In Nederland is 200 pk meer dan genoeg

Auteur: , 143 Reacties

Auto's worden alleen maar beter, groter, luxer en krachtiger. Maar is het eigenlijk nog wel leuk om in Nederland meer dan 200 pk onder de kap te hebben?

In een Fiesta ST kan je nog wel lol hebben, ook buiten Nederland trouwens

Laten we het eens hebben over rijplezier. We zijn de afgelopen jaren enorm verwend geraakt als we kijken naar de gemiddelde vermogens in “normale” auto’s. Waar het 20 jaar geleden nog best een “big deal” was op verjaardagen als je een 130 pk sterke 205 GTI op de stoep had, gooi je tegenwoordig je sleutels niet meer op tafel als er minstens 200 pk in je Fiesta ST of Clio RS zit. “Joh, 140 pk in je Polo? Bijtelling was belangrijk zeker?” is een vraag die je liever niet beantwoord tijdens een avondje in de kroeg.

Het is allemaal een logisch gevolg van de steeds verder doorontwikkelde auto. Als fabrikant ga je geen modellen opnieuw in de markt zetten met mindere specs dan zijn voorganger, waarom zou je? Het moet immers altijd beter en sneller zijn, dat wil de klant. Als logisch gevolg schuiven de performance-auto’s ook steeds verder op. Laten we er eens een auto bij pakken die al heel lang meegaat. De Porsche 911 is dit jaar vijftig jaar oud en de eerste modellen hadden 130 pk onder de kap. Tegenwoordig kom je de showroom niet uit met minder dan 350 pk. Is dat slecht? Nee, ik heb niets tegen pk’s en daarnaast is de vermogenstoename deels nodig om de gewichtstoename te compenseren.

Maar al die pk’s hebben ook een schaduwzijde. Laten we het stoplichtsprintje nemen. Stel, we staan bij het stoplicht. Aan de overkant van de kruisende weg begint een tweebaans autoweg. Toegestane snelheid: 100 kilometer per uur. In die oude Porsche 911 duurde het sprintje naar 100 seconden in de instapper ongeveer 8,5 seconden. Tegenwoordig is dat 4,8 seconden in een 991 Carrera. Buiten het feit dat dat sprintje dus bijna twee keer zo lang duurde (en dus langer plezier opleverde) durf ik ook nog wel de weddenschap aan te gaan dat de eigenaar van die oude 911 meer plezier had dan de eigenaar van die 991 nu.

In ons steeds krappere en strenger gecontroleerde landje is het met moderne auto’s (en zeker met de sportieve modellen) heel makkelijk geworden om hard te gaan. Binnen 8 seconden naar de honderd is “gemiddeld” geworden, terwijl een destijds als spectaculair autootje aangeduide Peugeot 205 Rallye er dik 9 seconden over deed met zijn 103 pk’s. Ik gebruik de sprintcijfers even als voorbeeld, maar overall is de performance van auto’s natuurlijk veel beter geworden. En daarom vraag ik me af: heb je al die pk’s in Nederland wel nodig? Moet je een C63 AMG Edition 507 op de stoep zetten of is een C200 al leuk zat?

Onlangs had ik een paar dagen een Toyota GT86 TRD op de stoep staan. We gaan het even niet hebben over de opties of de looks van dat ding maar puur qua rijden was dat een leuke auto. Een auto waar je plezier mee kan hebben zonder dat je moet hopen dat elke Volvo in je achteruitkijkspiegel bereden wordt door een team van Blik op de Wegmisbruikers op de Hielen die je rijbewijs 10 seconden later door de shredder willen proppen. Nul tot honderd? 7,6 seconden. Inderdaad kan je beter geen sprint aangaan met een Fiesta ST of Golf GTI maar het is wel een auto waarin je lol kan hebben zónder al te grote risico’s op het verliezen van je rijbewijs.

Mijn gedachte en de stelling die ik daarom voor jullie neus wil mikken: 200 pk is meer dan genoeg om lol mee te hebben in Nederland. Zo lang we geen onbegrensde Autobahn krijgen natuurlijk, daarna evalueren we opnieuw.




143 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Meer dan zat voor de normale persoon. Maar ik zou best een bakkie willen met het dubbele van wat ik nu heb 165 pk op 1260 kg
@sjeppie156: 330 pk op 2520 kg?
@barbro: Natuurlijk niet het gewicht ;)
@barbro: LOL!
@barbro: Dat zeg ik nu wel maar dan praten we over een land rover met een supercharged v6 diesel daar rijd ik wel liever in
@sjeppie156: gewicht is inderdaad een ding, de 205 gti is 860 kg. Moderne auto’s komen niet onder de 1000 kg. (Uitzondering Alfa 4c) Dus veel power was er vroeger ook niet nodig. Zelfde geld overigens voor de oude Porsche, misschien is minder gewicht wel meer beleving. Bij vrouwen geld het in ieder geval wel tot op zekere hoogte.
@sjeppie156:

Zo te horen heb je dus een 2.0 JTS helaas een baggerblok die zijn 165pk nooit heeft kunnen waarmaken, ze komen gemiddeld niet verder dan 144pk. de oudere 2.0 twinspark 150/155pk is sneller en beter.
@sjeppie156: stukje achtergrond informatie.
http://www.squadra-tuning.nl/20-jts-tuning.html

Trouwens voor de rest is de 156 een toppertje, heerlijk sturende wagen!
@bofkont: Ben me bekend van dit probleem. Squadra legt hier een dik sausje overheen en maakt het blok overdreven zwart want valt reuze mee aangezien ik een a4 2.0 fsi met 150 pk er toch best hard uit trek. ik geloof toch iets sneller HS corse En dan heb ik nog steeds liever een JTS dan een TS aangezien een JTS toch iets zuiniger is. Plus dat ik anders een ouder model en nu heb ik teminste Climate control Cruise control ect ect.
@sjeppie156: mooi dat die van u dan goed is, maar ik weet dat er toch veel problemen zijn met dit blok. Ook in het begin toen de wagen net uitkwam klaagden mensen steen en been over het vermogen, ze dachten de oudere 2.0 twinspark zoek te rijden terwijl het andersom was.
Echt veel zuiniger is de JTS overigens niet eens, met de 2.0 twinspark is 1 op 12 wel haalbaar weet ik uit eigen ervaring :)
@sjeppie156: Nou ja veel is mischien wat overdreven, maar hoe zit het met de interne vervuiling van de motor, heeft u hier last van?
@bofkont: Ik let er erg op en tank eigenlijk bijna altijd 98/vpower dus dat reinigd al wat beter. Natuurlijk heb ik geen inzage in de binnenkant van mijn blok maar dat komt nog wel. Verder klinkt hij netjes en stotter hij niet als hij naar het “arm mengsel” gaat. Tevens heeft het blok geen zuiger modificatie gehad daar wil ik wel voor kijken maar dat is nog even te duur voor mij met mijn studenten loon.
@sjeppie156: Geen last van overmatig olie verbruik? Wel een kwaal van de JTS motoren. Wel een lekkere sound.
@E34M5Touring: De olie weet ie wel te vinden maar gelukkig niet de rare uitschieters die je hoort van 1/1000 a 1/2000
@sjeppie156: 3 boterhammen en een glas water is ook zat ‘voor de normale persoon’… Maar wij zijn toch autoliefhebbers hier of niet dan??? Geef mij maar een biefstukje…
Ben wel blij met mijn extra power. Vooral als leaselui in hun eco-gebakjes mij er niet tussen willen laten, probeer het vooraan wel opnieuw :’)
@pleiades: Heel volwassen, overigens van beide kanten.

