• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is 8 jaar garantie op een accu voldoende?

Auteur: willeme, gepost 3 augustus 2023 om 11:06 – 33 Reacties

8 jaar garantie

Of heb je meer dan 8 jaar garantie nodig op een EV?

Je kan zeggen van brandstoftanks wat je wel, ze blijven even groot als het moment dat je ze kocht. Met een accu (die je nodig hebt voor een elektrische auto) zit je toch aan wat nadeeltjes vast. De grootste is misschien wel de degradatie en de kosten om ‘m te vervangen.

Gelukkig worden accu’s ook telkens beter en kunnen de fabrikanten de garantietermijnen verlengen. Dat is precies wat BYD doet. BYD, dat staat voor Build Your Dreams, is een merk dat in Europa enkel en alleen elektrische auto’s gaat verkopen.

BYD is ook nog eens een Chinees merk, dus niet iedereen zal direct verkocht zijn aan het idee om een heuse BYD op de intrit te zetten. Wat dat betreft zitten de Chinese merken van nu in hetzelfde schuitje als de Japanse merken in de jaren ’60-70 en de Zuid-Koreaanse merken in de jaren ’80-90.

8 Jaar garantie

Het lijkt erop dat ze dat bij BYD ook beseffen. Nu zijn ze slim en leren ze van hun Aziatische collega’s. Ze gaan namelijk dezelfde tactiek toepassen: langere garantietermijnen! Niet alleen duurt de garantie langer, je krijgt ook betere garantievoorwaarden.

8 jaar garantie

Zo is de algemene garantie op de gehele auto zes jaar of 150.000 km (dat wat eerder bereikt wordt). Daarmee zit BYD aan de bovenkant van de markt, daar waar Kia (7 jaar), Suzuki (6 jaar) en Hyundai (5 jaar) resideren. Veel Japanse merken zitten op 3-4 jaar. Maar wacht, Mike, er is mee!

Op de accu krijg je namelijk 8 jaar garantie. Dat niet alleen, ook op de elektromotor is 8 jaar garantie van toepassing. In beide gevallen is het maximumkiloetrage 200.000 km. En mocht je bang zijn dat de auto wegroest, hebben we ook goed nieuws, want de carrosseriegarantie is maar liefst 12 jaar.

Ook voor gebruikte auto’s!

Bijzonder: de garantie is niet alleen voor nieuwe modellen, maar ook voor de BYDs die nu op de weg rijden. Dus mocht je al een BYD hebben, dan heb je nu ineens meer garantie.

Net als je koortslip, verkoudheid en gonnoeroe is de garantie overdraagbaar. Zonder gekheid: de garantie geldt gewoon voor de termijnen die BYD stelt en vervalt niet wanneer de eerst eigenaar er afscheid van neemt.

8 jaar garantie

Het verlengen van de garantie is een slimme manier om voet aan de grond te krijgen op een nieuwe markt. Lange garantietermijnen betekent dat de auto ook als occasion interessant is.

Dit zorgt weer voor betere restwaardes en dus gunstigere leaseprijzen. BYD levert in Nederland op dit moment de Atto3, Dolphin, Han en Tang. Daar komt binnenkort nog de Seal bij.

Ook interessant!

  • 2022 was het jaar dat de Chinezen kwamen
  • Autoblog video: BYD Dolphin, een betaalbare EV
    Autoblog video: BYD Dolphin, een betaalbare EV
  • BYD Dolphin en Seal
    BYD Dolphin en Seal worden een NL succes
  • BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
    BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, atto-3, BYD, dolphin, Elektrisch, garantie, seal, tang

Vorig bericht: « 911 S/T horloge kost net zoveel als een Boxster
Volgend bericht: Verkoop geëlektrificeerde Ferrari’s verdubbeld »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    3 augustus 2023 om 11:41

    Mag je wel zelf je onderhoud doen? Of moet je naar de dealer?

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    3 augustus 2023 om 11:44

    Slimme zet. Natuurlijk zal je voor behoud van garantie wel regelmatig onderhoud moeten uitvoeren bij een officiële merkdealer, maar dat is bij andere merken niet anders.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      3 augustus 2023 om 12:48

      Dat is bij Tesla niet het geval, er is namelijk geen periodiek onderhoud (enkel aanbevelingen zoals interieurluchtfilter om de 2j vervangen of remvloeistof testen). Weet niet hoe het bij andere EV merken is die ervaring hebben met ICE, zoals bvb VW?

