Leuker dan dit wordt het voorlopig niet bij MINI.
MINI had er zin in, zo blijkt. Het merk van de relatief compacte premiumauto’s heeft namelijk John Cooper Works-uitvoeringen voor zowel de Clubman als de Countryman in het leven geroepen. Dat het niet de minste wagentjes zijn, dat blijkt wel uit de nieuwe krachtbron in het vooronder van beide modellen: het zijn namelijk de krachtigste auto’s die MINI ooit op de weg heeft gezet.
Voor beide MINI’s is de opwaardering behoorlijk. Dankzij een krachtbron die gebaseerd is op de tweelitermotor uit de Cooper S, heeft het merk nieuwe hoogten weten te bereiken. De viercilinder turbomotor produceert in beide auto’s voortaan een maximaal vermogen van 306 pk en 450 Nm. In de JCW Clubman vertaalt dit zich naar acceleratiecijfers van 4,9 seconden, de zwaardere JCW Countryman heeft 5,1 seconden nodig op de 100 km/u te bereiken. Hiermee zijn ze ongeveer 1,5 seconde sneller dan de vorige modellen. In beide gevallen is de krachtbron gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Daarnaast hebben ze een sperdifferentieel op de vooras en is er standaard vierwielaandrijving.
Daar houdt het uiteraard niet op voor de prestatie gerelateerde nieuwtjes. Nee, de nieuwe JCW-toppers hebben namelijk ook een nieuw sportuitlaatsysteem, een sportremsysteem en een stijvere carrosserie met aanpassingen aan de ophanging gekregen. Overigens is er ook nog een adaptief onderstel dat met 10 mm verlaagd kan worden.
Voor wat betreft de optische aanpassingen is er ook voldoende te melden. Zo rollen de nieuwe JCW Countryman en Clubman standaard op 18″ lichtmetaal en hebben ze grotere luchtinlaten – deels omdat het er stoer uitziet, deels omdat het bijdraagt aan het nieuwe koelsysteem. Ook is er in de achterbumpers een soort diffuser te vinden. Binnenin de auto’s zijn sportstoelen geplaatst.
UPDATE: inmiddels zijn de prijzen van deze puike MINI’s bekendgemaakt door de importeur. Wie zijn zinnen heeft gezet op de Clubman moet rekenen op een prijskaartje van 55.890 euro. De Countryman kost in Nederland tenminste 58.390 euro.
JamesBond007 zegt
Al hebben ze miljoen miljaar pk, ze blijven echt verschrikkelijk lelijk naar mijn mening. Hoe noem je dit een mini, die dingen zijn veelste groot.
GH zegt
@jamesbond007: het formaat van de ze auto’s zorgt bij mij ook voor afschuw van het merk. Over je naam met een korrel zout nemen. Ik kijk nog steeds uit naar een doorontwikkeling van dat concept van enkele jaren geleden (Rocketman dacht ik)
djohnson zegt
@jamesbond007: MINI is een merknaam, net als Volkswagen, beetje bekrompen reactie… het kan je smaak niet zijn, maar das ieder voor zich….
Dimglor zegt
3,9 sec voor de Countryman? ?
enjoypunani zegt
@dimglor: moet waarschijnlijk omgedraaid worden in de tekst. Clubman lijkt mij lichter dan een countryman.
Dimglor zegt
@enjoypunani:
Wel mijn gedacht ook.
Maar niet enkel dat, ook 3,9 seconden?
Lijkt me wel heel weinig?
griffendahl zegt
@dimglor: vrij zeker dat dat de Clubman moet zijn…
cheatah zegt
@dimglor: 4.9 – fout in de artikel
GH zegt
De Countryman is toch de grotere t.o.v. de Clubman en dus zwaarder? Is de sprintsnelheid dan niet omgedraaid?
baklava zegt
3,9 sec??? Hoe??
cheatah zegt
De Countryman is zwaarder dan de Clubman. Denk dat jullie de acceleratie cijfers hebben verwisseld
cheatah zegt
@cheatah: en de juiste cijfer is 4,9 – niet 3,9
scorpion80 zegt
@cheatah: de cijfer? Echt?
minicoopers zegt
Toen ik de 3.9 sec zag dacht ik al dat het een fout moest zijn, zal wel indrukwekkend geweest zijn.
TimoBac zegt
De doelgroep van Mini is mij een raadsel. In principe is de doelgroep volgens mij een midden tot hoge klasse dame tussen 30-50. Maar een auto als dit is dan ook weer geschikt voor een man onder de 35 die een snelle wagen wil hebben voor fun. Probleem is volgens mij dat er betere wagens zijn voor die mannen. Praktisch is het niet; je zou gek zijn om dit boven een golf r variant te kiezen bijvoorbeeld.
vocars zegt
@timobac: 18 jaartjes oud en ik rij een Countryman Cooper S…. dus bedankt….
TimoBac zegt
@vocars: haha, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Liefhebbers zijn er altijd.
berlinetta zegt
@vocars: Stiekem lijkt zo’n Countryman me best een fijne wagen. Rijdt volgens mij lekker, biedt genoeg luxe, redelijk praktisch. Groot voordeel vind ik ook dat Mini’s niet zo snel verouderd uit zien.
Loek zegt
@berlinetta: heb alleen ervaring met de normale Cooper, echt een enorm fijne auto, misschien wel de beste in zijn klasse (alleen errug duur).