OT 200 pk is genoeg, mits het voertuig relatief weinig weegt. Een GT86 is leuk met 200 pk evenals donkervoorts, westfields etc. Een C200 lijkt me daarvoor minder geschikt. Ik denk dat je meer moet zoeken naar wendbare auto’s met een gunstige pk/gewicht ratio. Binnen de marges over een bochtige weg vind ik iig leuker als een stoplichtsprint.
@antoonniels: Hoezo? Als ik sociaal probeer in te voegen en Leo de leaselompert duwt het gat dicht met z’n 1.2 dieseltje dan voeg ik toch wat later in bij iemand die wel zo sociaal is mij er tussen te laten… Met extra power is dat wat makkelijker.

Heeft meer met frustraties van bepaalde mensen te maken dat met volwassenheid denk ik.
@pleiades: Of met afgunst. Waar het mij om gaat is de reactie die je opwekt met het snel nog even naar voren rijden ( hoe netjes je dan ook invoegd ). Ik praat overigens het gedrag van de eco-rijder zeker niet goed….
@antoonniels: Tja, mensen zijn tegenwoordig erg snel op hun teentjes getrapt. Het zou een stuk prettiger zijn als iedereen zich gedraagt en iemand de ruimte geeft. Als men al geïrriteerd raakt van een iets minder nette invoegmethode… Eigenlijk is het een beetje triest.
@pleiades: als je verderop nog eens in wil voegen betekent dat dus dat je te vroeg met invoegen was ;-) Doorrijden (met gepaste snelheid) tot het eind en dan pas invoegen a.u.b.
Nuja gefeliciteerd, en nu?
130pk en 152Nm ben bij 1020kg meer heb ik zelden nodig. Snel? Nee maar vlot genoeg en met veel mechanische grip en weinig rubber en een perfecte gewichtsverdeling rij ik daar waar het leuk is vrij makkelijk weg bij 90% van de weggebruikers zonder het rijbewijs te verspelen… en ik heb ook nog meer lol dan 90% van de weggebruikers. 200pk is eigenlijk al veel, ware het niet dat de meeste auto’s veel zwaarder zijn..
@w0o0dy: Goede omschrijving, klinkt zowat als de mijne. Wat voor een wagen is het?
@bogey: mx5 NA 1.8 met instelbaar sportonderstel, andere bushes, braces en small 185mm rubber
Het gaat misschien niet zozeer om het vermogen, maar meer om de funfactor van de auto als geheel. Een DS5 hybrid met ong 200 PK is minder boeiend dan een bijv een Lotus met minder vermogen.
@Den: Die DS5 is wel een beroerd voorbeeld in deze, want die voelt dan ook op geen enkele manier snel aan. Ik weet niet hoe ze aan die 200pk komen, maar als het er 140 waren had ik het ook geloofd.
@BJ: Idd hij is bepaald ook niet snel en zo voelt het ook niet aan. Ik heb nu nog steeds mijn Audi A4 B7 3.0 Tdi met 273 pk op de krukas door wat aanpassingen en wil steeds meer.
@Den: een 2CV heeft 26 pk en een hogere funfactor dan een DS5 hybrid, vermogen hoeft niks te maken te hebben met de hoeveelheid fun volgensmij.
om lol te hebben is 100 pk al voldoende.

Echter, om fatsoenlijk in te kunnen halen op provinciale wegen, is meer dan 200pk tegenwoordig geen overbodige luxe. Buiten dat, draagt extra vermogen in mijn ogen vooral bij in het rij-comfort ipv fun
@melkkoe: Ik denk dat jij wel genoeg fun hebt op de snelweg. Van achter lijkt het een normale a4 met een pijp links en een pijp rechts, maar zodra je op het gas gaat…
@melkkoe:
Yep, zolang dat max 750kg weegt en de motor in het midden zit kan je daar bakken lol mee hebben en niet alleen in Nederland.
@jrk68: mijn eerste autotje 7-jaar geleden had 80pk en gewoon de motor boven de voorwielen met FWD. ondanks dat deze bijna 1000kg woog, heb ik hier toch heel veel lol (en geluk) mee gehad.
Denk dat het vooral aan de auto ligt. 200pk in een Clio of 200pk in een G Klasse is een wereld van verschil. Waar het in de Clio bijna overkill is, is het in de G Klasse ‘net aan’. Daardoor zal inhalen etc. minder prettig voelen dan in een G500 bijvoorbeeld. Souplesse is mij ook wat waard.
@E34M5Touring: Ik rijd zelf met 193pk, 280Nm en 1350kg rond. 255 breed rubber en ik geef inderdaad toe, de auto kan zijn potentieel op Nederlandse wegen niet volledig kwijt. Om lekker wat versnellingen door te halen moet je al richting snelwegsnelheden gaan als je het redelijk legaal wilt houden. Een auto met minder vermogen, minder gewicht en dunnere bandjes zullen veel leuker zijn op een 80 weg, maar toch. Je kan vermogen inderdaad ook vertalen naar iets anders, souplesse is een heel ander aspect dan puur snelheid. Met 200+ pk kom je gewoon makkelijker van je plek. Zo rijd ik regelmatig langzamere auto’s en dan denk ik toch altijd weer, heh, had ik maar net dat extra vermogen. Overigens, als je eenmaal went aan je auto qua snelheid, wil je weer sneller en sneller. 335i of M3 E46 is wel leuke optie ;)
@jzaero: Ik heb een Mito meegehad in de lichtste motorisering. Dat is een geknepen blok. Hierdoor houdt ie bij 5500rpm gewoon dusdanig in dat ie nauwelijks naar de toerenbegrenzer komt. Niet echt prettig als je aan het inhalen bent. Schrok me kapot. Liep gewoon tegen een muur op leek wel. Als je dan in zo’n 155pk versie rijdt is dat echt een verademing. Lijkt wel een andere auto. Is het nodig? Nee. Is het prettig? Hell yeah.
Leuke blog, herkenbaar ook. Ik heb 3 auto’s en de traagste is de leukste. Ik heb een Cee’d diesel met 128 pk waarin eigenlijk geen lol te beleven valt, een volledig originele Daihatsu Charade GTti uit ’88 die op zich leuk is maar door het originele onderstel vooral graag hard rechtdoor wil en eenzelfde Daihatsu Charade met een 1.3’tje en een verlaagd onderstel met dikkere stabilisators.

