• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: MINI JCW Clubman en Countryman met 306 pk!

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 15 mei 2019 om 07:36 – 49 Reacties

Officieel: MINI JCW Clubman en Countryman met 306 pk!


Leuker dan dit wordt het voorlopig niet bij MINI.

MINI had er zin in, zo blijkt. Het merk van de relatief compacte premiumauto’s heeft namelijk John Cooper Works-uitvoeringen voor zowel de Clubman als de Countryman in het leven geroepen. Dat het niet de minste wagentjes zijn, dat blijkt wel uit de nieuwe krachtbron in het vooronder van beide modellen: het zijn namelijk de krachtigste auto’s die MINI ooit op de weg heeft gezet.

Voor beide MINI’s is de opwaardering behoorlijk. Dankzij een krachtbron die gebaseerd is op de tweelitermotor uit de Cooper S, heeft het merk nieuwe hoogten weten te bereiken. De viercilinder turbomotor produceert in beide auto’s voortaan een maximaal vermogen van 306 pk en 450 Nm. In de JCW Clubman vertaalt dit zich naar acceleratiecijfers van 4,9 seconden, de zwaardere JCW Countryman heeft 5,1 seconden nodig op de 100 km/u te bereiken. Hiermee zijn ze ongeveer 1,5 seconde sneller dan de vorige modellen. In beide gevallen is de krachtbron gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Daarnaast hebben ze een sperdifferentieel op de vooras en is er standaard vierwielaandrijving.

Daar houdt het uiteraard niet op voor de prestatie gerelateerde nieuwtjes. Nee, de nieuwe JCW-toppers hebben namelijk ook een nieuw sportuitlaatsysteem, een sportremsysteem en een stijvere carrosserie met aanpassingen aan de ophanging gekregen. Overigens is er ook nog een adaptief onderstel dat met 10 mm verlaagd kan worden.

Voor wat betreft de optische aanpassingen is er ook voldoende te melden. Zo rollen de nieuwe JCW Countryman en Clubman standaard op 18″ lichtmetaal en hebben ze grotere luchtinlaten – deels omdat het er stoer uitziet, deels omdat het bijdraagt aan het nieuwe koelsysteem. Ook is er in de achterbumpers een soort diffuser te vinden. Binnenin de auto’s zijn sportstoelen geplaatst.

UPDATE: inmiddels zijn de prijzen van deze puike MINI’s bekendgemaakt door de importeur. Wie zijn zinnen heeft gezet op de Clubman moet rekenen op een prijskaartje van 55.890 euro. De Countryman kost in Nederland tenminste 58.390 euro.

Ook interessant!

  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works
  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
  • Vernieuwde MINI JCW Convertible zoekt zon en leuke wegen

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

clubman, cooper, cooper-s, countryman, jcw, john-cooper, MINI

Vorig bericht: « Smetvrees? Bestel dan vooral geen Uber
Volgend bericht: Audi geeft A4 en S4 nu écht een facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    15 mei 2019 om 07:55

    Al hebben ze miljoen miljaar pk, ze blijven echt verschrikkelijk lelijk naar mijn mening. Hoe noem je dit een mini, die dingen zijn veelste groot.

    Login om te reageren
    • GH zegt

      15 mei 2019 om 07:58

      @jamesbond007: het formaat van de ze auto’s zorgt bij mij ook voor afschuw van het merk. Over je naam met een korrel zout nemen. Ik kijk nog steeds uit naar een doorontwikkeling van dat concept van enkele jaren geleden (Rocketman dacht ik)

      Login om te reageren
    • djohnson zegt

      15 mei 2019 om 15:24

      @jamesbond007: MINI is een merknaam, net als Volkswagen, beetje bekrompen reactie… het kan je smaak niet zijn, maar das ieder voor zich….

      Login om te reageren
  2. Dimglor zegt

    15 mei 2019 om 07:55

    3,9 sec voor de Countryman? ?

    Login om te reageren
    • enjoypunani zegt

      15 mei 2019 om 07:56

      @dimglor: moet waarschijnlijk omgedraaid worden in de tekst. Clubman lijkt mij lichter dan een countryman.

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        15 mei 2019 om 08:21

        @enjoypunani:
        Wel mijn gedacht ook.
        Maar niet enkel dat, ook 3,9 seconden?
        Lijkt me wel heel weinig?

        Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      15 mei 2019 om 07:59

      @dimglor: vrij zeker dat dat de Clubman moet zijn…

      Login om te reageren
    • cheatah zegt

      15 mei 2019 om 08:00

      @dimglor: 4.9 – fout in de artikel

      Login om te reageren
  3. GH zegt

    15 mei 2019 om 07:56

    De Countryman is toch de grotere t.o.v. de Clubman en dus zwaarder? Is de sprintsnelheid dan niet omgedraaid?

