• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ik wil niet wonen in een Almeerse bloembak

Auteur: RubenBaeten, gepost 24 augustus 2008 om 21:43 – 65 Reacties

Almere - foto: beta_karel


Een terugrit vanuit een willekeurig ander land naar huis werkt voor mij altijd bijzonder deprimerend. Tuurlijk, mijn trommelvliezen stoppen spontaan met bloeden wanneer ik het Belgische asfalt verruil voor het Nederlandse, en mijn ruitenwissers kunnen drie standjes langzamer zodra ik na de Autobahn weer ZOAB onder de wielen heb. Maar als ik de hele dag stilsta op zo’n prachtige tweebaans verkeersslagader, waar stoor ik me dan meer aan: het feit dat ik mijn tijd en benzine zit te verdoen, of dat ik &*^#$ geen regenboogstickers heb om naar te kijken?

Ik krijg over het algemeen de indruk dat het Nederlandse wegennetwerk gevormd wordt door lieden met onnatuurlijk ovaal gesnoeide struiken in hun tuin. Obsessieve levenlozen die op woensdag en zaterdag met een veertje hun collectie porseleinen Perzische katten afstoffen, en die een briefje onder je ruitenwisser stoppen als je met één wiel op de stoep geparkeerd staat. Onlangs wilde ik langs een dorpsweggetje een korte actiescène voor een film opnemen, toen na vijf minuten – we waren nog niet eens begonnen – twee motoragenten en een politiehelikopter ten tonele verschenen. Een kneuterige zuurbek had alarm geslagen toen één van de acteurs, tijdens wat ontegenzeggelijk een aimabel gesprek was, even voordeed hoe hij een ander zou besluipen en van achteren beetpakken.

Ik geloof oprecht dat het deze verdorven geesten zijn die ons land vormgeven, en het uiteindelijk geheel zullen ombouwen tot een 1:1 grijs-en-gele kartonnen maquette. Vooral voor de automobilist die wel houdt van een potje sturen, valt er al een tijdje helemaal niks meer te lachen. Het greintje karakter wat er nog in sommige delen van ons landschap terug te vinden is verdwijnt in razend tempo, want stel je toch eens voor dat iets er een beetje oud of slordig uitziet. Dat kan natuurlijk niet, dus wordt overal nieuw spiegelglad asfalt neergelegd met een knalgroene streep erop. Alsof het hele land één groot aangelegd fietspad moet worden. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat we meteen een vrachtlading extra drempels en andere veringverslijters kunnen neerplempen om elk beetje burgerlijke ongehoorzaamheid de kop in te drukken.

Wij moeten even grinniken om een betonnen chicane in China, maar volgens mij schaterlachen ze zich daar kapot om Nederland. Als er hier in elk flauw bochtje geen cementen driehoeken uit de grond steken, dan staat twintig meter verderop wel een verzameling palen of bloembakken om je de vrije doorgang te belemmeren. Elke minuscule uitrit krijgt z’n eigen vaalrode rotonde. Dijkweggetjes worden versmald zodat tegenliggers elkaar moeilijk kunnen passeren, en terloops ook nog even hun voorwielophanging er onderuit rijden. Laatst heb ik het einde der tijden gezien: een drempel met daaróp een wegversmalling. Als je wilt dat ik m’n auto tegen een boom zet en verder kruip op handen en knieën, jammerend dat ik spijt heb van al die keren dat ik die kruising in het verleden met 40 km/h passeerde, zeg dat dan gewoon!

Een van de leuke dingen aan dit werk is dat ik zo nu en dan een reisje mag maken naar warmere oorden om daar verschillende auto’s over allerlei weggetjes te jagen. Naar landen als Spanje en Italië, waar mensen ouder worden omdat de vorm van de struiken in hun tuin ze niks kan schelen. Over bergen waar je je gezonde verstand erbij moet houden, omdat er geen bloempotten op de weg staan en je anders inderdaad het ravijn in rijdt. Door dorpjes waar al dertig jaar hetzelfde asfalt ligt, met al z’n gaten en scheuren, maar waar iedereen met een grijns op z’n gezicht loopt. En waar ze al helemaal niet de politie gaan bellen als ik iemand een schouderklopje geef.

Ik wil wonen op een plek waar niet gezeurd, maar geleefd wordt. Daar kun je tenminste nog een beetje autorijden.

(foto: beta_karel @ flickr)

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Verkeer, verkeersdrempel

Vorig bericht: « Dodge Challenger 3 maal op video
Volgend bericht: Citroen C3 Picasso gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenJie zegt

    24 augustus 2008 om 21:55

    leuke column! alinea 4; zit wel iets in ja! :lol:

    Login om te reageren
  2. Laurens zegt

    24 augustus 2008 om 21:59

    Die foto lijkt nét de buurt waar ik op kamers zit… zegt natuurlijk genoeg ;)
    Mooi stukje tekst trouwens, Ruben heeft meer in zijn mars dan alleen maar filmen.