Die laatste haalt met 90pk/805kg in iets van 10 sec. naar de 100, maar dan moet je wel echt je best doen. Dus goed schakelen, veel toeren maken (>7.000). Alles klappert en rammelt en ik voel me een echte hooligan, maar in de praktijk ga je je rijbewijs er niet snel in kwijt kunnen raken. Heerlijk.
@dondeboer: Leuk hè, trappen alsof je leven er van af hangt zonder dat je het echt te gek maakt.

Met de oude gti’tjes heb je het idee dat je ongelofelijk hard rijd, maar dat eigenlijk niet doet. Met de moderne gti’s rij je ongelofelijk hard, maar heb je het idee dat je dat niet doet. Wat is nu leuker? Ik weet het wel hoor.
@motoragent:
Helemaal gelijk, ik kijk ook nog steeds met weemoed terug op de tijd met mijn Innocenti DeTomaso. Een getuned 1275 Mini blokje was ruim genoeg om het de GTI’s van die tijd verdraaid moeilijk te maken.
Juist het directe van die lichte auto’s maakte het rijden destijds zo’n feest, helaas is dat in een onuitputtelijke zucht naar comfort, gadgets, milieu en valse veiligheidsgevoelens voltooid verleden tijd.

Een Golf GTI qua maat en gewicht vergelijkbaar met een Up! nu, (waar blijft toch die 115pk Up! GT) en daarmee kon je destijds prima mee naar Spanje of Italië rijden.
Zeg dat tegen de huidige generatie en het algemene “die is Loco” gebaar is je deel.

Soms is vooruitgang geen zege…
@motoragent: Haha heel herkenbaar! Jij slaat de spijker echt recht op zijn kop.

Ik heb zelf een Golf 3 GTI uit ’97 met 115 pk bij een gewicht van iets meer dan 1000 kg (hij is overigens 100% origineel voordat jullie beginnen over petjes, tupperware, verlaging, kachelpijpen of dat soort onzin ;-) ) en ik beleef er nog elke dag plezier aan.

Is ‘ie snel? Nee.. 0-100 in 10sec. en een top van 215 op de teller (205 op GPS, toevallig 2 weken geleden nog gehaald in Deutschland)
Maar is het leuk? Ja! Heerlijk direct en een mooie (gelukkig nog niet al te goed geïsoleerde) brom als je hem een beetje op zijn staart trapt.
Je bent bij het verkeerslicht sneller weg dan de ‘gemiddelde’ auto maar speelt inderdaad een stuk minder met je rijbewijs dan in bijv. een nieuwe Golf GTI waar ik wel eens in rijd voor mijn werk. Daar schrik je gewoon af en toe wel eens van het gemak en onbenul waarmee je zo’n apparaat naar de 160-180 knalt.

PK’s willen tegenwoordig met de hoge leeggewichten niet veel meer zeggen, gaat veel meer om de PK/gewicht ratio en met welke beleving de auto zijn prestaties neerzet.
Een 325i E30 is overigens echt een aanrader als je dat laatste zoekt :)
Minder dan 8 seconden (naar 100) is vrees ik nog altijd niet gemiddeld voor het BeNeLux-wagenpark. Er zijn de laatste jaren flink wat bommetjes bijgekomen in de catalogi maar in het straatbeeld is hun aandeel nog steeds erg beperkt. Integendeel, merk ik op, net zoals je ook reeds aangeeft, dat door het (gedwongen) ‘succes’ van groene wagens het wagenpark gemiddeld gezien de laatste 5 jaar trager is geworden. Uitschieters daargelaten…
Zelf heb ik meer dan 200 pk maar heb ook al hopen lol gehad met wagens van 100 pk, rijgevoel, chassis en de indruk van snelheid zijn belangrijker dan brute kracht!
Mooi geschreven @CasperH! En ik vind dat je gelijk hebt.
Alleen betwijfel ik of de bestuurder van de moderne 991 er minder plezier aan zou hebben?
Hij moet misschien minder hard werken en er is meer luxe, maar waarom zou het meer bevredigend zijn? De bestuurder van de oude 911 vind het misschien helemaal niet leuk dat hij verliest terwijl hij zo hard werkt.

200pk in een Fiesta is inderdaad voldoende. Voor een dikke zware mercedes mag dit van mij toch wel richting de 250pk gaan.

Mocht ik onbeperkt mogen kiezen welke auto ik nu zou hebben:
Een CLS shooting brake 350 CDI. (265pk, 620Nm, 6.2 sec)
Genoeg power om iedereen aan het stoplicht achter je te laten, opgevoerde sjoniebakken en sportwagens even niet inbegrepen.
Een koppelkromme -vlakte- die nooit lijkt te eindigen, alle comfort en het ziet er nog eens goed uit ook!
@vale46: Perfecte auto die Merc! Zou voor mijn ook een droom zijn als die wagen ooit op de stoep mag staan.
Helemaal mee eens, met 120pk op 850kg kan ik aardig lopen stampen zonder het al te belachelijk te maken, terwijl ik toch altijd een glimlach op mijn gezicht krijg als ik het gaspedaal naar de bodem trap.

In de huidige (zwaardere) auto’s zijn wat meer pk’s wel wenselijk, maar boven 200/250pk is echt niet nodig. Het karakter van de motor is ook van veel groter belang dan sommigen denken.
Met 200pk ben je in Nederland wel 1 van de snellere in het verkeer…
Eens! Ik rij een Mazda MX-5 met 116PK, en heb altijd het idee dat ik veel meer lol heb dan mensen in auto’s met het dubbele. Okay, ik win de meeste stoplichtsprintjes niet met mijn 8,7 seconden naar de 100, maar het gaat niet alleen om kracht en snelheid in een rechte lijn. Zodra er bochten in het spel zijn, kan ik de meeste auto’s moeiteloos achter me laten. Rijplezier is gewoon belangrijker dan kracht. Maar plezier kun je helaas niet meten in cijfertjes, dus het is lastiger om in de kroeg over op te scheppen.