    Login om te reageren
  4. baklava zegt

    15 mei 2019 om 07:57

    3,9 sec??? Hoe??

    Login om te reageren
  5. cheatah zegt

    15 mei 2019 om 07:58

    De Countryman is zwaarder dan de Clubman. Denk dat jullie de acceleratie cijfers hebben verwisseld

    Login om te reageren
    • cheatah zegt

      15 mei 2019 om 08:00

      @cheatah: en de juiste cijfer is 4,9 – niet 3,9

      Login om te reageren
      • scorpion80 zegt

        15 mei 2019 om 11:18

        @cheatah: de cijfer? Echt?

        Login om te reageren
  6. minicoopers zegt

    15 mei 2019 om 08:02

    Toen ik de 3.9 sec zag dacht ik al dat het een fout moest zijn, zal wel indrukwekkend geweest zijn.

    Login om te reageren
  7. TimoBac zegt

    15 mei 2019 om 08:06

    De doelgroep van Mini is mij een raadsel. In principe is de doelgroep volgens mij een midden tot hoge klasse dame tussen 30-50. Maar een auto als dit is dan ook weer geschikt voor een man onder de 35 die een snelle wagen wil hebben voor fun. Probleem is volgens mij dat er betere wagens zijn voor die mannen. Praktisch is het niet; je zou gek zijn om dit boven een golf r variant te kiezen bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • vocars zegt

      15 mei 2019 om 08:12

      @timobac: 18 jaartjes oud en ik rij een Countryman Cooper S…. dus bedankt….

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        15 mei 2019 om 08:13

        @vocars: haha, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Liefhebbers zijn er altijd.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 mei 2019 om 09:35

        @vocars: Stiekem lijkt zo’n Countryman me best een fijne wagen. Rijdt volgens mij lekker, biedt genoeg luxe, redelijk praktisch. Groot voordeel vind ik ook dat Mini’s niet zo snel verouderd uit zien.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          15 mei 2019 om 14:19

          @berlinetta: heb alleen ervaring met de normale Cooper, echt een enorm fijne auto, misschien wel de beste in zijn klasse (alleen errug duur).

          Een goede vriend van mij heeft een Cooper uit 2004 waar ik laatst een stukje in heb gereden, ‘slechts’ de 116pk versie en 320k op de teller. Rijdt nog steeds geweldig, was toen een 308 uit 2009 gewend en die verbleekte erbij. Ik vind MINI’s echt geweldig. Tof dat het merk nog bestaat en alle leuke knipogen naar hun Britse roots zijn erg leuk. Met als toppunt die Engelse vlag-achterlichten (vlagterlichten?).

          Login om te reageren
      • jaspervdwinden zegt

        15 mei 2019 om 11:28

        @vocars: wat betaal jij voor je verzekering? Moet wel een eurootje of 500 in de maand zijn vrees ik… ??

        Login om te reageren
      • mwti zegt

        15 mei 2019 om 21:57

        @vocars: rijke pappa?

        Login om te reageren
    • mistermini zegt

      15 mei 2019 om 08:12

      @timobac: Een Golf R heeft een bepaald publiek waar niet iedereen mee geassocieerd wil worden. Daarnaast zijn de auto’s van VW inspiratieloos. Dus je moet juist gek zijn dat je zoveel geld uitgeeft aan een VW…

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      15 mei 2019 om 08:17

      @timobac: Mini profileert zich erg op lifestyle. Dus voor mensen die een iPhone en een MacBook kiezen ipv een Lenovo en een Samsung, en die Latte Macchiatos halen bij urban Coffee experience outlets, ipv gewoon koffie. En die kiezen niet voor een Golf.

      Login om te reageren
      • arkenbout zegt

        15 mei 2019 om 09:12

        @dondeboer: even MacBook kies je niet ivm lifestyle, al zullen die er ook zijn, maar gewoon omdat hij beter is

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          15 mei 2019 om 09:32

          @arkenbout: Een iPhone daarentegen .. ;)

          Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          15 mei 2019 om 10:32

          @arkenbout: mwa, ik zou r niet voor kiezen. Maar dat komt omdat ik de interface niet gewend ben, ik met collegas vaak gedoe heb met compatibiliteit en

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            15 mei 2019 om 10:34

            @dondeboer: de versturenknop zit op de app echt te dicht op ’t invoerveld. Dus: en omdat ik vind dat Apple hele rare keuzes maakt over de te hanteren aansluitmogelijkheden.

