• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mazda6 en MX-5 prijs is bekend!

Auteur: willeme, gepost 16 december 2022 om 15:02 – 21 Reacties

Deze 9 jaar oude middenklasser moet er nog eventjes tegenaan. Maar hij is smakelijker dan ooit.

Wat wil je eigenlijk van een D-segment auto? Een beetje luxe, fatsoenlijke prestaties, voldoende ruimte voor het gezin en als het kan een prettig onderstel dat sportiviteit en comfort prima combineert. Vroeger waren er een heleboel van dit soort auto’s. Denk aan de Citroen C5, Ford Mondeo, Renault Talisman, Honda Accord, Mitsubishi Galant, Nissan Primera, Toyota Avensis en ga zo maar door. Die auto’s worden nieuw niet meer verkocht.

Nieuw speciale edities 9 jaar oude middenklasser

Fabrikanten halen het model eruit ten koste van een crossover in veel gevallen. De traditionele sedan en stationwagon hebben het erg lastig, zeker als er geen premium-badge op zit.

vernieuwde Mazda 6

Bij Mazda gebeurt er iets opmerkelijks, die gaan namelijk gewoon door met hun middenklasser, de Mazda 6. Alleen krijgen we geen nieuwe, maar is er wel een vernieuwde Mazda 6.

20th Anniversary Edition

Nou ja, ‘vernieuwde’ Mazda 6 is misschien wat optimistisch. Het is meer een herziening van het modelgamma met een paar nieuwe uitvoeringen. Dat doet Mazda met heuse Special Editions. De Mazda 6 is namelijk precies 20 jaar oud en dat feestje dient gevierd te worden!

Uiteraard heet dat model de Mazda6 20th Anniversary Edition. Deze combineert de lakkleur Artisan Red met een Tan-interieur. Mocht je niet van rood houden, Rhodium White is ook mogelijk. Beide zijn van die speciale Takaminuri-lakken meet extra ‘diepte’.

vernieuwde Mazda 6

Homura

Dan is er ook een Homura-uitvoering. Tof dat Mazda de Japanse namen omarmd en toespast. Het is alleen eventjes wennen voor de leek wat nu wat betekent. Homura is in dit geval de ‘blackline’-variant.

Dus met zwarte details voor de grille, spiegelkappen, ‘signature wings’, velgen en in het geval van de Sportbreak ook zwarte dakrails. Opmerkelijk, de sierlijsten bijven premium aluminium, meestal neemt men dat ook mee met dit soort uitvoeringen.

vernieuwde Mazda 6
vernieuwde Mazda 6

Takumi

Een andere toevoeging is de Takumi voor 2023. Deze heeft juist chromen accenten. Het interieur is tof gedaan: nappalederen bekleding en Japans Sen-hout.

Verder is het interieur met suède en aluminium afgewerkt. De kleur van het interieur is zwart, maar de stiksels zijn in een zilveren contrasterende kleur. Ook de hemelbekleding is zwart.

vernieuwde Mazda 6
vernieuwde Mazda 6

Motoren 9 jaar oude middenklasser

Dan de motoren. Mazda heeft van de gelegenheid gebruik te maken door het motorengamma te herzien. In het geval van bovenstaande speciale edities, die zijn er alleen met de 2.5 SkyActiv-G viercilinder met 194 pk en zestraps automaat.

De ‘gewone’ uitvoeringen zijn er uiteraard ook als 2.0 SkyActiv-G motor met 165 pk. Deze heeft vanaf nu ook altijd de automaat. Een handbak, een diesel, een versie met minder vermogen: het is allemaal niet meer mogelijk. Nu zijn de diesels al sinds 2020 geschrapt en de 145 pk-variant al sinds 2021, dus we zijn benieuwd hoe het gamma er straks uitziet.

Prijzen

Inmiddels zijn de prijzen van de nieuwe Mazda6, net als de eveneens vernieuwde MX-5. De Mazda6 begint bij 43.790 euro. De vernieuwde MX-5 bij 39.690 euro.

De MX-5 modeljaar 2023 heeft nieuwe kleurtjes om uit te kiezen, het interieur is voorzien van een update en net als bij de Mazda6 zijn er nieuwe uitrusting pakketten. Het is allemaal wel aan de prijs. De Homura-uitvoering bijvoorbeeld. Is er vanaf 45.4590 euro. Dan krijg je een Skyactiv-G 1.5 132 pk MX-5 met RAYS lichtmetalen velgen, Recaro-stoelen en zwarte spiegelkappen. Een behoorlijke klap geld voor een roadster met net iets meer dan 130 pk. De 184 pk variant begint ‘kaal’ bij € 48.950. In combinatie met een uitrustingpakket gaat de prijs dik over de € 50.000.