Betekent niet dat ik niet graag wat meer kracht zou willen, overigens. Een turbo of supercharger op de MX zou ik niet afslaan. 150 tot 200PK op de achterwielen lijkt me heerlijk. Sperdiff erin en dan lekker een beetje driften, want dat wil nu niet tenzij het heeft gesneeuwd.
@fant: Precies, zo’n auto rij je voor je eigen plezier, niet om anderen toch nét wat sneller af te zijn bij het stoplicht.
@fant: cold air intake, race cat, ander vliegwiel en pully-set, nokkenas en lichtere zuigers en zuigerstangen kost een berg maar leuker dan turbo of compressor
@w0o0dy: Ja, maar volgens mij kost dat samen meer dan een turbokit, of vergis ik me daarin? :) Vooral gezien ik niet zelf dat soort dingen kan uitvoeren/monteren (op de CAI en kat na dan)

Op zich trekt een turbo MX me wel. Maar ik heb eigenlijk nog nooit van mijn leven een turbo auto gereden, laat staan een turbo MX, dus ik kan er lastig een oordeel over vellen.
@fant: een turbo mx5 vind ik niets omdat de motor weinig gas heeft bij lage toeren voor het opspoelen Vd turbo. Dan krijg je dus een motor met weinig koppel onderin en (te)veel bij 3500/4000 toeren… dus ei onder het pedaal bij het uitkomen van bochten..

Pully-set nokkenas en vliegwiel is niet extreem duur maar de auto voelt heel anders ( makkelijker klimmen in de toeren, fellere tussen-acceleratie).

Zuigers en zuigerstangen aanpassen dat is wel erg duur.
@fant: Dat bedoelt ie nou net. Een turbo geeft evenveel extra vermogen, maar goedkoper.
De echte motoraanpassingen verhogen echter de pret een stuk meer – maar zijn duurder.
@mout: Klopt :) Maar als momenteel werkloze student ga ik dan liever voor de goedkoopste optie, die ik nu zelfs al niet kan betalen. Als ik eens goedkoop een turbo of SC kitje kan oppikken, sla ik dat niet af. Volgens mij heb je met een SC ook al een wat gelijkere opbouw van kracht dan met een turbo. Alleen ben ik zelf niet zo’n fan van het geluid van een SC :P
@fant: Ik heb dat precies zoals jij het verwoordt, over mijn 93’er :) Overigens zou ik liever een S2000 willen hebben dan 200 pk in mijn auto. De MX-5 is daar toch niet echt op gebouwd, dan zou ik er ook een kooi in moeten gooien voor stijfheid.
@Jochempie: Het sleeper effect van een turbo MX-5 trekt me wel :) Dat heb je minder met een S2000. En volgens mij kan een MX-5 tot 200PK prima aan. Paar sway bars erop misschien. Er rijden MX’en probleemloos met veel meer kracht rond. Auto kan het aardig hebben volgens mij. De Mazdaspeed NB had dacht ik 180PK zonder verdere versteviging.
Snelheidsbeleving had ik op mijn opgevoerde Puch, die bijna 10000rpm haalde en waar iedere schroef uit trilde en uiteindelijk zelfs mijn gepopnagelde nummerplaatje eraf viel.

Nu kan ik mij kostelijk vermaken om mijn Focus hard door een bocht te jagen. Een beetje vermogen is daarbij fijn, om hem ‘uit de bocht te trekken’. Hard rechtdoor is in Nederland niet leuk, maar in Duitsland lucht dat af en toe wel lekker op.
Moeten we het niet over de PK-gewichtsverhouding hebben? 5-10 kg per PK is perfect voor in NL.
320D waarin ik mee rij , is meer dan voldoende! hoewel ik liever in de 335i zou rijden :)
Heb 200pk op 190kg, en dat is inderdaad wel genoeg.
@aventadorsv: S1000RR?


ik heb “maar” 107 pk op 216 kg, maar dat is ook nog genoeg om lol mee te hebben :P
@aventadorsv: Genoeg? Ik zou mezelf finaal de kist in jagen op zo’n apparaat…
@motoragent: En toch Motoragent worden he :)
@E34M5Touring: Daar heb ik zijwieltjes op laten bouwen ;)
@motoragent: Wel aangedreven hoop ik ;)
@E34M5Touring: Vespa blokje, gaat hard zat…
@motoragent: Drive it like an Italian :)
@motoragent:
Schitterend dat je (wederom) zo’n goed gevoel voor humor hebt, hulde!
@aventadorsv: ik heb ‘maar’ 50 pk op 170 kg, maar genoeg om plezier mee te hebben.
ik heb 55 pk en ik moet afremmen in de bocht naar de invoegstrook omdat er een merc of beamer op een ouwenlullentempo de bocht neemt….

ik gebruik zelden alle 55 pk van mijn auto, dat gebeurt pas als ik op een 130 snelweg rijd :’)
@rnej: Fiat?
@Jochempie: Seat ibiza 1.4 8klepper.

retebetrouwbaar, retegoedkoop, pas er met 4 man in en rijdt 1 op 17 (maar dan moet je er niet met 4 man in zitten)

ik wil wat snellers, maar dit ding wil maar niet kapot, kost me paar tientjes onderhoud per jaar…
@rnej: Netjes! Ik reed een tijdje een Polo 1.4 8v met 60 pk, de versnellingsbak werd gauw gaar en onnauwkeurig (meer het roeren in een pan soep) maar het motortje wilde wel!
@Jochempie:

216.000 and counting. heb ‘m van een kennis overgenomen, stond toen op 116.000

in 3 jaar een ton gereden, enige dat kapot is gegaan zijn beide slotcilinders, voor de rest alleen maar slijtageonderdelen. ik vervang elke 30k de olie, filters en bougies.. en ding blijft ’t maar doen. maandag weer apk en moet alleen ff een schuurpapiertje over de remleiding halen. heerlijke auto als ’t om goedkoop gaat, maar weinig spannend :P
@rnej: Lekker he, no nonsense motoring. Al moest het blokje van m’n Polo na 10.000 km al vervangen worden. Defect wegens productiefout. Was nieuw gekocht door m’n grootouders en een garantiekwestie uiteraard, maar terugroepactie ho maar.
@Jochempie: das dan weer jammer, ze schijnen statistisch gezien ook niet megabetrouwbaar te zijn, maar dat ding van mij doet het echt altijd, zal wel een goeie te pakken hebben ofzo.