    Login om te reageren
  3. Paragon zegt

    24 augustus 2008 om 22:00

    My point(s) exactly!

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    24 augustus 2008 om 22:03

    Amen to Ruben… zeg ik terwijl ik gisteren een nieuw Zetec-carter onder de Seven van een goede vriend heb geschroefd; omdat een drempel zijn gelijk had gekregen.
    De betreffende drempel staat op een landweggetje vlak voor het huis van een notoire azijn-zeiker, verder in een straal van 100meter geen huis/school te bekennen. Zo zie je maar weer dat verkeersveilige maatregelen niet door verkeersdeskundigen worden genomen.

    Login om te reageren
  5. Alec zegt

    24 augustus 2008 om 22:04

    Bedankt Ruben,

    Echt, je geeft mij nu een zetje om toch even over de grens te gaan kijken om te zoeken naar nieuwe kansen en uitdagingen. De nederlandse denkwijze ben ik onderhand meer dan zat en jij accentueert nu net een paar punten waar ik nog niet aan had gedacht…

    Af en toe is het nog veel erger dan jij het voorstelt, maar een weg met gaten is ook niet alles.

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    24 augustus 2008 om 22:10

    tja .. in nederland zijn zeurende altijd zielig/slachtoffer en worden daarom serieus genomen .. dat is een industrie die veel monden voedt dus niet uitsterft ..

    ook heb ik het gevoel dat de regelgeving bepaald wordt door verzekeraars en de infrastructuur door mensen die niet op de betreffende locatie wonen ..

    en dat ze in het buitenland lachen om onze romeinse geitepaadjes met als prijskaaartje de BPM .. kan je ze moeilijk kwalijk nemen ..

    dus @Ruben Beaten stoppen met zeuren over zeurpieten ..
    of juist heel veel zeuren .. dat helpt op een of andere manier het beste hier ..

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    24 augustus 2008 om 22:15

    Ruben, is dit een verhuisbericht? ;)

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    24 augustus 2008 om 22:16

    @lincoln

    doe maar heel veel zeuren.. Er is toch vrijheid van meningsuiting, dus laten we daar ff lekker goed gebruik van maken. Alhoewel.. ik heb niet echt de indruk dat we veel te zeggen hebben hier. Soort van mislukte democratie zullen we maar zeggen.

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    24 augustus 2008 om 22:22

    Ruben, kerel, AMEN!

    Ik persoonlijk leef met enig geluk in Nederland. I.t.t. veel mensen als ik zo de verhalen mag geloven. Natuurlijk is er genoeg op en aan te merken aan Nederland, maar laat mij een land zien waar dat niet zo is.

    Twee dingen waarvoor ik Nederland zou verlaten zijn:

    1. De k*tmentaliteit van de Nederlander
    2. De regelneukerij die hier in Nederland heerst.

    En ja, ik krijg ook altijd een deprimerend gevoel als ik Nederland weer binnen kom rijden.

    Login om te reageren
  10. Rutger zegt

    24 augustus 2008 om 22:22

    Welkom in Nederland, waar rijkdom veracht wordt, mooie auto’s asociaal worden geacht en waar iedere km te hard als levensgevaarlijk word gezien…

    Al vind ik die mooie gladde snelwegen geen probleem hoor. Echter landwegen mogen wel lekker oud worden.

    Login om te reageren
  11. floryn zegt

    24 augustus 2008 om 22:24

    @ Ruben

    ga ik afrika wonen!

    Login om te reageren
  12. jamesBROWN zegt

    24 augustus 2008 om 22:25

    Tja, je hebt groot gelijk, maar uiteindelijk vertel je niks nieuws natuurlijk; dit verhaal is op autoblog al wel vaker verteld, maar wat doe je eraan? Op iemand anders stemmen? Voor zover ik weet is er geen enkele redelijke optie in de politiek waarbij dit soort dingen zouden worden stopgezet. (Of zelfs teruggedraaid, maar daar durft waarschijnlijk geen enkele politicus zijn vingers aan te branden, de tegenstanders zouden immers gehakt maken van iemand die de wegen ‘minder veilig’ probeert te maken.)

    Er is een bende papier-schuivende betweters aan de macht die liever geld uitgeven aan flutprojecten zoals, ik zal me beperken tot het verkeersthema, die achterlijke cementdriehoeken dan aan nuttige zaken, die misschien minder in de mode zijn, maar ten minste voordelig zijn voor de maatschappij (en dan denk ik aan economie ed.) Maar goed, wie komt met de oplissing?

