• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de nieuwe MINI Countryman JCW de leukste kleine SUV?

Auteur: Loek, gepost 22 juli 2020 om 19:40 – 15 Reacties

MINI Countryman JCW

De facelift van de MINI Countryman bereikt ook de JCW.

Iedereen ‘moet’ aan de SUV’s. Gewoon, omdat het zo fijn is dat je lekker hoog kan zitten in elk type auto. Ook karaktermerken zoals MINI maken zich hier schuldig aan.

Countryman

Want MINI wist de tongen los te maken toen ze hun arsenaal uitbreidden met de Countryman in 2010. De driedeurs MINI kenden we toen natuurlijk als de historische knipoog, met de Clubman als ook historisch verantwoorde praktische versie. De Countryman was en is een SUV in hart en nieren. Hoge zit en grote afmetingen: volgens de MINI-puristen precies wat een MINI níet moet zijn.

Succes

Maar dat mag voor MINI de pret niet drukken en sindsdien is de Countryman een vaste toevoeging aan het gamma. De inmiddels tweede generatie krijgt een leuke JCW-versie. Het label John Cooper Works wordt gebruikt voor de leukste MINI’s. Zo is de JCW de leukste versie van de MINI Countryman. En kom op, stiekem is dat toch gewoon een leuke SUV? Zo is één plus één, twee.

Vernieuwing

MINI heeft recent de Countryman voorzien van een facelift. De auto gaat al een gezond aantal jaartjes mee. Bovendien werd de Countryman JCW ook al eens voorzien van een kleine update in 2019. Dat is goed nieuws en slecht nieuws, daar komen we zo even op terug.

Update

De update is mooi voor mensen die vooral ergonomisch de MINI Countryman JCW vonden achterlopen. Zo wordt het infotainmentsysteem aangepast: het nieuwe 8,8 inch grote scherm is altijd online voor MINI-service (verkeersinfo in de navigatie en overige functionaliteit waar internet voor nodig is) en is het systeem klaar voor Apple CarPlay, Android Auto en de stemassistent Amazon Alexa. Ook een 5 inch scherm dat fungeert als klokkenwinkel is nieuw.

Exterieur

De facelift van de Countryman omvatte ook een paar kleine wijzigingen wat betreft de buitenkant. Ook die kun je nu vinden op de JCW. Zo is het rode accent in de grille anders, de koplampen zijn anders met nieuwe LED-techniek en een persoonlijke favoriet van ondergetekende: de JCW beschikt nu ook over de LED-achterlichten met Union Jack-patroon.

Prestaties

Komen we nu even terug bij die update uit 2019. De originele Countryman JCW uit 2017 had 231 pk en 350 Nm, de 2.0 liter viercilinder levert sinds 2019 een nette 306 pk en 450 Nm. Daarmee sprint de MINI Countryman JCW naar 100 in 5,1 seconden. Dat verandert niet met deze update: alle cijfers zijn identiek. Ook de achttraps Steptronic-automaat is ongewijzigd. Vinden we dat erg? Mwah. Het zijn nog steeds nette cijfers voor een compacte SUV.

Kleine wijzigingen

Wel zijn er kleine dingen veranderd. De uitlaten bijvoorbeeld, die zijn ietsje groter in diameter en leveren een iets beter geluid. De carrosseriestructuur is gewijzigd om strakker de bocht in te kunnen duiken. Datzelfde geldt voor de opnieuw afgestelde vering, allemaal bedoeld om het een leukere auto te maken voor in de bochten. Dynamic Stability Control en nieuwe remmen rondom maken de auto af.

Dubbel gevoel

Enerzijds klinkt het allemaal leuk, een goed sturende SUV waarderen we altijd. Anderzijds krijg je dezelfde motorspecs met een lager gewicht in de nieuwe MINI JCW GP. Keuzes maken, doe het. Maar wil je een compacte SUV met pit, dan is de JCW een leuke optie. De auto is beschikbaar vanaf november dit jaar, prijzen worden zo snel mogelijk bekend. Het kan een duur grapje worden: de huidige staat voor bijna 60.000 euro te boek. Momenteel overigens niet, dus geïnteresseerden moeten sowieso wachten op de nieuwe die in november uitkomt.