je lacht je ook dood als je in oostenrijk staat na een week wintersport, en je ibiza start na een koude week (-30 ’s nachts en -10 overdag) gewoon zonder morren, en de kerel met de 3 maanden oude lease-opel is de oostenrijkse anwb aan het bellen want de complete auto doet niets meer, dus hij weet niet eens of z’n accu leeg is…
@rnej: Ha! ook zo’n geval! Heb zelf een 1.9sdi. Zo traag als wat maar zuinig en ondertussen 240k km zonder enig probleem.
Zou ook graag wat snellers willen.
@danielj: m’n zus heeft een golfje 1.9 Sdi gehad. op een tank van 55 liter reden ze 1200 km… maar idd niet vooruit te branden :P
Dit vind ik nu eens een mooi discussie-blog onderwerp. 200PK is genoeg indien het gewicht niet overdreven is. Golf GTI is daarvan een mooi voorbeeld (of iets gelijksaardigs)

Wat de 911 betreft denk ik dat ze speciaal de GT3(RS) modellen maken om het rijplezier en snelheidservaring naar voor te halen, waar de luxe-modellen deze beide ervaringen wegfilteren door opgelegde isolatie-normen en uitrusting.

Het gaat tenslotte om de snelheidsbeleving. Hierdoor zou ik een Alpina B3 of nieuwe M3 verkiezen voor het geluid, koppel en stuureigenschappen.
Voor het circuit zou ik terugvallen op oudere BMW’s van de jaren ’80-’90 met circuitaanpassingen.
200 pk is uberhaupt ruim meer dan genoeg om lol mee te hebben…

200 pk is zéker meer dan genoeg om altijd en overal vooraan te staan in Nederland.
Het pakketje om de 200 pk is echter veel belangrijker voor het bepalen van de lol. Zo is 1500kg vaak al véél te veel om lol mee te hebben. 1200 kg is gemiddeld ‘net’ leuk, maar minder is beter.

Nu nog kan een 205 (1.4 instapper whatever) je een hele grote glimlach op het gezicht bezorgen, daar waar een 208 HDi daar ontzettend veel moeite voor moet doen.
@Alwood: Deels wel waar, maar het gewicht van dat pakketje is ook maar relatief… Mijn 328i cabrio uit 1997 weegt toch al 1400kg, maar met een handbakje, achterwielaandrijving en een heel acceptabele gewichtsverdeling tussen voor en achter kan je er af en toe ook best ff leuk mee trappen. Je snelheid blijft dan nog wel redelijk acceptabel. Ik heb laatst een stukje in een M135i mogen spelen, maar voordat het leuk wordt ga je al zo hard dat je je rijbewijs gegarandeerd lang kwijt bent mochten ze je betrappen.

’t Is niet alleen het vermogen en het gewicht, maar ook de package qua wegligging etc die mee speelt, doorgaans heb je in oudere auto’s met hetzelfde vermogen en gewicht gewoon meer lol vanwege wat minder ontwikkelde wielophanging en stuurinrichting.
@Alwood: 1500 Kilo is niet te veel. Mijn 350z weegt ook 1500 kilo, met 280 pk merk je daar weinig van. Ook in bochten geeft-ie geen krimp. Nu heb ik de auto door een specialist laten uitlijnen, dat laat ik zeker niet aan de Nissan dealer over. Een goed uitgelijnde auto rijdt stukken beter.
Inderdaad. Mooi verhaal. Voor dagelijks vervoer heb je het niet nodig. En plezier in autorijden heeft niets met topsnelheid te maken. Mij wordt zo vaak gevraagd hoe hard mijn Midas kan. Dat is helemaal niet belangrijk. Ik trek hem aan als een jas en word een deel van de auto. Gecombineerd met de brom van de motor, andere mechanische geluiden en het gevoel in de auto geeft me een enorme grijns op mijn gezicht. En ik blijf voor het grootste deel onder de 100km/u. Het beste in de buurt komen de filmpjes van Petrolicious.
http://www.youtube.com/watch?v=N5hBKDNvRqw
Meer heb ik niet nodig. Voor mensen die vaak de Autobahn pakken, kan ik me voorstellen dat ze een auto willen hebben die urenlang 250km/h kan rijden. Maar dat op zijn hoogst een paar honderd Nederlandse zakenmensen.
Ik reageer nooit op deze site, maar in dit geval maak ik graag een uitzondering.
Ben het er roerend mee eens met de kop-tekst.
Auto rijden is in Nederland helemaal kapot belast en ge-millieu’t!!!
Je gebt er hier namelijk geen moer aan, het begint al in de showroom, waar je veel te veel co 2 tax en ander onzin mag betalen, vervolgens komt de veel te hoge wegen belasting om de hoek kijken (waar provinciaalse willekeur zegeviert).
En dan de “snel”weg op!!
Nou, dat is lachen, lekker 130 km/u rijden met je 200 pk onder de kap, en vervolgens een wc-eend nek krijgen van het zoeken naar de flitser, want o-wee als je 133 km/u rijd!!
Ben zelf in het bezit van een 500 Abarth, 3 keer per jaar naar de oosterburen, en je weet weer waarom je zó n ding gekocht heb.
Klopt helemaal! Heb erg veel plezier in M’n Porsche 924, 125 pk op 1050 kg is prima!
Ik heb een Alfa Romeo Mito als leasebak en huur af en toe wel eens iets leuks bij Sixt Aken. Afgelopen zomer was dat een Mercedes SLK. Daarmee ben ik vanuit Limburg naar de Wörthersee gereden. Daarnaast kom ik in de weekenden vaak in het Roergebied, dus ik leg vrij veel Duitse kilometers af.

Maar serieus, ik begrijp niet waarom sommige mensen zo idolaat worden van de Duitse Autobahn. Het stikt van de wegwerkzaamheden, het asfalt waar geen werkzaamheden is vrij oud, er duiken steeds meer snelheidsbeperkingen op en wat al niet meer. Je rijdt voor je gevoel maximaal niet harder dan 130, dan moet je alweer temporiseren voor de volgende snelheidsbeperking. De meeste lol had ik met de Merc als ik van de snelweg áf was: in Beieren heb ik de snelwegen zoveel mogelijk gemeden en heerlijk over b-wegen getourd .Ook in de Alfa rij ik zoveel mogelijk over binnenwegen, veel leuker dan dat saaie rechtuit rijden. Tweehonderd pk is ook in Duitsland meer dan genoeg zo lijkt het.
@Alex_79: Amen! In Duitsland rijden is hartstikke leuk, maar dan wel van de autobahn af. Duitse dorpjes en binnenwegen zijn geweldig. Sowieso snap ik nooit de fascinatie met snelheid in een rechte lijn. Dat is iets wat je na een paar keer wel gezien hebt, volgens mij. Hard door de bochten kunnen; dát is leuk!
200pk is zeker ruim voldoende. Natuurlijk is meer leuk, maar nodig is het niet.
Ik zij zelf een E39 525d met 163pk. En ja dat is net zoveel als de gemiddelde lease topper anno 2013. Alleen hebben die dan 2 cilinders minder.

