We zijn wat aan de late kant, maar je hebt nog twee uur de tijd om een besluit te nemen. Word jij de nieuwe eigenaar van deze Audi Quattro A1 Group B-rallywagen?
Er wordt vandaag volop geracet op het circuit van Goodwood, maar de 73rd Members Meeting staat niet alleen in het teken van actie op de baan. Om 15.00u begint namelijk de veiling van een aantal fraaie klassiekers, waaronder de Audi Quattro A1 van niemand minder dan Hannu Mikkola en Arne Hertz. Voor de duidelijkheid: Mikkola werd in 1983 wereldkampioen rally met Audi.
Deze Audi Quattro A1 werd echter in Groep 4-specificaties ingezet in 1982, met een tweede plaats tijdens de Monte Carlo Rally als beste resultaat. Het fabrieksteam gebruikte de auto in 1983 nog voor tests, maar besloot uiteindelijk om de bolide om te bouwen naar Groep B-specificaties en ‘m vervolgens te verkopen. Hij bleef in goede handen, want in de jaren daarna kroop Antero Laine (voormalig fabrieksrijder van Saab) achter het stuur.
De Audi verruilde in de jaren daarna nog verschillende keren van eigenaar, maar is de afgelopen decennia netjes onderhouden door een verzamelaar. Mocht je deze Audi Quattro A1 aan jouw collectie willen toevoegen, dan zul je vermoedelijk tussen de 330.000 en 390.000 euro moeten meenemen. Bieden kan vanaf 15.00u vanmiddag op deze pagina.
52 reacties
Eigenlijk is dat altijd andersom geweest.
De Passat was een hatchback Audi 80.
En de Polo was een rebadge van de Audi 50.
Vergeet niet dat Volkswagen alleen maar Kever afgeleiden met luchtgekoelde boxers maakte voordat ze Audi (En NSU) overnamen.
Grappig om te zien dat stukje plakband bij de pook
Want dit moment kun je nog steeds Audi coupe’e kopen met vierwielaandrijving. En zelfs de vijfcilinder is weer teruggekeerd! Daarnaast waren de rally Audi’s van weleer ook al best onderstuurd, maar heel stabiel. Mijn inziens is er vrij weinig gebeurd.
BMW komt van DTM monsters naar voorwielaangedreven MPV’s met driecilinder turbodiesels…
En eigenlijk is deze één van de stamvaders van Groep B en daarom alleen al bijzonder interessant.
Rallywagens hebben gewoon kentekens.
De verbindingsroutes tussen de stages gaan namelijk over de openbare weg.
Een ritje naar de lokale variant van de RDW doet vast wonderen.
Live stream: https://grrc.goodwood.com/members-meeting-73/live-social-stream-2#MMREEGVHW3x34R7e.97
In plaats van de koppelingspedaal intrappen (bij op schakelen) knopje drukken op de versnellingspook.
Bij terug schakelen werd gewoon het koppelingspedaal gebruikt.