
Typefoutje in de titel? Waar?
Hoewel de Porsche Carrera GT (rijtest) in standaard trim wat ons betreft al genoeg getuned is, zijn er altijd mensen die meer willen. De Belgische meneer die deze Carrera GTR van de hand doet, is er zo één. Hij was namelijk van plan om te gaan racen met z’n kostbare speeltje, maar dat liep helaas effe anders.
De fabriek wenste deze race-activiteiten namelijk niet te ondersteunen en dus zat meneer met de gebakken peren en een Porsche die niet meer geschikt is voor straatgebruik. Aanpassingen omvatten motormanagement van Motec, andere vering, nieuwe wishbones, een remsysteem van AP Racing met stalen schijven en nog veel meer zaken die het met recht een Carrera GTR maken.
Dat kostte alles bij elkaar een feestelijke 220.000 euro, exclusief de aanschaf van de auto die intussen weer van z’n stickerpakketje is ontdaan. 98% van de originele onderdelen zitten erbij als deze rappe jongen onder de hamer gaat, tijdens de Zoute Sale op 9 oktober aanstaande. Al met al een bijzondere kar, die bovendien (naar schatting) nog maar 2.000 circuitkilometers heeft gereden. Bonhams verwacht dat ‘ie maximaal 950.000 euro opbrengst. Stukken minder dan een gewone Carrera GT in nette staat dus.











Leuke tracktool ..
Ja is goed hoor
@rikvp: Ja, ik vind gebakken peren eigenlijk wel lekker!
950000€ niks te klagen toch?
Type foutje? Ja, want het is een normale Carrera GT met circuit tuning. Origineel niet af fabriek geleverd.
@991gt3rs: Is dat het joh? Artikeltje zelf maakte dat net niet duidelijk, bedankt.
Zonde. Geef mij dan maar de normale Carrera GT
Die foto’s zijn gemaakt met een aardappel
Meadow Walker misschien?
@awesome: zal deze wel veilig genoeg zijn?
Eigenlijk best zonde.
Waarom zou je keramische remmen veranderen in stalen remmen als je ermee wil gas racen? Dat kleine beetje piepen moet dan niet echt een probleem zijn lijkt me.
@jpoers: gas=gaan, stomme t9 bemoeit zich ook overal mee
@jpoers: het remgevoel is veel beter met stalen schijven (doseerbaarheid) . Keramische remmen zijn meer een alles of niets geval…
@jpoers: Race / Track days = slijtage. Stalen schijven zijn goedkoper om te vervangen dan keramisch.
@d15b2: precies @jpoers enige juiste antwoord. Slijtage vervaning
@kjeld: ik denk dat @breakingpoint een goed punt heeft betreft de remmen. (Pun intended).
Het slijtage verhaal gaat niet helemaal op, omdat de keramische schijven juist veel minder slijten. Met normaal gebruik (80 procent weg, 20 procent trackdays) moet je volgens Porsche 300.000km kunnen halen op een setje schijven.
De CGT heeft goede remmen, maar de doseerbaarheid was een issue (zoals veel auto’s met keramische schijven uit die tijd).
@gtwillem: Het gaat hier om een raceauto. In WTCC zo:
“The Braking system is uprated using 332 mm steel ventilated discs with 4-piston calipers on the front and 280 mm steel ventilated discs with 2-piston calipers on the back. These Upgrades are essential due to the extra stress and speed of racing, as standard breaks would simply overheat and reduce breaking efficiency under the extreme use in races.”
Bron: http://www.chevroletownersclub.co.uk/blog/chevrolet-cruze-wtcc.asp#.VhBSphn8LqB
Echter rijdt Audi en Porsche bij LeMans met Ceramic (maar geld zat).
Dus ik blijf bij mijn punt, ceramic is te duur. Als je veel onderdelen moet wisselen/vervangen (niet duurzaam) dan moet het dus niet super duur zijn. Ceramic is dat wel. Budget is belangrijk
3 ton is wel héél positief @gtwillem: op de 997 gt3 rs/turbo/gt2 en panamera turbo is bij 2 ton wel voorbij..
@mars: het is wat Porsche zelf bekend maakte bij de presentatie van de Carrera GT. En nog een paar andere Porsches. Maar ook twee ton vind ik erg veel voor een setje remmen op zulke auto’s.
Waar was Porsche bang voor??
@jorden: denk niet dat ze ergens bang voor waren maar dat ze het gewoon niet van plan waren. Vraag me we af waarom deze man de auto niet gewoon in een Supercar Challenge of VLN heeft ingeschreven. Ik denk dat er zeker potentie in zit/zat
@jorden: misschien verloor de klant wel z’n garantie?
Zelfs de houten pookknop is verdwenen…
De stickers staan niet slecht. Misschien wel beter door die spoiler. Dan is dat grijs zo saai. Zonder spoiler moet je hem gewkon grijs hebben
Enorm gaaf project, maar ergens lijkt het niet kloppen. Het zal ongetwijfeld dik 2 ton gekost hebben, maar toch vind ik het er goedkoop uitzien. Het aerodymisch pakket zal nog een beste uitdaging zijn.
Op zich is de gedachte niet vreemd: de motor was ontworpen met racerij in het achterhoofd en ook de bouwwijze was erop berekend. Op het laatst werd het eigenlijk een straatauto.