Ik heb genoeg snelheid en vermogen om fun te hebben in Nederland. Het traktor geluid wat onder de kap vandaan komt geeft ook nog een plezier factor.
Het verhaal lezend, zou ik voorstellen om voor lease-rijders een maximum aantal PK’s in te voeren (ik denk zo aan 150). De meesten worden toch per maand betaald, dus maakt ’t niet uit of ze 5 minuutjes eerder bij de klant zijn.
Doe dan meteen maar voor die groep een maximum snelheid van 120. En verplicht op de rechterbaan blijven.

Dan kunnen de rijders zonder fiscale voordeeltjes hun gang gaan.
:-)
@rovalo: Zo’n soort pk-begrenzing is er al, en heet bijtelling. Zijn maar weinig leaserijders die meer pk’s verkiezen boven een lage bijtelling. ;)

Dat van die rechterbaan is inderdaad wel een prima idee…
@motoragent: 14% Megane is snel zat om geen enkele normale, goed bij het verstand zijnde weggebruiker tot last te zijn (als ze niet zelf onnodig links hangen). in de praktijk rijdt een BMW 328i mij niet los zonder tegen de invorderingsgrens aan te rijden… Zonder dat ik capriolen uit hoef te halen.
Heb met mijn 165 pk en (1055kg) mechanisch sper op de voorwielen genoeg lol hou een gt86 goed bij op het rechte stuk tot 150 in de bochten wordt het iets moeilijker maar goed mag ook wel gt86 stuurt ook geweldig g oed
200pk? Ik rijd 50.000 km per jaar (hoofdzakelijk snelweg) en heb aan net geen 100pk (in een auto van 1250 kg) genoeg. Uiteraard verlang ik niet van mijn wagen er dagenlang 180km/u mee te rijden. Maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik 110 pk te weinig onder de kap heb om vlot met het verkeer mee te rijden. Enkel bij de zeldzame momenten dat ik op een 70km/u-baan wil inhalen moet ik 2 keer nadenken en goed inschatten of ik nog voor mijn tegenligger terug op mijn rijvak geraak. Zou ik enkel daarvoor een wagen aanschaffen met het dubbele aan pk’s? Bwa… dan toch enkel omdat het fijn is te weten dat je er veel van die paarden onder de rechtervoet hebt.
Met m’n F30 330d en z’n 258pk/560Nm heb ik het zwaar lastig. Je kan die power maar heel af en toe kwijt overdag. ’s Nachts ben je op je ongemak voor verdoken flitsers overal. Het enige écht leuke aan meer vermogen is dat je een heel soepele motor hebt, die moeiteloos alles doet wat je vraagt. Daarnaast kan je de occasionele 65 km/rijder op een 70 weg lekker agressief voorbij knallen. Your own 2-3 seconds of glory. Om dan nadien weer af te remmen voor de volgende slak of flitspaal…
@hollow: Klopt. Maar is persoon afhankelijk. Gaat ook om het gevoel.. dat je het onder je voet hebt. Ik heb jaren in 400pk gereden. Toen heb ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht met iets minder dan 200pk en 4 cilinder. Binnen een jaar is de auto ingeruild voor een snellere.
Maar vermogen is niet alles. Geluid is ook belangrijk… In een 335d word ik niet blij..
Ik ben dan wel autoliefhebber, maar niets saaier dan tooghangers die de behoefte voelen om te vertellen over hun pk’s…
PK zegt mij niets. Alles gaat om de beleving. Mijn opel C kadett coupe met 1.2 torretje was een briljant speelding. Daarna een nissan patrol 2.8 TD. ging niet hard maar je kwam overal. nu heb ik een 400nm stampende diesel, heerlijk die tussensprints.
@Laue: Ja die Kadett C was geniaal. Was mijn eerste auto, ook met de 1.2. Maar 60pk (N blok, helaas geen S blok), maar wat kon je de kont mooi opvangen als hij ging schuiven. Helaas met de intro van de APK afgekeurd ivm verregaande roestvorming.
Zo ziet een Fiesta er nog niet zo slecht uit!
Beste van beide werelden doe maar en RUF 930. Een snelle oude Porsche.
Voor mij liever wat meer vermogen, das gewoon lekker als je het gas intrapt, iedere keer weer.
Hier een petrolhead en speedfreak dan maar niet politiek correct en af en toe een boete.
Persoonlijk ben ik het wel eens met bovengenoemde stelling.
In Nederland is 200pk zeker genoeg afhankelijk van het gewicht van de auto!

Ik heb zelf 2 auto’s welke beide genoeg voldoen!

DS3 – 1140kg – 173pk / 310nm

106 S1 Rallye met 1.6 16V blok en 155pk / 800kg

Beide enorm leuke auto’s waar ik niet persé meer vermogen in zou wensen!
Dus vandaar; ja ik ben het eens met de stelling
@ds3thp: 155pk in een 106 Rallye is dan ook niet bepaald misselijk ;)
Mijn eerste autootje (1 jaar geleend :-) was een 2traps automaat Suzuki Alto 0.8. 60 in z’n 1, 120 in z’n 2. Ik heb later nooit weer zoveel rijplezier gehad. Rij nu 8 en 10 pk/kg, net genoeg, maar mocht wel iets meer
@dotternetta: 2 traps automaat? wtf!?
@gop1: Yep :-) En als je harde wilde dan 120 moest je slipstreamen achter een busje :-)
@dotternetta:
10 pk/kg, als je wagen laat ons zeggen nu nog maar 1000 kg weegt, heb je dus 10.000 pk onder de rechtervoet! Hulde!
@StijnB: Scherp!! Ik wilde jullie even testen haha
@dotternetta:
jammer, wou dan namelijk wel eens dat monster zien waarmee je rijdt :)
@StijnB: Dan kom je al snel op de 2wielers uit!
Hollow, Ruilen met mijn magere 320D dan? ;)
7,4 seconden voor een basis model. Gewoon bizar. Ik heb wel een kanttekening. Je merkt helaas niet dat je zo snel naar de 100 gaat. Beleving is sterk achteruit gegaan. Gelukkig hebben we nog RWD en nat weer ;)
@snelwin: laatst een weekje in een 320d gereden, indrukwekkende acceleratie maar inderdaad slaaaaapverwekkend belevingsloos met 120 op de snelweg.
200pk??
Aan mijn 80pk sterke (of slappe; het is maar hoe je het bekijkt) Colt heb ik zat. Overal. Toegegeven, een vrachtwagen inhalen op snelweg kan ff duren. Maarrrr, met een beetje wilskracht zit ik met mijn ruime 900kg aan staal zo op de 160/170km/u. En wat het leuke is, ik merk tenminste ook dat ik 170 ga:
Heftig trillend stuur waar de gemiddelde vibrator jaloers op is;
Windgeruis wat je eerder bij een tornado verwacht;
Gierende 1300cc motor;
De 3 verschillende type banden zorgen voor een zeer aanwezig achtergrond symfonie;
Klapperende triplex afdekplaat in de kofferbak;
En om dat alles te maskeren staat de radio op standje gehoorschade.

