• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Invoeren minimumgewicht F1 coureurs niet voldoende”

Auteur: jaapiyo, gepost 21 januari 2018 om 18:02 – 15 Reacties

Heidfeld-Button


Dat is althans de mening van Gary Anderson, voormalig designer van F1-bolides.

Afgelopen week praatten we je bij over de dingen die besproken zijn tijdens de Formule 1 Strategy Group meeting. Het ging onder andere over barge boards en motoren en dergelijke. Een puntje dat we niet meenamen in het artikel, maar wel nog even belicht werd door verstokte F1-fan @edge in de comments, is de regelwijziging betreffende het gewicht van de auto’s en coureurs.

Die twee dingen worden namelijk van elkaar losgekoppeld. Eerlijk gezegd zag ik daar in eerste instantie het punt niet van in. Immers waren F1 bolides doorgaans altijd veel lichter dan toegestaan en moest er altijd al met balast gewerkt worden om het totaalgewicht inclusief coureur op het minimale niveau te krijgen. Op zich was dat al een ‘eerlijker’ systeem dan in andere klasses, waar alleen de auto zelf aan een bepaald gewicht moet voldoen en de rijder vette pech heeft als ‘ie dik is. Of lang en enorm gespierd, zoals ondergetekende.

De introductie van de nieuwe aandrijflijnen met turbo’s en alle elektrogizmo’s heeft er echter voor gezorgd dat de auto’s inclusief coureur steeds dichter tegen de grens van het minimale gewicht aangeschurkt zijn. Dit minimale gewicht is weliswaar al flink verhoogd ten opzichte van wat het ooit was (de laatste jaren zijn we dik 100 kilo opgeschoven), maar desalniettemin zijn de marges krapper geworden.

Zo werd er nog niet zo heel lang geleden gespeculeerd dat sommige auto’s, zoals de Force India, met een hoger gewicht dan het minimumgewicht rondreden. Een situatie die jarenlang ondenkbaar was. Overigens is het verhaal ook dat dit inmiddels al niet meer het geval is, doordat teams steeds zoeken naar mogelijkheden om lichtere onderdelen te maken. Op zich is een streng minimumgewicht in dat opzicht een goede prikkel dus.

Enfin, de nieuwe regel voor 2019 is dat auto’s minimaal 660 kilogram moeten wegen en coureurs minimaal 80 kilogram. Coureurs mogen ook minder wegen, maar moeten dan het verschil meetorsen in de vorm van ballast. In de situatie dat de teams erin slagen de auto’s onder de 660 kilogram houden, heeft dit in feite geen implicaties ten opzichte van de huidige situatie. Immers: stel dat een auto in principe 630 kilo weegt en twee coureurs heeft van respectievelijk 60 kilo en een gezonde 80 kilo. Volgens de oude regels (maar op basis van een gewicht van 740 kilo) zou de coureur van 60 kilo 50 kilo balast moeten meedragen om het minimumgewicht van 740 kilo te halen. De coureur van 80 kilo zou 30 kilo balast mee moeten dragen om op het minimumgewicht te komen. Volgens de nieuwe regels zou dit hetzelfde zijn: 30 kilo + 20 kilo voor de lichtere coureur, 30 kilo + 0 kilo voor de zwaardere coureur.

Maar, stel dat het team de auto zelf sowieso niet op een lager gewicht dan 680 kilo krijgt. Volgens de oude regels heeft de lichte coureur nu een gewichtsvoordeel: zijn 60 kilo brengt het totaalgewicht van de auto op 740 kilo en compenseert zo voor de zware bak. De coureur van 80 kilo is echter het bokkie: zijn auto is samen met hem erbij 20 kilo ’te zwaar’ en dus te traag. Volgens de nieuwe regels zou de lichte coureur echter, qua gewicht, net zo hard het bokkie zijn als de zwaardere coureur. Hij moet namelijk 20 kilo extra meetorsen om zijn eigen gewicht te compenseren. Dat de auto 20 kilo te zwaar is moet zijn team maar fixen.

Volgens Gary Anderson, voormalig ontwerper van Jordan, heeft de lichtere coureur echter alsnog een voordeel. De mee te torsen balast kan namelijk aangewend worden om de balans van de auto te verbeteren en/of het zwaartepunt omlaag te brengen. Dit terwijl een forsere coureur letterlijk niet de ruimte heeft om zijn lichaam nog lager bij de grond te plaatsen. Anderson stelt dan ook voor dat om de zaken echt helemaal eerlijk te maken, ook nog precies moet worden bepaald wáár het belastgewicht in de auto geplaatst moet worden om te simuleren dat de lichte rijder zwaarder is. Anderson denkt dat het gewicht het beste achter het zitje van de coureur geplaatst kan worden om dit te bereiken.

