• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In welke auto zou jij deze 7.3 liter V8 leggen?

Auteur: Loek, gepost 25 juli 2020 om 11:58 – 64 Reacties

7.3 liter V8

Disclaimer: deze 7.3 liter grote V8 van Ford moet waarschijnlijk in een vrij grote auto liggen.

In de VS nemen ze het vooralsnog niet overal zo nauw met milieu-eisen. Driecilinder gebakjes zie je daar zo goed als niet en de Ford F-150 is nog steeds de best verkochte auto. Om je geheugen even op te frissen: ja, dat is een vrij grote pickup truck die alleen met motoren geleverd wordt die ‘ideaal zijn om dingen mee te trekken’. Zo’n strategie wordt niet toegepast op de Kia Stonic 1.0 T-GDI met 100 pk.

Overtreffende trap

Maar als je echt iets zwaars wilt vervoeren of trekken, kun je nog veel verder kijken dan de F-150. Het arsenaal gaat verder naar de F-250, F-350, F-450 en zelfs daarboven (al zijn dat vooral vrachtwagen-onderstellen). De naam Super Duty die wordt gegeven aan de krachtpatsers van de F-serie, spreekt weinig tot de verbeelding. De motoren voegen daad bij het woord.

Verkeerde keuze?

De grootste motor voor de nieuwe Ford F-250, F-350 en F-600 (een middelgrote vrachtwagen volgens de VS) is een nieuwe 7.3 liter grote V8. Jawel, in een tijd van downsizing en milieu kan dat nog gewoon. Volgens Ford, tenminste. Grappig genoeg is dit wel een maatje minder: de voorganger van de 7.3 was een V10. Het idee erachter is trouwens helemaal niet om de krachtpatser te zijn. Daar het de grootste motor is in de F-250 en F-350, is het niet de beste om mee te trekken. Dat is de 6.7 liter PowerStroke V8 Diesel met 1.423 Nm. Nee, je moet de 7.3 liter V8 zien als de beste motor voor zij die allergisch zijn voor diesel. En met 430 pk en 644 Nm valt het allerminst tegen.

Crate Engine

Stel nou dat je loopt te schuimbekken bij een 7.3 liter V8, maar geen zin hebt om er zo’n gigantische truck bij te kopen, dan is er goed nieuws. Via het goede oude systeem der Crate Engines kun je het blok ook gewoon los kopen. En dan is het niet een hillbilly die hem uit een F-250 sloopt, nee, gewoon bij Ford zelf. De 7.3 liter ‘Godzilla’ V8 staat gewoon op hun onderdelenwebsite.

Project

De kosten bedragen 8.150 dollar en de bestelknop doet het gewoon. Hoogstwaarschijnlijk is het idee hierachter dat je een kapotte F-250 ermee kan repareren. Maar er zijn vast meer auto’s waarin het past. Afgelopen week hadden we het immers nog over een ‘Opel Omega’ met een bijna even grote 7.0 V8. De motor heeft geen turbo’s of compressors erop gemonteerd zitten, dus ook dat kun je nog doen. Stel dat de postbezorger jou plots deze 7.3 liter V8 bezorgt. Waar zou jij hem in leggen?

Ook interessant!

  • Ford GT krijgt
    Ford GT krijgt nu de enige echte goede motor
  • Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
    Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
  • Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
    Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
  • Zweed legt bonkige 27.0 liter motor in oude Ford

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

f-250, f-350, Ford, motor, pickup, V8

Vorig bericht: « Video: 812 Superfast Tailor Made gespot in Monaco
Volgend bericht: Deze groene Audi RS6 occasion is voor de Sportlife-fanaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dizono zegt

    25 juli 2020 om 12:10

    Opel Omega B Caravan, inclusief dikke LPG tank.

    Login om te reageren
    • p3r0x zegt

      25 juli 2020 om 13:05

      @Dizono: Heiligschennis, want geen GM motor. Wel cool overigens…

      Login om te reageren
    • anthwan zegt

      25 juli 2020 om 22:15

      @Dizono: op moet je koken, niet rijden.

      Login om te reageren
      • anthwan zegt

        25 juli 2020 om 22:16

        @anthwan: op gas moet je koken, niet rijden.