Een goede vriend van mij heeft een Cooper uit 2004 waar ik laatst een stukje in heb gereden, ‘slechts’ de 116pk versie en 320k op de teller. Rijdt nog steeds geweldig, was toen een 308 uit 2009 gewend en die verbleekte erbij. Ik vind MINI’s echt geweldig. Tof dat het merk nog bestaat en alle leuke knipogen naar hun Britse roots zijn erg leuk. Met als toppunt die Engelse vlag-achterlichten (vlagterlichten?).
jaspervdwinden zegt
@vocars: wat betaal jij voor je verzekering? Moet wel een eurootje of 500 in de maand zijn vrees ik… ??
mwti zegt
@vocars: rijke pappa?
mistermini zegt
@timobac: Een Golf R heeft een bepaald publiek waar niet iedereen mee geassocieerd wil worden. Daarnaast zijn de auto’s van VW inspiratieloos. Dus je moet juist gek zijn dat je zoveel geld uitgeeft aan een VW…
dondeboer zegt
@timobac: Mini profileert zich erg op lifestyle. Dus voor mensen die een iPhone en een MacBook kiezen ipv een Lenovo en een Samsung, en die Latte Macchiatos halen bij urban Coffee experience outlets, ipv gewoon koffie. En die kiezen niet voor een Golf.
arkenbout zegt
@dondeboer: even MacBook kies je niet ivm lifestyle, al zullen die er ook zijn, maar gewoon omdat hij beter is
berlinetta zegt
@arkenbout: Een iPhone daarentegen .. ;)
dondeboer zegt
@arkenbout: mwa, ik zou r niet voor kiezen. Maar dat komt omdat ik de interface niet gewend ben, ik met collegas vaak gedoe heb met compatibiliteit en
dondeboer zegt
@dondeboer: de versturenknop zit op de app echt te dicht op ’t invoerveld. Dus: en omdat ik vind dat Apple hele rare keuzes maakt over de te hanteren aansluitmogelijkheden.
Loek zegt
@arkenbout: daar gooi je wel een knuppel in een hoenderhok ;)
harrie zegt
@dondeboer: ah marketingsheeple dus
karhengst zegt
@timobac: dinky’s of de succesvolle consultant lijkt me.
Roef zegt
@timobac: https://www.abhd.nl/video/mijn-auto-mini-cooper-jcw-299-pk/?utm_medium=relevant_items Ik val onder de doelgroep die je omschrijft inderdaad haha
rickmetdepet zegt
@timobac: hier 35 jaar oud, sinds 3 maanden int het bezit van nieuwe mini Cooper S, de vrouw rijdt er voornamelijk mee, maar het blijft echt leuk speelgoed ook voor mannen hoor! Als je niet inzit met wat anderen van je denken, en geen kinderen hebt, is dit nog steeds een gokart met voldoende vermogen en enorm veel rijplezier ?
mwti zegt
@rickmetdepet: “de vrouw” dus niet de jouwe? Het “wief” kan ook.
rickmetdepet zegt
@mwti: ik betaal hem, het wief rijdt ermee. Zelf rij ik met een vw caddy bestelbus door de dag. Maar in het weekend is de mini hatch ook mijn fun-wagentje. Geen kinderen en geen behoefte aan grote koffer, daar heb ik de caddy voor.
izudin14 zegt
Neem aan dat dit zelfde blok ook in de nieuwe M135 gelepeld zal worden?
hdboef zegt
@izudin14: vast wel, hij ligt al in de X2 m35i
ghost zegt
Heel even dacht ik wtf, 3.9 seconden, maar gelukkig is 4.9 een geloofwaardigere sprinttijd voor zo’n wagen.
vocars zegt
Countryman is iets kleiner/smaller dan de Clubman. Daarom zal de Country in 4,9 sec naar de 100 gaan en de Club in 5.1 sec.
frank360cs zegt
Ik dacht even dat ze het N54 blok erin hadden gegooid, totdat ik 4 cilinder las.. Wel knap hoor dit soort betrouwbare vermogens in zo’n compacte motorruimte uit 4 cilindertjes!
Onehp zegt
@frank360cs: N54 > N55 > B58 is de actuele zes-in-lijn, maar geen enkele past dwars in het vooronder op dit platform.
Gulli zegt
@frank360cs: ik dacht idd 306pk = 335i blok ?
Dutchdriftking zegt
Moeten in de praktijk fijne auto’s zijn. Dit blok in een compacte 3 deurs Mini zou natuurlijk geniaal zijn.
djohnson zegt
@dutchdriftking: de GP komt eraan ?
Onehp zegt
Echt MINI zijn ze wel niet meer, de countryman weegt irl waarschijnlijk dichterbij de 1700kg…
Loek zegt
@onehp: de Countryman PHEV doet 1830 kg leeg uit mijn hoofd. Echt bizar, ’t is niet echt ‘mini’ meer.
dondeboer zegt
Doe mij maar project Binky :)
lambowambo zegt
Ik heb een eerste generatie New Mini gehad en dat was echt een fantastische auto om mee te scheuren. Ik zou zo’n hatchback uitvoering zeker nogmaals overwegen maar de grotere modellen zoals deze hebben mij nooit zo kunnen bekoren. Nu ze in Club- en Countryman al een blok met 300pk lepelen ben ik des te meer benieuwd naar de uiteindelijke versie van de JCW GP3
daniel1975 zegt
Doe dit maar in de gewone Mini!
m00s zegt
Wil niet weten was dit moet kosten… Een dikke Clubman/Countryman S tikt al de 60k aan!