Technisch gezien heeft de designer vast gelijk. Maar vind je dat de F1 dit ook moet invoeren of gaat het te ver? Bij basketbal hoeven mensen van 2,5 meter groot immers ook niet op hun knieën te lopen. In de ene sport is het nou eenmaal een voordeel om groot te zijn, in de andere weer een nadeel…toch?

Ook interessant!

  • moedige coureurs
    Breek! Dit is de F1 kalender voor 2022!
  • Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
    Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
  • Alfa Romeo F1 deal loopt stuk op miljoenen pegels
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Diesels hype in VS, Duitsers niet boos maar teleurgesteld
Volgend bericht: Welke celebrity rijdt er in dit apparaat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. sjorsvn zegt

    21 januari 2018 om 18:12

    Gewicht toevoegen aan F1 auto’s, het moet niet gekker worden. Wat is het volgende, brandstofverbruik beperken? Dat zou echt absurd zijn.. oh nee wacht.. :(

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      21 januari 2018 om 20:32

      @sjorsvn: ja, of banden sparen. Dan ben je echt de weg kwijt?

      Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    21 januari 2018 om 18:28

    Het gebeurt ook bij het WTCC en de DTM als ik me niet vergis

    Login om te reageren
    • jonckers zegt

      22 januari 2018 om 13:12

      @rob5nismo: Bij karting is dit ook van toepassing.

      Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    21 januari 2018 om 18:32

    Van mij mag de tijd wel terugkomen dat er getankt moet worden…zorgde in het verleden regelmatig voor interessante momenten..

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      21 januari 2018 om 19:40

      @maarten020: daar gaat deze topic toch niet over?

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        21 januari 2018 om 21:53

        @vtechlover: ik begrijp dat jij van de topicpolitie bent?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 januari 2018 om 11:13

      @maarten020: maar alleen als het misgaat. In alle andere gevallen zorgt het er voor dat pitstops, gaaaap, lang duren en de coureurs daardoor ver terugvallen. Het is een beetje de dood aan de competitie. Dan liever zuinige motoren en niet tanken.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    21 januari 2018 om 18:38

    Klinkt wel logisch. Spaanse en Italiaanse coureurs van 1,65 hoog wegen minder dan de Nederlanders van gemiddeld 1,88…..

    Login om te reageren
  5. Joost zegt

    21 januari 2018 om 20:16

    Wat een onzin om dit in te voeren. Je kiest toch een coureur omdat hij goed kan racen, toch niet omdat hij klein is?

    Lengte is een voor- of een nadeel bij een sport. Met mijn 200 pas ik niet in een F1 auto. That’s life. Niet alles gaan reguleren.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      22 januari 2018 om 09:55

      @ijoost: Als Hamilton, Vettel of Schumi 1m95 waren geweest; zouden ze nooit een kans hebben gekregen en nooit kampioen zijn geworden.

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        22 januari 2018 om 10:00

        @gregorius: Klopt helemaal! En als basketballers hadden ze ook nooit de top bereikt met de lengte die ze nu hebben.

        Het blijft een interessante. Ook wat je als minimum gewicht zou gaan vaststellen als het er toch van zou komen.
        Een gezond en normaal gewicht bij de maximale lengte waarmee je in een F1 auto past? Of iets in het midden?

        Of gaat het er naartoe dat je binnen de F1 verschillende klassen krijgt, net zoals met boksen nu?

        Login om te reageren
  6. burninrubber zegt

    21 januari 2018 om 20:39

    Dit zou sowieso beter voor het imago van de sport zijn, nu lopen er allemaal kleine dunne jongetjes rond dat is ook geen porem

    Login om te reageren
  7. niekie1999 zegt

    21 januari 2018 om 21:20

    Vind ik stiekem niet zo erg, geeft Nico Hulkenberg (de grootste en daarom waarschijnlijk de zwaarste coureur) ook nog een kans

    Login om te reageren
  8. realhustler zegt

    21 januari 2018 om 22:37

    De ballast moet in de stoel. Dus het voordeel is er wel, maar gering. In de huidige situatie plaatsen ze de ballast waar het team dit wil. En een zwaardere coureur is misschien beter, of sterker, of meer uithoudings vermogen dan zo’n spiering.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North