    Unrelated: Een film? Zoek je het grote geld op? :)

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    24 augustus 2008 om 22:26

    @RenJie .. tja .. moet je er wel de tijd voor nemen om te zeuren ..
    die tijd ben ik bezig met centjes verdienen die ik dan weer moet afdragen aan mensen die zeuren .. want die hebben daar volledig recht op .. anders gaan ze zeuren ..

    vreemd genoeg doen ze niet aan “dank je wel” .. denk dat ze het te druk hebben met zeuren ..

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    24 augustus 2008 om 22:35

    @Ruben Beaten .. “van achter besluipen en beetpakken” ..
    wat voor een soort film wordt dat dan ??

    of zeur ik nu ??

    Login om te reageren
  15. RobertJ zegt

    24 augustus 2008 om 22:36

    @floryn, als ik daar dezelfde baan had, zou het me heerlijk lijken om iedere dag over de wilde weggetjes mijn rug los te maken met een defender, landcruiser of doe eens gek, een 2cv 4×4? :P

    Login om te reageren
  16. Rick dos zegt

    24 augustus 2008 om 22:38

    @lincoln

    Grote kans van wel. Negen van de tien keer zeur jij toch…

    Login om te reageren
  17. Marcel zegt

    24 augustus 2008 om 22:40

    Ik zie dat chauvinisme ontbreekt bij de meeste mensen hier, natuurlijk is het wat draconisch in Nederand maar verder valt er niet zo veel op aan te merken.

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    24 augustus 2008 om 22:40

    @Rick dos .. constant .. sterker nog .. ik zou bij god niet weten wat ik op autoblog uberhaupt zou willen/kunnen doen ..

    Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    24 augustus 2008 om 22:44

    @lincoln

    Wees gerust, zeuren is inherent aan het Nederlander zijn. Je bent niet alleen dus.

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    24 augustus 2008 om 22:46

    @Marcel .. het ontbreekt hier meer aan calvinisme (hoop ik) ..
    denk dat een land valt of staat met een gezonde infrastructuur ..
    dat heeft nederland beslist niet ..

    dat maakt ons serieus chauvinistisch ..

    Login om te reageren
  21. RubenBaeten zegt

    24 augustus 2008 om 22:49

    @Alec: Ga ervoor! ;-) Wat betreft gaten in de weg: klopt, maar het is wel eens leuk als niet alles de hele tijd maar voor je geregeld wordt. Daar word je zo breindood van…

    @Klassiekerrally: Op termijn misschien… :)

    @Rutger: Clarkson zei ooit over Engeland (maar het is hier ook van toepassing): “When Americans see a man in a stretch limo, they say: ‘Someday, I’ll have one of those.’ When we see a man in a stretch limo, we say: ‘Someday, I’ll have him out of that.'”

    @floryn: Dat lijkt er al meer op!

    @jamesBROWN en lincoln: Ik doe af en toe wel eens iets naast AB. More in due time, wellicht… ;-)

    Login om te reageren
  22. GeoBem007 zegt

    24 augustus 2008 om 22:51

    Even de stomme Belg uithangen..

    What the hell is ZOAB?

    Login om te reageren
  23. jamesBROWN zegt

    24 augustus 2008 om 22:55

    @GeoBem007: Van dat donkere asfalt waarbij je veel minder last hebt van opspattend water.

    Login om te reageren
  24. Paragon zegt

    24 augustus 2008 om 22:56

    @ GeoBem007

    ZOAB!?? -> Ja, dat hebben ze niet in België hè! :D

    Zeer Open Asfalt Beton. Oftewel asfalt waar geen plassen op gaan staan bij regen -> EXTREEM veel minder spray op de snelweg met regen.

    Login om te reageren
  25. autoblogger zegt

    24 augustus 2008 om 22:58

    @Ruben: dank u, smile on my face ;)
    Maar je noemt dit dus “werk”? Jammer hoor…

    @lincoln: woonde jij niet ergens anders? of vergis ik me?

    Login om te reageren
  26. Pino143 zegt

    24 augustus 2008 om 22:58

    ZOAB is een type asfalt: Zeer Open Asfalt Beton.
    Door de structuur loopt het water sneller weg dan op een betonbaan, zoals in Dtsl. Hierdoor krijg je ook minder spray op je voorruit als je achter een ander aan sjeest.
    Snappie?

    Login om te reageren
  27. Pieter zegt

    24 augustus 2008 om 23:01

    zeer open asfalt beton:P

    Amen trouwens..