Ook interessant!

  • Vernieuwde MINI JCW Convertible zoekt zon en leuke wegen
  • MINI Electric GP3
    Nederlandse MINI Electric krijgt GP3-elementen
  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works
  • MINI Electric Pacesetter is eerste knipoog naar JCW EV

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

countryman, facelift, jcw, MINI, SUV, Video

Vorig bericht: « Wederopstanding TVR: aan pogingen geen gebrek
Volgend bericht: Zo vind jij je Tesla Model 3 terug bij de laadpaal »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    22 juli 2020 om 19:58

    Kill it with fire!!!

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    22 juli 2020 om 20:16

    Duur, maar wel een erg gaaf ding.

    En ook al is het een forse auto, vind hem nog steeds in alles de uitstraling van een Mini hebben. Best een prestatie dat ze al decennialang er in slagen om het destijds nieuw leven ingeblazen merk bij de tijd te houden met min of meer dezelfde designtaal zonder dat het saai wordt. Doen ze goed.

    Login om te reageren
  3. TimmiX zegt

    22 juli 2020 om 20:51

    Prijzig, maar vind ‘em wel heel erg geslaagd! Blijft een kekke verschijning die er echt uitspringt in de massa.
    Dat, in combinatie met goede prestaties, modernere tech en veel mogelijkheden tot personalisatie maken dit toch echt een top auto.

    Login om te reageren
  4. Richmond zegt

    22 juli 2020 om 21:04

    Ongetwijfeld de leukst sturende compacte SUV. Niet de leukst uitziende.. (zover dat mogelijk is). En als ik een Countryman Zou willen, dan toch liever de MK1. Deze vind ik te plat en weinig gemeen hebben met de hatchback qua design.

    Login om te reageren
  5. mustang750supersnake zegt

    22 juli 2020 om 21:29

    heyyyyy de oude ‘ goede’ stijl foto’s is weer terug toppie!!!!??????

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      22 juli 2020 om 22:44

      @mustang750supersnake: Het is verdikkeme niet te geloven!!
      Nog even en er kan weer gescrold worden door de foto’s?

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        22 juli 2020 om 23:22

        -oeps-

        Login om te reageren
    • dirkv zegt

      22 juli 2020 om 22:50

      @mustang750supersnake: Als de like knop het ook nog gaat doen zou dat helemaal ongelooflijk fantastisch zijn.
      (de like verdwijnt nm als je het artikel afsluit)

      Login om te reageren
      • 3rotorboi zegt

        22 juli 2020 om 22:59

        @dirkv: bij mij is de like knop compleet verdwenen zelfs.

        Login om te reageren
        • Diesel zegt

          23 juli 2020 om 08:51

          @3rotorboi: ook zonder afsluiten is hij er niet

          Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 juli 2020 om 00:24

      @mustang750supersnake: bij mij niet

      Login om te reageren
  6. vaakbenjetebang zegt

    22 juli 2020 om 23:24

    Ach gut, is mijn eerste reactie nou werkelijk weggeredigeerd? Deze was wat bloemrijk, maar er stond welbeschouwd geen onvertogen woord in. De treurnis.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    23 juli 2020 om 08:41

    Tja, de afwerking is top, hij zal vast fantastisch rijden, maar toch, het design van een Mini op een grote auto werkt niet. Net als de XL varianten van de FIat 500, het ziet er niet uit. Doe dan maar een M135i.

    Login om te reageren
  8. driftkicker zegt

    23 juli 2020 om 23:21

    Geen idee wat dit is maar het is geen SUV.

    Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      23 juli 2020 om 23:24

      @driftkicker: een verhoogde hatchback: crossover?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North