
We vonden de Polo Edition 50 al een teleurstelling, maar dit is nog erger.
Gisteravond schreef collega @Loek dat Volkswagen het 50-jarig bestaan van de Polo viert met de Edition 50. Helaas is dat een ongelooflijk saaie special edition. De inkt van dat artikel is nog nauwelijks opgedroogd, of Volkswagen presenteert de volgende teleurstellende limited edition.
Volkswagen heeft namelijk nóg een feestje te vieren: het 75-jarig bestaan van de Transporter. In maart 1950 rolde de eerste T1 van de band in Wolfsburg. Inmiddels zijn we zes generaties en meer dan 12 miljoen geleverde Transporters verder. Dat moet gevierd worden.
Er is natuurlijk maar één logisch model om dit jubileum luister bij te zetten: de Transporter ID. Buzz. Volkswagen presenteert daarom de ID. Buzz Anniversary Edition. We staan volledig achter de keuze voor de ID. Buzz, dus daar zit de teleurstelling niet in. Dat zit ‘m vooral in de uitvoering.
Wat de Anniversary Edition onderscheidt is namelijk… helemaal niks. Het is puur een pakket van bestaande opties. En daar zitten niet eens standaard de retro ‘Stockton’ velgen en de two-tone kleurstelling kleurstelling bij. Je moet dus bijbetalen om de Anniverary Edition retro te maken.
Met een vanafprijs van €39.990 bespaar je wel €12.000 aan opties, dus dat is een leuk verjaardagscadeautje. Maar we hadden liever een Anniversary Edition gezien die een leuke hommage is aan het verleden. Natuurlijk, de ID. Buzz is standaard al retro, maar juist daarom is het een perfecte basis voor een special edition. Ze hadden op z’n minst een leuk historisch kleurtje kunnen doen en verchroomde velgen… Zo moeilijk is het niet.





Ik ben echt benieuwd als er binnen 40 jaar een even grote aanhang voor die ID Buzzen zal zijn als voor de eerste 3 generaties transporters, compleet met eigen meetings, festivals en te vinden op de camping van elk ander festival. Mijn gok is nee.
Natuurlijk niet. De 1e transporter is iconisch, de Buzz is gewoon een elektrische bus met funky styling.
In de jaren ’50 was die 1e transporter ook nog niet zo iconisch hoor, dat is pas later gekomen. Het is nog veel te vroeg om te beoordelen hoe het de ID.Buzz zal vergaan. Er zijn zat modellen geweest die pas iconisch werden nadat eerst 99% van de exemplaren bij het grof vuil waren gezet – bijvoorbeeld nadat ze als quintessential ‘oud barrel’ in een film of serie te zien waren.
Zeker niet, zo is de New Beetle toch ook niet omarmd?
De twee opvolgers van de iconische bus de T2 en T3 worden omarmen ze wel.
Misschien wel. Als je dan alleen nog maar met elektrische auto’s mag rijden en verbrandingsmotor voertuigen alleen nog maar in musea staan.
Ik sprak over binnen 40 jaar niet 400 jaar
Er zullen ongetwijfeld liefhebbers zijn. Maar zo iconisch als de T1 wordt geen één busje. En de GTX zal vast ook wel wat hebberiger worden in de 2e hands markt. De standaard busjes zijn sowieso minder in trek.
Laf merk maakt laffe speciale edities, ze raken ze anders aan de straatstenen niet kwijt, vandaar maar een beetje korting