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    24 augustus 2008 om 23:02

    @GeoBem007: check de link http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoab

    Nederland wordt idd steeds stompzinniger qua infrastructuur. Iedere zeiksnor die een brief krijgt, krijgt z’n eigen verkeersremmende maatregel en scheurt vervolgens met een noodvaart bij de buurman langs tot die ook een brief schrijft en er weer een drempel bijkomt. Voor de lol een stukje rijden wordt zo bijna onmogelijk. Zelfs rustig rijden helpt niet, want de drempels kun je met geen mogelijkheid met een normale auto met een normale snelheid nemen. We hebben drempels in/vlak voor bochten (handig bij gladheid, weet je zeker dat je in de problemen komt), extra smalle wegen om de snelheid eruit te halen die er voor zorgen dat we met 120km/u snelheidsverschil kunnen kiezen tussen spiegels eraf of door de berm en je uitlijning naar de sodemieter rijden…

    Maar nog erger dan dat alles…. elkaar niets gunnen en geen rekening houden met elkaar..

    En toch, we kunnen het wel, soms komen de leuke, aardige, gezellige, gulle nederlanders boven drijven en blijkt… het is hier helemaal niet zo slecht toeven. Maar het kan wel beter. Hopen dat steeds meer mensen hun best doen er iets van te maken.

    In het buitenland rijden blijft echter stukken leuker. Zelfs in het speedcamera gekke zwitserland… en kan dus wel.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    24 augustus 2008 om 23:03

    @autoblogger .. nope .. ik insinueer dat wel eens als ik het over jullie rare hollanders heb schrijf ik wel eens door de ogen van een auslander ..
    ben wel vaak (ver) weg ..

    Login om te reageren
  30. Rutger zegt

    24 augustus 2008 om 23:11

    @ Ruben, ah die kende ik, in Engeland hebben ze dus hetzelfde probleem… jaloezie.

    Komt me echt de strot uit die PvdA/SP/GL mentaliteit, mensen die zelf niks bereiken en dan maar eisen dat mensen die wel wat bereiken zich naar hun voegen..

    Al ben ik zelf nog maar 17 en heb ik dus niet echt veel recht van spreken, maar zo wil ik nooit worden.

    Login om te reageren
  31. Rutger zegt

    24 augustus 2008 om 23:13

    Ik bedoel dus ah, die kende ik nog niet

    Login om te reageren
  32. GeoBem007 zegt

    24 augustus 2008 om 23:48

    Wij hebben wel ZOAB ;-) Alleen komt het zelden voor :(

    Een stukje dat ik ken is het heraangelegd stukje E313/E34 van Wommelgem tot Ranst en op de E19 Antwerpen – Kontich is er volgens mij ook ergens een stuk ZOAB.. :D

    Login om te reageren
  33. arokh zegt

    24 augustus 2008 om 23:49

    nou, dit was dus je laatste collum hier? oh nee, die kun je nog lekker doorsturen per email als je eenmaal in italie woont. althans, ik neem aan dat je nu per zsm vertrekt :-)

    ik vind het een waar feest om bijvoorbeeld in zuid frankrijk te mogen autorijden, vooral van marseille naar monaco is heerlijk. nice-menton is een van de mooiste wegen die ik ken, maar ik word dan wel weer HELEMAAL knettergek van die afschuwelijke tol elke 2 kilometer, dan mag je weer 1,20 betalen en dan kun je weer 4 minuten vooruit, en dan weer achteraan aansluiten om 1,70 te dokken. Als ze daar nou gewoon alle heffingen op de benzine zouden proppen (ik wil wel 30 cent per liter meer betalen dan) dan is het helemaal feest :-)

    Login om te reageren
  34. W1ck3D-78 zegt

    24 augustus 2008 om 23:56

    @ Arokh: probeer eens de weg van Monaco naar Nice. Niet de tolweg, maar de weg net voor je de tunnel uitrijdt om Monaco te verlaten en de tolweg oprijdt. Staat een bordje Nice – Centrum.

    WK rally wegje zo lijkt het wel, staat wel een flitscamera maar niet getreurd boetes sturen ze toch niet op…

    Login om te reageren
  35. Endlezz zegt

    25 augustus 2008 om 00:25

    In België heet ZOAB “fluisterasfalt”. Volgens Wikipedia ook ZOA, maar daar had ik nog nooit van gehoord tot nu toe.

    Zoek op Google maar eens naar de term “ZOAB” of “ZOA” in Belgische kranten en zoek dan naar “fluisterasfalt”. Het verschil wordt al snel duidelijk :)

    Login om te reageren
  36. Mr Maserati zegt

    25 augustus 2008 om 00:35

    Wel ironisch dit, iedereen zit nu te zeuren dat de rest van de Nederlanders te veel zeurt….

