
Komt dat zien.
Net nadat Kia de prijs van zijn nieuwe e-Soul met het publiek deelt, komt een andere Japanse autofabrikant op de proppen met eenzelfde mededeling. Ditmaal is het Nissan die de prijs van het instapmodel van de LEAF onthuld. In een poging een groter publiek te bereiken brengt het merk een nieuwe versie van de auto op de markt die iets zachter is voor de portemonnee.
Waar de zogenaamde LEAF e+ als topmodel moet imponeren met zijn rijbereik, is het de taak aan de LEAF Acenta om zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te harken. In Nederland moet deze versie precies 36.990 euro kosten. Voor dit bedrag krijgen klanten de LEAF geleverd met een batterijpakket van 40 kWh en een elektromotor die goed is voor 150 pk. Ter vergelijking: de LEAF e+ heeft een elektromotor met 215 pk en een accupakket van 62 kWh. Wie 1.000 euro extra betaalt, krijgt het uitgebreidere Comfort Pack.
Qua rijbereik is het een behoorlijke stap. Waar de meest complete versie van de LEAF een actieradius heeft van 385 kilometer, redt de Acenta het op een volle batterij ongeveer 270 kilometer. Of het in prijs ook zoveel scheelt, dat is vooralsnog niet duidelijk. De auto wordt standaard opgeladen middels een 3,6 kW OBC-laadaansluiting. Met de ChaDeMo Quickcharger-aansluiting is hij in staat tot 50 kW te kunnen snelladen.
Eigenlijk best een mooie auto on te zien, dat in tegenstelling tot de vorige generatie.
Desalniettemin is een instap prijs van ver boven de 30k wel erg veel.. Voor dat held heb je ook een kale VW Tiguan of vol behangen Seat Ateca. Ik zou het wel weten..
@sudbina: iets uit de vag groep aanraden? Reken de kilometerprijs nog maar eens door. En zien waar t omslagpunt zit.
@sudbina: Helaas ben je er met de kosten van aankoop niet. Leaf zal in gebruik veel voordeliger zijn.
@sudbina: leuk joh z’n instap Tiguan en je scheelt betalen aan MRB, brandstof en onderhoud.
Deze Leaf is een flinke jongen vergeleken met wat de andere grote merken hebben aangekondigd rond de €35k.
@flutterby: scheel uiteraard en niet scheelt..
Nog steeds geen interesse..
Leaf me alone
@vetnek: Leaf Britney alone!
Is het niet eens tijd voor een uitgebreid artikel over alle elektrisch aangedreven auto’s. Een totaal overzicht met pro’s en con’s. Misschien afgezet tegen de hybride en/ of fossiele varianten in kosten over looptijd?
Tevens snap ik werkelijk niets van al die laad mogelijkheden. Het verschil tussen thuis, openbaar, snel, super snel, tig fasen…
En hoe dat zich verhoudt tot het aanbod. Want het lijkt me dat goede laadmogelijkheden en kortere actieradius misschien wel vereffenen?
@reactief: Tweakers had een tijd een goed artikel hierover. Van Jeroen Horlings. Eerlijk en gebalanceerd artikel.
@bugboy: zeker een aanrader!
@bugboy: bedankt! Inderdaad een goede introductie in de verschillende laad mogelijkheden etc.!
Voor degene die ook geïnteresseerd zijn:
https://tweakers.net/reviews/6641/1/de-praktijk-van-elektrisch-rijden-van-laden-tot-rijden-met-een-pedaal-inleiding.html
@reactief: je hebt laden tijdens het parkeren (voordelig en langzaam) en voor onderweg (snel en duur).
Laden tijdens het parkeren kan overal waar je een paal staat en kost ongeveer 32-35ct per kWh terwijl je thuis maar 20-22ct betaald, maar hiervoor moet je eerst wel 1500-2500 spenderen aan een laadpaal.
Onderweg wil je snelladen wanneer een volle accu voor een dag niet voldoende is (kort door de bocht). Dit is vrij kostbaar plus je staat erop te wachten (of combineert het met koffie of een hapje). De voorkeur is altijd laden tijdens het parkeren, dit is ook nog is beter voor de batterij.
Zowel thuis, openbaar en onderweg verschilt het per auto hoe lang het duurt om te laden. Daarnaast ben je thuis ook afhankelijk van meterkast of je het maximale wat de auto kan hebben ook kan leveren. Plus je moet rekening houden met andere grootgebruikers zodat je aansluiting het aan kan.
Doe mij z’n Japanse Kia!
“komt een andere Japanse autofabrikant”. Ehm Kia is Zuid-Koreaans..
Matig interessant. Minpunten zijn:
– 1 fase laden
– ChaDemo snelladen. Leuk voor Japan, hier is CCS meer aangeslagen
– Kleine accu. 40 Kwh is nou niet veel voor een C-Segmenter
– ChargeGate, meerdere malen snelladen achter elkaar gaat niet of met veel moeite.
Voordeel:
Voor de prijs van de 208, Zoe of Corsa-E heb je een segment meer auto. De Leaf valt eerder in het Golf-segment.
@barchettadriver: En in het verlengde van ChargeGate: Matig cel-management. Hierdoor zal de accu van de Leaf vermoedelijk veel korter meegaan dan die van de concurrentie welke wel actief de accu kan koelen en zelfs verwarmen (kuch model 3)
@barchettadriver: Kunnen die EV’s dat serieus soms niet??? Accu pack op optimale temperatuur houden doen ze bij de Lexus hybrides al tig jaar, is toch niet nieuw ofzo…
@svenska_aeroplan_ab: maar wel duurder..
@flutterby: en niet groter dan een knoopcel bij toyota
Wij hadden een Leaf uit 2018. Papier stond 360km als t goed is. Werkelijkheid 180km 190km gelijk weggedaan na 3 maanden