        Login om te reageren
        • Baroen zegt

          29 juli 2020 om 10:42

          @anthwan: diepe zucht.

          Login om te reageren
  2. posthumus zegt

    25 juli 2020 om 12:12

    Tesla Model S

    Login om te reageren
  3. RazorHead zegt

    25 juli 2020 om 12:18

    In een 70-73 mustang moet dit wel passen denk ik.
    Anders een 64 Galaxie of een 68-73 Torino!

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      25 juli 2020 om 22:21

      Past in alle Mustangs inclusief de Fox body’s.
      Dit komt omdat het Godzilla ontwerp een pushrod 2 klepper is
      wat betekend dat de koppen veel compacter zijn als die van de Coyote 5.0 en de Voodoo 5.2 V8.
      .
      Zo’n grote sledge is dus niet nodig, maar de Galaxie en Torino zijn uitstekende keuzes voor een koppelrijke V8
      die met enkele modificaties 600 pk NA levert, met compressor of turbo’s is de sky de limit..

      Login om te reageren
  4. donvliet zegt

    25 juli 2020 om 12:19

    BAC Mono

    Login om te reageren
    • a3aan zegt

      25 juli 2020 om 12:28

      @donvliet: en dat is logisch want??

      Login om te reageren
      • donvliet zegt

        25 juli 2020 om 14:19

        @a3aan: pk per kilo ?

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          25 juli 2020 om 15:36

          @donvliet: Dan niet meer vrees ik..

          Login om te reageren
  5. 114i210pk zegt

    25 juli 2020 om 12:39

    Doe mij het 2.3L Focus RS blok maar als crate engine. Ik lepel ‘m wel ergens in.

    Login om te reageren
  6. Bas zegt

    25 juli 2020 om 12:40

    Smart

    Login om te reageren
  7. ericc zegt

    25 juli 2020 om 12:47

    Maserati GTS !

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      25 juli 2020 om 14:52

      @ericc: ben niet iemand die snel.roept dat iets heiligschennis is, maar: Heiligschennis!

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    25 juli 2020 om 12:50

    De nieuwe Bronco

    Login om te reageren
  9. Dutchcarwizard zegt

    25 juli 2020 om 12:52

    In een Corolla

    Login om te reageren
    • azuli zegt

      25 juli 2020 om 15:12

      @baidu: dacht ik ook al aan. Maar dan wel in de Touring Sports. Wel de hybrid logo’s laten zitten dan hé;)

      Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        25 juli 2020 om 19:55

        @azuli: precies ja!

        Login om te reageren
  10. harrie zegt

    25 juli 2020 om 12:56

    Dacia Logan

    Login om te reageren
  11. Specht zegt

    25 juli 2020 om 13:01

    Ik heb nog een 83-er Peugeot 205 GT (4 deurs) staan met een 1.4 (Chrysler Talbot) carburateur blokje dat gereviseerd moet worden, maar zo’n V8 voldoet natuurlijk ook. ;)

    Login om te reageren
  12. porker zegt

    25 juli 2020 om 13:06

    In een 9elfje

    Login om te reageren
  13. Joost zegt

    25 juli 2020 om 13:06

    Een eend!

    Krijg je een 2cV8

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 juli 2020 om 13:15

      @ijoost: die bestaat al, of heeft bestaan. Een jaar of 15 tot 20 geleden heb ik in Delft eens een eend voor een grote tandemasser caravan gezien. Daar bleek een V8 voorin te liggen. Geen idee of dat ding nog steeds rond rijdt.

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        25 juli 2020 om 14:35

        @lekbak: heeft misschien ook wel eens in amk gestaan. 5.7smallblock erin en aan de buitenkant zag je niets. Brede banden achter maar er was juist aan de binnenkant weggehaald om het passend te maken.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          25 juli 2020 om 20:15

          @ijoost: klopt. Het bleek een bekende van mijn tante te zijn waar we op bezoek waren dus ik heb die auto later nog eens van dichtbij kunnen bekijken.

          De motor lag zo’n beetje op de plek van het dashboard en de bestuurder zat net voor de achterbank (die was verwijderd). Vrij bizarre creatie.

          Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      25 juli 2020 om 13:23

      @ijoost: geniaal!