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        3 augustus 2023 om 22:00

        Vw moet je netjes iedere zoveel km naar de dealer ik dacht 40k of 24 maanden. Bij m’n id.4 kostte de laatste beurt 600 euro…

        Login om te reageren
  3. werf76 zegt

    3 augustus 2023 om 12:04

    Wat is de disclaimer?
    “U heeft met enige regelmaat de accu niet voldoende leeg laten komen en daardoor te snel opgeladen wat slecht is voor de accu?. U krijgt een de nieuwe accu niet vergoed!”.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      3 augustus 2023 om 17:26

      BYD heeft LFP batterijen, die gaan makkelijk het dubbele mee. Alleen in de winter niet te lang zonder stekker weg zetten want de samenstelling vind kou niet fijn.

      Login om te reageren
  4. pramm zegt

    3 augustus 2023 om 12:14

    Het is mooi dat BYD dat nu doet, maar bijzonder is het ook niet. Ik heb een Model S gereden met 8 jaar onbeperkt km garantie op de aandrijflijn (motor en accu). Momenteel nog altijd 8 jaar, met (afhankelijk van het model) tussen de 160 en 240k km.

    Maar ook op een VW ID zit 8 jaar en 160k km.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      3 augustus 2023 om 12:28

      Is die 8 jaar en 160.000km niet de wettelijke eis in Europa? Want ken geen merk die minder hanteert. Lijkt me te toevallig anders!

      Login om te reageren
  5. jaromir zegt

    3 augustus 2023 om 12:32

    Ik heb 3 plugin Hybrides gereden…
    2 ervan accu kapot binnen 8 jaar, dus garantie.
    Maar helaas 1 ervan bij 9 jaar, kosten 12500 euro…
    Ik heb ervan geleerd, geen electro meer voor mij, alle bespaarde benzine kosten mag je later weer dubbel terug betalen in afschrijving of een nieuw accu pakket tegen exhorbitante prijzen.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      3 augustus 2023 om 12:51

      Tja, een motor in een ICE kan ook kapotgaan. Collega met RR had een kapotte turbo (na 5j nota bene). Reparatiekosten all-in waren net geen 10000 euro.

      Als ze al minstens 8j oud zijn, waren het ook niet echt moderne hybrides. Hopelijk hebben ze het nu al beter voor mekaar.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        3 augustus 2023 om 15:47

        Wou een collega met een Rolls Royce. Niet gek.

        Login om te reageren
        • b00st zegt

          3 augustus 2023 om 17:11

          Sorry, Range Rover :D

          Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        3 augustus 2023 om 17:28

        Niet zo gek hoor, aangezien Range Rover het minst betrouwbare automerk schijnt te zijn ;-)

        https://www.ad.nl/auto/waarom-je-deze-tien-suvs-beter-niet-kunt-kopen~a6043a19/

        Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      3 augustus 2023 om 14:51

      Dat is een belachelijke prijs, de accu kan nooit groot zijn bij een plug in hybride dus die prijs slaat helemaal nergens op.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        3 augustus 2023 om 17:28

        Waarschijnlijk willen de monteurs ook betaald worden. Inderdaad meervoud want hoogspanning..

        Daarnaast heeft de kleine accu van een hybride wel veel vermogen te leveren waardoor de samenstelling veel duurder is dan een LFP batterij uit China. Als je daar minder van 60 kWh van hebt zal je dat al terug zien in je acceleratie tijden.

        Login om te reageren
  6. Wolflow zegt

    3 augustus 2023 om 12:39

    Is die 8 jaar garantie ook tegen zelfontbranding van elektrisch hok?

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    3 augustus 2023 om 12:52

    Ding is wel, Japan en Zuid Korea hebben een democratie, en veel waarden en normen lijken op onze westerse normen en waarden. Bij China is dat compleet anders. Het is het grootste exportland ter wereld, en in sommige dingen zijn ze erg goed, maar ik vind ze nogal eng. 1 communistische partij die alles bepaalt, mensen in ‘opvoed’kampen stoppen. Gebouwen barricaderen zodat er niemand uit kan want covid. Vliegt het gebouw in de hens, nou succes eh. Video’s gezien waar iemand die ligt te slapen wordt besprongen door 3 man, de 4e geeft hem een vaccin. Er is zoveel eng aan dat land naar mijn mening. En waar mogelijk koop ik niet Chinees. Heb een telefoon geproduceerd in Vietnam, zonnepanelen komen uit ZK bijvoorbeeld. Maar goed, waar de grondstoffen en onderdelen vandaan komen. Grote kans dat dat o.a. China is. Een Chinese auto gaat er bij mij nooit komen in ieder geval.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      3 augustus 2023 om 15:49

      Ik denk dat dit een gezonde denkwijze is. Helaas kan niet iedereen dit overzien. Dus hier zou een overheid de gemiddelde consument voor moeten behoeden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 augustus 2023 om 17:58

        Waar voor behoeden? Behouden voor Amerikaanse propaganda dat China het kwaad van de wereld is? Wij geloven een vrije handel. Dus als de Chinezen interessante producten hebben kopen we die. Op die manier creëren we welvaart en daarmee ook een beter leven voor de vele arme Chinezen.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 augustus 2023 om 17:55

      Je bent helemaal vrij om China eng te vinden. Maar de mensen in China zijn ook helemaal vrij om deze staatsvorm te hebben, ze zijn niet verplicht een democratie te hebben. Onze democratieën hebben ook wat communistische trekjes, iedereen is gelijk, een hoogleraar heeft precies evenveel stemrecht als een junkie.

