
De Iconic Autobody 387 is logischer dan een Singer 911. Misschien wel leuker ook.
Restomods zijn helemaal in en hot. Bedrijven als Alfaholics, Eagle en ICON maken de mooiste kunstwerken. Op basis van een klassieke auto maken de restomodders een geslaagde reinterpretatie.
Er zijn twee merken die er enorm uitschieten: Land Rover en Porsche. Voor de Defender en 911 is er enorm veel mogelijk. Dat is op zich ook wel logisch, ze zijn namelijk heel erg lang in productie geweest. In dit geval richten we ons even op de Porsche restomodders. Bedrijven als PS Autoart, Singer en DP Engineering doen het beter dan ooit, maar moet je wel zo’n auto willen?

Iconic Autobody
Het Britse Iconic Autobody laat zien dat je het beter andersom kan doen. Daar zitten een paar grote voordelen aan. In dit geval nemen we de Iconic Autobody 387. Dit bedrijf draait de rollen om. In plaats van een oude auto met veel te veel moderne onderdelen, hebben ze gekozen voor een moderne auto met een nieuw doch klassiek koetswerk eromheen.

986-generatie
Aanvankelijk werkte Iconic Autobody voornamelijk met de Porsche Boxster van de 986-generatie als basis. Dat was op zich een logische keuze. Ze zijn goed te vinden, onderdelen zijn ruim voorhanden en ze zijn goedkoop. Maar de Britten hebben afscheid genomen van deze basis. Ze beginnen nu wel op leeftijd te raken en ze zijn een tikkeltje traag.

Kosten
Daarbij worden de meeste kosten gemaakt met de verbouwing, niet met de donor-auto. Dus een Boxster voor 10.000 pond kopen en verbouwen voor 58.500 pond is niet zo logisch. Maar de nieuwe basis is de 987. In principe is de 987 een grondige doorontwikkeling van de 986, dus kon men bij Iconic Autobody veel overzetten.

Voordelen
De Porsche Boxster 987 kent eigenlijk alleen maar voordelen als basis. De motoren zijn krachtiger, de wegligging was nog beter en met name het interieur ging er met sprongen op vooruit. Het knappe van de Iconic Autobody 357 Speedster is dat de auto er behoorlijk retro uitziet. Waar je bij deze 2002 conversie op basis van een 135i duidelijk ziet dat de proporties niet kloppen, klopt het hier veel beter.

Details
Vaak hangt het succes van dit soort projecten af van de details. Die lijken in orde te zijn. De ruitjesbekleding is geweldig gekozen en toegepast, de centrale uitlaten doen denken aan de 356 Speedster, evenals de achterklep. De voorzijde toont eveneens zeer klassiek, met die fraaie louvres naast de clignoteurs. En piece de résistance is het ontwerp van de velgen. Die lijken rechtstreeks van een 550A Spyder af te komen.

Oef, die kromme magnetron-roosters in de achterklep zijn toch wel een beetje zielig.. Voor de rest ziet het er best okee uit, zeker het interieur! En profil lijkt er iets niet helemaal te kloppen bij de voorruit, die staat net te ver naar achter ofzo.. Een 7.5/10!
Het is denk ik de overhang vooraan. Voorwielen lijken 15 cm teveel naar achter te staan.
Proof: https://ibb.co/Q8DrwhL
Ik vind ‘m niet mooi.
Video hiervan verscheen kortgeleden op het kanaal van JayEmm on Cars https://www.youtube.com/watch?v=bWM2C6bpZ-E&t=10s
Bedankt voor de link! Goed filmpje :-)
Nee, gewoon nee
Mwoah
£60k! Daar kan je een hele dikke 1ste generatie boxter van laten bouwen, Mezger motor erin ^.^.
Als ik zoiets al zou overwegen moest ik er toch eerst naast staan om te bepalen of ik het echt mooi vind. Leuk en gewaagd is het sowieso, goed afgewerkt ook, maar echt mooi ?
Ik vind de 2002 conversie eerlijk gezegd origineler en leuker.
Zet maar voor mijn deur neer. Prachtig stukje design.
Starke Speedster is wat dat betreft een stuk beter gelukt. Bijna identiek aan deze, maar dan mooier uitgewerkt:
https://www.speedsterowners.com/topic/sta-rke-speedster-at-arizona-pca-flight-40-concours
Wel een gaaf ding, maar 60k? Hmm, kun je ook een hoop ander leuk spul voor halen.
Nee, dan dit:
https://www.auto-motor-und-sport.de/oldtimer/projekt-356-930-walter-roehrls-porsche-356-mit-911-turbo-motor/
Mhwoa, liever een restomod..
Mwah. Dat moderne dashboard vloekt wel erg met die retro koets.
Wat een stelletje azijnpissers, dit is niet perfect, niet goedkoop maar zeker mooier dan een ouwe generatie boxter
Verhoudingen kloppen voor geen meter, vanuit geen enkele hoek….
“Er zijn twee merken die er enorm uitschieten: Land Rover en Porsche. Voor de Defender en 911 is er enorm veel mogelijk”
Dan moet je voor de grap eens Mustang of Camaro intypen op websites zo als summit racing equipment. Of eens zoeken naar stukken voor een oude VW bus…
Mist er een linkje in de tekst? Er komt ineens een ‘2002 conversie op basis van een135i’ voorbij.
@tenaci: vond ik ook wel eigenaardig. Even gevraagd aan vriend Google : https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-bmw-2002-is-waanzinnig-modern-122110
@crosske: ahhhh, ze bedoelen dat ding! Thanks!
Hij is heel erg leuk. Maar het interieur doet toch een beetje afbreuk. Het is te modern voor het klassieke exterieur. En nu snap ik ook wel dat een nieuw dashboard ontwerpen idioot veel pegels kost, maar dit doet wel een beetje afbreuk. En met een restomod hebt je dit probleem niet…
Hè jasses, doet me denken aan kakkers die ostentatief met hun State of Art poloshirts (verkeerde en pafferige naam overigens, de merknaam) met de kraagjes omhoog rondlopen.
De wagen lijkt lang niet genoeg op een 356 of 550 om gaaf te zijn en eigenlijk vind ik een standaard Boxster (zelfs van de visueel niet helemaal geweldige 987 generatie) een stuk mooier dan dit ding.
Die bulten achter de hoofdsteunen maken het geheel onnodig lomp.
@spence: idd, het is van de zijkant net alsof er twee kabouters met puntmuts en inzitten.
hmm k moest qua velgen ook wel een beetje aan de phantom denken…..
Het idee vind ik wel heel erg leuk. De uitvoering iets minder.
Leuk gedaan maar doe mij maar een Singer! Vele malen mooier!