9 jaar oude middenklasser

Ook interessant!

  • Deze 31 jaar oude Mercedes G-klasse kost anderhalve ton
  • Mazda wordt premium, aldus Mazda
  • Mazda pompt meer dan tien miljard euro in elektrische auto’s!
    Mazda investeert flink in (leuke) elektrische auto's
  • Waarom deze tien jaar oude Nissan GT-R drie ton kost

Nieuwste artikelen

  • AM Rina is moderne Italiaanse klassieker met V8 en klik klak schakelpook
  • Deze BMW X7 is speciaal bedoeld voor de Yakuza
  • Files irritant? Elektrische privé aircraft carrier van XPeng komt eraan!
  • BREEK: Brandstof kost volgend jaar 300 Dollar per liter (ja, echt waar)
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Mazda, mazda6, mx-5, Prijzen, sedan, special-edition, station

Vorig bericht: « Lucid Air Sapphire sloopt Tesla Model S Plaid op de sprint
Volgend bericht: Volgende Bugatti hypercar heeft nog een benzinemotor! »

Lees Interacties

Reacties

  1. seba zegt

    11 december 2022 om 12:50

    Stiekem gehoopt op de nieuwe versie, maar deze vernieuwde is nog steeds een prima auto, echter vind ik jammer dat de turbo motor hier niet te krijgen is.

    +1
    Login om te reageren
    • wimof zegt

      12 december 2022 om 22:49

      Misschien moet je net daarom blij zijn.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    11 december 2022 om 13:03

    Mijn ouders hebben een 2.0 mild hybrid 180pk met van die diesel achtige ontbranding. Rijdt erg goed, alleen mogen ze wel eens over op dual clutch.

    +1
    Login om te reageren
    • bjr1983 zegt

      12 december 2022 om 10:26

      Nee hoor, die hebben je ouders niet. Die motor is namelijk niet beschikbaar in de Mazda 6. Alleen in de Mazda 3 en CX-30. Wel mag ondertussen de 8-traps automaat van de CX-60 erin, dat ben ik met je eens. (Al is dat geen dual-clutch gelukkig).

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        16 december 2022 om 16:10

        Ja ze hebben een CX-30 dus.

        Login om te reageren
  3. 3246cm252kw zegt

    11 december 2022 om 13:04

    Van de eerste foto sessie 😆 eerst een foto van een natte daarna één wiel dan weer een natte in een auto en dan eindelijk twee foto’s van de Mazda hahaha

    Login om te reageren
  4. dree16v zegt

    11 december 2022 om 13:25

    Blijft een mooie auto, jammer dat de skyactiv motoren weinig koppel hebben. Dat is voor mij reden geweest er toch geen één te kopen. Ergens mooi dat ze hem nog even in benen houden maar een mooi opvolger (met turbomotor) was leuk geweest. Ben zelf meer van een goedrijdende station ipv een SUV of crossover geval.

    +2
    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      11 december 2022 om 21:16

      Heb je er nu twee gekocht?

      +1
      Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 december 2022 om 23:18

      @dree16v: het klopt dat die SkyActive blokken wat minder koppel hebben dan de turbomotoren van tegenwoordig, maar juist die turbo maakt het een beetje appels die met peren worden vergeleken. Het grote onderscheid wat deze motoren vóór hebben op de vele downsize motoren, is dat je met het praktijkverbruik veel dichter op de fabrieksopgave kunt komen. Ik rij met het woon-werkverkeer (2x 35 km, ± 75% snelweg) gemiddeld 1:17. Voor een E10-gestookte D-segmenter een zeer nette waarde.

      @willeme: die Mazda6 GJ/GL is overigens niet negen, maar al tien jaar oud; ze kwamen vanaf oktober 2012 bij de dealer te staan. De mijne is overigens eind november 2012 op kenteken gezet.

      Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    11 december 2022 om 13:35

    Waarom moet elk merk mee doen met die Black Line / dechroming onzin..doet zo’n afbreuk aan het ontwerp.

    +4
    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 december 2022 om 15:00

      Eigenlijk is het simpel, de automerken hebben de klanten geconditioneerd dat de donkere accenten sportief betekenen, elke klant wil een sportieve uitstraling en de merken hebben er voor gezorgd dat ze op deze “sportieve” varianten de hoogste marges maken.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        11 december 2022 om 15:48

        Klopt ik heb de vraag verkeerd gesteld. Waarom vinden mensen dit mooi?