      Login om te reageren
  8. Fernando zegt

    3 augustus 2023 om 12:54

    Die kilometerbeperking is de doodzonde. Wat is 200,000km in 8 jaar?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      3 augustus 2023 om 13:07

      Voor de gemiddelde Nederlander is dat niet eens zo’n onoverkomelijk probleem lijkt me, want die halen die 200.000 km bij lange na niet in 8 jaar tijd (bron: CBS).

      “De meeste personenauto’s rijden op benzine. Een benzineauto reed in 2021 gemiddeld 9,8 duizend kilometer. Auto’s met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 15,1 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 18,0 duizend.”

      https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/verkeersprestaties-personenautos

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      3 augustus 2023 om 17:29

      Voldoende.. daarnaast is tijd en temperatuur een grotere factor in degradatie dan gebruik.

      Login om te reageren
  9. mattr zegt

    3 augustus 2023 om 13:33

    8 jaar is geen USP toch? Mercedes geeft 10 jaar garantie op de batterij

    Login om te reageren
  10. Batterijlikker zegt

    3 augustus 2023 om 14:42

    Gewoon na 8 jaar met garantie kopen bij Het Occasionpaleis waar in de kleine letters staat dat er geen garantie wordt gegeven op ‘bewegende delen’. Een batterij beweegt niet.

    Login om te reageren
  11. cdlop01 zegt

    3 augustus 2023 om 15:13

    Lexus 15 jaar bij de RZ en 1 mln km….. .

    Ev’s worden ontwikkeld met oog op leastermijn van nax 6 jr , daarna boeit het nauwelijks nog. Behalve bij Toyota en Lexus, die kijken verder.

    Met 75k km’s per jaar is 200k zo bereikt, al naar paar jaar, afschrijving enorm, ev eigenlijk onverkoopbaar, wat je ook ziet gebeuren nu in de markt voor 2nd hand EV’s. Lkkr groen bezig.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      3 augustus 2023 om 17:31

      Lexus en zeker Toyota hebben geen superieure accu technieken. Die garantie is gewoon marketing.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        3 augustus 2023 om 19:51

        @ Fluuterbear,

        Dus?
        Toyota/Lexus vervangt dan zonder morren dat accupakket,er zijn zat merken die een kapot accupakket als ‘producteigenschap’ zien. Noem geen merken, maar een zekere Nederlandse importeur heeft daar een handje van (-;

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          4 augustus 2023 om 14:03

          Klopt, maar de kans dat je het bij Lexus nodig hebt is net zo groot als bij de concurrentie, minimaal. Daarnaast heeft juist Toyota ook enorm veel klachten gehad over hun (P)HEV accu’s.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 augustus 2023 om 18:00

      Dit blog staat vol reacties: “EV veel te duur ook tweedehands” en jij beweert enorme afschrijving. Dat gaat niet samen. 75k km/jaar is erg veel, zijn maar weinig mensen die dat doen (ik zelf hield 1 jaar 70k vol en niet langer).
      75k per jaar doe je bij voorkeur niet in een Toyota/Lexus EV, die hebben de batterij koeling niet goed voor elkaar en beperken het aantal keren snel laden per dag. Grote boog omheen lopen zou ik zeggen.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        4 augustus 2023 om 07:50

        Idd wat Mashell zegt. Een BZ4X kon/kun je maar 1x per 24 uur snelladen. Wat een onzin. Dan doe je 5 dagen over je reis naar zuid Frankrijk….

        Login om te reageren
  12. banderas zegt

    3 augustus 2023 om 19:26

    Ik weet niet of het echt wettelijk bepaald is, maar vrijwel ieder merk betreft de garantie op de accu 8 jaar of 160.000 kilometer. Dus zo speciaal is dit niet, eerder verwonderlijk dat dit nog niet het geval was.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      4 augustus 2023 om 07:58

      Volgens dit oudere Autoblog artikel is het inderdaad wettelijk bepaald.

      https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-occasions-hoe-zit-het-met-garantie-881423

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North