwe Kona Electric bekendgemaakt.

Het is je vast niet ontgaan dat er een nieuwe Kona is. Met zijn uitgesproken uiterlijk is het een ware revolutie op de eerste generatie Kona. Natuurlijk verschijnt er ook weer een volledig elektrische variant van de crossover. De vorige was, mede door aantrekkelijke bijtelling, een hit in Nederland. Gaat deze nieuwe voor eenzelfde succes zorgen?

Naast aantrekkelijke bijtelling waren de prima specificaties ook een belangrijke factor die hebben bijgedragen aan het succes van de Hyundai Kona Electric. Ook met deze tweede generatie zetten de Koreanen lekker door. De nieuwe Kona Electric heeft een geschatte elektrische actieradius van 490 kilometer volgens de WLTP-norm. Dat is met de grotere 65,4 kWh batterij en een elektromotor van 160 kW. Er komt ook een instapper met een kleinere 48,5 kWh accu. Dan blijft er nog 342 kilometer WLTP over van de actieradius.

Het opladen van de elektrische auto van 10 tot 80 procent is in 41 minuten voltooid via een snellader. In het persbericht staat dan weer niet aangeven met hoeveel kW je kunt snelladen. Hopelijk komt Hyundai snel met meer duidelijkheid hierover. Doorgaans zit het snelladen wel snor bij de Koreanen, dat hebben we met de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6 kunnen zien.

Over die twee andere EV’s gesproken. Ook de nieuwe Hyundai Kona Electric is uitgerust met Vehicle-to-Load-functie (V2L). Daarmee kun je aan de hand van een adapter andere elektrische apparaten, zoals een laptop of een elektrische fiets, opladen. Deze feature heeft een maximum vermogen van 3,6 kW.

Interieur: fysieke knoppen!

Niet alleen het exterieur, maar ook het interieur heeft een flinke stap gezet. Er is 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij door de 60 mm langere wielbasis. De bestuurder kijkt naar twee geïntegreerde schermen van elk 12.3 inch groot. Waar veel mensen blij van gaan worden is dat Hyundai er voor heeft gekozen om veel fysieke knoppen in het interieur te plaatsen. Zo hoef je niet door ellenlange menu’s te scrollen om bijvoorbeeld de stoelverwarming in te schakelen. Chapeau Hyundai, deze ‘ouderwetse’ aanpak willen we bij meer merken zien!

Nieuwe Hyundai Kona Electric
Nieuwe Hyundai Kona Electric
Nieuwe Hyundai Kona Electric
Nieuwe Hyundai Kona Electric

Marktlancering

De nieuwe Hyundai Kona verschijnt later dit jaar op de markt. Hier in Europa komt de crossover als Electric (volledig elektrisch), Hybrid (hybride-elektrisch) en als Mild-Hybrid (mild hybride) beschikbaar. Prijzen en meer informatie volgen in een later stadium.

Ook interessant!

  • De nieuwe Hyundai KONA Electric: nog beter!
  • Nieuwe Hyundai Kona is hier en gaat compleet op de schop
    Nieuwe Hyundai Kona is hier en gaat compleet op de schop
  • Nieuwe Hyundai Kona: dit gaat ie kosten!
  • Een abonnement op een Hyundai, het kan vanaf nu

Nieuwste artikelen

  • Grijp de duurste Alpina BMW Z8 met BBQ smaak, op Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Emilia-Romagna: opnieuw Max versus McLaren?
  • Hyundai sorteert voor op terugkeer naar Rusland
  • Max Verstappen eist absolute vrijheid: “Anders zoeken ze het maar uit”
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, kona

Vorig bericht: « Novitec Huracan Tecnica is de beste Lamborghini van het moment
Volgend bericht: Bende op de wegen met bijna 1.100 km aan files »

Lees Interacties

Reacties

  1. erce zegt

    7 maart 2023 om 08:43

    Advertorials zijn prima, maar zet dat er dan ook bij.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      7 maart 2023 om 08:45

      Flauwe reacties zijn prima, maar zet dat er dan ook bij.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        7 maart 2023 om 14:50

        Flauwe reacties op flauwe reacties zijn prima, maar zet dat er dan ook bij.

        Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      7 maart 2023 om 09:19

      Eens, die eerste zin verraadt dat al. Het is geen Ferrari SUV die na jaren van geruchten eindelijk wordt gepresenteerd.

      Dat er een nieuwe uit kwam was mij totaal ontgaan, geen auto waar ik vol verwachting naar uit keek.

      Login om te reageren
  2. TheMaster zegt

    7 maart 2023 om 08:57

    Snelladen is er niet echt bij. Info hoeft niet in een persbericht te staan om dit uit te rekenen. Gemiddeld laat de auto met 79 kW op. Even simpel; 10%-45% met 100kW, van 45%-80% met 60kW. Dat is niet erg snel…

    Login om te reageren
    • volvologisch zegt

      7 maart 2023 om 10:22

      Ja, of kijk gewoon naar de specificaties van de Kia Niro 2023 en dan heb je waarschijnlijk ook een aardig idee. Dus zal waarschijnlijk inderdaad heel vergelijkbaar zijn met de huidige specificaties van de Kona van dit moment en helaas geen EV6 of Ioniq 5/6 snellaadtijden….

      Login om te reageren
  3. slakkie zegt

    7 maart 2023 om 10:41

    Welke klojo ontwerp nu een wagen waarbij de lichten op de hoeken staan? Eén onoplettendheid en daar gaat je licht …

    Login om te reageren
  4. florisje zegt

    7 maart 2023 om 10:59

    Naast de PT Cruiser achtige achterlichten vind ik ‘m geslaagd!

    Login om te reageren
  5. scheurbuik zegt

    7 maart 2023 om 11:03

    Mooie techniek van Hyunai, maar allemachtig, die achterkant! Wat is die lelijk. Duidelijk te zien dat Hyundai inspiratie heeft opgedaan bij de Ssangyong Rodius, Die met de dakkapel, ja. brrr.

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    7 maart 2023 om 11:08

    Die achterlichten op de heupen; daar ga ik niet aan wennen.
    En dat brillante interieur? Het ‘klopt’; 2 schermen maar echte knoppen. Maar het ziet er niet uit, vind ik.

    Login om te reageren
  7. Svenska II zegt

    7 maart 2023 om 11:10

    Rationeel gezien zijn Kia en Hyundai gewoon de beste keuze wat elektrische auto’s betreft. En dat zal met deze versie wel even zo blijven. In de keuze van klanten slaat de meter ook meer en meer van emotie naar ratio (onder meer ingegeven door de overheid natuurlijk). Jammer wel…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2023 om 13:35

      Ten opzichte van bijvoorbeeld een T-cross vind ik dit juist de meer emotionele keuze. Omdat deze Kona wel een uitgesproken design heeft.

      Login om te reageren
  8. mc96 zegt

    7 maart 2023 om 16:59

    Aan de grote van de accu te zien en de laadtijd van 10 naar 80% denk ik dat de max snellaadcapaciteit ronde de 150 KW ligt. Wel een mooie actiradius met een 66 KW accu en een SUV achtige auto. Mijn iX3 komt (in theorie) 460 km ver op een 74 KW accu.

    Login om te reageren
  9. racerx zegt

    7 maart 2023 om 22:27

    Nu nog een briljant exterieur…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North