      Login om te reageren
    • fordje zegt

      26 juli 2020 om 19:19

      @ijoost: is al ooit gedaan…

      Login om te reageren
  14. jarnobakker zegt

    25 juli 2020 om 13:13

    In mijn S-Max ?

    Login om te reageren
  15. lekbak zegt

    25 juli 2020 om 13:19

    In een houten speedboot. Een goede kennis van mij bouwt die boten als hobby. Hij kan ze vast wel aanpassen zodat deze V8 er in kan liggen.

    Wat auto’s betreft zou ik echt niet weten waar dit goed voor is. Een kleinere motor kan zeker zoveel vermogen leveren, wat veel geschikter is voor een gewone auto. Voor een vrachtwagen pakken we hier in Europa natuurlijk gewoon een dieselmotor.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      25 juli 2020 om 15:35

      Ford heeft voor dat ze deze motor gebouwd hebben alle configuraties geprobeerd. Een 2.3l ecoboost, de 3.5 V6, de coyote 5L,.. Hun vaststelling was dat de F350 met een aanhanger van 5T op een snelheid van 100km per uur het minst verbruikt met dit 7L blok met nog goede oude pushrod kleppen. De 2.3l ecoboost verbruikte trouwens aanzienlijk meer benzine dan de 5.0 coyote in die situatie.

      Login om te reageren
      • jarnobakker zegt

        25 juli 2020 om 18:37

        @shiva: klopt , dit zie je wel vaker. Mijn S-Max heeft de 2.0 ecoboost. Een kennis van mij heeft er 1 met de 1.6 ecoboost. Die verbruikt bijna meer als die van mij

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        25 juli 2020 om 20:21

        @shiva: precies. In een lichtere auto is een kleinere motor zuiniger omdat je zelden het vermogen aanspreekt. In een zwaar voertuig heb je constant vermogen nodig en dan is een grote motor zuiniger. Die f350 is gewoon een vrachtwagen in Nederland natuurlijk. Met trailer zelfs een middelgrote vrachtwagen.

        Dit is overigens ook de reden dat een Europese 1.0 3 cilinder domweg niet zuinig kan zijn in de wat grotere auto’s. Daarom moeten ze in sommige gevallen weer wat grotere motoren aanbieden om gunstig door de (realistischere) wltp te komen.

        Login om te reageren
  16. mustang750supersnake zegt

    25 juli 2020 om 13:22

    70’s chevy surburban

    Login om te reageren
  17. faalhaas zegt

    25 juli 2020 om 13:24

    Een Smart Fortwo

    Login om te reageren
  18. geelbarrel zegt

    25 juli 2020 om 13:32

    Mn Lada Niva

    Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    25 juli 2020 om 13:39

    In mn ford ka van 2004 ik offer graag wat binnen ruimte op voor dit motorbkok

    Login om te reageren
  20. japhy zegt

    25 juli 2020 om 13:40

    Ik zou hem wel in m’n Kia Stonic willen! ??‍♂️

    Login om te reageren
  21. hanse1one zegt

    25 juli 2020 om 13:47

    In een Twingo

    Login om te reageren
  22. fendercd60 zegt

    25 juli 2020 om 13:49

    Denk niet dat hij past in onze Autobianchin Bianchina Panoramica. ?

    Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      25 juli 2020 om 13:56

      @fendercd60: Denk dat dit motorblok net zo groot als jullie hele auto?

      Login om te reageren
      • fendercd60 zegt

        25 juli 2020 om 14:20

        @carfreakjim: die kans is groot. ??

        Login om te reageren
  23. bbfix zegt

    25 juli 2020 om 14:10

    Doe mij die F250 er maar bij hoor, volgens mij moet dat passen

    Login om te reageren
  24. HZW zegt

    25 juli 2020 om 14:23

    Leuk motorblokje voor een Mustang Restomod

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      25 juli 2020 om 15:36

      In een Mustang hoort een 5.0 met een 7L maak je hem te zwaar vooraan. Het heeft een reden dat Ford enkel met de GT350R en Boss 302 op circuit zat in plaats van de GT500 of Boss 429

      Login om te reageren
      • T16 zegt

        25 juli 2020 om 22:52

        7.3 l V8 weegt 538 pounds = 244 kg dry weight
        5.0 l Coyote weegt 444 pounds = 201 kg
        Godzilla maakt met een paar mods 600 pk NA,
        met compressor of turbo’s zit je al gauw in de 900.