DAT is rijden op topsnelheid. Niet dat laffe geruisloze & zorgeloze gedoe van al die begrensde Duitse bolides…. ;-)
Mijn Burton met ca 30pk is echt fantastisch om mee te rijden, een enorm snelheidsgevoel.
Dat is het probleem met de meeste moderne auto’s, te comfortabel en stil zodat je meer pk’s nodig hebt om nog het gebrek aan beleving te compenseren.
Zit wel wat in. Leukste auto qua rijplezier die ik heb gehad, was een 944 S2, 211pk @ 1280 kg.
Geen enkele auto heeft dat bakje in ruim 2 jaar en ruim 30k kilometer ooit zoekgereden en de lol zonder uitgedaagd te worden was eigenlijk nog groter. Nee, zeer weinig filekilometers, leve het noorden/ noord-oosten van NL. ;-)
Wat mij het meeste opvalt is dat de stuurinrichtingen zoveel slechter zijn geworden. Bij veel auto’s tegenwoordig heb je geen idee meer wat er onder de voorwielen gebeurd.
@martingtv: dat is zwaar ruk ja, die elektronische stuurbekrachtiging.
@martingtv: Laatst de nieuwe golf GTI gereden met performance pack (electronisch sper) en dat was gewoon voor de bocht al lomp gas geven en de auto trok er zonder torque steer/overstuur en doorspinnende banden doorheen. Dat was in een Golf5 GTI wel anders. Als de snelheidsmeter van die mk7 was afgeplakt en je had gezegt dit is een 160pk had ik het ook gelooft.
180 pk is meer dan genoeg, op de motor :))) dan rijd je alles het snot voor de ogen, en nog betaalbaar ook
Gewicht is alles. Ik heb 190 pk in mijn kever van 700kg. Het is vrij snel 0-100 <5 sec maar het voelt veel agressiever dan bijv 300 pk in een zware Audi A6.

Daardoor dus veel meer fun.
@2176cc: Wat een vet ding trouwens!
En dan die k*t drempels hier waar je met een verlaagde amper overheen komt. Liggen gvd al op doorgaande wegen hier, en iedereen vindt het wel best zo. Snelwegen hangen vol trajectcontroles en flitsers die verdekt opstaan, overdag retedruk, al die bejaarde die niet doorwillen rijden. Ik zou zeggen dat 100PK al zat is.
Eens. Het is dat ik veel op de Autobahn rijd, maar anders had ik een 530d genomen. Nederland rijdt al niet door (ondergemotoriseerde bijtellingsauto’s, linksplakkende moraalridders) en anders is er wel controle.
Nu ik sinds April dit jaar een Suzuki Swift 1.2 bandit rijdt, kan het mij weinig schelen of ik nou 140pk of 96 onder de kap heb liggen. Hiervoor een Golf V 2.0TDI 16v gehad. Ja het is leuk rijden, heerlijk met een 6e versnelling… en snel. Maar het is een diesel, weinig spectaculairs.

Ik heb nu in 6 maanden tijd bijna 20k op de teller staan van de Swift, en dit waren zowaar de leukste km’s die ik in tijden heb gemaakt. Heerlijk hoog in de toeren door landweggetjes scheuren, en mensen verbazen op de snelweg om met 120 terug in zijn 4 iemand vol voorbij te blazen. Heerlijk.
Ik heb ook een hoop lol met 9pk

Honda blokje op een chassis dat klein is.

Go-kart.
@lamborgfan: Juist dat is pas gaaf. Ik heb een tijd een direct aangedreven twee-takt Rotax gehad met 22 pk. Heerlijk als je dat weer genadeloos over de curbes heen jaagt…..
@jollykart: Als je probeert mij jaloers te maken..


Dan lukt dat aardig goed..
@lamborgfan: dat was niet mijn intentie. Maar hij staat in een schuurtje in Papendrecht, alleen de remcylinders en pomp moeten gereviseerd worden…… ;-)
Ik weet eigenlijk niet of je nog met tweetakts mag rijden op de buitenbanen. Een paar jaar geleden gingen ze zeuren over geluidsnormen. Notabene op een baan wat naast een vliegveld ligt.
Het mooiste was toch om hem op een afgesloten weg van rijkswaterstaat net voorbij de Noordtunnel even proef te draaien. Heerlijk als je dan in je kart harder gaat dan het verkeer op de snelweg.
Ik ben het eens met de stelling. Ik heb 155 PK en dat is al meer dan genoeg lol in mijn Fiesta. Ik heb onwijs veel plezier op leuke landwegen en als het moet kan ik snel genoeg meekomen op de Autobahn (220 km/h). En het is nog betaalbaar ook.
Bewuste keuze, rij met “slechts” 125pk en een fijne motor in mn Focus, puur omdat je daarmee nog wat kan “doortrekken” zonder in de problemen te komen. En natuurlijk is het onderstel uitstekend, dat ik veel belangrijker.
De GT86 heeft al bijna te veel PK om lekker naar het rood door te trekken, terwijl aan de toog het makkelijk als te weinig wordt beschouwd. Gelukkig is de rijbeleving, voor een moderne wagen, uitstekend en hoef je zelfs die 200pk te gebruiken om ervan te kunnen genieten.
@Onehp:
*is
*die 200pk NIET te gebruiken
Heb 65pk op 650 kg en kan me er heel goed mee vermaken :)
Altijd erg genoten van mijn oude Seat Ibiza cupra uit ’99. 150 pk’tjes op zon 1150 kg. Geweldig toeren op de snelweg, waar je hem op 120 kmh nog eens lekker terug kon schakelen in de 3 om even snel in te halen! Was ook altijd een erg anonieme wagen (geen gti emblemen/cupra emblemen). Alleen de room witte velgjes verraden ‘m soms.