            Login om te reageren
        • Loek zegt

          15 mei 2019 om 14:20

          @arkenbout: daar gooi je wel een knuppel in een hoenderhok ;)

          Login om te reageren
      • harrie zegt

        15 mei 2019 om 11:45

        @dondeboer: ah marketingsheeple dus

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      15 mei 2019 om 08:22

      @timobac: dinky’s of de succesvolle consultant lijkt me.

      Login om te reageren
    • Roef zegt

      15 mei 2019 om 10:16

      @timobac: https://www.abhd.nl/video/mijn-auto-mini-cooper-jcw-299-pk/?utm_medium=relevant_items Ik val onder de doelgroep die je omschrijft inderdaad haha

      Login om te reageren
    • rickmetdepet zegt

      15 mei 2019 om 15:44

      @timobac: hier 35 jaar oud, sinds 3 maanden int het bezit van nieuwe mini Cooper S, de vrouw rijdt er voornamelijk mee, maar het blijft echt leuk speelgoed ook voor mannen hoor! Als je niet inzit met wat anderen van je denken, en geen kinderen hebt, is dit nog steeds een gokart met voldoende vermogen en enorm veel rijplezier ?

      Login om te reageren
      • mwti zegt

        15 mei 2019 om 22:00

        @rickmetdepet: “de vrouw” dus niet de jouwe? Het “wief” kan ook.

        Login om te reageren
        • rickmetdepet zegt

          16 mei 2019 om 07:48

          @mwti: ik betaal hem, het wief rijdt ermee. Zelf rij ik met een vw caddy bestelbus door de dag. Maar in het weekend is de mini hatch ook mijn fun-wagentje. Geen kinderen en geen behoefte aan grote koffer, daar heb ik de caddy voor.

          Login om te reageren
  8. izudin14 zegt

    15 mei 2019 om 08:07

    Neem aan dat dit zelfde blok ook in de nieuwe M135 gelepeld zal worden?

    Login om te reageren
    • hdboef zegt

      15 mei 2019 om 09:42

      @izudin14: vast wel, hij ligt al in de X2 m35i

      Login om te reageren
  9. ghost zegt

    15 mei 2019 om 08:09

    Heel even dacht ik wtf, 3.9 seconden, maar gelukkig is 4.9 een geloofwaardigere sprinttijd voor zo’n wagen.

    Login om te reageren
  10. vocars zegt

    15 mei 2019 om 08:13

    Countryman is iets kleiner/smaller dan de Clubman. Daarom zal de Country in 4,9 sec naar de 100 gaan en de Club in 5.1 sec.

    Login om te reageren
  11. frank360cs zegt

    15 mei 2019 om 08:30

    Ik dacht even dat ze het N54 blok erin hadden gegooid, totdat ik 4 cilinder las.. Wel knap hoor dit soort betrouwbare vermogens in zo’n compacte motorruimte uit 4 cilindertjes!

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      15 mei 2019 om 11:58

      @frank360cs: N54 > N55 > B58 is de actuele zes-in-lijn, maar geen enkele past dwars in het vooronder op dit platform.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      15 mei 2019 om 14:46

      @frank360cs: ik dacht idd 306pk = 335i blok ?

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    15 mei 2019 om 11:11

    Moeten in de praktijk fijne auto’s zijn. Dit blok in een compacte 3 deurs Mini zou natuurlijk geniaal zijn.

    Login om te reageren
    • djohnson zegt

      15 mei 2019 om 15:28

      @dutchdriftking: de GP komt eraan ?

      Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    15 mei 2019 om 11:12

    Echt MINI zijn ze wel niet meer, de countryman weegt irl waarschijnlijk dichterbij de 1700kg…

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      15 mei 2019 om 14:21

      @onehp: de Countryman PHEV doet 1830 kg leeg uit mijn hoofd. Echt bizar, ’t is niet echt ‘mini’ meer.

      Login om te reageren
  14. dondeboer zegt

    15 mei 2019 om 11:55

    Doe mij maar project Binky :)

    Login om te reageren
  15. lambowambo zegt

    15 mei 2019 om 12:26

    Ik heb een eerste generatie New Mini gehad en dat was echt een fantastische auto om mee te scheuren. Ik zou zo’n hatchback uitvoering zeker nogmaals overwegen maar de grotere modellen zoals deze hebben mij nooit zo kunnen bekoren. Nu ze in Club- en Countryman al een blok met 300pk lepelen ben ik des te meer benieuwd naar de uiteindelijke versie van de JCW GP3

    Login om te reageren
  16. daniel1975 zegt

    15 mei 2019 om 13:19

    Doe dit maar in de gewone Mini!

    Login om te reageren
  17. m00s zegt

    15 mei 2019 om 14:52

    Wil niet weten was dit moet kosten… Een dikke Clubman/Countryman S tikt al de 60k aan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North