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          12 december 2022 om 22:51

          Mode

          Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          16 december 2022 om 17:06

          Mode en kopieergedrag. We blijven immers kuddedieren.

          Login om te reageren
  6. spiderman zegt

    11 december 2022 om 14:04

    Gevoelsmatig nog steeds de opvolger van de Xedos 6, ooit aan de man gebracht als ‘stilste auto op aarde’ met een memorabele Prinses Diana-commercial: https://youtu.be/6qvvVC9Pm_g

    Login om te reageren
  7. bietje zegt

    11 december 2022 om 14:16

    Ik kwam van een 2006 Skoda Octavia vRS JD stage-1 chip, eigenlijk wel wat overpowered op de voorwielen en vrat branden bij iets dynamischer rijden.

    Toen private-lease Mazda 6 Sportbreak Business Comfort automaat in ‘Machine Grey’.

    Echt een prachtige wagen om te zien en om in te zitten. Heerlijk luxe, ontzettend mooie afwerking en fijne Bose geluidsinstallatie. De 100 punten helemaal verdiend 👍🏻

    De auto werd een beetje neergezet als een wagen met wat ‘sportiever’ op op zijn minst, dynamischer, rijgedrag.

    Natuurlijk is het geen Octavia vRS maar toch, ik had er wel iets meer van verwacht. Met de 165pk was hij sowieso helaas flink underpowered. De automaat hielp ook niet bij de beleving, want die schakelde als een Amerikaan uit 1978, bijna gênant over-toerend als je een keer de kick-down intrapte, zonder echter de daarbij te verwachten versnelling te realiseren. Totaal wat anders dan toch wel zo’n lekker ‘snappy’ DSG-bak van VW bijv.

    Het sturen ? Vaak iets te veel of iets te weinig afhankelijk van de marge die ik mij veroorloofde. Al met al was het echt wel een wat meer log gevoel, traag-ig, slapjes, gevoelloos… niet intuïtief.

    Bottom line:
    Die Mazda 6 is een geweldige tour-wagen, zeker bij lange afstanden. Voor iemand met een relaxed rij-karakter is het een hele fijne en comfortabele tot luxe auto in zijn segment die er ook nog eens heel aantrekkelijk uitziet. Kudo’s voor het design.

    De Mazda mocht na een jaar weer weg en ik rij nu een Golf R Variant zelf JD stage-1 incl bak laten aanpakken. Voelt als thuiskomen, enorm precies te sturen, wat je wilt, gebeurt ook… nog los van de performance van de motor. Een auto die iets beter past bij mijn rij-karakter..

    😁

    +2
    Login om te reageren
  8. karhengst zegt

    12 december 2022 om 10:59

    Optisch gezien nog altijd een erg mooie auto. Qua interieur kunnen moderne Mazda’s gewoon mee met de premium merken, al helemaal nu die massief op touchscreens over zijn gestapt en Mazda nog een premium iDrive-concept verbouwt.

    Nu nog een nieuwe generatie met de CX-60 aandrijflijnen onder een nieuwe, RWD-gebaseerde generatie, dan heeft deze generatie een echt waardige opvolger.

    Login om te reageren
  9. RAW zegt

    12 december 2022 om 11:03

    Een 9 jaar oude middenklasser? Volgens mij is de Mazda 6 in 2012 geïntroduceerd, mijn eigen Sportbreak is in december 2012 op kenteken gezet, dus al 10 jaar oud. Nog steeds een heerlijk sturende auto, mede door het lage gewicht (1280 kg op kenteken).

    +1
    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 december 2022 om 15:53

      @raw: jup, dat had ik hierboven ook al aangegeven. De mijne is eind november 2012 op kenteken gezet.

      Overigens bijzonder dat dit nieuwsbericht na zes dagen weer omhoog wordt gegooid.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        16 december 2022 om 16:14

        @RRRobert: zie het als een update van het oude artikel nu de prijzen ook gecommuniceerd zijn. Dan hoef je niet het hele riedeltje opnieuw te schrijven terwijl het eigenlijk alleen om de bedragen gaat. ;)

        Login om te reageren
  10. 406_v6 zegt

    16 december 2022 om 19:32

    Het had mooi geweest als Mazda het had aangedurfd de Skyactive 2.5 liter turbo er in te lepelen of de nieuwe 6 cylinders, gemiste kans wat mij betreft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North