Iedere auto heeft z’n eigen kwaliteiten. Zo waardeer ik m’n ma haar 107 tje ook wel weer, ondanks de 60 (?) pk’s, haha!
Ik heb 115 pk op 1420 kg.
Ik kom nooit op de snelweg en voor de wegen waar je 80 mag snel zat.
1 keer op de snelweg mee geweest , het leek of ik 300 ging.
Heb nu paar jaar in een Golf6 105pk gereden en denk dat dat wel voldoende is voor het meerendeel van de mensen. Je moet alleen wat meer vooruit denken en soms terugschakelen om vlot door te komen.
Nu maar een GTD besteld omdat ik zelf liever wat meer heb.
Heb al een jaar een jaguar XF S met 275 PK. Meer is niet nodig. Pk’s zat. Een van de snelste diesels 0-100 in 6 sec
150pk, 1660kg rijklaar en trekt eigenlijk al te leuk door om legaal te blijven. Enkel onderin (onder de 2000rpm) zou er wat extra ‘punch’ mogen zijn, maar dat heb je met een turbo hé.
De meeste hier begrijpen het punt van veel pk hebben niet helemaal. (vanwege hun krappe beurs misschien) Het weten dat je het beschikbaar hebt maar het niet persé HOEFT te gebruiken. Daar gaat het juist net om. Bij mij in ieder geval.
Ik heb een bmw e36 328i cabrio uit 96, 193 pk 280 nm 1405 kg 0-100 7.7 sec, en in de praktijk haal ik dat ook bijna, rond de 8 sec haal ik, snel zat, maar je wilt altijd meer,

En ik heb een e60 530d 2008 m sport, 235 pk 500 nm 1575 kg 6.8 sec 0-100

ik wil toch echt ooit de 3.2 e36 m3 321 pk 350 nm 5.5 sec halen of de e46 m3 343 pk 365 nm 5.2 sec (qua rijplezier beste beemers!)
Eerder gezegd, maar pk/kilo verhouding is veel belangrijker.

In mijn V70 240 pk op ongeveer 1450 kilogram. En vaak genoeg geen grip meer als de weg nat/vochtig is en je alle vermogen ineens aanspreekt.

In de Alpine 200 pk op 1200 kilogram. En daarbij moet je helemaal bij de les blijven….

Gemiddeld zal verhouding 1:9 meer dan genoeg zijn voor gemiddelde Nederlander.
Onzin stelling. Het gaat om de auto waarin de pks liggen. Momenteel 300pk Rs en vet veel fun ook op de nl wegen, heerlijk asfalt. Nog nooit een boete gehad…gewoon netjes rijden + flitsmeister en losgaan als het kan ;-). Constant 180 blazen is niets aan. Het gaat om de tussensprintjes en het bochtenwerk en mits je koets ervoor is gemaakt kun je die 200+ pk ook in nl gebruiken. Nu op vakantie een huurautotje met 90pk, is ook leuk. Een autoliefhebber kan van bijna auto’s genieten, weinig of veel pks! De meeste reaguurders zullen echter nooit met 200+pk hebben gereden en dan is minder natuurlijk meer dan voldoende.
Ik heb met een auto met 60pk 850kg veel meer fun gehad dan met de auto die ik nu heb met 110pk 1150kg.
Maar de 110pk is toch wel een stuk prettiger.
Met 110pk kom je in NL helemaal niks te kort hoor. Een auto met 200pk of onder de 9 seconden naar de 100 is in NL gewoon luxe.
Er is nooit genoeg vermogen ;) heel simpel, rijd nu een MX5 NA omdat ik niet sneller kan betalen meer als full time hbo student met alleen zaterdag de tijd om te werken,met 116 pk op 950 kilo ofzo irriteer ik me kapot dat hij zo traag is. Maar alsnog het snelste wat er te rijden is voor dit maandelijkse bedrag helaas…
Ik vind het zelf wel prettig om wat meer vermogen te hebben. Ik heb 170pk/220Nm in m’n 850 en als ik de S-klasse mee heb, heb ik 204pk/500Nm. Ja, ik kan met allebei echt veel en veel te hard rijden, maar daar gaat het niet om. Ik vind het vooral prettig dat ik bij 100km/h op de snelweg nog vermogen over heb om even ergens tussen te komen of juist ergens tussenuit te stappen. Met de 205jes van m’n vrienden gaat dat gewoon niet. Neemt niet weg dat die auto’s fantastisch rijden en misschien wel veel leuker zijn op z’n tijd! Ik ben zelf alleen erg van de luxe dus ik kies eerder voor wat groters en ‘saaiers’ misschien, al kunnen weinig auto’s tegen mijn 5 cilinder roffel op<3 !
In Nederland heb ik niet perse méér nodig, daar ben ik wel eerlijk in. Maar als ik in Duitsland zit heb ik aan het dieselblok van de S soms niet genoeg, omdat de snelheden daar nou eenmaal regelmatig rond de 200 zitten. Laatst reed ik terug van de IAA bijvoorbeeld, maar dan moet je toch wel regelmatig op zij voor van alles en nog wat. Zelfs een Audi A1 (ik gok niet de standaard 1.4 TFSI) wilde mij toen ik al 200 reed nog wegduwen, waarbij ik meer het idee had dat dat was omdat ik gele platen had dan dat ik echt te langzaam zou rijden. Ik was dan ook met 1855kg + 4 man + bagage op stap, dat draagt allemaal niet bij tot betere prestaties.
Als je dan ook ziet hoe hard een CLS63 AMG Shooting Brake nog bij je wegtrekt vanaf 200+, dan valt je mond gewoon open… Zeer imposant en fantastisch om te zien.
Tja, ik kan niet echt mee praten denk ik. Mijn ‘minste’ auto qua PK’s heeft ongeveer 320PK en is de ideale reisgenoot voor 250+ op de Autobahn. In NL kan een veel minder gemotoriseerd broertje ook prima voldoen, maar het is wel lekker hoor om 200 op de teller te hebben en dan nog voldoende over te hebben om zo ongeveer iedereen je achterkant te laten zien :D

Maar voor de fun waren de auto’s van vroeguh natuurlijk veel leuker. 192PK op de achterwielen zonder electronica is nu eenmaal spannender dan 500 PK met.

Met 192PK op een nat wegdek wil hij nog weleens uitbreken, als je bij 500 de electronica uitschakelt weet je bij voorbaat al dat het gaat gebeuren, dus is de spanning er ook al weer af.
ik ben toch wel heel blij met mijn 530 pk en 700nm…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).