
Wanneer je ziet dat er een Tesla Model S Shooting Brake te koop staat, denk je waarschijnlijk aan een Nederlands product. Het is echter niet zo.
Tesla overleeft al jaren op het uitmelken van twee autotypes. In het midden- en iets hogere segment een sedan en een SUV. Het idee is simpel: de Model S of Model 3 is alles wat je zoekt. Meer ruimte nodig? Dan neem je de Model X of Model Y. En dat is grotendeels hoe de wereld werkt, maar voor estate-liefhebbers is dat een probleem. Er is echter een oplossing voor. Alleen moet de timing daarvoor wel kloppen.

RemetzCar Model SB
In 2018 kwam het Nederlandse RemetzCar namelijk met de ‘Model SB‘, met de SB van Shooting Brake. Dankzij Niels van Roij werd er een perfect passende dakkapel voor de Model S ontworpen. Het oogt natuurlijk en dankzij de groene kleur krijg je er een keurige, Jaguar XF-esque estate door als gevolg. RemetzCar bouwde er precies één die op Nederlands kenteken staat en nog steeds ergens rond tuft. Die wilde in 2020 één keer van eigenaar wisselen voor dik twee ton. Da’s de prijs van uniek zijn. Er is een oplossing, alleen die is helaas niet goedkoper.
Nog een Shooting Brake
Er is namelijk nóg een Tesla Model S Shooting Brake. Een blauwe dit keer en met een minder van het origineel afwijkende kleurstelling. Hij is gewoon blauw, zoals je dat kon bestellen op de Model S. Het gaat eveneens om een nieuwer exemplaar, de eerste facelift uit 2016 welteverstaan. In plaats van de P85 die de RemetzCar SB is, is dit een 100D met 422 pk.

De firma die deze Model S Shooting Brake heeft gebouwd, lijkt het grotendeels eens geweest te zijn met de designkeuzes van Van Roij. De schouderlijn loopt over in een soort spoiler onder de achterruit, met een veel uitgesprokenere spoiler daar nog weer boven. De D-stijl doet wat Audi A6-esque aan, zonder de zeer uitgesproken chromen lijn die de RemetzCar heeft. Ietsje ingetogener maar net als onze Nederlandse trots alsof het zo de fabriek uit komt rollen.

Het exemplaar is verder nog gemodificeerd met een nieuwe achterbumper en nieuwe velgen. Zoals gezegd: het oogt erg natuurlijk. Je vraagt je bijna af of een grote SW van Tesla niet het ei van Columbus had kunnen zijn. Hier had het wel gescoord, waarschijnlijk.

Het interieur biedt minder verrassingen, het lijkt vooral alsof ze in de Tesla Model S Shooting Brake alle materialen wat hoogwaardiger hebben gemaakt. Mag ook wel, want deze Model SB staat dus te koop. En de prijs vergeleken met een gebruikte Model S, daar lusten de honden geen brood van.



Kopen
De Model S Shooting Brake uit 2017 staat namelijk te koop in Zwitserland, waar deze ook geregistreerd en zover bekend gebouwd is. De vraagprijs is 250.000 Zwitserse frank, omgerekend iets meer dan 267.300 euro. Er is weinig mee gereden: er staat 3.000 kilometer op de klok. De korte beschrijving zegt niks behalve ‘1 of 1, enige Model S Shooting Brake ter wereld.’ Weet je dat heel zeker?

Er zijn namelijk meerdere ombouwen van Model S’en naar estate of ‘Shooting Brake’, lang niet allemaal zo fraai uitgevoerd. Maar de RemetzCar Model SB doet op zijn minst niet onder voor dit blauwe exemplaar, toch? Als je hem toch wil kopen omdat het wachten op de volgende eigenaarwissel van de RemetzCar zo lang duurt, kan je terecht op ClassicDriver.





Hij ziet er wel iets meer in balans uit dan de SB.
In vergelijking met het knutselstuk van Van Roij oogt deze Zwitserse iteratie wat gewoontjes, de RemetzCar SB heeft – bij gebrek aan een betere term – meer roadpresence. Desondanks een goed ogend voertuig.
Als je snel kijkt, lijkt het toch gewoon op een Ford Mondeo nu. En dan is de echte Mondeo eigenlijk mooier.
Deze blauwe is wat beter gelukt. Bij de Nederlandse zijn ze nogal doorgeschoten met de chromen vensteromlijsting, dat zorgt er voor dat het er een beetje hobbymatig uit ziet.
Toch liever een Jaguar XF Estate dan
Volgens mij koop je voor dit geld een nieuwe plaid en de ombouw
Het ziet er goed uit als in professioneel etc, maar mooi vind ik het niet. Ik vind de achterzijde niet bij de rest van de auto passen
Staat SW voor swastika?
Bedankt hiervoor. Ik was nog even zoekende.
Eerst wat foto’s van dichtbij.
Van een afstand best goed.
One of one in exact deze uitvoering zal wel kloppen, maar er rijden er inderdaad meer rond. Vraag me ook af of je niet goedkoper uit bent met een 2017 Model S die je zelf om laat bouwen. Natuurlijk, vakwerk is duur, maar voor ruim 2 ton koop je ook best wat materiaal en uren.
De blauwe is wat minder uitgesproken, maar wat mij betreft wel beter in balans. Mede door die doorgetrokken spoilerrand in het chroom en het steeds dikker uitlopen van de chroomrand voelt dat meer als een camouflagerand voor plaatwerk gepruts erachter, even wat gaten die niet eenvoudig mooi strak te maken zijn opvullen. Doet daardoor hobbybob aan, waar de blauwe gewoon een fabrieksmodel lijkt. Sorry Niels!
Over afschrijvingskanon gesproken,,,