    Login om te reageren
  37. Race_Kees zegt

    25 augustus 2008 om 01:05

    Aha ik zie dat u uzelf ook tot deze groep rekent? Zeuren over zeurpieten is ook weinig constructief…

    Het gras is altijd groener bij de buren, ik wil best helpen met verhuizen hoor. Dat scheelt weer 1 zeurende nederlander. :P

    Login om te reageren
  38. Bob zegt

    25 augustus 2008 om 02:13

    Tja .. Bob is al weer wat jaren vertrokken. Als ik af en toe de files weer zie in Nederland en de paar keer dat ik terugkwam kwamen die drempels mij ook wel de keel uit hangen .. in minder dan een paar dagen.

    Niks vinex wijk hier .. ik hoef niet te zoeken voor een parkeer plekje en hoef ook niet met mijn buren te overleggen over mijn tuintje en dat het misschien hun katten verstoord.

    Login om te reageren
  39. Mark N zegt

    25 augustus 2008 om 02:55

    Amen

    Login om te reageren
  40. Zoef zegt

    25 augustus 2008 om 03:44

    Ruben … snif … wat een mooi stukje. Je zegt helemaal wat ik denk … te ontdekken dat er nog zulke snoodaarddige dissidenten als ik rondlopen!

    Login om te reageren
  41. ward430 zegt

    25 augustus 2008 om 03:51

    helaas zijn het dat soort zielloze mensen dat onze maatschappij draaiende houdt En hebben deze mensen nergens lol in en steken dan hun hele tijd in carriere te maken en daardoor zit dan ook dit soort mensen aan de top die lullige dingen te bepalen.

    Login om te reageren
  42. Maarten zegt

    25 augustus 2008 om 07:40

    Tja, wat houd je tegen om dan te emigreren? Als je hier niet meer tevreden zou zijn…

    Login om te reageren
  43. corrado vr6 slc zegt

    25 augustus 2008 om 08:17

    We hebben het zó slecht in NL, we betalen ons scheel aan alles, rijden onze auto’s kapot aan alles wat ze bouwen om ons af te remmen en onze oren worden van onze hoofden afgezeurd.
    Maar toch zitten we hier wel goed, vergeleken met andere landen worden we ouder dus zijn we gezonder, we verdienen meer geld en zijn de meeste mensen toch niet zo heel erg ongelukkig.

    Login om te reageren
  44. Thibaut zegt

    25 augustus 2008 om 08:49

    Laat ons hopen dat Vlaanderen nooit bij Nederland komt. We houden dat niet uit al die regeltjes. Of we lappen het aan onze laars. Zijn we goed in.

    Als Belg is mijn beeld van Nederland dan ook: één groot fietspad en waar meer dan 2 huizen staan, vindt men wegverhogingen, wegversmallingen en de obligate bloembakken.

    Anderzijds heb ik onderaan mijn kin een mooi aandenken aan één der gaten in de Belgische wegen (in combinatie met niet werkende straatverlichting).

    Login om te reageren
  45. Laurens zegt

    25 augustus 2008 om 11:04

    Ik kijk uit op een gebied vol met prachtige weggetjes, als er al een verkeersdrempel is dan is dat tevens een bruggetje over een klein watertje.

    Wat ik zeggen wil, als je het weet is het er nog wel! Beetje van de doorgaande route af en presto!

    En ik woon midden in de Randstad!

    Login om te reageren
  46. Thomaz zegt

    25 augustus 2008 om 11:12

    Amen, deze column verwoordt precies hoe ik over Nederland en het Nederlandse wegennet verkeer denk. Ook als je van Utrecht naar Rotterdam rijdt, alleen maar die ziekelijke trajectcontroles, je mag overal maar 100/80. Of tegenwoordig verzinnen ze dat je maar 90 mag vanwege “glad asfalt”. Man, kijk waar heel Duitsland mee vol ligt! daar ga je met 190 overheen! En inderdaad dijken waar je niet langs elkaar heen kan… Ik heb weliswaar pas 6 weken m’n rijbewijs maar na 5000km inclusief een rit naar Kroatië heb ik nu al ontdekt hoe ziek het Nederlandse verkeer/wegennet is. Geef mij maar Duitsland/Italië/Kroatië. Heerlijk over die bochtige weggetjes met gaten in het wegdek scheuren, prima.