        Login om te reageren
  25. 406_v6 zegt

    25 juli 2020 om 15:01

    In een Transit chassis cabine en er dan een camper opbouwen

    Login om te reageren
  26. styns zegt

    25 juli 2020 om 15:27

    BMW e31.

    Login om te reageren
  27. tjorque zegt

    25 juli 2020 om 16:31

    ?

    Goh leg hem maar in m’n aanhangwagen.
    Ik kan niet direct iets bedenken waarvoor ik hem wil gebruiken.

    Misschien in een biogas wkk ofzo.
    Maar voor auto toepassing vind ik het een te lomp en dorstig blok.

    Login om te reageren
  28. bpc zegt

    25 juli 2020 om 17:22

    Nergens… Is een truck motor voor een reden, geef mij maar iets kleiner , lichter en krachtiger voor in een auto, mercedes haalt dit uit een 4cyl tegenwoordig, er zijn leukere crate engines te vinden voor in een auto.
    Misschien is dit nog iets voor een boot

    Login om te reageren
  29. jarnobakker zegt

    25 juli 2020 om 18:39

    Die mercedes rijd daar geen 5 ton mee . deze Ford met gemak

    Login om te reageren
  30. frederik zegt

    25 juli 2020 om 20:43

    Dit zijn echt geen heel fijne motoren. Ooit een camper gehuurd in de VS met zo’n Ford V8 erin, waardeloos. Zuipen als een malle, klinkt nergens naar, en vermogen zit er ook niet echt in. Bij het tanken heb ik letterlijk onder de camper gekeken of de benzine er niet weer uit stroomde zoveel ging erin na 300 km rijden!

    Login om te reageren
  31. T16 zegt

    25 juli 2020 om 22:16

    1960 Ford Galaxie Starliner hardtop zou ik kiezen, een Sunliner is ook mooi,
    of de Starsky and Hutch Torino uit 1974 of een Ford Torino 500 2-Door Hardtop uit 1971
    of een willekeurige Torino met de Sportsroof.
    2 meter breed en meer dan 5 meter lang, de Galaxies zijn echte land-yachts.

    Login om te reageren
  32. Gregory zegt

    25 juli 2020 om 22:50

    Het lijkt me wel wat voor in mij outlandertje sport van 2004.
    ?

    Login om te reageren
  33. shizzle zegt

    25 juli 2020 om 22:53

    Past dit blok in een Hummer H1?

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      25 juli 2020 om 23:38

      Ja, met gemak. Blok is compacter als de Coyote v8.

      Login om te reageren
  34. tge2 zegt

    25 juli 2020 om 23:40

    Ik heb nog een diesel Yaris. Misschien dat ik hem daarmee kan swappen.

    Login om te reageren
  35. kees66 zegt

    26 juli 2020 om 00:46

    Suzuki SC-100. Wordt een beetje passen en meten denk ik :P

    Login om te reageren
  36. amphiby zegt

    26 juli 2020 om 01:29

    In m’n goeie ouwe Mondeo MK3. Wat een heerlijke auto was dat. Zal wel wat sleutelen zijn om gewicht voor/achter te banceren, maar dat is alleen maar leuk ?

    Login om te reageren
  37. kennone zegt

    26 juli 2020 om 01:42

    Volvo 240 Polar

    Login om te reageren
  38. Yzord zegt

    26 juli 2020 om 02:35

    Gewoon in een Fiat Panda met van die hangmatten erin.

    Login om te reageren
  39. maldini zegt

    26 juli 2020 om 15:37

    Ik zou m in een f150 raptor willen zien, jammer dat daar tegenwoordig alleen een v6 ecoboost in zit…een truck moet ook klinken als een truck..

    Login om te reageren
  40. denniyo zegt

    27 juli 2020 om 01:11

    Lijkt mij wel wat voor een spykstaal/SRV-wagen kun je tenminste nog een beetje fatsoenlijk meekomen in het verkeer en zijn je boodschappen niet al over datum voor ze bij oma langs de deur komen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North