    Login om te reageren
  47. Pino zegt

    25 augustus 2008 om 11:36

    op de Antwerpse ring ligt ook ZOAB

    Login om te reageren
  48. Jeroen zegt

    25 augustus 2008 om 11:43

    Precies ! Daarom 2 jaar geleden naar Duitsland verhuisd waar ik lekker in mn SL55 kan rondracen. Nu alleen mn werk verhuizen naar Duitsland, ik word regelmatig uitgescholden door domme nederlanders als ze mn kenteken zien. Weet niet of het jalouzie is, misschien moet je wel naar Zwitserland verhuizen om helemaal vrij te rijden in zo’n auto maar ik heb ervaren dat de mensen hier in de Eifel veel vriendelijker en behulpzamer zijn dan in Nederland. Natuurlijk bestaat de dorpsmentaliteit hier ook wel maar het is toch anders. De duitsers slagen er beter in om oud cultuurgoed te beschermen, de bedrijven staan niet (zoals in Nederland) verdeeld over het hele land zodat het land een bedrijventerrein lijkt, ze hebben vooralsnog geen plekjes als ‘Almere’ of ‘Lelystad’ … en drempels heb ik ook nooit gezien. Ik hoop dat dit alles beperkt blijft tot Nederland zelf, en dat dit kwaadaardige virus niet verspreid wordt over Europa. Het leven is hier rustiger (buurmannen met slijptol of zaagmachine ‘savonds laat kun je in nederland weinig tegen doen, hier in Duitsland ga je na 2 waarschuwingen de cel in … !!) , het is in de avond nog lekker donker zodat je sterren kunt zien, het is goedkoper, mooier, kortom .. je moet er wel heel wat voor over hebben om in Nederland te willen wonen. Al was het alleen maar omdat je voor een rijtjeshuis (ook zo’n begrip!) miljonair moet zijn. Hier betaal je voor een riant vrijstaande villa nog geen 3 ton …. Ik wens julie nog veel plezier allemaal !
    Jeroen

    Login om te reageren
  49. RenJie zegt

    25 augustus 2008 om 12:17

    @Jeroen

    Alles wijst erop dat je zelf nog steeds in Nederland woont en graag in Duitsland wilt wonen! :lol:

    Maar je hebt wel gelijk ;)

    Login om te reageren
  50. bmw6cyl4life zegt

    25 augustus 2008 om 14:12

    @ jeroen,

    ik zit zelf ook regelmatig op die moffen te zeiken dat ze niet door rijden op een kruising. en invoegen met 120 hebben ze ook nog nooit van gehoord. meestal zijn het duitsers, maar je ziet hier ook steeds vaker dat het nederlanders zijn die in duitseland wonen. en dat merk je direct als je die voor je neus hebt.
    strekking van het verhaal Duitser kunnen alleen hard rijden, voor de rest totaal niet.

    ff on topic. mooi geschreven Ruben, helemaal mee eens. die betutteling echt om van te kotsen.

    Login om te reageren
  51. bmw6cyl4life zegt

    25 augustus 2008 om 14:12

    @ jeroen,

    ik zit zelf ook regelmatig op die moffen te zeiken dat ze niet door rijden op een kruising. en invoegen met 120 hebben ze ook nog nooit van gehoord. meestal zijn het duitsers, maar je ziet hier ook steeds vaker dat het nederlanders zijn die in duitseland wonen. en dat merk je direct als je die voor je neus hebt.
    strekking van het verhaal Duitser kunnen alleen hard rijden, voor de rest totaal niet.

    ff on topic. mooi geschreven Ruben, helemaal mee eens. die betutteling echt om van te kotsen.

    Login om te reageren
  52. lp640 zegt

    25 augustus 2008 om 17:39

    Je kan beter leven in je Almeerse vinex dan een middenklasse
    leven in NY of Hong Kong. Forget the relatieve easy lifestyle. Test het eens uit en ik weet bijna zeker dat je zelfs de bloembakken water gaat geven.

    Login om te reageren
  53. ZOEF zegt

    25 augustus 2008 om 19:35

    @Thibaut:

    “Als Belg is mijn beeld van Nederland dan ook: één groot fietspad en waar meer dan 2 huizen staan, vindt men wegverhogingen, wegversmallingen en de obligate bloembakken.
    ”

    EN HOE ZIT HET BIJ ONS DAN? TOCH PRECIES HETZELFDE?

    Enne … in Nederland mag je tenminste nog 80, en voetgangers moeten er ZOWAAR nog uitkijken! Bij ons lopen ze gewoon met hun kop in de grond onder je wielen.

    Login om te reageren
  54. Jeroen zegt

    25 augustus 2008 om 20:20

    haha nee hoor woon echt in Duitsland. Maar kom ca. 3 dagen per week in Nederland voor mijn werk. Wat ik wel in Nederland helemaal geweldig vind is de humor. Dat kennen ze hier nl. niet. Heb gelukkig wat Hans Teeuwen DVD’s om af en toe bij te tanken. ohw by the way, voor rijden op LPG of Diesel (met roetfilter) wordt je hier beloond ipv gestraft. Ik betaal niet alleen voor mijn autoverzekeringen veel minder maar voor de belasting ook. Wat ik voor de SL55 aan wegenbelasting ga betalen weet ik nog niet, ik had in NL een SL600 en dat was redelijk onbetaalbaar. Een dieselcabrio die ik nog heb kost ook ca factor 3 minder. Ik verbaas me nog steeds dat ik niet eerder ben weggegaan uit Nederland ! wat een ellende zeg daar.

    Login om te reageren
  55. donzobar zegt

    26 augustus 2008 om 00:22

    Iedere keer als ik met de Kamaz over de paden in Sakhalin, Rusland naar mijn werk stuiter denk ik ‘had ik hier maar een rallywagen zoals een Subaru of Delta HF int.’ geen mens in de omgeving te bekennen en toch wel een paar honderd km aan zand/modder paden.

    Login om te reageren
  56. Thibaut zegt

    26 augustus 2008 om 11:57

    @ZOEF:

    ’t Hangt wat af van de streek bij ons, denk ik. Niet dat het bij ons niet voorkomt, maar toch minder extreem.

    Maar qua snelheidsverlagingen geef ik je volledig gelijk. Zowat overal 70 buiten bebouwde kom en wildgroei aan zone 30’s. Gevolg: niemand houdt er zich aan.
    En er zit vaak geen logica in. Op eenzelfde weg verschillende snelheden. Bijvoorbeeld, op de N36 mag je zowat overal nog 90, behalve in het stuk dat door Izegem loopt. Daar is het 70. Staan ze dan ook graag te flitsen als ze hun statistieken weer eens op peil moeten krijgen.

    Login om te reageren
  57. Martine zegt

    26 augustus 2008 om 12:32

    Ik wil dat je je auto tegen een boom zet en verder kruipt op handen en knieën, jammerend dat je spijt hebt van al die keren dat je een bepaalde kruising in het verleden met 40 km/h passeerde. Niet omdat ik dat van die 40 km/h erg vind, maar het lijkt me gewoon een grappig gezicht.

    Login om te reageren
  58. plof@ zegt

    26 augustus 2008 om 13:56

    Ruben, leuk geschreven en vlgs mij geen woord overdreven. Ook ik kom regelmatig met de auto in het buitenland en ben mede tot de conclusie gekomen dat wij de meest onmogelijke infra structuur ooit hebben gebouwd. Uiteraard speelt het toegenomen verkeer ook een rol maar dat is in buitenlandse steden ook het geval. Het gaat erom dat onze beleidsmakers iedere vorm van doorstroming of eigen initiatief in het verkeer de kop in boren. Met zijn allen in de rij en straks wat kastjes erboven voor de noodzakelijke filebelasting..

    Login om te reageren
  59. Jan C. zegt

    26 augustus 2008 om 14:12

    “Onlangs wilde ik langs een dorpsweggetje een korte actiescène voor een film opnemen, toen na vijf minuten – we waren nog niet eens begonnen – twee motoragenten en een politiehelikopter ten tonele verschenen. Een kneuterige zuurbek had alarm geslagen toen één van de acteurs, tijdens wat ontegenzeggelijk een aimabel gesprek was, even voordeed hoe hij een ander zou besluipen en van achteren beetpakken.
    “
    Je kan het als agent nooit goed doen. Vind het een fijne gedachte dat als iemand naar de politie belt er ook wat mee gedaan wordt…

    Login om te reageren
  60. Jan C. zegt

    26 augustus 2008 om 14:22

    @Rutger: Die mentaliteit is juist van het CDA, een partij die bijna 90 jaar in de Nederlandse regering aan de macht is.

    Login om te reageren
  61. Jan C. zegt

    26 augustus 2008 om 14:38

    Klaag maar over Nederland. Klagen is volkssport nummer 1. Ik woon in een ander land en ik kan je vertellen dat het Nederlandse wegennet zo slecht niet is. Autobezitters worden net zo hard de auto uit gejaagd in Groot-Brittannië als in Nederland. In Duitsland zie je zinlose regels, zoals de fijnstofstickers (Zinloos, omdat de meeste fijnstof in steden wordt veroorzaakt door fijnstof van buiten de stad (dit kan van mais dorsen tot snelwegverkeer zijn of zelfs Saharazand)).

    Maar dan het argument dat mensen die hun heggen snoeien in een bepaalde vorm levenloos zijn… dit is wel een van de grootste onzinnige argumenten die je maar kunt vinden. Mensen die plezier beleven aan het afstoffen van hun verzameling servies zijn levenloos? Heggen snoeien is obsessief? Is autoblog dan niet obsessief? Enkel maar kunnen praten over auto’s.

    Iemand ziet dat voor zijn gesnoeide heg twee mensen staan waarvan een de ander besluipt. Hij belt de politie. En dat is verkeerd? Ik zou hem bedanken dat hij zo goed oppast! Maar nee, we worden daar boos over….

    Er worden drempels aangelegd die – zoals Wooody al zei niet met een normale snelheid zijn te berijden – ervoor zorgen dat snelheid wordt afgeremd. Ik zal niet zeggen dat in alle situaties drempels goed zijn, maar ze hebben zo hun nut. Ook andere zaken, zoal bloembakken hebben hun nut (bijvoorbeeld dat je weet je dat je in een bebouwde kom komt).

    Niet alles is goed in Nederland, maar het is er stukken beter dan in de meeste landen op de wereld. Ruben, drink eens een kopje koffie, neem vakantie en als je je weer opwind stap dan eens uit je auto. Een rustpauze zal je goed doen!

    Login om te reageren
  62. Pim Brussee zegt

    14 september 2008 om 11:58

    Beslissingen op gebied van infrastructuur in combinatie met verkeersveiligheid, worden vaak genomen door mensen die alles uitdenken achter een bureau. Theoretisch klopt hun advies en/of wet, maar in de praktijk blijkt e.e.a. toch anders uit te pakken.

    Even een weetje…. mocht u schade aan uw voertuig oplopen als gevolg van verkeerde inrichting van de infrastructur, verkeersdrempels e.d., dan kunt u deze schade verhalen op de desbetreffende gemeente of provincie.

    Login om te reageren
  63. jaguar Xjs zegt

    25 september 2008 om 01:38

    Wat een zeikers zijn jullie. Bij de buren is het gras groener? GA DAN DAAR WONEN! En hou op met dit soort futuliliteits gezeik. Als je gedeprimeerd raak wanneer je Nederland binnenrijdt??? wat doe ja dan nog daar….. Ben je weer vergeten dat je na je zielige 2/3 weken vakantie met je gezin waar je “het hele jaar zo hard voor hebt gewerkt” weer in een land komt dat ontzettend goed is geregeld dan dat schijt schijn land waar je net weer je zuur verdiende salaris achter hebt mogen laten en weer met “veel plezier” te dure drankjes en eten hebt betaald en je op de markten je weer hebt laten afzetten.
    DAn heb je het in dat land van je niet zo slecht. Ben je in je “vakantieland wel eens verkeerd gereden? duurde even voordat je je weg weer gevonden had/ of iig je mocht weer vele km omrijden? In Nederland is het…ach, pak de volgende afslag wel…of 3 keer recht en je komt er snel wel weer…..
    Voor mij is het duidelijk…diegene die dit stuk beamen zijn verwende snotneuzen die met een bekrompen blik in een bekrompen land leven… Altijd iets te zeiken die Nederlanders!

    Login om te reageren
  64. jaguar Xjs zegt

    25 september 2008 om 02:00

    nog een kleine toevoeging:
    in Nederland wordt “probleem” vanzelf opgelost. In de komende 20 jaar gaat de door jullie genoemde “Babyboom”generatie allemaal naar scheppers des werelds. dan sterven er per jaar 100.000 mensen meer dan nu! Simpele rekensom leert dat de aangelegde infrastructuur meer dan voldoende is, ja zelfs over geasfalteerd is omdat er simpelweg vele auto’s minder rijden.
    Hetzelfde sommetje leert ook dat de huizenmarkt een aanbod heeft dat er niet om liegt en dat dus jullie “o zo kostbare woningen” ook zullen kelderen omdat dan nog steeds de wet van vraag en aanbod geldt. Nu kun je meteen boos worden en mij van alles kwalijk nemen…maar neem even een momentje en denk er even over na. Die “generatie heeft ervoor gezorgd dat de economie en welvaart gestegen zijn ??!?! Zij zijn het ook die het volledig weer leegzuigen op het moment dat ze de “fijne oude dag achter de geraniums” weer leegtrekken! Omdat er te weinig mensen zijn om hun verwende gedrag te kunnen dragen.
    Het is maar.

    Login om te reageren
  65. Jeroen zegt

    26 september 2008 om 18:34

    1 – een simpele rekensom leert ook dat dat asfalt dan wel versleten is over 20 jaar
    2 – Duitsland is echt beter qua mentaliteit, het valt echt op. In Nederland is er toch iets veranders de laatste 30 jaar, ik weetniet precies wat maar het is ‘harder’ geworden. Ik rijd een duits kenteken, en in Nederland hoor ik nog wel eens ‘kutduitser’naar mij hoofd geslingerd krijgen van meestal jonge mensen .. waarom ? Nu ik er eenmaal woon merk ik pas goed hoe groot het verschil al is als je 25km de grens over gaat. Het verschil is enorm ! … ja inderdaad, het gras is groener aan de overkant, en : ze hebben er meer gras.
    groetjes allemaal daar in NL, Jeroen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North